Gå till innehåll

Vecka 1: Oddsvärdering. Vad är ett bra spel?


Recommended Posts

Om vi skulle börja då...

 

Vecka 1: Oddsvärdering. Vad är ett bra spel?

 

Jag tar mig friheten att plocka fram lite av Unibets odds på WSOP. Jag valde den här marknaden för att jag tror att vi alla har hyggliga kuskaper i detta tillsammans. Vissa kan tennis, andra trav och fotboll, men just poker är väl något vi har gemensamt.

 

Marknad 1:

9326 WSOP 2008 Main Event: Vinnande hand

Vilken blir den vinnande handen i turneringen?

Spel lagda efter ett offentliggörande förklaras ogiltiga.

 

 

High Card 3.25

Par 2.75

Två par 5.00

Three of a Kind 8.00

Straight 12.00

Flush 12.00

Kåk 40.00

Fyrtal 200.00

Straight Flush 500.00

Royal Straight Flush 1000.00

 

Det här måste vara en perfekt marknad att lära oss oddsvärdering - i ovanstående finns det inget "tyckande", utan allt borde vara matematik.

 

"Givetvis" finns det inget spelbart alternativ antar jag på förhand, men vi kan väl undersöka saken. Första steget borde vara att plocka fram skatten/avdraget. Jag vet inte hur man gör det, men jag antar att det har något med summan på inverserna av oddsen att göra? Nån som hittar något på nätet?

 

WSOP 2008 Main Event: Slaget mellan superstjärnorna

Bästa slutplacering

Minst en spelare måste 'hamna i pengarna'. Ingen återbetalning på icke startande.

 

 

Ivey, Phil 7.00

Hellmuth, Phil 8.00

Negraneu, Daniel 9.00

Hansen, Gus 12.00

Ferguson, Chris 15.00

Lederer, Howard 15.00

Ulliott, Dave 15.00

Antonius, Patrick 18.00

Nguyen, Scotty 20.00

Chan, Johnny 22.00

Hachem, Joachim 22.00

Boeken, Noah 25.00

Mortensen, Carlos 25.00

Brunson, Doyle 25.00

Raymer, Greg 25.00

Gold, Jamie 28.00

Tilly, Jennifer 30.00

Luske, Marcel 30.00

Wahlroos, Thomas 30.00

Harman, Jennifer 32.00

Liu, JJ 32.00

Mercier, Isabelle 35.00

Moneymaker, Chris 35.00

Liebert, Kathy 40.00

Schoenberg, Erica 40.00

Duke, Annie 42.00

Hayden, Melissa 45.00

Dastmalchi, Hamid 50.00

Tran, Mimi 50.00

Rousso, Vanessa 50.00

Violette, Cindy 50.00

Ng, Evelyn 50.00

 

 

Vem kommer bäst av ovanstående 33 spelare?

Vad är skatten/avdraget i den här marknaden.

Alla vi inser ju att Phil Ivey till 7 ggr är ett uselt odds - men då kommer ju frågan upp om inte någon av "högoddsarna" är spelbara?

Wahlroos och Harman eller Doyle och Raymer kanske spontant ser spelbart ut? Men är de det? Discuss, please?

Finns det spelbara odds i sådana här marknader? Hur värderar man detta?

 

WSOP 2008 Main Event: En amerikan som världsmästare

Kommer det att hända?

 

 

Ja 1.85

Nej 1.85

 

Uppenbart hög skatt i den här marknaden, men jag har ändå spelat på ena resultatet. Jag ska förklara min tankegång, men först vill jag höra hur ni tänker.

(Sedan jag spelade har oddset flyttat sig, det där var oddsen när jag spelade. Tjuvkika inte nu).

 

WSOP 2008 Main Event: En dansk att nå finalbordet

Kommer det att hända?

 

 

Nej 1.40 på Betway (är numera spelstoppat)

Ja 7.00 på Unibet

 

Ett uppenbart surebet. Vi diskuterar surebet senare, men hur stor är egentligen min fördel i set spelt när jag spelade på båda sidorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Okej, här kommer mina tankar:

 

Om vi tänker oss att alla dom där spelarna (jag får det till 32st) skulle vara lika bra så blir ju oddset på varje person 32. Som det är nu så har vi 19 spelare under oddset 32 och 11st över. Det skulle kunna vara okej om de som ligger över 32 har väldigt höga odds, men det högsta är ju "bara" på 50. Därför tycker jag det ser ut som att avdraget på det här spelet är ganska högt, men jag har för lite kunskap för att räkna ut det.

 

Jag tror däremot att jag kan räkna ut surebettet. Om vi vill få en utbetalning på 100kr oavsett resultat så behöver vi satsa ungefär (100/1.4=)71.43 på Nej och (100/7=)14.29 på Ja. Det är ett totalt bet på 85.72kr för att vara garanterad 100kr och ger en avkastning på lite mer än 14%. Väldigt bra med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Första steget borde vara att plocka fram skatten/avdraget. Jag vet inte hur man gör det, men jag antar att det har något med summan på inverserna av oddsen att göra? Nån som hittar något på nätet?

 

Ok orkar inte förklara allt i ord själv men kan ge er två alternativ

 

Alternativ 1: Länk till förklaring (om ngn har svårt för engelska kan jag skriva ned en förklaring)

http://www.bookmakersreview.com/Bookmaker's_overround/

 

Alternativ 2:http://www15.pinnaclesports.com/MWCalculator/MWDecimal.asp

 

En calculator, skriv in oddsen o klicka calculate så får ni fram bookmakers marginal(skatt, vig,juice)kärt barn har många namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok orkar inte förklara allt i ord själv men kan ge er två alternativ

 

Alternativ 1: Länk till förklaring (om ngn har svårt för engelska kan jag skriva ned en förklaring)

http://www.bookmakersreview.com/Bookmaker's_overround/

 

Alternativ 2:http://www15.pinnaclesports.com/MWCalculator/MWDecimal.asp

 

En calculator, skriv in oddsen o klicka calculate så får ni fram bookmakers marginal(skatt, vig,juice)kärt barn har många namn.

 

Bra länk, vi testar med ettan och "En amerikan som världsmästare":

 

(100/1,85) + (100/1,85) = 108,108

Vilket jag tolkar (efter att ha frågat en kompis) som att, för att vinna en hundring så satsar du 108,108, right?

 

1/ ((1/1,85) + (1/1,85)) = 0,925

Ger en återbetalning på 92,5% alltså.

 

Hur många procent av startfältet i main är då amerikaner är den stora frågan. Min uppskattning är att det är mer än 53.75% av fältet och det spelet bör då vara +ev. Tänker nog inte helt rätt här men rätta mig gärna nån :)

 

Edit: Utan att ta hänsyn till ev. edge då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länk, vi testar med ettan och "En amerikan som världsmästare":

 

(100/1,85) + (100/1,85) = 108,108

Vilket jag tolkar (efter att ha frågat en kompis) som att, för att vinna en hundring så satsar du 108,108, right?

 

1/ ((1/1,85) + (1/1,85)) = 0,925

Ger en återbetalning på 92,5% alltså.

 

Hur många procent av startfältet i main är då amerikaner är den stora frågan. Min uppskattning är att det är mer än 53.75% av fältet och det spelet bör då vara +ev. Tänker nog inte helt rätt här men rätta mig gärna nån :)

 

Edit: Utan att ta hänsyn till ev. edge då.

 

Okej, tänkte helt fel tror jag. 100/1.85 = 54,054% är antal amerikaner man ska över för att det ska vara +ev. Såklart? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänkte helt fel tror jag. 100/1.85 = 54,054% är antal amerikaner man ska över för att det ska vara +ev. Såklart? :)

 

Precis korrekt räknat.

 

Vilka faktorer tror ni spelar in om man värderar ett sådant här spel. Är det så enkelt som att titta på hur många deltagare som kommer ifrån USA kontra övriga världen? Ngn med stats på hur det sett ut tidigare?

 

Jag låter er spekulera lite så återkommer jag med mina tankar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror däremot att jag kan räkna ut surebettet. Om vi vill få en utbetalning på 100kr oavsett resultat så behöver vi satsa ungefär (100/1.4=)71.43 på Nej och (100/7=)14.29 på Ja. Det är ett totalt bet på 85.72kr för att vara garanterad 100kr och ger en avkastning på lite mer än 16%. Väldigt bra med andra ord.

 

Sådär ska det vara.

 

Precis korrekt räknat.

 

Vilka faktorer tror ni spelar in om man värderar ett sådant här spel. Är det så enkelt som att titta på hur många deltagare som kommer ifrån USA kontra övriga världen? Ngn med stats på hur det sett ut tidigare?

 

Jag låter er spekulera lite så återkommer jag med mina tankar

 

Nej jag tror inte det är så enkelt. En liten teori jag har är att dom som inte är amerikaner borde vara bättre än amerikanerna eftersom dom har rest längre för att vara med och således tagit sig mer tid och betalat mer pengar. Detta borde tyda på att man är mer "seriös" i sin sak och då också borde vara en bättre spelare helt enkelt.

 

Kan det ligga någonting i det här eller är det svammel rakt ut? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det är så enkelt. En liten teori jag har är att dom som inte är amerikaner borde vara bättre än amerikanerna eftersom dom har rest längre för att vara med och således tagit sig mer tid och betalat mer pengar. Detta borde tyda på att man är mer "seriös" i sin sak och då också borde vara en bättre spelare helt enkelt.

 

Kan det ligga någonting i det här eller är det svammel rakt ut? :)

 

Nä, det låter väl rimligt. Om man tänker sig att det nånstans finns en brytpunkt där investeringen av tid och pengar blir så stor att man väljer att inte åka så möter man ju den brytpunkten snabbar om man är "foreigner" som dom kallar oss där borta. Det blir fler amerikanska fiskar i turneringen än utländska.

 

Men jag misstänker att Starkater hade nåt annat i tankarna när han ställde frågan.

 

Det måste gå att få fram startlistor med nationalitet och undersöka fördelningen, åtminstone för de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9326 WSOP 2008 Main Event: Vinnande hand

Vilken blir den vinnande handen i turneringen?

Spel lagda efter ett offentliggörande förklaras ogiltiga.

 

 

High Card 3.25

Par 2.75

Två par 5.00

Three of a Kind 8.00

Straight 12.00

Flush 12.00

Kåk 40.00

Fyrtal 200.00

Straight Flush 500.00

Royal Straight Flush 1000.00

 

Percent Market: 119.6%

 

 

The percent market represents the amount you would have to risk to guarantee a net return of 100%.

 

A market of exactly 100% represents a "no vig" offer, where neither the bookmaker nor the bettor has an advantage.

A market of greater than 100% represents a theoretical edge for the bookmaker.

A market of less than 100% represents a theoretical edge for the bettor.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Theoretical Hold: 16.39%

 

 

This is the portion of the combined amount wagered by all customers that the bookmaker expects to keep. We call it theoretical because it applies only when the customers as a group have bet to win equal amounts on each contestant. This situation is known as "balanced action"

 

 

Det var faktiskt en mindre avdrag än jag trodde, i samma härad som mitt surebet. Vi kan väl förutsätta att Unibet räknar rätt på sannolikheterna att vinnande handen ska vara korrekt, eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att de stora fiskarna är jänkare (förutom att de har svårare att ta sig dit på frirullar förvisso).

 

Jag tror också att de allra bästa spelarna är jänkare.

 

Icke-jänkarna är mellanklass och bra klass, typ.

 

Förvisso skiljer sig ju spelarlvaliten åt mellan olika nationaliteter, på något sätt. Men det är ju ändå antaganden, mer eller mindre kvalificerade. Borde det inte i en turnering likt denna vara säkrare och mer riktigt att enbart gå på antalet deltagare från respektive land/kontinent? Föresten, hur väl vet man det innan spelstopp? Hur långt innan sker anmälningarna? Har ju inte fått äran att vara med ngn gång ännu :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen.

 

Jag måste bara få fråga (och kanske blotta min okunskap): kan man med en sån här kalkyl ibland hitta kombinationer av 1-, X och 2-spel på en och samma match hos olika aktörer som tillsammans ger en garanterad vinst?

Jag har på känn att det kommer tas upp under surebets.

Tycker inte vi ska gå handlingen i förväg.

 

Jag känner redan att jag lär mig massor. Ruggigt vilken betting fisk man är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso skiljer sig ju spelarlvaliten åt mellan olika nationaliteter, på något sätt. Men det är ju ändå antaganden, mer eller mindre kvalificerade. Borde det inte i en turnering likt denna vara säkrare och mer riktigt att enbart gå på antalet deltagare från respektive land/kontinent? Föresten, hur väl vet man det innan spelstopp? Hur långt innan sker anmälningarna? Har ju inte fått äran att vara med ngn gång ännu :-(

 

Jaa har en bestamd uppfattning, och kan backa upp med lite statestik, men jag vill lata er leta efter denna forst, den finns pa natet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang vinnande handen, är det ngn som har stats över vilken hand som oftast är den vinnade handen i HU ? Snittet alltså. Man kan ju direkt nästan utesluta SF o Royal SF, måste vara rejäla underodds

 

Jag funderade pa det dar i natt... jag tror faktiskt att "hogt kort" till dryga tre ggr pengarna ar rejalt felsatt odds, borde vara MYCKET hogre. Det ar ju den VINNANDE handen det galler, dvs den handen maste sla en annan hand.

 

Ett snabbt experiment skulle vara att ga igenom alla liverapporteringar pa poker.se, dar finns ju typ 30 st, och se vad folk har nar det ar sista handen i en tavling. Inte brukar det vara AK mot AQ presis all-in preflop, utan par mot hoga kort typ. Chansen for hogt kort som sluthand ar nar nagon spelare blivit desperatshort vid en tidigare all-in, eller drag mot drag... Om jag har ratt i min slutsats dar (inte alls sakert saklart) sa borde nagon av de andra oddsen vara klart felsatta, typ par och tvapar och farg kanske?

 

Nagon som har lust att snabbt glo igenom liverapporterna (jag ar pa vag till Australien, sa jag kan inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi borde kunna fixa fram ett rejält sample. Pokerwire har väl en massa turneringar. Cardplayer har väl också turneringsrapporter. Jag kan försöka få loss lite tid och rota i kväll.

 

Jag antar att man måste ta hänsyn till att dom inte är kortstackade när dom blir heads-up i WSOP. Om man skulle ta vinnande handen från tusen SNG's så blir det lite missvisande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag gjorde en liten insats och bläddrade igenom alla turneringsresultat på poker.se. Jag la även till ett par som jag hade i huvet och några som jag hittade som hastigast på nätet. Vårt urval är helt klart för litet. Hur räknar man ut hur stort ett urval måste vara för att vara statistiskt säkert?

 

På 38 turneringar ser fördelningen ut så här:

high card: 7,89%

par: 44,74%

Två par: 7,89%

Triss : 21,05%

Stege: 10,53%

Flush: 5,26%

Kåk: 2,63%

 

Jag klipper in datat här nedanför. Jag hade ambitionen att minnas de där WSOP-turneringarna, men man har ju telfonminne. Nån som minns?

 

Bellagio cup 2007 par

Doyle Brunson five diamond classic två par

WSOP Scotty

WSOP Varkonyi kåk

WSOP Moneymaker

WSOP Raymer

WSOP Ferguson

WSOP Yang

WSOP Mortensen

EPT Baden high card

Aruba 2007 Två par

EPT London Triss

WSOP Europé Triss

Malmö open Par

EPT Barcelona Triss

Poker-SM Cosmopol Par

Poker-SM Tallin Par

EPT Monte Carlo Par

Nordic masters Triss

EPT Dortmund Triss

Nordic light Par

EPT Köpenhamn Två par

EPT Dublin Triss

Swedish open Par

EPT Baden Triss

EPT London Stege

EPT Barcelona Triss

WSOP 2006 Par

Malmö open 2006 Stege

Poker-SM 2006 Par

Showdown poker tour Dublin Par

Pokerstars three champs Par

Showdown poker tour London Par

Nordic masters 2006 Par

EPT Monte Carlo high card

EPT French open Par

EPT Köpenhamn Par

Christmas poker week 2005 high card

Swedish Open 2005 Flush

WSOP 2005 Stege

Nordic Masters 2005 Par

Empire poker tour Stege

Nordic masters Par

Swedish poker challenge Flush

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en insats här.

 

WSOP Yang stege

WSOP Hachem stege

WSOP Gold par

WSOP Scotty kåk

WSOP Moneymaker kåk

WSOP Vark kåk

WSOP Raymer kåk

WSOP Ferguson tvåpar

WSOP Mortensen stege

WSOP Furlong kåk

WSOP Stu Ungar stege

WSOP Seed tvåpar

WSOP Harrington tvåpar

WSOP Hamilton par

WSOP Bechtel highcard

WSOP Dastamalchi stege

WSOP DAugherty tvåpar

WSOP Hellmuth tvåpar

WSOP Chan stege

WSOP Chan par

WSOP Smith tvåpar

WSOP Keller par

WSOP McEvoy tvåpar

WSOP Strauss par

WSOP Ungar tvåpar

WSOP Ungar stege

WSOP Fowler stege

WSOP Baldwin triss

WSOP Brunson kåk

WSOP Brunson kåk

WSOP Moss hichcard

 

Alltså:

 

hichcard 2 (6,45%)

par 5 (16,29%)

tvåpar 8 (25,80%)

triss 1 (3,22%)

stege 8 (25,80%)

färg 0 (0%)

kåk 7 (22,58%)

 

Kåk känns ju som ett mycket bra spel om man ser till detta lilla urval. Känns ju som sagt som att det är starkare händer som visas upp när det gäller WSOP ME än i andra turneringar. Mycket på grund av tillfälligheter kanske men även för att de ofta sitter så djupt.

 

Lägg till Weedos siffror så blir det:

 

hichcard 5 (7,57%)

par 21 (31,81%)

tvåpar 11 (16,66%)

triss 9 (13,63%)

stege 11 (16,66%)

färg 2 (3,03%)

kåk 7 (10,60%)

 

Kåk behåller sin position som det bästa spelet. Stege känns spelbart också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva resan, ungefär 100x degen. Att vara i Austalien den här tiden 1.01x?

 

Har kommit halvvägs nu, åkte hemmifrån 04.40 i morse svensk tid, nu är det väl typ midnatt i Sverige och halv 8 Malaysia.

 

Åker dock businessclass dit, och billigaste ekonomibiljetten hem, så än så länge funkar resan jävlingt bra... Hemresans står väl i 100x degen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interesting, det här kan vi diskutera mer kring...

 

Nåväl, nu har ni haft ett dygn på er ang USA-WSOP. Det finns en lista på Hendonmob om ITM, vilket torde vara en okej rättesnöre över vilken %-chans det är att vinna. Där var det 73% amerikaner... Nu kan dock vissa icke-jänkare stå som jänkare i listan, man borde räkna om den listan med 10% och 20% felmarginal, och se vad detta ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...