Gå till innehåll

Bästa turneringsstrukturen?


NoPair

Recommended Posts

Lite i svallvågorna av Olas rebuy artiel så har jag en fråga till forumet.

 

Vad (och varför) tycker ni är den bästa turneringsformen av följande:

 

a) Frezze out - vinnaren tar allt (se lyckolaxen)

b) Frezze out - prispengarna delas bland top 9:e (eler liknande)

c) Rebuy (obegränsat) samt up till 3 addons

d) Rebuy (begränsat till 2-3 st) samt max 1 add on

e) Second chance - freeze out

 

Tycker själv att second chance är överlägset. Men jag verkar vara ensam om det då det aldrig erbjuds.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e) Second chance - freeze out

 

 

Kan vara värt att förtydliga: Alla har "ett gratis" rebuy att göra under säg 3 perioder. Från start får du alltså hälften av markerna (eller alla om du vill det), och kan när som helst begära att få ut resterande del.

 

Jag tycker själv att tävlingar med exakt ETT rebuy är bra tävlingar, så i uppställningen ovan skulle jag rösta för e), trots att det inte är exakt samma sak. Men nästan. Kanske. Eller nåt.

 

Givetvis i kombination med a) Ett pris-tävlingar skulle jag vilja se mer av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alternativ e), får man ta sin second chance direkt? Borde det inte ge +EV i längden?

 

HAde den varianten i Helsinki Freezeout för något år sedan, typ 100 startande. Alla tog 5k utom Per Hildebrand som tog 10k direkt. Per vann.

 

Men man kan inte se på enstaka händelser isolerat. Du skall i sådana här fall göra precis tvärt emot vad fältet gör. Plockar alla ut 10 k skall du själv ge dig dubbla chanser med 5k. Tar alla 5k så tar du 10k - nästan inga blir då direkta hot, medans du har stackövertag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b)

 

No doubt. Känns som alla andra former belönar dom som har råd att slänga ut mest pengar. :roll:?

Actually nej, de (re-buys alltså) straffar de som har råd att slänga ut mest pengar som är dåliga och belönar de som har råd att slänga ut pengar och är bra. Skillnaden är att vinstchansen ökar för de som tänker/kan köpa in mycket, men det är ju absolut inte samma sak som lönsamhet. Så vinstoddsen blir lägre vid många inköp, men det blir pottoddsen också.

 

Ett annat sätt att se på det är att varje inköp antingen är +EV eller -EV i sig, vilket förstås beror på hur bra man är. Flera inköp ger då bra spelare möjligheten att ta fler +EV beslut och dåliga spelare möjlighet att ta fler -EV beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan inte se på enstaka händelser isolerat. Du skall i sådana här fall göra precis tvärt emot vad fältet gör. Plockar alla ut 10 k skall du själv ge dig dubbla chanser med 5k. Tar alla 5k så tar du 10k - nästan inga blir då direkta hot, medans du har stackövertag.

Jag tycker inte att det verkar självklart att det någonsin är bra att ta 5k Visst, man kan inte åka ut efter första all-innen men man missar ganska mycket EV på att inte kunna täcka sämre spelare. Är det någon som har lite beräkningar på det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det verkligen fungerar i praktiken med ett pris? Har svårt att tänka mig att det inte blir deals oavsett om det är förbjudet eller ej (bara att kliva ut på gatan ett tag under paus och snacka ihop sig).

Ett scenario där det eventuellt skulle fungera lite bättre är om vinnaren fick pengarna insatta på sitt konto. Lite jobbigare att fixa ihop en deal på detta vis, framförallt mellan människor som inte känner varandra som då skulle vara tvingade att lite på en okänd person.

 

Det finns lite andra aspekter på det hela. Jag vet bland annat att Ola aldrig skulle ta en deal vilket också skulle påverka min spelstil mot Ola om det var han, jag och två andra kvar (vilka verkar mer mottagliga för deal)

Säg att alla har lika mycket marker.

Det gör att mitt troliga EV ökar markant om jag kan slå ut Ola och därefter erbjuda en deal ”under bordet”.

 

Bara en fundering

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet bland annat att Ola aldrig skulle ta en deal vilket också skulle påverka min spelstil mot Ola om det var han, jag och två andra kvar (vilka verkar mer mottagliga för deal)

 

Visst skulle jag ta en deal. Dock inte procentuell, men om motståndaren erbjuder någonting jag inte kan säga nej till, så javisst.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man har sin favorit av alternativen, dock så ger de olika spelen en varition som kan vara trevlig.

 

Dock så är Freezout live lite trist ibland.. Man transporterar sig till turneringen.. åker ut efter 3 min.. :( sedan hem igen..

 

/Stefan

 

Håller med Fuzi där.. Därför är det perfekt met ETT rebuy. Då är man iaf nästan garanterad att få spela i 10 min iaf :D

 

Alltså ETT rebuy i nästa POKERFORUM.nu turnering?

 

Kanske någon kan/orkar/vill göra en omröstning när (om?) det är dax för nästa turnering?

 

Kan inte hålla med om att det bara gynnar tomtar med fet plånbok att göra en rebuy, utan även thighta, bra och aggresiva spelare kan ju torska på en runner runner färg/stege/kåk mm... Då kan man iaf få chansen att "ge igen" med ytterligare ett inköp.

 

Dessutom blir det ju lite mer pengar åt dom som kommer ITM oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b)

 

No doubt. Känns som alla andra former belönar dom som har råd att slänga ut mest pengar. :roll:?

Actually nej, de (re-buys alltså) straffar de som har råd att slänga ut mest pengar som är dåliga och belönar de som har råd att slänga ut pengar och är bra. Skillnaden är att vinstchansen ökar för de som tänker/kan köpa in mycket, men det är ju absolut inte samma sak som lönsamhet. Så vinstoddsen blir lägre vid många inköp, men det blir pottoddsen också.

 

Ett annat sätt att se på det är att varje inköp antingen är +EV eller -EV i sig, vilket förstås beror på hur bra man är. Flera inköp ger då bra spelare möjligheten att ta fler +EV beslut och dåliga spelare möjlighet att ta fler -EV beslut.

 

 

I stand corrected.. Tack för att du alltid förklarar så att jag förstår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm low limit äger det med massor av rebuys för då blir det 1 massor av pengar i prispotten, folk som inte har någon chans att vinna dör ofta ganska snabbt, men här har de chansen att slänga in ännu mer free money i potten. Folk spelar lösare etc när de kan få en andra chans om de missar.

Kan tänka mig att b äger på högre limits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...