Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

upp med solen idag då. Mr spar (typ SA.s h&m) har öppnat en ny butik med premiär-rea redan 7 på morgonen o fatima var obv först på plats. Jag stack till home affairs (inrikesministeriet) för å förnya mitt visum o F stack till frisören. Fick reda på att jag måste köpa ny hembiljett för o få visum, vilken badbeat. Får se om jag kan omboka mitt befintliga lr köpa en avbokningsbar. Inte sugen på o pröjsa 8k i onödan. Sitter nu hos frisören. Lunch snart. Kris skulle förbi telcom o få upp vårt internet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan skrivit om detta men har du lust o förklara skillnaderna mellan coloured, blacks etc. Ja menar din fv är ju svart i min mening.

 

Kikade wiki lite och där står det att coloureds är personer av blandat ursprung, som utgör en blandning av infödda afrikaner och invandrade européer eller asiater.

 

Luddiga beskrivningar imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan skrivit om detta men har du lust o förklara skillnaderna mellan coloured, blacks etc. Ja menar din fv är ju svart i min mening.

 

Kikade wiki lite och där står det att coloureds är personer av blandat ursprung, som utgör en blandning av infödda afrikaner och invandrade européer eller asiater.

 

Luddiga beskrivningar imo.

 

I SA skiljer de på blacks o coloured. Blacks är äkta afrikanska svarta utan beblandning av icke-svart blod, typ Zulu, medan coloured är såna som har en del vitt blod i sig, oberoende av hur mörka de nu råkar vara själva.

 

Coloureds fick under apartheiden vissa lättnader jfr med svarta, och en stor del av dem fick en "vit" uppväxt. Detta har gjort att svarta alltid ogillat coloureds som enligt dem är kulturlösa, och semivita.

 

Nu när svarta har makten i SA har coloureds diskriminerats en hel del av dessa vilket gjort att idag är egentligen problemen mellan blacks o coloured mkt större än problemen med vita.

 

Cape Town är däremot coloured city som står för 50% av befolkningen, svarta 30%, vita 19% o asiater 1%. Så här hålls mkt av svartas diskriminering mot coloureds i schack.

 

Man kan jämföra med Johannesburg där blacks står för 73%, vita 16%, coloureds 6% och asians 4%. Där är det helt andra förhållanden så att säga.

 

Fatima är ju ursprungligen från Mocambique. Just blacks fr andra länder får utstå mkt diskrimination fr svarta i SA (de säger att de kommer o tar våra jobb) vilket gör att dessa identifierar sig med, och umgås med, coloureds och tycker inte om blacks i SA.

 

Så ena dagen är Fatima black, andra dagar säger hon att hon är coloured. Har inte riktigt fått grepp om det än.

 

Lite Kuriosa är att det finns en relativt stor grupp colourds i CT som kallas för Cape Malay. Dessa har malaysisk blod i sig och ser asiatiska ut runt ögonen. Ganska lätta att urskilja fr resten av coloureds.

 

Förmodligen kommer för övrigt att en ny coloured ras att skapas, cape persian :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med rugby är rätt kul. SA är ju som bekant regerande världsmästare och deras landslag, the springbooks, är omåttligt populär här.

 

Världens genom tiderna bästa landslag är dock Nya Zeeland, mytomspunna All Blacks, som har en vinnande historik mot samtliga lag de nånsin mött.

 

Innan All Blacks börjar sina matcher gör de en maorisk stridsanrop, som kallas för Haka, som är rätt skön.

 

 

Här får de svar på tal av Tonga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SA's marathon, alla tränar! alla är så hurtiga! förutom sean..

 

Pfff... vet du hur skadligt det är för knäna o springa så där? Borde förbjudas av socialstyrelsen imo.

 

Pojkarna och fatima stör sig på att jag alltid tar hissen upp till lägenheten som befinner sig på första våningen. Jag anser att de är bakåtsträvare. Man måste nyttja den moderna teknologin för att uppmuntra den att utvecklas. Tänk om alla envisades med att rida häst istället för att åka bil, eller ta en flotte istället för att flyga. Då skulle ju uppfinnarna bli ledsna och sluta uppfinna nya saker.

 

See the big picture liksom era egoistiska jävlar som bara tänker på er egen hälsa och skiter i samhällets.

 

you cant let talito go home, you need him in your histories

 

+1

 

Som Holmes utan Dr. Watson!

 

Ja, han kommer o saknas djupt. Alla som har sett filmen "hundtricket" förstår ju att han är den söta vi slänger fram för o locka fram brudar. Utan honom tappar vi en stor del av vår kollektiva charm.

 

Det enda alternativet till talitto är o plocka ner kidden som fick en jävla massa saker innan du åkte. Sen när hans morsa skickar säpo på dig så får du skicka hem honom o plocka ner talitto igen.

 

Hahaha... Devin, 10 år, när nog för ung o oskuldsfull för att hänga med Farbror Sean just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte sakna dig. Jag har fått nog. Vi spelade skitgubbe igår och du fuskade hela tiden. Jag vill hem NU :rolleyes:

 

Fatima spelar för första gången, spöar skiten ur Talito.

 

Behöver jag förklara mer?

 

Fatimas comment of the year:

Bakgrund: Hon har fått ta upp en trave i sin hand som består av typ halva kortleken och 80% skräpkort, kanske nån enstaka ess och tvåa. Jag och Talito är nere på våra mörka kort.

 

Fatima säger totalt seriöst:

-U dont know what great cards i have in my hand. Im gonna fuck u up now....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...