Smith77 Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 Är det någon som kan har "egna" regler för sitt spelande? Jag spelar på 1/2 på Svs. är även tacksam om jag får tips om vilka starthänder man ska spela och hur man ska spela dom. jag har 500 kronor på kontot, är det för högt att spela 1/2 ? Vad finns det för nackdelar/fördelar med att köra på ett bord med 5 pers? tacksam för svar. Lägg gärna ut dina regler Citera
MaybePirog Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 När jag arrangerar egna homegames så kör jag regeln att bara jag får vinna. Citera
kravmärkt Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 du spelar för högt och borde helt klart läsa en pokerbok Citera
Smith77 Postad 2 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2008 du spelar för högt och borde helt klart läsa en pokerbok har du något tips på bra och lättläst bok? Citera
legendar Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 500 är för lite för att spela 0,5/1 ens, fast det grundar ju sig i att du ska vara en vinnande spelare. En riktlinje brukar vara runt 30 inköp vilket skulle betyda en rulle på (400x30) ~12 000 på 1/2. Detta är för att din rulla ska klara av variansen lättare. Citera
MaybePirog Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 500 är för lite för att spela 0,5/1 ens, fast det grundar ju sig i att du ska vara en vinnande spelare. En riktlinje brukar vara runt 30 inköp vilket skulle betyda en rulle på (400x30) ~12 000 på 1/2. Detta är för att din rulla ska klara av variansen lättare. 3000 bb. inte 30 inköp Citera
icecoldwind Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 500 duger kanonbra såvida du kan spela hyfsat bra och förstår vad som behövs för att slå mikronivåer och pengarna inte är livsviktiga för dig. 3000bb regler osv på så låga nivåer är bara löjligt såvida inte man är proffs ( vilket man knappast lär vara på den nivån ) eller på annat sätt beroende av pengarna. Därmed skall du nog ta det lite försiktigare med att gå upp i nivåer för kvickt om du skulle lyckas bygga upp en liten rulle. Citera
Black_Jim Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 500 duger kanonbra såvida du kan spela hyfsat bra och förstår vad som behövs för att slå mikronivåer och pengarna inte är livsviktiga för dig. 3000bb regler osv på så låga nivåer är bara löjligt såvida inte man är proffs ( vilket man knappast lär vara på den nivån ) eller på annat sätt beroende av pengarna. Därmed skall du nog ta det lite försiktigare med att gå upp i nivåer för kvickt om du skulle lyckas bygga upp en liten rulle. och om han förlorar sin 60-40 % all-in och bara har 100 kr kvar, räcker det fortfarande till att spela 1/2? Citera
kravmärkt Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 pokerhandboken av dan glimne har jag läst och den har väl gjort mig till en vinnande spelare i alla fall. Citera
Rebonius Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 pokerhandboken av dan glimne har jag läst och den har väl gjort mig till en vinnande spelare i alla fall. Det står rätt mycket dåligt i den. Skulle rekommendera No Limit Holdem - Teori och Praktik av David Sklansky Nu skrev du ju förstås inte vilket spel du spelar, men jag antar att det är NLT? Det om att 3000 big blinds bara är för proffs är ju skitsnack. Skulle jag spela proffesionellt skulle jag nog vilja ha mellan 10 000 och 50 000 big blinds förutsatt 100 big blinds inköp. Citera
Gahlster Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 Det om att 3000 big blinds bara är för proffs är ju skitsnack. Skulle jag spela proffesionellt skulle jag nog vilja ha mellan 10 000 och 50 000 big blinds förutsatt 100 big blinds inköp. 10k bb kan jag köpa, men när det närmar sig 50k bb känns det som om man är ruskigt överrullad fr att klara variansen på en nivå som man är såpass bra vinnare på att man kan vara "proffs". Att sedan ha en buffert så stor att den täcker 6 månaders livsomkostnader är en annan sak. Och självklart ska man fylla ladorna när man har märkbart possitiv varians. Citera
Per-Elvis Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 Det är väl en viss skillnad att ha 500 kr och spela på 1/2. Torskar man dem är det ju bara att sätta in 500 nya vid nästa löning eller lägga av. Grym skillnad om bankrullen utgör en stor del av ens totala kapital och ens överlevnad hänger på den. Men för att öka dina chanser....spela 0.5/1 och ta bara med 100 kr till bordet. Citera
Smith77 Postad 2 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2008 Det står rätt mycket dåligt i den. Skulle rekommendera No Limit Holdem - Teori och Praktik av David Sklansky Nu skrev du ju förstås inte vilket spel du spelar, men jag antar att det är NLT? Det om att 3000 big blinds bara är för proffs är ju skitsnack. Skulle jag spela proffesionellt skulle jag nog vilja ha mellan 10 000 och 50 000 big blinds förutsatt 100 big blinds inköp. Jag spelar NL Holdém Citera
Smith77 Postad 2 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2008 Det är väl en viss skillnad att ha 500 kr och spela på 1/2. Torskar man dem är det ju bara att sätta in 500 nya vid nästa löning eller lägga av. Grym skillnad om bankrullen utgör en stor del av ens totala kapital och ens överlevnad hänger på den. Men för att öka dina chanser....spela 0.5/1 och ta bara med 100 kr till bordet. Jag brukar spela både 0.50/1 kr och 1/2 vid båda går jag i med 50 kronor. är det dummt att gå in med så lite? vad rekomenderar ni? Citera
legendar Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 3000 bb. inte 30 inköp Alldeles riktigt! Vet inte va jag tänkte på Citera
Rebonius Postad 2 Januari , 2008 Rapport Postad 2 Januari , 2008 Jag brukar spela både 0.50/1 kr och 1/2 vid båda går jag i med 50 kronor. är det dummt att gå in med så lite? vad rekomenderar ni? Beror på vad du är bra på. Det verkar iallafall vara dumt att gå in med samma antal kronor istället för samma antal big blinds eftersom du måste anpassa ditt spel då. Om du är bra på att spela preflop och på floppen är det väl lättast att köpa in för minimumbeloppet. Om du istället spelar bättre än dina motståndare på turn och river så är det väl bäst att köpa in för mellan 100 och 200 gånger big blind. Ett annat exempel kan ju vara ifall det är ett bord där du vill spela där det sitter två spelare. Den ena spelaren är en duktig grinder som du tror att det är -EV att spela mot, den andra är en jättetomte och därför tror du att du överlag har +EV att spela på bordet. Om nu grindern sitter med fullt inköp och fisken sitter men minimuminköp ska du självklart göra ett litet inköp. Citera
Matfrid Postad 3 Januari , 2008 Rapport Postad 3 Januari , 2008 Jag brukar spela både 0.50/1 kr och 1/2 vid båda går jag i med 50 kronor. är det dummt att gå in med så lite? vad rekomenderar ni? Det bästa i början är väl att bekanta sig med en site. Starta med ett inköp på hundra kronor på svenska spel, och sätt dig vid lägsta nivån till att börja med, med minsta inköpet 20 kr. Eller starta med tvåhundra kronor och köp in max. Det handlar ju inte alls om bankrullar på dessa nivåer. En bankrulle är allt man har att spela med, inte alla pengar man valt att sätta in på ett ställe en månad. Citera
icecoldwind Postad 3 Januari , 2008 Rapport Postad 3 Januari , 2008 och om han förlorar sin 60-40 % all-in och bara har 100 kr kvar, räcker det fortfarande till att spela 1/2? Visst går alldeles utmärkt, förlorar han även dessa är det ju bara pynta upp nya 500 efter nästa löning... Sheez vissa förstår verkligen inte vad en bankrulle är till för.... Citera
Pokermannen_ Postad 3 Januari , 2008 Rapport Postad 3 Januari , 2008 Mitt tips, om du inte har läst någonting annat, läs Dan glimnes pokerhandboken för den är jääätte jäätte basic, se till att du fattar vad han menar angående pottodds och kortodds. Sedan läser du Theory of poker av David Sklansky. Utan tvekan den boken som fick mej att fatta att man inte blir pokerproffs över en natt.. Angående bankrulle, det är ju inget att rekomendera att dynga in 12 000kr utan att veta hur man spelar spelet kanske.. utan sätt in så mkt som du kan förlora utan att du går bärsärkargån liksom. om det nu är 500 eller 2000 är en sak, men börja på de lägsta limitsen som finns på SvS. Det borde nog säga sig självt att börja fr botten om man inte kan nått oavsett om man sätter in 500 eller 15 000. Förutsatt att man vill vinna alltså. Citera
Smith77 Postad 3 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2008 Mitt tips, om du inte har läst någonting annat, läs Dan glimnes pokerhandboken för den är jääätte jäätte basic, se till att du fattar vad han menar angående pottodds och kortodds. Sedan läser du Theory of poker av David Sklansky. Utan tvekan den boken som fick mej att fatta att man inte blir pokerproffs över en natt..Angående bankrulle, det är ju inget att rekomendera att dynga in 12 000kr utan att veta hur man spelar spelet kanske.. utan sätt in så mkt som du kan förlora utan att du går bärsärkargån liksom. om det nu är 500 eller 2000 är en sak, men börja på de lägsta limitsen som finns på SvS. Det borde nog säga sig självt att börja fr botten om man inte kan nått oavsett om man sätter in 500 eller 15 000. Förutsatt att man vill vinna alltså. Jag har köpt Dan glimnes pokerhandboken och ska börja läsa den snart. jag kan inte några poker ord. finns det någon bra sida som ni kan länka för att underlätta läsningen? Citera
Pokermannen_ Postad 3 Januari , 2008 Rapport Postad 3 Januari , 2008 Jag har köpt Dan glimnes pokerhandboken och ska börja läsa den snart. jag kan inte några poker ord. finns det någon bra sida som ni kan länka för att underlätta läsningen? Tror att det står längst bak i Pokerhandboken? Citera
Rebonius Postad 3 Januari , 2008 Rapport Postad 3 Januari , 2008 Jag har köpt Dan glimnes pokerhandboken och ska börja läsa den snart. jag kan inte några poker ord. finns det någon bra sida som ni kan länka för att underlätta läsningen? Kolla här istället http://pokerforum.nu/forum/faq-vanliga-fragor/190-vad-betyder-olika-pokertermer.html Citera
Recommended Posts