Gå till innehåll

Bobby Fischer död


Colderose

Recommended Posts

Jag har för mig att han flyttade till Japan där han blev tillsammans med en japanska.

 

Han blev dessvärre arresterad där tack vare Usas regering och fick tillbringa ett år på kåken innan han fick asyl på Island 2005.

Där har han varit sedan dess.

 

Hon finns med på några bilder inne på chessbase:

 

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4392

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ju ut som att han var på väg att återhämta sig.

Läste någonstans att han vägrade ta emot sjukvård och att det delvis var därför han dog.

Jag ger Hollywood ett år på sig att göra en rörande spelfilm om hans levnadsöde.

Gissar att Robert Redford kommer tar tag i detta.

En åldrande Robert De Niro gör huvudrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1992 Spassky match

 

After twenty years, Fischer emerged from isolation to challenge Spassky (then placed 96-102 on the rating list) to a "Revenge Match of the 20th Century" in 1992. This match took place in Sveti Stefan and Belgrade, FR Yugoslavia, in spite of a severe United Nations embargo that included sanctions on sporting events. Fischer demanded that the organizers bill the match as "The World Chess Championship", although Garry Kasparov was the recognized FIDE World Champion. The purse for this match was reported to be $US 5,000,000 with two-thirds to go to the winner. The U.S. Department of the Treasury had warned Fischer beforehand that his participation was illegal.[41] In front of the international press, Fischer was filmed spitting on the U.S. order forbidding him to play. Following the match, the department obtained an arrest warrant for him although some dispute the legality of the Department's claim and question why others who broke the embargo have not been prosecuted.[42] Fischer won the match, 10 wins to 5, with 15 draws. Many grandmasters observing the match[attribution needed] said that Fischer was past his prime. In the book Mortal Games, Garry Kasparov is quoted: "He is playing OK. Around 2600 or 2650. It wouldn't be close between us." He has not played any competitive games since.

 

Fischer insisted he was still the true world chess champion, and that all the games in the FIDE-sanctioned World Championship matches, involving Karpov, Korchnoi and Kasparov, had been pre-arranged.

 

[edit] Radio interviews

 

Fischer, whose mother and probable biological father were both Jewish[43][44], made occasional hostile comments toward Jews from at least the early 1960s. From the 1980s, however, his hatred for Jews was a major theme of his public remarks. He denied the "Holocaust of the Jews," announced his desire to make "expos[ing] the Jews for the criminals they are [...] the murderers they are" his lifework, and argued that the United States is "a farce controlled by dirty, hook-nosed, circumcised Jew bastards." [45]

 

In 1999, he gave a call-in interview to a radio station in Budapest, Hungary, during which he described himself as the "victim of an international Jewish conspiracy." Fischer's sudden re-emergence was apparently triggered when some of his belongings, which had been stored in a Pasadena, California storage unit, were sold by the landlord, who claimed it was in response to nonpayment of rent. Fischer interpreted this as further evidence of a worldwide Jewish conspiracy perpetrated by "the Jew-controlled U.S. Government" to defame and destroy him.[46] In 2005, some of Fischer's belongings were auctioned on eBay. In 2006, Fischer claimed that his belongings in the storage unit were worth millions.[47]

 

Fischer participated in at least 33 such broadcasts between 1999 and 2005, mostly with radio stations in the Philippines, but also with stations in Iceland, Colombia, and Russia.

 

For some years Fischer lived in Budapest. He played Chess960 blitz games as well as analyzed many games with Zsuzsa Polgar.

 

[edit] Radio interview after the September 11, 2001, attacks

 

Hours after the September 11, 2001, attacks Fischer was interviewed live[48] by Pablo Mercado on the Baguio City station of the Bombo Radyo network, shortly after midnight September 12, 2001 Philippines local time (or shortly after noon on September 11, 2001, New York time). Fischer commented on U.S and Israeli foreign policy that "nobody cares ... [that] the US and Israel have been slaughtering the Palestinians for years".[49] [50] Informed that "the White House and Pentagon have been attacked", he proclaimed "This is all wonderful news."[49][50] Fischer stated "What goes around comes around even for the United States"[49][50] and said that if the U.S. fails to change its foreign policy, it "has to be destroyed." After calling for President Bush's death, Fischer also stated he hoped that a Seven Days in May-type military coup d' etat would take over power in the U.S. and then execute "hundreds of thousands of American Jewish leaders", "arrest all the Jews" and "close all synagogues".

 

Subsequent to that interview, Fischer's "right to membership in the United States Chess Federation [was] canceled" by a unanimous 7-0 decision of the USCF Executive Board, taken on October 28, 2001. In 2006, that decision was subsequently "vacated" by the same Board.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av historiens största schackspelare har avlidit efter en tids sjukdom. Bobby Fischer blev 64 år. Tack vare dig, Bobby, började jag spela schack i början av sjuttiotalet. R.I.P. Crazy Diamond!

 

Samma här. Man får en flashback från landskamperna på 70-talet, mellan USA och Sovjetunionen. Ett kallt krig i sig. Vilket land hade den skarpaste hjärnan?

Fisher var outstanding på många sätt.

Han var totalt knäpp dessutom.

Minns att han vägrade tvätta sig på flera månader när matcherna mot Spasskij gick. Kul att sitta en meter från den penicillinodlingen.:shock:

 

Å andra sidan var väl Spasskij lite lätt psykotisk också om jag minns rätt.

Han satt väl i en "folielåda" mellan dragen eftersom han trodde att CIA sände ut strålning mot honom.

 

Det var roligare förr:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta mer tack...

 

Albert fick med det mesta som är känt tror jag.

Fischer kunde ju inte återvända till USA efter matchen mot Spassky 1992 pga att han då antagligen skulle fått ett fängelsestraff på 10år, hyfsat överdriven bestraffning...

 

Varför spelade han då matchen i Jugoslavien?

Jo, han hade alltid trivts där, de 5 miljoner dollarna från sponsorn (Jugoslavisk?) vägde tungt. Sveti Stefan låg inte direkt i krigszonen plus att platsen passade hans principer och provocerande personlighet. Han var inte den som kysser USA:s regering i röven.

 

Vet inte om FBI/CIA förföljde honom redan efter det, men han blev det definitivt efter radiointervjuerna med 9/11 innehåll. Ändå var det något förvånande att han blev fängslad i Japan, som är ett civiliserat land. Även om han hade lite udda ideer och principer så var han ju aldrig någon brottsling.

 

På Island, där han vann världsmästartiteln 1972, satte man sen upp en "rädda Bobby" kommitte där han sen fick asyl 2005.

 

Enligt chessbase var det njurproblem han led av, "with little hope for long-term survival".

 

Schacket har nu förlorat sin "Elvis Presley" eller "Muhammad Ali"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy diamond indeed. Tveksamt om Hollywood vill göra en hjältefilm om någon som uttalat sitt stöd för elfte september-attackerna.

 

Redford kanske inte kan räknas som Hollywood. Han är inte heller direkt pro-bush. Nånting kommer.

 

P.S Är 41 och började med schack 1973-75. Minns inte. Vi hade Robert Åström på förstabordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag läste i tidningen häromdagen att det ska göras en film om Fischer. Han var absolut en av vår tids mest fascinerande människor! Som jag ser det var det just hans originella personlighet som gjorde honom intressant - även utanför schackbrädet.

 

Det faktum att han vägrade att försvara VM-titeln från 1972, och sedan försvann gav honom en en speciell mystik - och egentligen tycker jag nog hans tid mellan 1972 och 1992 kanske är ännu intressantare än hans tid som professionell schackspelare, även om jag själv är intresserad av schack.

 

Vad gjorde han egentligen under alla de åren efter VM-titeln? Han lär ha levt med en religiös sekt i Kalifornien, blev arresterad av polis misstänkt för bankrån, m.m., mycket spännande.

 

Jag ser fram emot en film om honom. Har någon några boktips om Fischer? Själv har jag ett: "Bobby Fischer Goes To War", som mest fokuserar på VM-matchen -72.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...