decoy Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Det har ju pågått en ursprungligen seriös diskussion om s.k. nazimods och huruvida ribban ligger för lågt för avstängning. Ett sätt att möjligen kunna höja kvalitén på forumet vore kanske om man från moderatorhåll inte bara såg till enskilda personers inlägg, utan i stället inriktade sig på helheten; kollade lite hur trådarna utvecklats. Jag vet att sådan koll förekommer, och naturligtvis kan moderatorerna inte vara överallt, men jag kan ge flera konkreta exempel på trådar som på senare tid definitivt borde ha stängts av moderatorerna, då de kvalitetsmässigt har sjunkit så lågt att det bara är tröttsamt att läsa varje gång man tar sig en titt på tråden. Under "Allmän pokerteori" har en kille startat en tråd med rubriken "Vinnare på SvS NL SH sökes". Tråden började väl relativt bra, men de senaste kanske 15 inläggen har bara varit snack i stil med "jag har sett så sjukt många fyrtal på två dagar, SvS måste vara riggat!". Dessa inlägg har ju ingen som helst anknytning alls till OP:s ursprungliga frågeställning, bortsett från siten SvS. De övriga inlägg som producerats i samma tråd de senaste ca 15 gångerna är bara ironiska svar av typen "jag har vunnit 98 k SEK på 30 k händer på SvS - klart det är riggat!" När en tråd spårar ur på detta sätt ökar också risken för rena påhopp - samtidigt som det ju totalt sett sänker forumets kvalité. Jag skulle kunna ge fler exempel på trådar som borde stängas, men avstår för tillfället. Citera
Appel Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag håller med dig i stort i det du säger här. Och för att klart underlätta jobbet för moderatorerna så är det bara att rapportera de olika inläggen och på vilket sätt ni anser att en person behöver en varning, eller att en tråd skall låsas. Då märker ju vi också snabbare dåliga inlägg. Citera
SunTzu Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag känner att jag skulle vilja se kvalitetskrav på forumet. Skriver du off-topic eller bara rent idiotiska inlägg för det mesta så varning följt av ban. Citera
Joeduck Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag anser mig behöva dispens ifall man ska bli kunna bli bannad/varnad för offtopic poster, då jag inte ser helheten för alla träden. Off topic för mig är ofta det jag fokuserar mig på, o ändå har jag bara fått en varning. Då för olämpligt språkbruk, vilket jag fö har full förståelse för. *edit; precis när jag skrev klart det här så skulle jag självklart få en för off topic. Någon som driver med mig eller? Citera
decoy Postad 4 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag håller med dig i stort i det du säger här. Och för att klart underlätta jobbet för moderatorerna så är det bara att rapportera de olika inläggen och på vilket sätt ni anser att en person behöver en varning, eller att en tråd skall låsas. Då märker ju vi också snabbare dåliga inlägg. Det är ju bra om du håller med mig, men samtidigt undrar jag om du menar det du säger? Den tråd jag nämnt i mitt första inlägg här är fortfarande öppen, och mer eller mindre meningslösa inlägg fortsätter strömma in. Den tråden har existerat i flera veckor - kan rimligen inte ha missats av hur många moderatorer? Ett halvdussin? Eller tio som loggar in här varje dag? Om man nu eftersträvar bättre stuns på forumet skulle ett mer aktivt moderatorskap inte skada. Och hur rapporterar man annars en tråd som lämplig att stängas? Det blir ju fel om man rapporterar ett enskilt inlägg, då det ju inte är inlägget i sig, utan trådens utveckling jag är ute efter. Citera
TotalFarsa Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Det är ju bra om du håller med mig, men samtidigt undrar jag om du menar det du säger? Den tråd jag nämnt i mitt första inlägg här är fortfarande öppen, och mer eller mindre meningslösa inlägg fortsätter strömma in. Den tråden har existerat i flera veckor - kan rimligen inte ha missats av hur många moderatorer? Ett halvdussin? Eller tio som loggar in här varje dag? Om man nu eftersträvar bättre stuns på forumet skulle ett mer aktivt moderatorskap inte skada. Och hur rapporterar man annars en tråd som lämplig att stängas? Det blir ju fel om man rapporterar ett enskilt inlägg, då det ju inte är inlägget i sig, utan trådens utveckling jag är ute efter. Det går ju att lämna en kommentar då du rapporterar en tråd. Kanske kan skriva något där? Citera
decoy Postad 4 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2008 Ja, för all del, visst går det att göra så. Men poängen är att jag efterlyser ett mer aktivt moderatorskap för att höja kvalitetsnivån. Som läget är nu har man en tendens att titta på medan dravlet tar över trådarna, och inte ingripa förrän någon kallat någon idiot eller liknande. Jag tror att många tramsinlägg i sig utan topicanknytning starkt bidrar till att försämra stämningen på forumet. Jag känner själv att jag kan utveckla en negativ attityd av att bläddra runt på det här forumet och irritera mig på inlägg, som inte borde kunnat ta plats om moderatorerna varit lite mer på alerten. Citera
raptorjr Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Kan väl inte annat än hålla med. Tycker man kan gå ganska hårt åt både användare som missköter sig flera gånger och trådar som spårar ur. Personligen skulle jag inte gråta om hela Off topic forumet försvann. Tycker inte trådar som om man ska duscha innan sex har på ett pokerforum att göra, inte ens i en off topic del. Vill man prata om annat än poker finns det tusentals forum på nätet. Vore trevligt om detta forum kunde bli mer vad det heter. Snart är det väl mer off topic diskussioner än vettiga trådar med pokersnack. Citera
Recommended Posts