bodybuilder120 Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Man tar exakt samma flygrutt och farten är den samma. Bortse från vindar och annat. Vad tar längst tid: Sverige-Mexico Mexico-Sverige Lika lång tid /jorden snurrar motsols / Citera
urmy Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Känns ju som det går snabbare till mexiko. Citera
eurythmech Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Känns ju som det går snabbare till mexiko. Det är samma fenomen som gör att skjutvapen inte fungerar i riktning mot jordens rotation va? Citera
Sotomayor Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Hemvägen går faktiskt snabbare på grund av golfströmmens vind riktning. Hur mycket snabbare det går varierar beroende på vindens kraft, men i genomsnitt skulle jag tippa på att resan går ungefär en timme snabbare. Mvh Citera
Pulser Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Eftersom man räknar bort vind och andra faktorer än jordens rotation är motsols så flygsträckan kortare mexiko till sverige. Citera
Sotomayor Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Oj, ja det är sant. Kanske skulle läsa lite bättre innan jag öppnar truten. Sorry. Citera
Steel Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Nej jorden snurrar inte motsols, inte heller medsols, den snurrar runtsols. Citera
Looseweak Postad 22 Januari , 2008 Rapport Postad 22 Januari , 2008 Jorden snurrar både runt solen och runt sin egen axel... Citera
bodybuilder120 Postad 23 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2008 Ok skit i att jorden snurrar runt solen men den snurrar ju iaf runt sin egen axel "anti-clockwise". Så går det snabbare att flyga till mexico?! Borde väl vara så då men nåt säger samtidigt att det inte är så . Vill ha TYDLIGA, KLARA svar/funderingar! Citera
eurythmech Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Vilken betydelse menar du att jordens rotation skulle ha? Dessutom heter det Mexiko Citera
bodybuilder120 Postad 23 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2008 Sorry, my bad Tänkte att efter man lyfter från Sverige drar sig Mexiko "mot" flygplanet (som är på 10 000 m höjd) iom att jorden snurrar. Om det nu finns en gnutta sanning i detta så borde ju tidsåtgången variera mellan rutterna. Typ Citera
eurythmech Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Om du till öster om ett hus och hoppar upp i luften, gör det ont då? Citera
gdaily Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Om du tar dig ut i atmosfären så kanske jordens snurrande har någon betydelse. Det här är samma typ av fråga som: I ett flygplan (10 ton) flyger en fågel (1 kg) omkring. Sen landar fågen på pilotens huvud. Väger planet mer nu? Citera
bodybuilder120 Postad 23 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2008 edit:eurytmech: lite grand Citera
gdaily Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Om du till öster om ett hus och hoppar upp i luften, gör det ont då? Ja, eller bättre: Går det snabbare att springa åt öster eller väster? Citera
Sansrom Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Grejen är att du och flygplanet har samma hastighet som jordskorpan när ni är på marken, så det är ju det som blir ert referenssystem innan ni lyfter. Om du bortser från vindar (alltså antar vindstilla), hänger ju luften också med i jordens rotation. Alltså blir det ingen skillnad, bortsett från tidszoner då. Vid ekvatorn rör sig jordskorpan 40000 km på ett dygn, vilket motsvarar ungefär 1700 km/h. Hade varit ganska opraktiskt att bli mosad mot en vägg så fort du gör ett litet skutt. Citera
bodybuilder120 Postad 23 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2008 Jag hänger ju med lite iaf; hänger inte på gymmet 24h om dagen... Grejen är den: Finns det en mätbar effekt? Säg att resan Mexiko-Sverige tar 35000 sekunder. Kommer då andra vägen ta 35000 sekunder eller 35001 sekunder? Citera
pastapesto Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Har den samma fart så kommer det som sagt inte bli någon skillnad förutom att planet som flyger mexiko->sverige kommer att förbruka lite mindre bränsle. Citera
eurythmech Postad 23 Januari , 2008 Rapport Postad 23 Januari , 2008 Ja, eller bättre: Går det snabbare att springa åt öster eller väster? Dock är läget ett annat i gång, där man hela tiden måste ha en fot i marken Citera
bodybuilder120 Postad 23 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2008 Ja, eller bättre: Går det snabbare att springa åt öster eller väster? Nu kanske du förstår varför man kör 400m på bana ;> Citera
bodybuilder120 Postad 24 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2008 Mailade en fysiker angående detta: // Jag säger så här (vi bortser från vindar igen) och anger ett praktiskt exempel : Resan Sverige-Mexiko tar 50 000 sekunder. Kommer resan Mexiko-Sverige i praktiken ta 1) 50 000 sekunder eller 2) 50 001 sekunder // Svar: // Det beror på vilken väg man tar (om man åker över Atlanten eller över Asien). Om man åker över Atlanten så kommer resan Mexiko-Sverige att ta längre tid. Nu blir nog skillnaden större än en sekund, men i princip är det alltså 2) som gäller! // Nu kan dock fysiker ha fel, men jag antar att killen har rätt (han är mycket duktig för övrigt). Hur blir det då eurytmech om man skjuter sig själv i foten? Citera
gdaily Postad 24 Januari , 2008 Rapport Postad 24 Januari , 2008 Nu vet vi att jorden snurrar kring solen och dessutom vrider sig kring sin egen axel, men om vi låtsas att vi levde i villfarelsen att det var som på den gamla goda tiden, när jorden var världens mitt, och solen snurrade kring jorden. Skulle vårt flygplan påverkas då av solen? Nej. Citera
gdaily Postad 24 Januari , 2008 Rapport Postad 24 Januari , 2008 Efterssom jag är så snäll så googlade jag fram en förklaring, så vi alla slipper ligga sömnlösa. http://aerospaceweb.org/question/dynamics/q0027.shtml Citera
Recommended Posts