mindbender Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 Jag vet hur positionerna ser ut vid ett 10-mannabord (4+3+3), men på nätet blir det ibland tomma/fyllda platser lite här och var under spelets gång. Således kan ett 10-bord plötsligt vara på allt från 10-5 spelare. Hur ska jag då tänka när jag bestämmer var gränsen för olika positioner går. Är det på följande sätt indelningen blir: 9 SPELARE: 3+3+3 8 SPELARE: 3+3+2 7 SPELARE: 3+2+2 6 SPELARE: 2+2+2 5 SPELARE: 2+2+1(knappen) eller tänker man på något annat sätt för att fastställa spelarnas positioner vid bordet? Är ju så avgörande för hur man satsar, så jag vill gärna försäkra mig om att jag tänker rätt vad gäller detta. (En stund senare efter lite googlande för att se om jag snabbt skulle hitta svaret...) Hittade följande på pokersidan.se ang position: Tidiga positioner: De första 50% Mittenpositioner: De följande 20% Sena positioner: De följande 30% Spelar du vid ett bord med sex personer kommer de första tre att vara i tidig position, den nästföljande i mittenposition och de sista två i sen position. Tänk också på att din position förändras så fort någon lägger sig i en runda. Lägger sig alla spelare efter dig har du helt plötsligt intagit en sen position, även om det inte alls var fallet vid handens början. Det borde innebära att min "tabell" snarare borde vara 9 SPELARE: 4+2+3 8 SPELARE: 4+2+2 7 SPELARE: 3+1+2 6 SPELARE: 3+1+2 5 SPELARE: 3(2?)+1+1(2?) Hur blir det egentligen? Citera
eurythmech Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 Du menar att du tänker olika från första position beroende på vad man kalllar det? Citera
mindbender Postad 28 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 28 Januari , 2008 Jag menar att det verkar väldigt svårt att på ett enkelt sätt bestämma vilka positionerna blir i förhållande till dealern beroende på antalet spelare vid ett TH-bord. Några pratar om 3 positioner, några om 5 och jag hittade följande på about.com: There are seven positions in a ten handed Hold’em game. Small Blind – Player posting small blind. Big Blind – Player Posting Big Blind. Under the Gun (UTG)- Player who acts first after the big blind. Early – The two players after UTG. Middle – The two players after Early. Late – The two players after Middle. Button- The player with the dealer button. Är svaret att det inte går att sätta några exakta gränser utan man får tänka - nu sitter jag UNGEFÄR i mittposition, så nu ska jag inte satsa på exvis 87s, som jag skulle om jag satt i sen position. Någon som vet? Kanske vore en bra fråga till "Fråga Ola"... Tycker det är frustrerande att alla betonar hur viktiga positionerna är i TH, men alla verkar ha olika syn på vilka positionerna egentligen är och var gränserna går - ungefär som med starthänder där många, även experterna, också hävdar olika saker. Än mer förvirrad nu än när jag började söka svaret på detta... Dags att sova kanske? Citera
Ignatius Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 Det finns väl ingen exakt konvertering, så frågan känns mest förvirrad. UTG är ju t ex alltid UTG i meningen att man talar först, vilket är en nackdel, men ju färre spelare vid bordet desto lägre risk att någon slår om med stål, vilket är en fördel. Citera
eurythmech Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 Räkna från knappen så blir allt enklare. Citera
hestgoran Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 vet du ens själv vad du pratar dom? Citera
Hjort Postad 28 Januari , 2008 Rapport Postad 28 Januari , 2008 Några pratar om 3 positioner, några om 5 och jag hittade följande på about.com:Grejen är att den där artikeln är fel. Det finns inte 7 positioner vid ett 10-hänt bord, det finns 10. Positionsnamnen i litteraturen, och på forum, är rätt olycklig eftersom man räknar från först in, istället för steg från knappen, vilket gör att man säger "UTG" både om positionen som är 7 steg från knappen och 4 steg från knappen, beroende på hur många spelare det är. "UTG", "UTG+1", "middle position", osv är mao rätt dåliga benämningar och man bör snarast använda något i stil med [D, D+1, D+2, ..., D+n], där "D" är knappen och siffran antalet hack man är ifrån den. Vill man nödvändigtvis klumpa positionerna så är det bättre att knöla ihop de med högt antal spelare att agera bakom än de på knappen eller bara 1-2 spelar bakom. Det är mycket större skillnad på att ha 1 och 2 spelare som har position på en, än det är att ha 6 och 5 spelare. Dvs, skillnaden i antalet händer man kan spela på knappen jämfört med ett steg från knappen är mycket större än skillnaden i antalet händer man kan spela när man har 6 eller 5 spelare med position på en. Är svaret att det inte går att sätta några exakta gränser utan man får tänka - nu sitter jag UNGEFÄR i mittposition, så nu ska jag inte satsa på exvis 87s, som jag skulle om jag satt i sen position. Någon som vet?Tänk mer på hur troligt det är att någon synar eller, särskilt, 3-betar dig i olika positioner. Om du skattar det till 10% att bli synad eller 3-betad så spelar det inte så stor roll om det är 2 eller 10 spelare som utgör de möjliga sabotörerna. Det är lite förknippat med hur troligt det är att någon hittar en bra hand, och det går att räkna lite på hur troligt det är att någon hittat AQ+, JJ+, beroende på hur många spelare bakom. Men det är enkelt att göra själv, och inget jag orkar göra nu. Citera
synare Postad 29 Januari , 2008 Rapport Postad 29 Januari , 2008 Räkna från knappen så blir allt enklare. Absolut Citera
mindbender Postad 29 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 29 Januari , 2008 Anledningen att jag undrar är att jag som nybörjare använder mig av starthandstabeller där råden ang att syna händer etc anges utifrån på vilken position jag sitter i förhållande till motspelarna. Dessa tabeller förutsätter ett 10-mannabord. Problemet är att spelarantalet på nätet varierar mellan 10-9-8-7-6-5 spelare och då blir jag osäker på vilka kolumner i starthandstabellen som ska användas. Eurythmech och Synare: Är inte riktigt med på hur det skulle bli lättare att räkna från knappen. Har ni några exempel? Hestgoran: Självfallet vet jag hur jag själv tänker, anledningen att jag frågar är givetvis att jag undrar om jag tänker rätt ang position - och om inte, hur borde jag tänka istället? Hjort: Vill man nödvändigtvis klumpa positionerna så är det bättre att knöla ihop de med högt antal spelare att agera bakom än de på knappen eller bara 1-2 spelar bakom. Det är mycket större skillnad på att ha 1 och 2 spelare som har position på en, än det är att ha 6 och 5 spelare. Dvs, skillnaden i antalet händer man kan spela på knappen jämfört med ett steg från knappen är mycket större än skillnaden i antalet händer man kan spela när man har 6 eller 5 spelare med position på en. Har svårt att följa med i resonemanget. Har du lust att utveckla och förtydliga? (tänk på att jag började med poker efter årsskiftet ) Jag har förstått av era svar (och sökandet på nätet) att det är svårt att ge några entydiga svar om vilka "regler" som gäller för hur spelarnas positioner runt ett pokerbord - i förhållande till antalet spelare vid bordet - avgörs Tycker det är märkligt att så många verkar uppfatta detta (det ovan markerade) som en så underlig fråga - positionen i poker är ju så viktig... Är det fel att posta detta under "Nybörjarfrågor" så får ni gärna hänvisa till en grupp där frågan känns mer motiverad ("Pokerteori"?). Citera
eurythmech Postad 29 Januari , 2008 Rapport Postad 29 Januari , 2008 Att sitta två före knappen är i stort sett samma situation om alla lagt sig före dig, medans UTG är helt olika saker med 7 personer vid bordet jämfört med 10. Om vi pratar om bb, sen sb, sen knappen, sen co, sen hj, sen hj-1, hj-2 osv blir allt enklare. Openlimp från tight hj-1, pottraise från CO är alltid samma läge för dig på knappen, oavsett antal spelare i handen. Citera
Ignatius Postad 29 Januari , 2008 Rapport Postad 29 Januari , 2008 Openlimp från tight hj-1, pottraise från CO är alltid samma läge för dig på knappen, oavsett antal spelare i handen. En liten skillnad är antalet kort som har åkt in i mucken, och därför kanske inte var så bra. I extremfallet sitter du i BB och SB höjer. Har 8 personer foldat före SB är chansen att han har stål lite högre än om ni spelar HU. (Ska dock erkänna att jag inte tar hänsyn till detta i mitt eget spel.) Citera
eurythmech Postad 29 Januari , 2008 Rapport Postad 29 Januari , 2008 Det var därför jag skrev "i stort sett" innan, det bör ge jätteliten skillnad och i princip aldrig påverka vårt beslut. Citera
lagu2653 Postad 4 Februari , 2008 Rapport Postad 4 Februari , 2008 Man börjar alltid kapa tidigt. Sitter det 10 vid bordet och en försvinner få är det en tidig position (den tidigaste av de tre tidiga actually) som har försvunnit. Försvinner 2 till så är alla tidiga positioner borta. Citera
mindbender Postad 4 Februari , 2008 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2008 Man börjar alltid kapa tidigt. Sitter det 10 vid bordet och en försvinner få är det en tidig position (den tidigaste av de tre tidiga actually) som har försvunnit. Försvinner 2 till så är alla tidiga positioner borta. Men det låter inte så logiskt - om alla tidiga "försvinner" har väl med ens den som satt först i mellanposition hamnat i...tidig? Sen blir det ju inte mindre intessant positionellt iom att SM som agerar sist preflop sedan agerar först handen ut... Är det inte lättast att tänka så att SM, LM och UTG alltid är tidiga, cutoffen och knappen alltid sena - och däremellan får man bedöma på ett ungefär? Citera
zipa Postad 7 Februari , 2008 Rapport Postad 7 Februari , 2008 Är det inte lättast att tänka så att SM, LM och UTG alltid är tidiga, cutoffen och knappen alltid sena - och däremellan får man bedöma på ett ungefär? Nej. Som sagt, räkna antalet positioner från knappen. I ett fem-hänt spel är du alltså aldrig mer än två steg från knappen (hi-jack) ifall du inte sitter i blindsen. Det är alltså enklast att "radera" positioner från tidig position. I praktiken spelar det ingen roll ifall du sitter t.ex. tre från knappen i ett 10-manna spel och alla före dig lägger sig, eller ifall du i själva verket är UTG i ett 6-manna spel. Citera
aaalltid Postad 8 Februari , 2008 Rapport Postad 8 Februari , 2008 Anledningen att jag undrar är att jag som nybörjare använder mig av starthandstabeller där råden ang att syna händer etc anges utifrån på vilken position jag sitter i förhållande till motspelarna. Dessa tabeller förutsätter ett 10-mannabord. Problemet är att spelarantalet på nätet varierar mellan 10-9-8-7-6-5 spelare och då blir jag osäker på vilka kolumner i starthandstabellen som ska användas. Problemet är att poker är precis som Prêt-à-porter. 2006 var cut off "nya" knappen 2007 var det utg som var knappen Vart vi landar 2008 är svårt att säga men att bära svart vid bordet är alltid rätt. Citera
Recommended Posts