Gå till innehåll

Hjälp med Excel


w00d

Recommended Posts

Förmodligen så har jag missat nån mer relevant undergrupp att posta den här tråden i, men moderatorerna får gärna känna sig fria att flytta runt den :]

 

Jag undrar om någon känner sig säker på Excel och har ett lösningsförslag på mitt problem.

 

Jag bokför min pokerstatistik i Excel och för en sessionslogg där jag skriver in saldot på min bankrulle efter varje spelad session. För varje värde man skriver in så plottas värdet i en graf. Det jag vill göra är att lägga till ytterligare en dimension i grafen och ange hur länge jag spelat, för att göra grafen mer representativ.

 

Det kan alltså se ut typ såhär

 

$1 10min

$4 35min

$3 20min

$8 30min

 

Sista sessionen ska alltså sträcka sig 3 ggr så långt i x-led som den första sessionen gjorde.

Hur går jag tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova http://www.wpbet.com annars eller Hagbards här på forumet.

 

Kan rekommendera första, använder denna själv.

 

Wpbet har jag seriöst övervägt att börja med, men jag föredrar att få saker redovisade 100% som jag vill ha dom, och föredrar därför att använda Excel.

 

Och Hagbards dokument innehåller på tok för mycket saker för att jag ska orka sätta mig in i hur han har gjort liknanade funktionalitet, om den nu finns.

 

Jag ser hellre att jag får hjälp med detta och mitt egna dokument blir perfekt :]

 

 

Men tack ändå för förslagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt pepe82's lösning av problemet, och jag tror inte det går att lösa exakt som du vill ha det på ett smidigt sätt.

 

Jag hade nog satt upp ett diagram med två serier, vars ena graf är i stolpdiagram (tid spelad) och den andra serien (intjäning) med ett linjediagram. Om du visar värden på två axlar (för varsin serie) går det att få till ganska snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det genom att göra en formel för den total tiden. Y-axeln total BR och X-axeln total tid.

 

Så du sumerar ihop alla värden

 

$1 10min 10min

$4 35min 45min

$3 20min 65min

$8 30min 95min osv

 

Aha okej det var ju ett rätt smart sätt att lösa det på.

 

Dock så blir jag inte klok på hur fasen jag implementerar det i Excel. Orkar du så får du jättegärna slänga upp en .xls-fil så får jag kika lite :]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här menar jag att det kan se ut. Tid på höger axel...

 

Aha okej då är jag med helt på vad du menar. Dock så gillar jag strukturen jag har i dagsläget och idén är väl att göra den ännu mer funktionell.

 

Men tack ändå för förslaget! :]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det genom att göra en formel för den total tiden. Y-axeln total BR och X-axeln total tid.

 

Så du sumerar ihop alla värden

 

$1 10min 10min

$4 35min 45min

$3 20min 65min

$8 30min 95min osv

 

Tja!

 

Sprang på denna lilla artikel häromdagen, verkar påminna lite om det problem du nämner ovan.

http://blogs.msdn.com/excel/archive/2007/12/17/intraday-time-series-charts.aspx

 

Gäller Excel 2007 dock, men det spelar nog ingen större roll gissar jag.

Vet inte om det kan vara någon hjälp.

 

Med hjälp av er båda lyckades jag lösa problemet!

Tack till alla som varit delaktiga i tråden! Det uppskattas! :]

 

Så här blev resultatet för den intresserade:

excelqv6.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...