Gå till innehåll

ta pengar från en spelmissbrukare?


handmadegod

Recommended Posts

Om spelaren ifråga förlorar pengar så skulle jag givetvis försöka vinna dessa. Men om det är en kompis som läcker brutalt så kanske man skulle försöka få han att lämna bordet, och om det inte funkar så sätter man sig helt enkelt ner och försöker ta så mkt som möjligt:)

 

Ja.

 

Ja.

 

Shit, jag blir verkligen illamående av inlägg som dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du förstår alltså inte alls hur man kan tycka att det inte ÄR helt fair att lira mot en dålig spelare som precis beskrivit att han har det jättejobbigt med sitt missbruk? Helt ok att du inte tycker det själv, men så ssvårt är det väl inte att ta till sig att det faktiskt kan vara ett dilemma eller? :roll:

/SK

 

Vid pokerbordet är jag ute efter att ta hans pengar och han är ute efter att ta mina.

Jag ser hellre att jag vinner och han förlorar än vice versa.

 

Tycker för övrigt att spritexemplet var rätt dåligt. Stor skillnad på att sälja någon flaska och få ett par hundra kronor och att ta $10k-$100k av någon vid pokerbordet.

 

Dessutom lär ju inte spelaren/kompisen bry sig om ifall han förlorar pengarna till mig eller till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår alltså inte alls hur man kan tycka att det inte ÄR helt fair att lira mot en dålig spelare som precis beskrivit att han har det jättejobbigt med sitt missbruk? Helt ok att du inte tycker det själv, men så ssvårt är det väl inte att ta till sig att det faktiskt kan vara ett dilemma eller? :roll:

 

Intressant frågeställning. När man kollar shark scope och ser att det e superfisken som satt sig vid bordet som loosar 40k på av stake $30 så blir man ju överlycklig. Hade det istället varit polare Pär som satt sig, som man oxå vet loosat massor pga sitt missbruk, så jublar man ju inte direkt. Det intressanta blir ju var man drar gränsen? Hur tjat ska man vara för att det ska kännas för illa?

 

I donno...

 

/SK

 

Ja framförallt så kan det vara en frågeställning som man som pokerspelare kan tänkas råka ut för. Ingen gråter sig olycklig över om Guy Liberte skulle förlora några miljoner på high stakes. Men om någon med familj skulle förlora hela sin lön och man vet att barnen kommer få svälta den månaden pga att man vunnit mot megafisken så skulle iaf jag ha lite svårt att sova.

 

Samtidigt förstår jag rebonius tankar om att "den som ger sig in i leken får leken tåla". Men dennes barn har väl knappast varit med i leken.

Nu blev det lite babbligt i slutet men wtf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom lär ju inte spelaren/kompisen bry sig om ifall han förlorar pengarna till mig eller till någon annan.

 

Tror du verkligen inte att han skulle bry sig att du, hans vän, som vet att han har ett spelmissbruk, inte skulle bry sig att du tar hans pengar? Ska vänner verkligen göra så mot varandra? Utnyttja varandras svagheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker för övrigt att spritexemplet var rätt dåligt. Stor skillnad på att sälja någon flaska och få ett par hundra kronor och att ta $10k-$100k av någon vid pokerbordet.

 

Klart att det var ett dåligt exempel (Ta något annat exempel; droger kanske). Ville bara försöka jämföra missbruk med missbruk. En persons misär med någon annans misär. Det är ju det moraliska dilemmat i sig som är väldigt intressant och en väldigt intressant frågeställning.

 

Självklart jagar jag också fisk och att inte sätta sig vid ett bord med en spelare som kastar bort tusenlappar skulle ju att som pokerspelare vara som att skjuta sig själv i foten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen inte att han skulle bry sig att du, hans vän, som vet att han har ett spelmissbruk, inte skulle bry sig att du tar hans pengar? Ska vänner verkligen göra så mot varandra? Utnyttja varandras svagheter?

 

Alltså, ska kanske först göra klart att jag skiljer på vänner i privatlivet och vänner vid pokerbordet.

När jag sätter mig ner och spelar vill jag vinna. Om jag vinner mot nätverkets bästa spelare, mot en megafisk eller mot en vän i privatlivet spelar inte så stor roll (eller jo, det är givetvis roligare att vinna mot den bästa spelaren).

Om man inte klarar av att bortse från personliga relationer vid pokerbordet kanske man inte borde spela med folk man känner.

Att utntyttja varandras svagheter är ju ungefär vad poker handlar om.

Om han inte klarar av att kontrollera sitt spelande så borde han antaligen inte ha pengar att spela för.

Finns ju det klassiska ordspråket "det är omoraliskt att låta en fisk behålla sina pengar".

 

Står fast vid min åsikt om att när jag spelar poker försöker jag ta motståndarnas pengar och dom försöker ta mina.

 

Tycker det är rätt dåligt med länder som försöker förbjuda internetpoker. Folk borde få bestämma själva ifall dom vill spendera sina pengar på ett nöje som poker eller på nya golfklubbor.

Att man inte ska spela för pengar man inte kan förlora är ju superbasic och det tycker jag alla som spelar borde förstå.

 

Borde man låsa konton för vinnande spelare som är spelberoende också?

 

Kan förresten tillägga att jag inte själv är spelberoende och inte har någon nära som är eller har varit det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta första bästa tillfälle vid bordet att ta alla pengar utav honom om jag vet att denna ändå kommer spela upp dessa och jag annars ej kan/vill hindra honom. På det sättet kommer pengarna till nytta för någon jag känner. Har personen ifråga en familj att försörja är det dock allvarligare o jag vet inte hur jag skulle göra mer än att ja förmodligen skulle lämnat tillbaka pengarna. I första exemplet beror det såklart på hurpass väl jag känner X, det finns för många torskar för att bry sig o samtidigt spela bra poker online. Ett exempel är när någon säger i chatten att det är missklick när denna gått allin o jag sitter med AA, foldar bara när denna är så dålig att jag tjänar på att denna person inte blir grinig på mitt nick o försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag medan jag spelar poker kanske vinner pengar av någon som "inte borde spela", eller spelar för mycket, tänker jag inte på särskilt mycket.

Folk som kan kontrollera sig själv, och gillar poker måste kunna ha kul och spela, för det finns alltid någon någonstans som tar skada av nöjen.

 

Men i just denna frågan skulle jag inte försöka ta pengarna av han i exemplet i början av tråden.

 

Han kanske erkände att han är spelmissbrukare för att kunna klara av att sluta spela, eller vill ha stöd från kompisarna på forumet där folk förstår vad det handlar om.

Om han sen misslyckats hålla sig borta från pokern och spelar bort pengar igen, och man VET att han har det problemet tycker jag det är rent ut sagt ondskefullt att göra så mot honom.

Varför inte skriva i chatten att han du läst hans post i forumet, och tycker att han borde ta en paus och tänka till? Det kan vara värt några kronor.

 

Kommentarerna i början av den här tråden visar vart sverige och världen är på väg, det är bara en spegling av samhället. Jäkligt trist tycker jag.

 

Det finns alltid plats för lite medmänsklighet och lite empati även vid pokerbordet.

 

Jag tror allt detta kan bottna i att "alla" känner sig lite nedtryckta och värdelösa idag, eftersom man bombas med reklam/mtv cribs blabla, som visar att vi alla vanliga människor inte duger/har tillräckligt.

Och känner man sig själv lite nedtryckt, eller att man inte har det så bra som andra är det lättare att lägga medmänskliggeten åt sidan och ta för sig när man kan, "för jag har fan'e mig det inte heller så bra som man ska ha det".

 

Det rullar iväg från ämnet här, men ärligt talat våran värld går åt helvete för att några rika företagsgubbar vill tjäna pengar överallt :rolleyes:

Tycker folk borde tänka till lite, för allt är inte som man tror/tycker för stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flera synpunkter.

 

det finns moral hos folk, men den brukar suddas ut efter ett stort antal pokerhänder.

 

jag har passat, och därmed kunde det inte bli av, spel där en kille var tokpackad och vi alla hade kunnat skinna honom enkelt. jag ansåg mig även ha edge över de andra som hade suttit ned. Jag kände honom inte så väl, men man träffades då o då på klubben och han var

1, snäll, juste o ärlig kille

2, halvpank

3, inte så duktig på poker nykter

det kändes inte rätt liksom, sen var det en girig liten gam som hetsade som fan o det kändes lika bra att ingen fick vinna fyllgubbens pengar som att gamen inte fick en spänn.

 

har även hoppat av mitt pass som dealer när en kille var så full så han inte kunde se korten utan raisa varje hand (var limit). ibland visa han korten och spelet tog en evighet (=ingen dricks).

 

 

däremot skulle det krävas en bra kompis i dagsläget för jag skulle kliva ett bra spel.

online och det inte var ngn jag hängde med privat o kunde ringa o skälla ut skulle jag hoppas att ingen berörs av hans spelsjuka samtidigt som jag skulle försöka skinna honom.

Alla har ett "socialt skyddsnät" av kompisar, föräldrar, fru, kollegor mm. ingår man inte i det ser jag inga större problem för det egna samvetet att spela mot honom.

Sen kanske man med erfarenhet kan posta i hans tråd, pma el vafaan som helst säga. -jag har lirat mot dig, du har problem, du kommer aldrig vinna tillbaka, ta tag i ditt liv.

 

edit: Om man inte kan lösa killens problem på ngt sätt och det inte är ngn man bryr sig om ska du inte ha dåligt samvete. Olustigt tycker vi alla att spelmissbruk är, men vi lever ju trots allt på dem.

 

bra förslag att skriva ngt i chatten om hans post här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nyligen läst en post på pf om person X som nyligen erkänt att han är en spelmissbrukare. Han har spelat upp alla sina pengar på nätpoker och han försöker nu sluta spela.

Det är den 25 januari och han har som alla andra nyligen fått sin lön. Du ser honom nu på ett pokerbord där han ger bort inköp efter inköp.

Vad gör du? Sätter du dig vid bordet och tar hans pengar eller försöker du få honom att sluta spela? Eller kanske både och?

 

Ooh, jag älskar gåtor!

Självklart spelar man av honom pengarna. Som spelmissbrukare lever man ju för kicken av spelet och inte att man har mycket cash. Då gör det inget om man är bättre och länsar honom. Han skulle ju bara fortsätta med spelandet även om man struntade i att spela emot honom. Det är mitt svar eftersom alternativet 'bryr mig inte om hans spelproblem och spelar inte mot honom' fanns.

När postar du det rätta svaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, ska kanske först göra klart att jag skiljer på vänner i privatlivet och vänner vid pokerbordet.

När jag sätter mig ner och spelar vill jag vinna. Om jag vinner mot nätverkets bästa spelare, mot en megafisk eller mot en vän i privatlivet spelar inte så stor roll (eller jo, det är givetvis roligare att vinna mot den bästa spelaren).

Om man inte klarar av att bortse från personliga relationer vid pokerbordet kanske man inte borde spela med folk man känner.

Att utntyttja varandras svagheter är ju ungefär vad poker handlar om.

Om han inte klarar av att kontrollera sitt spelande så borde han antaligen inte ha pengar att spela för.

Finns ju det klassiska ordspråket "det är omoraliskt att låta en fisk behålla sina pengar".

 

Står fast vid min åsikt om att när jag spelar poker försöker jag ta motståndarnas pengar och dom försöker ta mina.

 

Tycker det är rätt dåligt med länder som försöker förbjuda internetpoker. Folk borde få bestämma själva ifall dom vill spendera sina pengar på ett nöje som poker eller på nya golfklubbor.

Att man inte ska spela för pengar man inte kan förlora är ju superbasic och det tycker jag alla som spelar borde förstå.

 

Borde man låsa konton för vinnande spelare som är spelberoende också?

 

Kan förresten tillägga att jag inte själv är spelberoende och inte har någon nära som är eller har varit det.

 

Nä jag tycker inte man ska låsa någons pokerkonto mot dess vilja och det har jag aldrig påstått heller. Om det inte har använts för olagliga aktiviteter så som pengatvätt eller fusk. Har inte heller några problem med att spela mot vänner som har råd att förlora, dock skulle jag aldrig klara av att ta pengar från en vän som jag vet är spelmissbrukare. Antagligen skulle jag inte spela mot den personen överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, jag älskar gåtor!

Självklart spelar man av honom pengarna. Som spelmissbrukare lever man ju för kicken av spelet och inte att man har mycket cash. Då gör det inget om man är bättre och länsar honom. Han skulle ju bara fortsätta med spelandet även om man struntade i att spela emot honom. Det är mitt svar eftersom alternativet 'bryr mig inte om hans spelproblem och spelar inte mot honom' fanns.

När postar du det rätta svaret?

 

Hehe jag tror du vill missförstå mig! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nyligen läst en post på pf om person X som nyligen erkänt att han är en spelmissbrukare. Han har spelat upp alla sina pengar på nätpoker och han försöker nu sluta spela.

Det är den 25 januari och han har som alla andra nyligen fått sin lön. Du ser honom nu på ett pokerbord där han ger bort inköp efter inköp.

Vad gör du? Sätter du dig vid bordet och tar hans pengar eller försöker du få honom att sluta spela? Eller kanske både och?

 

Har inte någon koll.

Så vad är problemet?

Edit: Alltså låt honom komma til dig i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker självklart vinna så mycket som möjligt av honom.

 

+1

 

Förövrigt, du sitter mot en spelare som är KATASTROF, som är way above his head. Säger du då till honom att han är dålig och borde sluta spela / alternativt försöker lära honom hur man ska spela, eller tar du hans pengar ?

 

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nyligen läst en post på pf om person X som nyligen erkänt att han är en spelmissbrukare. Han har spelat upp alla sina pengar på nätpoker och han försöker nu sluta spela.

Det är den 25 januari och han har som alla andra nyligen fått sin lön. Du ser honom nu på ett pokerbord där han ger bort inköp efter inköp.

Vad gör du? Sätter du dig vid bordet och tar hans pengar eller försöker du få honom att sluta spela? Eller kanske både och?

 

 

Självklart så spelar jag på och försöker "ta" så mycket jag kan. Menar det är ju inte mitt fel att han är beroende. Vet han om att han har problem med spelandet så får han söka hjälp.

 

Alla dessa gånger jag har varit tiltad och tankat en massa inköp, vem tänkte på mig då?! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...