Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

Till deras försvar så dräller de in ofantligt mkt skitsamtal, hypokondriker , drogberoende och annat och varje gång de gör en felbedömning så kan nån som behöver ambulans bli utan... Åtstramningarnas fel kortsiktigt tänkt, de måste sålla så hårt , dels för att spara pengar med färre utryckningar men dels säkert för att antalet ambulanser är begränsat så skicka ut till ett par som kan hjula ner till akuten är inte så lyckat kanske

 

 

Tror nog det är förbannat svårt jobb de har:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till deras försvar så dräller de in ofantligt mkt skitsamtal, hypokondriker , drogberoende och annat och varje gång de gör en felbedömning så kan nån som behöver ambulans bli utan... Åtstramningarnas fel kortsiktigt tänkt, de måste sålla så hårt , dels för att spara pengar med färre utryckningar men dels säkert för att antalet ambulanser är begränsat så skicka ut till ett par som kan hjula ner till akuten är inte så lyckat kanske

 

 

Tror nog det är förbannat svårt jobb de har:/

 

Håller med, det är nog inte alltid helt lätt att bedömma och de skickar säkert ambulans oftare än det egentligen behövs. Sen när det blir fel är det ju jättelätt för alla smarta journalister att sitta och säga vad som skulle gjorts i efterhand.

 

Jag känner en som kör ambulans, det häder tex att när de kommer och ska plocka upp en person någon har ringt om så finns det ingen där att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart har de ett svårt jobb, men hellre åka ut på falsklarm en gång för mycket än att en människa ska behöva dö.

 

Jag menar de bör ju försöka jobba med extremt liten felmarginal i sina beslut när det handlar om så viktiga saker.

 

Själv kommer jag ihåg en gång för 2 år sen efter en hård veckas festande med diverse olagliga medel så var jag ute en gång och drack bara alkohol.

 

När jag kom hem kände jag hur det gjorde lite ont i bröstkorgen men tänkte äh, säkert inget.

 

Sen somnade jag och vaknade ett par timmar senare och hade då extremt ont i bröstkorgen och kunde knappt röra armen.

 

Överviktig som man är fick jag för mig att jag var mitt i en hjärtattack, men inte fan ringde jag efter ambulans.

 

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick tala med nån som lugnade ner mig. Precis innan samtalet kände jag att jag höll på att dö. Förmodligen var det ångesten som förvärrade allt.

 

Men efter att ha pratat med henne så kändes det mycket bättre och sen somnade jag in.

 

Men jag kommer tydligt ihåg att jag tänkte: Där ser man. Hjärtattack vid 30. och så dör man.

 

Kallsvettig som fan, ville jag ändå inte ringa ambulansen utan att vara helt säker.

 

Så jag tror nog att många som jag drar sig för att ringa efter ambulansen om inte det känns hundra att man verkligen behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, det är nog inte alltid helt lätt att bedömma och de skickar säkert ambulans oftare än det egentligen behövs. Sen när det blir fel är det ju jättelätt för alla smarta journalister att sitta och säga vad som skulle gjorts i efterhand.

 

Jag känner en som kör ambulans, det häder tex att när de kommer och ska plocka upp en person någon har ringt om så finns det ingen där att hämta.

 

Grejen är den, att det är ju inte upp till dom som sitter och svarar i telefonsamtal att bestämma vem som ska få ambulans och vem som inte ska få det... Isåfall har dom ju mer ansvar än någon annan yrkesgrupp vi har, inklusive läkare, piloter osv, vilket är ganska absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den, att det är ju inte upp till dom som sitter och svarar i telefonsamtal att bestämma vem som ska få ambulans och vem som inte ska få det... Isåfall har dom ju mer ansvar än någon annan yrkesgrupp vi har, inklusive läkare, piloter osv, vilket är ganska absurt.

 

De har nog manualer de ska använda för vägledning, men vem ska annars ta beslutet menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den, att det är ju inte upp till dom som sitter och svarar i telefonsamtal att bestämma vem som ska få ambulans och vem som inte ska få det... Isåfall har dom ju mer ansvar än någon annan yrkesgrupp vi har, inklusive läkare, piloter osv, vilket är ganska absurt.

 

Vem är det då som bestämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det inte rör sig om fysiskt trauma (eg, yxa i låret) eller några vanliga symtomlistor för riskgrupper (exempelvis åldringar) så tror jag kanske 1% av samtalen verkligen rör situationer där det verkligen behövs akutsjukvård. Alltså, om någon som inte tillhör en riskgrupp beskriver symtom som inte rör vanliga sjukdomar så är det väldigt otroligt att han faktiskt håller på och dö utan det rör sig troligare om att han förväxlar smärtan från ett gallstensanfall med en hjärtattack eller något sånt.

 

Tänk särskilt på att människor med ångest eller liknande är rejält överrepresenterade när det gäller akutsamtal med otydliga problem (vilket lär varit anledningen att sköterskan trodde att det rörde sig om panikångest).

 

Angående resuserna kan jag tänka mig att de är restriktiva med att skicka ut bilar på grund av allt från att ambulanskillarna blir sura för att de behöver lämna fikarummet i onödan eller att det är rena krigszonen med späckat schema hela tiden för ambulansförarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SOS Alarm tar emot 3.5 miljoner samtal per år. Av dessa är omkring 900 000 vårdsamtal. Samhället kan inte skicka ut en ambulans till alla som efterfrågar vård. Det skulle nämligen ge ~2600 ambulansutryckningar per dag. Varje utryckning kostar runt 5000 + 1300 kronor milen.

 

Det stora flertalet som ringer 112 hör egentligen hemma inom psykiatrin, hos sjukvårdsupplysningen, hos vårdcentralen eller i de mest ömmande fallen i sätet på en taxi på väg mot jour- eller akutmottagning, inte liggande i en ambulans som ger livsuppehållande behandling under iltransport till iva. I de flesta fall beställer larmcentralen renatv taxin åt dig.

 

Skulle vi ha råd att alltid skicka ambulanser? Javisst, men vi skulle ju få fler räddade liv per krona genom att investera i massiva kampanjer för att få folk att sluta kissa på kraftledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt fint flash-spel när man är tiltad.

 

I första banan brukar jag täcka ena öppningen med fake-väggar, o sen peppra på granater i den andra öppningen. Djävulen tar jag hand om med hagelbössan och sprider granater på fältet för zombierna. Sista zombin gillar jag o döda med pistolen just becuz i can.

 

http://www.onemorelevel.com/game/boxhead_more_rooms

 

Vilken level har du kommit till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken level har du kommit till?

 

kommit rätt långt fast kört första banan än så länge.

 

 

Taktiken är att täcka ena hålet med fake walls och så bygga en liten hage med barrells på andra sidan innan man dödat sista zombien.

 

Sen låter man en jävla massa zombies samlas i hagen medan man tar hand om de röda jävlarna och sen med ett skott mot barells så dödar man typ 30 zombies med en gång o får massa bonuspaket som man plockar upp medan man köttar på med Uzin i gröten.

 

Fast jag råkar alltid spränga bort mig själv efter ett tag för jag råkar skjuta mot hagen när jag är för nära...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ok,, 14 juli blir det Rhodos och det känns som kroppen skulle må bra av att skala av några gram.

 

Så jag o en polare har bestämt o köra low carb-mat framöver. Stek, sallad, inget ris, pasta, bröd, potatis, förutom en dag i veckan som får bli ätardagen.

 

 

Sist jag körde det här så rann kilona av riktigt snabbt.

 

 

Is Sugar Toxic?

 

http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?_r=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bör ta beslutet, skicka en ambulans till alla som anger en adress och verkar det minsta seriösa.

 

Och ja jag vet, de har inte gränslösa resurser yada yada. Men nog måste dom ha så att de kan klara några uttryckningar åtminstone, SÅ många är det väl inte som trollar 112?

 

Han jag känner som kör ambulans berättade också att en gång var det en äldre dam som ville ha ambulans och de skickade en. Sen när de kom fram så har tanten hunnit sminka sig och packa en liten väska inför sjukhusvistelsen. Hennes man var också där, jag tror han menade köra efter ambulansen med deras bil in till sjukhuset(de var lite fina i kanten). Hon fick inte åka med i ambulansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...