Mr.Moto Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 Jag behöver hjälp. Det fullkomligen blöder dollars ur mina öppna vener. Har kommit fram till att det är någonstans vid turn saker och ting börjar barka rejält utför. Ett annat tillfälle är när jag har en bra starthand på blindarna eller utg preflop. Jag har spelat poker i fyra år fram och tillbaka och varit vinnande i längden. Jag spelar 5 eller 6 max NL-holdem. Jag höjer alltid när jag är först in PF, och hamnar senare i handen ofta i lägen som jag i ärlighetens namn kanske inte bemästrar helt och fullt. Ofta sitter jag då och känner mig osäker med en på turn med en relativt stor pott som innehåller höjning preflop och synat C-bet. Känns som att det är detta läge då jag förlorar mest på. Ur position: Efter att ha fått mitt C-bet på floppen synat med AQ, AK – utan träff, eller pockets som är 2:a eller 3:e par, blir jag osäker och checkar. Följden blir förstås att Fi bettar och ibland/ofta tar hem potter som är ”mina”. I position: Är jag i position med likartade kort blir det ofta liknande fast annorlunda. Då C-bettar jag på floppen, Fi synar och checkar turn. Nu blir jag återigen lite darrig och checkar turn. Fi bettar då river och jag blir osäker igen. Många situationer känner jag mig trygg i preflop, även floppen känns bra att spela mot många. På floppen känner jag mig trygg i att vara aggressiv och bluffande, men någon diffus idé om att man alltid kan komma undan billigt om den misslyckas, plus att man får mer cred för sina höjningar när man väl har bra kort som då bygger stora potter. Tar några preflop-exempel för att visa mina svaga tendenser. 1. Sitter på SB med AQo, utg höjer, knappen synar. Ska jag syna och hoppas på att få TPTK, eller återhöjer jag och hoppas att de foldar? Ska jag agera annorlunda om knappen inte synat? 2. BB med AJo, två limpar, SB lägger sig. Här brukar jag höja 4xbb och hoppas på att minst en ska lägga sig. Ska jag kanske bara checka, ge upp initiativet och hoppas på att träffa par? För kommer det rags på floppen och jag gör ett C-bet som får syn blir jag darrig i benen igen. Sammanfattningsvis kan man generellt säga att jag blir osäker på turn, tappar aggresiviteten eller bara synar, eller höjer för en billigare showdown. Blir tvivelaktig och då gör man sällan bra beslut vare sig det är syn eller fold. Så min fråga är, av det ni förstått av mitt spelande – hur ska jag utvecklas? Citera
Tottyville Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 Jag behöver hjälp.Det fullkomligen blöder dollars ur mina öppna vener. Har kommit fram till att det är någonstans vid turn saker och ting börjar barka rejält utför. Ett annat tillfälle är när jag har en bra starthand på blindarna eller utg preflop. Jag har spelat poker i fyra år fram och tillbaka och varit vinnande i längden. Jag spelar 5 eller 6 max NL-holdem. Jag höjer alltid när jag är först in PF, och hamnar senare i handen ofta i lägen som jag i ärlighetens namn kanske inte bemästrar helt och fullt. Ofta sitter jag då och känner mig osäker med en på turn med en relativt stor pott som innehåller höjning preflop och synat C-bet. Känns som att det är detta läge då jag förlorar mest på. Ur position: Efter att ha fått mitt C-bet på floppen synat med AQ, AK – utan träff, eller pockets som är 2:a eller 3:e par, blir jag osäker och checkar. Följden blir förstås att Fi bettar och ibland/ofta tar hem potter som är ”mina”. I position: Är jag i position med likartade kort blir det ofta liknande fast annorlunda. Då C-bettar jag på floppen, Fi synar och checkar turn. Nu blir jag återigen lite darrig och checkar turn. Fi bettar då river och jag blir osäker igen. Många situationer känner jag mig trygg i preflop, även floppen känns bra att spela mot många. På floppen känner jag mig trygg i att vara aggressiv och bluffande, men någon diffus idé om att man alltid kan komma undan billigt om den misslyckas, plus att man får mer cred för sina höjningar när man väl har bra kort som då bygger stora potter. Tar några preflop-exempel för att visa mina svaga tendenser. 1. Sitter på SB med AQo, utg höjer, knappen synar. Ska jag syna och hoppas på att få TPTK, eller återhöjer jag och hoppas att de foldar? Ska jag agera annorlunda om knappen inte synat? 2. BB med AJo, två limpar, SB lägger sig. Här brukar jag höja 4xbb och hoppas på att minst en ska lägga sig. Ska jag kanske bara checka, ge upp initiativet och hoppas på att träffa par? För kommer det rags på floppen och jag gör ett C-bet som får syn blir jag darrig i benen igen. Sammanfattningsvis kan man generellt säga att jag blir osäker på turn, tappar aggresiviteten eller bara synar, eller höjer för en billigare showdown. Blir tvivelaktig och då gör man sällan bra beslut vare sig det är syn eller fold. Så min fråga är, av det ni förstått av mitt spelande – hur ska jag utvecklas? Genom att läsa lite snabbt vad du skrev borde du träna mer på att läsa av Fi's potentiella HD istället för att stirra dig blind på vad du själv har för hand. Du kommer mycket längre på det. Klarar du sätta din motståndare på träffande HD's så kommer du se att det inte blir lika läskigt att Cba, betta ut turn eller värdebetta riv. Allt för många pokerspelare sitter och nöter flera bord och lägger så fort de får motstånd, för de har inte nötdrag eller par. Börja fundera vad fi bettar med och om du kan få han att tro att du har något starkare eller om du kan dra till något som fi kommer betala av med om du väl träffar. Kort - börja analysera din motståndares händer bättre så blir allt mycket enklare (svårare). Citera
folder Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 Som Tottyville sa. Du verkar ju även vara osäker på preflop spelet (av dina exempel att döma) och det är ju där allt börjar 1). Mot en UTG nit kan du kasta AQ från SB. Hans HD är så snäv att risken för 4bet är stor och den kan du inte syna och stýnar han så ligger du inte så bra till om du får syn på A hög flopp. Mot en lös passiv fisk kan du 3beta med målet att ta hem potten direkt men om du får syn så har du även ofta bästa handen. Hur du spelar flopp/turn med eller utan träff beror på hans tendenser. Men kort kan man säga blufffa inte en synfisk och skjut gärna 2 tunnor på en som gillar att floata flop och folda turn men det säger väl sig självt. Mot en fisk kan du ofta även beta TPGK med AQ alla gator 2) Höj mer, 4bb+limpare+1-2 för att du är OOP. dvs. 7-8bb. Citera
FelterSkelter Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 Spela fixed limit ett tag. Det kommer att utveckla ditt spel på senare gator. Jag lade ner NL cashgames för något år sedan och har endast spelat FL samt några NL turneringar. För ett tag sedan började jag krydda upp med lite PL och det gick riktigt bra. I brist på PL på den site jag spelar nu klev jag in i NL-spelet. Och det känns också stabilt. Spelar förvisso på låga nivåer, men ändå. Mitt FL-gnetande har resulterat i en NL-spelstil som påminner om smallball-poker. Jag är betydligt lösare än i FL pre-flop, men postflop är det liknande spel. Väldigt sällan är det jag som lägger en stor satsning. Jag tar hem MÅNGA småpotter på flop & turn. När det väl är en stor pott på gång har jag oftast en stark hand. FL-spelet har lärt mig att satsa på kommande gator och att läsa motståndarnas händer och spelstil med hyfsad precision. Citera
Mr.Moto Postad 1 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 1 Januari , 2008 Genom att läsa lite snabbt vad du skrev borde du träna mer på att läsa av Fi's potentiella HD istället för att stirra dig blind på vad du själv har för hand. Du kommer mycket längre på det. Klarar du sätta din motståndare på träffande HD's så kommer du se att det inte blir lika läskigt att Cba, betta ut turn eller värdebetta riv. Allt för många pokerspelare sitter och nöter flera bord och lägger så fort de får motstånd, för de har inte nötdrag eller par. Börja fundera vad fi bettar med och om du kan få han att tro att du har något starkare eller om du kan dra till något som fi kommer betala av med om du väl träffar. Kort - börja analysera din motståndares händer bättre så blir allt mycket enklare (svårare). Nu när du säger det om att spela flera bord, så ser jag att när jag började spela fler bord än vad jag är van vid så började det barka utför. Brukar spela max 2 bord, och nu på sistone har jag spelat 3-4 bord. Du har rätt i att jag fokuserar för mkt på min egen hand och för lite på motståndarens. Det börjar redan gå uppåt hehe Som Tottyville sa. Du verkar ju även vara osäker på preflop spelet (av dina exempel att döma) och det är ju där allt börjar 1). Mot en UTG nit kan du kasta AQ från SB. Hans HD är så snäv att risken för 4bet är stor och den kan du inte syna och stýnar han så ligger du inte så bra till om du får syn på A hög flopp. Mot en lös passiv fisk kan du 3beta med målet att ta hem potten direkt men om du får syn så har du även ofta bästa handen. Hur du spelar flopp/turn med eller utan träff beror på hans tendenser. Men kort kan man säga blufffa inte en synfisk och skjut gärna 2 tunnor på en som gillar att floata flop och folda turn men det säger väl sig självt. Mot en fisk kan du ofta även beta TPGK med AQ alla gator 2) Höj mer, 4bb+limpare+1-2 för att du är OOP. dvs. 7-8bb. Bra råd detta. Känns skönt att man "kan" släppa problemhanden AQ i så kass position. Och detta med att tänka på hur många som limpat när man ska höja är också grymt. Danke Citera
Recommended Posts