Gå till innehåll

Ekonomiskt läge, hjälp :]


emilio_15

Recommended Posts

Som att säga att du är vinnande pokerspelare eftersom du ligger plus efter att ha spelat 20 händer. Eller menade du att säga "Är du bara lite insatt så kan du säkert slå börsindex i snitt vartannat år."

 

Värdelös jämförelse, att ha slagit börsindex 6år i rad är inte samma sak som att ha spelat 20 händer och ligga plus, och självklart har jag ju haft tur då också, inte som att jag påstått något annat? Att slå börsindex i snitt vartannat år är ju ingen jättebedrift, man kan prestera bättre än det även om man inte är extremt insatt, har inte ägt en enda renodlad aktie under dessa år. Tillväxtmarknadsfonder i Europa, Indien fond, Latinamerika, Nordiska Småbolag är de jag investerat i under olika perioder under dessa 6 år och för varje enskilt år har fonderna jag haft just då presterat bättre än Svenskt börsindex. Din jämförelse med 20 händer spelade i poker är helt irrelevant.

 

Självklart kan man ju inte räkna med att lyckas slå börsindex varje år men att slå det i snitt vartannat? Visst det jag menade är att om du är lite insatt kan du troligtvis prestera bättre än börsindex generellt gör under låt säga en 10 års period. Jag formulerade mig lite dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdelös jämförelse, att ha slagit börsindex 6år i rad är inte samma sak som att ha spelat 20 händer och ligga plus, och självklart har jag ju haft tur då också, inte som att jag påstått något annat? Att slå börsindex i snitt vartannat år är ju ingen jättebedrift, man kan prestera bättre än det även om man inte är extremt insatt, har inte ägt en enda renodlad aktie under dessa år. Tillväxtmarknadsfonder i Europa, Indien fond, Latinamerika, Nordiska Småbolag är de jag investerat i under olika perioder under dessa 6 år och för varje enskilt år har fonderna jag haft just då presterat bättre än Svenskt börsindex. Din jämförelse med 20 händer spelade i poker är helt irrelevant.

 

Självklart kan man ju inte räkna med att lyckas slå börsindex varje år men att slå det i snitt vartannat? Visst det jag menade är att om du är lite insatt kan du troligtvis prestera bättre än börsindex generellt gör under låt säga en 10 års period. Jag formulerade mig lite dåligt.

Jahaaaaaaa, var det så du menade. Ja men det där är ju ett helt rimligt påstående...

:shock::-):-D:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilio. Du är ung, bor hemma och har inte direkt några utgifter men en hög pengar. Det finns ju bara ett svar vad du skall göra. Bränn dom!

Mat, droger, resor, se till att få ligga.

 

Det kommer, det kommer. 8-)

Har tänkt att cruisa runt i thailand/australien efter gymnasiet :]. Eller kanske Europatouren om det går riktigt bra online, men det lär väl inte hända;-)

Sen så lockar ju Californien och college! Det är något jag vill uppleva hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillväxtmarknadsfonder i Europa, Indien fond, Latinamerika, Nordiska Småbolag är de jag investerat i under olika perioder under dessa 6 år och för varje enskilt år har fonderna jag haft just då presterat bättre än Svenskt börsindex. Din jämförelse med 20 händer spelade i poker är helt irrelevant.

 

Och vad är då din jämförelse av tillväxtmarknadsfonder jämfört med den svenska börsen? Jösses. Kan man välja vilket index man ska slå är det ju lätt. Jag har alla mina pengar i kontanter. Betyder det att jag kan skryta med att ha slagit index i år?

 

Självklart kan man ju inte räkna med att lyckas slå börsindex varje år men att slå det i snitt vartannat?

 

Ja, sannolikheten är ju i princip 50 %, så fan vore det väl annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Emilio

 

Du säger att du är fiskig på det här med att förvalta ditt sparkapital. Då ska jag ge dig mitt råd, take it or leave it. Mitt största intresse är att förvalta mina besparingar så vad jag själv gör färgar av sig på hur jag tycker du ska göra. Din mor säger åt dig att låta hennes bank ta hand om dina pengar. Finns inte en chans att jag låter någon annan röra mina pengar. Att placera de själv handlar bara om att vilja engagera sig lite och följa börsen. Tids nog när du ser kapitalet växa är det svårt att inte uppdatera sig om innehavet dagligen. Då blir det en vana att gå in på depån och se dagens utveckling. Du som inte gått ut gymnasiet än har världens chans att börja bygga portfölj nu och som ogärna spenderar dina pokervinster på diverse konsumtion. Själv skyfflar jag in alla mina pokervinster i min portfölj. Där kan vinsterna förhoppningsvis växa och frodas bra mycket bättre än på ett sparkonto med en given ränta.

 

Alltså om du är pokerspelare är du väl ändå riskbenägen så jag råder dig bestämt att lägga allt ditt sparande i aktier hos en fondkommissionär, förslagsvis avanza. Där sköter du dina innehav, köp och sälj helt på egen hand framför datorn. Själv tycker jag swingtrading är en bra strategi att lyckas med en god avkastning långt bättre än räntan. Innebär i korta drag att du köper en aktie och innehar den en kortare tid, vilket kan vara allt ifrån en dag upp till några månader. Det går att få så mycket bättre avkastning om man justerar innehaven emmellanåt och inte köper för att lägga dem i byrålådan flera år framöver.

 

Att investera i aktier har money management gemensamt med poker. Ibland måste man ta förluster tidigt och sälja av när det inte går den väg man förväntat sig, utan istället invänta tillfälle för att ta en ny position. Vad jag vill säga är att stop loss är viktigt att använda. Kanske känner igen termen. Har du förlorat ett par inköp på elaka utdragningar är det lätt att tilten tränger på och ytterliggare ett par ryker omgående.

 

En kapitalförsäkring hos avanza kan vara klokt att öppna särskilt som du säkert inte jobbar många timmar på året. Eventuella vinster du gör på investeringarna behöver du i så fall inte skatta för. Det går att tjäna pengar på annat än poker utan att behöva betala skatt

 

Risken du exponerar dig mot beror ju i stora drag vilka aktier du väljer att ta in. Och du har väl hört det förr, aktier har över en längre tid gett betydligt bättre avkastning än bankräntan.

 

Såvida du inte är nöjd med ca 4% avkastning per år är det jag sagt något du bör engagera dig i, ju förr dess bättre. Kan alltid ge dig några rekomendationer om vad du kan handla om du känner för det..

 

Är en betraktare på forumet och ingen postare, men fick infall att ge några råd till dig eftersom ämnet berör och intresserar mig. Hoppas det uppskattas

 

/Trend

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är då din jämförelse av tillväxtmarknadsfonder jämfört med den svenska börsen? Jösses. Kan man välja vilket index man ska slå är det ju lätt. Jag har alla mina pengar i kontanter. Betyder det att jag kan skryta med att ha slagit index i år?

 

 

 

Ja, sannolikheten är ju i princip 50 %, så fan vore det väl annars.

 

Du missförstod ungefär 100% av det jag skrev i min post, men eftersom jag formulerade mig så extremt dåligt så är det väl smällar jag får ta och jag har verkligen ingen lust att skriva om det. Men jämförelsen angående fonderna var mot det respektive fondindex de var placerade i.

 

Angående "Självklart kan man ju inte räkna med att lyckas slå börsindex varje år men att slå det i snitt vartannat?" så syftade jag på det Steel skrev. Sedan är det ju stämningen på detta forum lite trist men det är väl inte så konstigt med tanke på hur attityden är bland många regelbundna pokerspelare, antar att den påfrestande livsstilen färgar beteendet mot andra människor. Känns onödigt att trolla bort med mer Off topic i denna tråd dock, sorry emilio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade med förvaltnings avgifterna och av storbankernas lågrisk fonder finns det väldigt få som ens presterar över 3-4% även när börsen presterar väldigt bra när man har förvaltningsavgiften inräknad. Dock kan det ju vara idé att tillexempel ha en lågrisk fond på avanza, t ex den nya som följer stockholms index, kanske inte är perfekt tid att köpa den nu dock.

 

Allvarligt, varför ger du råd i den här tråden när du har noll koll? Avanza Zero som följer Stockholmsbörsen(OMXS30) är en HÖGRISK fond!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstod ungefär 100% av det jag skrev i min post, men eftersom jag formulerade mig så extremt dåligt så är det väl smällar jag får ta och jag har verkligen ingen lust att skriva om det.

Nej du formulerar dig utmärkt, vi förstår precis vad du menar i dina poster. Problemet är bara att du har fel fel fel.

Men du har rätt, vi behöver inte gå mer OT nu, jag ville bara inte låta dina fantasier stå oemotsagda här, just eftersom det du skriver nog kan se vettigt ut för någon som inte är så insatt, exempelvis OP. Vi kan ju bara avsluta med att konstatera att om du är så bra på att placera pengar som du säger så skulle världens största banker och fondbolag stå i kö för att anställa dig och erbjuda hundratals miljoner i årslön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...