Gå till innehåll

NLT: Känns inte som jag utnyttjar JJ och TT tillräckligt bra


lagu2653

Recommended Posts

Känns inte som jag utnyttjar JJ och TT tillräckligt bra. Brukar limpa PF NL25 10-mannabord från alla positioner. Öppnar jag med en normal höjning (typ 4 BB + 1 per limpare) så kommer det allt som oftast ett överkort på bordet och jag brukar folda mot en normal bet i en multi-way-pot. Kan någon förklara hur man skall spela dessa händer i NL100-NL10, gärna även shorthanded. Set floppar man ju bara en gång av åtta. för att fortsätta dra till set behöver man ett pottodds på 11:1 på 2 kort, vilket är ovanligt att man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Set floppar man ju bara en gång av åtta. för att fortsätta dra till set behöver man ett pottodds på 11:1 på 2 kort, vilket är ovanligt att man får.

 

JJ, och TT är ju händer i sig, vilket gör att du inte måste träffa setet för att få hem potten.

 

Självklart är det jobbigt med överkort på floppen, men du behöver ju inte lägga dig direkt bara för att det landar t ex en dam. Motspelarna kan mycket väl ha synat din höjing med AJ, JTs eller låga pocket par, så de kan vara lika rädda för damen som du. Smacka på med en skön bet och se efter vad som händer. Ibland lägger de sig, ibland har du bästa handen utan att du träffat, ibland drar du ut när de synar. Ofta kommer du inte ens till showdown.

 

Känn dig för helt enkelt, lite beroende på hur löst de andra vid bordet spelar, men generellt tror jag du ska spela dem mer aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK så säg att jag betar pottsize på floppen, han efter mig synar och han före lägger sig, turn kommer blank, jag checkar han betar halv pott, som att han har något. Vad gör jag då? Fold?

 

Om du är osäker hur du ligger till, så skulle jag bara beta runt halv pott i syfte att hålla nere potstorleken. Detta kommer ge dig mer manöverutrymme på senare gator, och du kommer inte förlora lika mycket pengar om du tvingas vika. Om det tex ligger färgdrag på bordet måste du beta mer för att ingen ska dra ut dig för billigt.

 

Det är svårt att ge ett generellt tips på turn, beroende på om du tror att det blanka kortet hjälpte din motspelare eller om han kan tro att det hjälpte dig. Det beror även på hur aggro/svag, tight/lös din motspelare är, mm.

 

Teorin är att du i varje enskilt fall måste sätta din motspelare på en range med möjliga händer, sedan är det såklart lite knivigare i praktiken. Men genom att kolla tidigare händer mot just den spelaren (i tex pokertracker) tillsammans med bra avvägd betting, kan du under handens gång precisera motståndarens range och hur den står sig mot din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...