Gå till innehåll

Funderingar kring satsande i spel med bara ante!


Roberteriksson

Recommended Posts

Hallå, jag satt med några kompisar i måndags och spelade Texas Hold'em fast utan att använda blinds utan alla antade bara 2 kronor till varje pott innan vi fick våra kort. Det fick mig att fundera på hur det påverkar satsningen i senare rundor?

 

T.ex: Vi är 6 stycken som spelar, alla har lagt in 2 kronor så att potten är på 12 kronor. 2 stycken lägger in ytterligare 2 kronor var i potten innan den når till mig, så potten är på 16 kronor när jag plockar upp mitt par i kungar. Det här är ju en väldigt stark hand, och ännu mer så med bara 6 spelare, så nu är frågan hur mycket ska jag höja med?

Om vi hade spelat med blinds så hade min normala höjning varit ca. 3 BB, kanske lite mer eftersom två limpat in tidigare, men nu så är jag inte riktigt lika säker på vad jag ska satsa?

 

Ska jag räkna med att BB är 12*(2/3) = 8 kronor och SB 12*(1/3)= 4 kronor ungefär eftersom potten innehöll 12 kronor till att börja med?

Eller ska jag räkna mer utefter vad personerna innan mig satsat, så att BB = 2*3 = 6 kronor?

 

Att satsa 6 kronor i den potten känns ju minst sagt lite mesigt så det är inte något alternativ egentligen men jag vill bara belysa själva iden med att beräkna BB efter satsandet och inte potten. Samtidigt så känns ju alternativ 1 att satsa 8*3 = 24 kronor när personen innan mig lagt endast 2 kronor som en overkill...

 

Finns det nåt system man kan tänka efter här eller är det bara att höfta till med något? Jag har för mig att jag höjde med 8-10 kronor och slutade med att ta hem en pott på närmare 500 kronor mot en spelare som synade hela vägen och på sista kortet fick en par i treor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå, jag satt med några kompisar i måndags och spelade Texas Hold'em fast utan att använda blinds utan alla antade bara 2 kronor till varje pott innan vi fick våra kort. Det fick mig att fundera på hur det påverkar satsningen i senare rundor?

Du säger inte vilken struktur det handlar så det är lite svårt att säga, det verkar som du talar om no-limit och i så fall så kommer det väl inte direkt ändra de senare rundorna på samma sätt som i fixlimit eller spreadlimit (nämligen att man synar mycket mer med tveksamma händer eftersom potten är så stor).

 

Hur det påverkar spelet i big bet beror väldigt mycket på hur mycket pengar du har framför dig i relation till potten. Ju kortare stack ju mer satsar du på starthänder som är starka i sig och gasar i början. Jag skulle säga att en en ganska kort stack är någonstans runt 20-30ggr inledningspotten, då kommer man inte ha tillräckligt för att ens beta pott på varje gata utan spelet slutar normalt sett på turn. Om man har 40-50ggr inledningspotten så blir det ett pottbet på river eller potthöjning på turn också, vilket fortfarande inte ger så väldigt mycket spel, det är fortfarande rätt grunda pengar och en ganska rättfram strategi som gäller. Det är först när man kommer över de här beloppen som det börjar bli riktigt knepigt. Det här kan ju jämföras med onlinespelen på Party som spelas med rätt kort stack, där har man 33ggr inledande pott i inköp och på Ladbrokes där man har någorlunda djupa pengar som ger lite mer spel nämligen 66ggr inledande pott. För att det ska vara spel med riktigt djupa pengar så måste det nog vara en bra bit över 150ggr inledande pott i stackarna.

 

Så om ni nu spelar no-limit/pot-limit så blir det strategiska fokuset som följer

 

400 kr i stacken eller lägre, stort fokus på pre-flopp och floppspel. Det kommer väldigt ofta bli all-in preflopp eller på floppen.

 

1000 kr i stacken ger mer fokus på flopp och turn och gör att man måste tänka en hel del på vad ens betande kommer ha för effekt på de senare rundorna, mycket svårare att få all-in preflopp eller på flopp.

 

2000 kr i stacken gör att man måste tänka rätt mycket mer långsiktigt och inte bara blint kan beta för att man råkar ha troligen bäst hand för tillfället.

 

Din fråga beror alltså väldigt mycket på vilken av de här kategorierna ni hamnar i. Om det är i den lägre änden så kommer det helt enkelt inte bli något spel i de senare rundorna när du hittar en intressant hand som är bra i de tidiga rundorna (överpar, tvåpar, set typ). Är det i den högre änden så måste du fokusera mycket mer på att ha en hand som är bra vid river (alltså snarare stege eller färg en set).

 

 

Att satsa 6 kronor i den potten känns ju minst sagt lite mesigt så det är inte något alternativ egentligen men jag vill bara belysa själva iden med att beräkna BB efter satsandet och inte potten. Samtidigt så känns ju alternativ 1 att satsa 8*3 = 24 kronor när personen innan mig lagt endast 2 kronor som en overkill...

24kr är inte alls overkill, det är rätt lagom och ett ganska försiktigt bet.

 

Man ska generellt sett alltid ha potten som huvudmått efter hur mycket man satsar, andra saker som inverkar är stackstorlek och vad man kommer ge för troliga odds på nästa runda om man vill beta då också. Vid tvekan, höj pott.

 

Finns det nåt system man kan tänka efter här eller är det bara att höfta till med något? Jag har för mig att jag höjde med 8-10 kronor och slutade med att ta hem en pott på närmare 500 kronor mot en spelare som synade hela vägen och på sista kortet fick en par i treor...

Höj pott är ett rätt bra system, men din strategi är extremt styrd av ditt pengadjup. Nu spelar du mot väldigt dåliga motståndare vad det verkar, vilket gör att du ofta bör vänta lite med att gasa med betandet tills floppen när du har en ganska klar bild av vart du står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att du ska höja runt pott är att du annars ger så monstruöst bra odds åt motståndarna, om du höjer 6kr här och ni har runt 500 kr var så blir det i det närmaste rätt att syna med vilka två kort som helst och vänta på en stenhård floppträff och låta dig beta bort dina pengar. Normalt sett så är nästan ingen hand sämre än 2:1 mot en annan preflopp så det är i de trakterna man ska lägga oddsen så att de inte får möjlighet att ta ett alltför lönsamt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni någon gång inte orkar läsa mina ibland för matematiskt jobbiga artiklar, så läs i alla fall Johans svar på de frågor som intresserar dig - Johan förklarar på ett mycket bra sätt matematiken och tänket som är en grundpelare i pokern.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

 

Johan är grym! Speciellt när jag kommer med ett råd att man bör göra så här och så här, för annars kommer det eller det att hända. Väntar man sen i två minuter så har Johan snott ihop en 50 raders post med utförlig uträkning varför det är rätt :) KANOOOOON!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...