Gå till innehåll

Blip lurar småungar på 30 000kr


DrRoland

Recommended Posts

Japp, helt klart fel av företaget. Att de upplyser en massa gånger om att målsmans tillåtelse krävs spelar ingen roll. Att de tydligt påpekar att det kostar pengar spelar ingen roll.

 

Barn är ju barn och ska få göra som de vill, föräldrar har inget ansvar för att se till att barnen uppför sig. Det är därför vi inte kan straffa ungdomar under 15 år, för det förstår inte att det är fel att stjäla, och vem skulle vi annars skicka in i butiker på stöldraider?

 

 

Nä. Fått nog av dessa snyfthistorier. Är barnen dumma så har föräldrarna förmodligen del i det, och då är det nästan så att föräldrarna får stå sitt kast. Däremot är det väldigt konstigt att inte telefonbolagen har spärrar. Ett konto som normalt får räkningar på 500kr bör inte kunna "övertrassera" till 15kkr. Då borde en spärr slå till och de bör kontrollera vad som sker.

 

Men att en 10-åring och en 13-åring inte skulle vara medvetna om att det kostar på riktigt, det är värsta bullcrapet jag läst på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barn får inte ingå avtal så jag kan inte tänka mig att de kan komma att behöva betala för det där. Att sen både barnen och föräldrarna kanske inte är de skarpaste knivarna i lådan, ja, det kan väl vara straff nog?

 

Dom är jäkligt bra på att komma runt det där. Eftersom det är distansköp blir det lurigt. Det är nämligen inte barnet som tecknar avtalet, utan det går avigvägar, för det är telefonräkningen som betalar ... vilket innebär att blip sluter avtalet med den som har telefonen. Dvs föräldern.

 

Eftersom de upplyser om att den som är ansvarig för telefonen måste ge godkännande så kommer de bra runt det där. Det är barnet som lurar sin förälder, inte sajten som lurat barnet. Att föräldrarna sitter i TV-/tidnings-intervjuer och skäller på företagen är för mig en gåta. Det är ju BARNET som är den som luras och bedrar. Kanske är just den typen av uppfostran som skapar den typen av barn?

 

 

Vore det inte så att "kontrakten" fungerade så skulle du inte ha dagens ungdomscommunitys. Det finns tonvis med liknande sajter, de flesta med köp-tak. Skulle föräldrarna kunna hänvisa till "under 15"-lagar så skulle de sajterna inte fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plz vet du hur dumma i huvet 10 till 13-åringar är?

Dom vet för fan inte ens vad 2*5 är.

 

Mmmm, när det passar dem själva. Annars kan de förmodligen en massa skit som du inte har en aning om. T.ex hur man utnyttjar en internetsajt utan att betala för det.

 

Varenda jävla unge har idag varit med sina föräldrar och handlat, de har fickpengar osv. Att påstå att de inte skulle vara medvetna om att pengar finns är nonsens. Det är en jävligt smidig lögn för att slippa undan - men det är ett exempel på att ungar kan vara smarta, inte tvärtom.

 

Sedan att ungar likaväl som vuxna kan vara väldigt dumma, det har du ju rätt i. Men vissa saker har tyvärr alla koll på. T.ex att stjäla är det enda sättet att få saker gratis. Vissa har bara inte förståndet att förstå att det kan komma kostnader i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är jäkligt bra på att komma runt det där. Eftersom det är distansköp blir det lurigt. Det är nämligen inte barnet som tecknar avtalet, utan det går avigvägar, för det är telefonräkningen som betalar ... vilket innebär att blip sluter avtalet med den som har telefonen. Dvs föräldern.

 

Eftersom de upplyser om att den som är ansvarig för telefonen måste ge godkännande så kommer de bra runt det där. Det är barnet som lurar sin förälder, inte sajten som lurat barnet. Att föräldrarna sitter i TV-/tidnings-intervjuer och skäller på företagen är för mig en gåta. Det är ju BARNET som är den som luras och bedrar. Kanske är just den typen av uppfostran som skapar den typen av barn?

 

 

Vore det inte så att "kontrakten" fungerade så skulle du inte ha dagens ungdomscommunitys. Det finns tonvis med liknande sajter, de flesta med köp-tak. Skulle föräldrarna kunna hänvisa till "under 15"-lagar så skulle de sajterna inte fungera.

 

 

Ja, det har funnits ett tag. Och dom är väldigt listiga. Om man ser till att ens yngre tonåringar bara har kontant-mobil, så nog fixar dom så att Habbo hotels virtuella möbler, lyx medlemsskap i Lunarstorm och idiotiska ringsignaler kan köpas via dem. Luspudlar allihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en punkt på Jennez tre meter långa lista över anledningar att inte skaffa barn. Går kanske in under punkten ”Det är jobbigt”, men wtf...

 

Nä. Skaffar DU barn så kommer du nog tuta i dem vad som gäller. Notera att det inte är vanligt att sådant här sker. De absolut flesta barn lyder sina föräldrar och håller inte på med skit. Vissa gör det inte. Handlar en hel del om uppfostran.

 

tycker det är sjukt, låter ju som ett online sims där t-shirten faktiskt kostar 300 spänn.. jag har svårt att se hur en tioåring ska tro att det är 4real... 10åringar leker fortfarande krig liksom...

Jag leker också krig ibland. Paintball eller dataspal, you choose. Likna det hellre med facebook eller med smink. Folk lägger tid/pengar på att bli populära hos sina kompisar. Tonåringar gör det lika väl som vuxna. Skillnaden är att en del inte lärt sig att du får ta konsekvenserna av ditt handlande. Vissa barn kan det inte, de vuxna som är med i "Lyxfällan" kan det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 13år vet man iallafall att det är riktiga pengar man köper grejjerna för. Så de ljuger att de inte visste.

 

Hur ska det veta det? Blip är ett ställe som vänder sig direkt till barn. De kallar det 'ditt vardagsrum på nätet'. Barnen uppmuntras att smycka rummet med tapeter med mera. För att göra det används inte svenska kronor utan något som kallas för 'blipmynt'.

 

"Vår egen valuta här på sajten heter mynt. Mynten kan du använda för att köpa nya kläder till din avatar, frisyrer, hjärtan, rosor, supervapen till din robot, fortetbanor, bakgrundstapeter till din sida och massa andra roliga grejer på sajten!"

 

En trettonåring med rimligt omdöme borde dra slutsatsen att det inte är riktiga pengar, eftersom det är orimligt att det skulle kosta tiotusentals svenska kronor att smycka ut vardagsrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 13år vet man iallafall att det är riktiga pengar man köper grejjerna för. Så de ljuger att de inte visste.

 

Första gången de ringer kanske de vet, men efter några samtal har en 10 eller 13-åring absolut noll koll på hur mycket pengar det där har kostat totalt.

Speciellt om man kanske från början inte är helt säker på just det där telefonnumret kostar en 100ggr mer än vanliga nummer att ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ni underskattar endel 13-åringar.

När jag var 13 var jag insatt i hur börsen fungerade och intresserad av aktiemarknaden. Ifall jag skulle ha hittat något juridiskt kryphål som skulle gagna mig skulle jag nog inte ha tvekat speciellt mycket.

Visst, endel 13-åringar springer runt och leker krig i skogen, men jag tycker att det är fel att tro att alla gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...