DinJävlaKyckling Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 men svår för oss som suger på fysik/matte. En kloss som väger 10kg dras uppåt med en konstant hastighet på ett lutande plan (30 grader). Friktionstal: 0.3 F, normalkraft och friktionskfraft??? Komposanter, sin, cos bla bla Citera
heltok Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 F->=Ffr = µ*Fn Fn=mg*sin30 (tror jag, rita en triangel och se orkar inte göra det i huvudet nu...) Citera
DinJävlaKyckling Postad 8 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2008 Det låter bekant Citera
larsdissler Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 åh fy fan, de här bringar tillbaka otäcka minnen. Usch och fy.. Citera
KimHartman Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 Börja med att rita en figur, det hjälper alltid. Frilägg klossen, och välj ett lämpligt koordinatsystem, tex med det lutande planet som x-axel. Sätt ut pilar som representerar krafterna i ditt system. Hur många krafter finns totalt? Är de i jämvikt eller inte? Citera
freso Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 Det här måste ju vara i princip en standarduppgift med krafter och friktion. Hittade du inget exempel på internetti? Citera
DinJävlaKyckling Postad 8 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2008 Det här måste ju vara i princip en standarduppgift med krafter och friktion. Hittade du inget exempel på internetti? Japp den är sinnesjukt standard, nej jag hitta inget exempel. Citera
heltok Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 ajg funderade lite på uppgfiten. om lutningen var 0grader borde det bli cos. alltså cos istället för sin i mitt svar ovan.... gissar jag. Citera
freso Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 Hmmm, känns som du mixat ihop x-y-led lite för mycket... alltså ibland är den med planet ibland inte? Eller också hade du bara ritat lite konstigt. Det var bara Gx jag tänkte på Citera
SuperiorFish Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 Du har rätt. Min bild är lite fel. Gx skall förståss luta snett neråt. Citera
Apex Postad 9 Januari , 2008 Rapport Postad 9 Januari , 2008 Du har rätt. Min bild är lite fel. Gx skall förståss luta snett neråt. Sedan har du kastat om sin och cos också. Med dina formler blir t.ex. N=0 för alfa=0 och Gx=0 för alfa=90 grader. Citera
quxii Postad 9 Januari , 2008 Rapport Postad 9 Januari , 2008 Gör dej själv en tjänst. Läs inte Fysik B. Citera
Hox Postad 9 Januari , 2008 Rapport Postad 9 Januari , 2008 Har ni hört den förut med Ewert Ljusberg... Hur många pokerspelare behövs för att läsa ett superenkelt gymnasieproblem i fysik? Stor humor i den här tråden. Citera
Fido Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Gör dej själv en tjänst. Läs inte Fysik B. Helt klart, är något svårt i skolan; välj bort det. Det finns alltid bidrag att få om du inte får jobb sen, orka bry sig! Citera
Recommended Posts