Gå till innehåll

För dumma för att spela poker?


Johnstoner

Recommended Posts

Hej,

 

Sitter här nu, Fredagseftermiddag-kväll och spelar hold'em som vanligt.

Märker att det bara går neråt, brukar inte förlora pengar, men just idag gör jag det. Är hyffsat ny inom pokern och har inte "grindat" mycket tidigare.

 

Är det för dumma spelare under helgerna? Människor som resonerar; "Ah, jag ska spela bort 10$ idag, ha lite skoj".

 

Varje jävla hand jag spelar AJ AK AQ, spelar själv TAG. Får jag "idiot-calls" som lönar sig för dom lösa spelarna. De är nästan hela tiden flera som spelar med mig, ofta callar dom med lägst eller mittenpar och whoooops, där sätter någon av dem tvåpar är efter att jag cont-betat eller har TPTK. Har som regel att jag höjer 4xbb innan floppen. Idag verkar inget funka, går inte att "köpa pots" och dessa lösa spelare verkar inte rädda om sina pengar utan går gärna all-in med 50xbb.

 

Ska jag skippa grindandet nu under helgerna, har jag rätt i att idioterna kommer längst i dessa lägen eller är det bara en dålig dag för mig?

 

Något säger mig också att det borde vara i just sådana här tillfällen man kan göra mest pengar, uppenbarligen inte för min del!

 

MVH Johnstone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har A-K

Brädan kommer A-10-8

Och du har tre motspelare med dig med

10-9 (5 outs)

5-8 (5 outs)

7-9 (8 outs)

Så är väl din hand rätt sårbar?

De lär väl ha en 18 outs emot dig i detta fall

Kan va så att deras gemensamma outs drar ut dig och du ser bara skithanden som drog ut dig på rivern...

Ett par är inte världens starkaste hand precis. Kanske testa betta stort preflop;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sitter här nu, Fredagseftermiddag-kväll och spelar hold'em som vanligt.

Märker att det bara går neråt, brukar inte förlora pengar, men just idag gör jag det. Är hyffsat ny inom pokern och har inte "grindat" mycket tidigare.

 

Är det för dumma spelare under helgerna? Människor som resonerar; "Ah, jag ska spela bort 10$ idag, ha lite skoj".

 

Varje jävla hand jag spelar AJ AK AQ, spelar själv TAG. Får jag "idiot-calls" som lönar sig för dom lösa spelarna. De är nästan hela tiden flera som spelar med mig, ofta callar dom med lägst eller mittenpar och whoooops, där sätter någon av dem tvåpar är efter att jag cont-betat eller har TPTK. Har som regel att jag höjer 4xbb innan floppen. Idag verkar inget funka, går inte att "köpa pots" och dessa lösa spelare verkar inte rädda om sina pengar utan går gärna all-in med 50xbb.

 

Ska jag skippa grindandet nu under helgerna, har jag rätt i att idioterna kommer längst i dessa lägen eller är det bara en dålig dag för mig?

 

Något säger mig också att det borde vara i just sådana här tillfällen man kan göra mest pengar, uppenbarligen inte för min del!

 

MVH Johnstone

 

Hej!

 

Förstår exakt vad du menar! Har själv haft det här sk. "helgproblemet". Det gick verkigen inte att spela! Alla dåliga spelarna spelade dåliga händer och synade mina bra! Var sjukt irriterande. Har numera gått över till att spela enbart onsdagar och måndagar. Det är de dagarna då flest spelare som inte är så osmarta spelar. Sen jag bytte har det går jättebra.

 

Lycka till vid borden! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur klarar du ens av att koppla upp dig på nätet?

 

Exempel från för nån timme sedan.

Jag vet att jag möter en lös spelare.

 

Jag sitter med AJ

Mitt bet: 4xbb, X Call

 

Flopp:A64

Mitt bet: 1/2 pot, x Call

 

Turn:A649

Mitt bet: 1/2, x Call

 

River:A649K

Mitt bet: Pot, X Call

 

Showdown: AJ vs K6

 

Sådana här händer syftar jag på, spelare som inte vet när dom ska spela och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har A-K

Brädan kommer A-10-8

Och du har tre motspelare med dig med

10-9 (5 outs)

5-8 (5 outs)

7-9 (8 outs)

Så är väl din hand rätt sårbar?

De lär väl ha en 18 outs emot dig i detta fall

Kan va så att deras gemensamma outs drar ut dig och du ser bara skithanden som drog ut dig på rivern...

Ett par är inte världens starkaste hand precis. Kanske testa betta stort preflop;-)

 

Jo, du har en poäng. Tack för konstruktiv kritik!

Betta stort pre-flop kan vara en grej, tror dock att jag skulle behöva betta sönder floppen för att de skulle lägga en stegchans/färgdrag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, alltså. Förstår att det känns jobbigt, men tänk lite kring det hela bara så kommer du inse att du egentligen VILL möta spelare som gör sådär.

 

Exempelvis i AJ mot K6-handen. För att göra det enkelt för dig kan du fundera på vad som hänt om du fått den floppen med samma starthänder och mot samma spelare 100 gånger.

 

Om du blir för bitter när det händer kanske du borde överväga att gå ner i nivå där det inte gör lika ont att bli utdragen. Vad du än gör - se till att inte gå upp i nivå i tron att det är enklare spela mot 'mer logiska' spelare. Det kommer stå dig dyrt.

 

För övrigt ska du nog ta i lite mer än 1/2 pott på varje gata, det tjänar du pengar på.

 

Hoppas det var till ngn hjälp, och sry för den fula styckesuppdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera saker du kan göra. Att gå upp i nivå eller byta dag för att hitta bättre motståndare är inte så smart i längden. Vem vinner mer mot bättre spelare? Ologiskt.

 

Spela med mindre stack, så att det sällan lönar sig för andra att syna med drag. Eftersom de andra inte tänker på det kommer du oftare att vara den som spelar rätt och de andra som spelar fel.

 

Höj mer preflop och framför allt ännu mer på floppen när du träffar.

 

Se till att det blir mindre potter när du har marginella händer.

 

Beta hårt som fan när du har en riktigt bra hand, gå all-in. Var inte rädd för att de ska lägga sig. Det gör de ibland. Men de kommer att syna de stora betten tillräckligt ofta för att du ska tjäna på det.

 

Checka på rivern när du spelar i position om du inte vet att du är bäst.

 

Bluffa aldrig om du inte vet att motspelaren är feg.

 

Jag hade samma problem som du, men har väldigt lätt för de låga nivåerna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera saker du kan göra. Att gå upp i nivå eller byta dag för att hitta bättre motståndare är inte så smart i längden. Vem vinner mer mot bättre spelare? Ologiskt.

 

Spela med mindre stack, så att det sällan lönar sig för andra att syna med drag. Eftersom de andra inte tänker på det kommer du oftare att vara den som spelar rätt och de andra som spelar fel.

 

Höj mer preflop och framför allt ännu mer på floppen när du träffar.

 

Se till att det blir mindre potter när du har marginella händer.

 

Beta hårt som fan när du har en riktigt bra hand, gå all-in. Var inte rädd för att de ska lägga sig. Det gör de ibland. Men de kommer att syna de stora betten tillräckligt ofta för att du ska tjäna på det.

 

Checka på rivern när du spelar i position om du inte vet att du är bäst.

 

Bluffa aldrig om du inte vet att motspelaren är feg.

 

Jag hade samma problem som du, men har väldigt lätt för de låga nivåerna nu.

 

 

Tack för svaret, spelade en stund precis, 30 min. Tjänade 15$ dollar på 3 bord NL10. Mycket riktigt var det betten som verkade vara fel, när jag bytte från att raisa ca 0.5~ efter flopp (oberoende om jag har något eller bluffar) och istället höjde med 0.7-0.8 gav fiskarna genast upp och jag tog hem potten. Well, jag vann potterna men så särskilt stora blev dom inte ;)

 

Ser gärna att fler tips kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, spelade en stund precis, 30 min. Tjänade 15$ dollar på 3 bord NL10. Mycket riktigt var det betten som verkade vara fel, när jag bytte från att raisa ca 0.5~ efter flopp (oberoende om jag har något eller bluffar) och istället höjde med 0.7-0.8 gav fiskarna genast upp och jag tog hem potten. Well, jag vann potterna men så särskilt stora blev dom inte ;)

 

Ser gärna att fler tips kommer!

 

Säger ordet potodds dig något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm 30 minuter gav dig svaret =D

 

Skön inställning men fel. För kortsiktig.

 

 

En sak jag märkt när man spelar mot Helg-åsnor är att:

 

Bettar man för stort i vissa lägen synar de med sin åsne-instinkt - Han bluffar! - och drar ut en med alla omöjliga runner runners.

 

Bettar man istället en försiktig bet blir åsnan misstänksam - Han försöker få med mig - och då är det helt plötsligt mot deras åsne-natur att syna...

 

Jahg menar nu inte att du inte skall betta hårt utan mer att du ibland kan göra åsnan konfunderad och bluffa till dig en pott mot densamme någon gång då och då.

 

När du har starka händer är det idiothårda betar som gäller(enligt resonemanget om åsnans instinkter)

 

 

Hade förut svårt mot dessa spelare då jag hade stora problem att omvärdera mina händer när deras random-kort träffat. Spela mer är det rådet jag kan ge och försök förstå istället för att bli upprörd.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bettar man för stort i vissa lägen synar de med sin åsne-instinkt - Han bluffar! - och drar ut en med alla omöjliga runner runners.

 

Bettar man istället en försiktig bet blir åsnan misstänksam - Han försöker få med mig - och då är det helt plötsligt mot deras åsne-natur att syna...

 

Alltså är slutsatsen att beta hårt med bra händer. Eller? Man vill väl att de ska syna med dåliga odds? Att låta dem leva på att träffa runner-runner måste ju vara perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel från för nån timme sedan.

Jag vet att jag möter en lös spelare.

 

Jag sitter med AJ

Mitt bet: 4xbb, X Call

 

Flopp:A64

Mitt bet: 1/2 pot, x Call

 

Turn:A649

Mitt bet: 1/2, x Call

 

River:A649K

Mitt bet: Pot, X Call

 

Showdown: AJ vs K6

 

Sådana här händer syftar jag på, spelare som inte vet när dom ska spela och inte.

 

Din betsizing är sådär, kan man säga. Den bör börja högt och sjunka (som andel av potten), inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...