Gå till innehåll

Hemmabaren


SFN

Recommended Posts

Tänkte höra om ni har lite förslag på olika flaskor man skall köpa till en enklare bar hemma.

 

Vad bör ingå i grundsortimentet?

Nu har jag följande:

Likörer: Baileys original,Sourz Red Berry,Cointreau

Vodka: Explorer Vodka

Whiskey: Lord Calvert,Grant`s

Tequila: Sierra Silver

Rom: Bacardi Superior

Gin: Gordons London dry

Cognac: Grönstedts Monopol Vsop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mörk rom, någon singelmalt (bara en? Highland Park eller Macallan), en fatlagrad tequila. I fråga om olika spritsorter/smaker etc behövs det rätt lite om man strukturerar på rätt sätt. Tillbehören är minst lika viktiga. Själv tycker jag dessutom att man bör ha minst 3-4 sorters gin innan man börjar fundera på andra inferiöra spritsorter (cognac och whisky/-ey undantagna). Paretooptimalitet på ginfronten uppnås med Tanqueray Ten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad du ska ha baren till. Vill du kunna blanda de flesta cocktails som folk kan komma på så saknar du väl ett dussin olika likörer.

 

Jag har en bok som heter Största cocktailboken, borde gå att hitta på biblan. Där står det mesta du behöver veta.

 

4 lådor med flaskor blir det ungefär (eller blev i alla fall för 20 år sen när jag och en polare plockade ihop en bar). Plus då alla tillbehör som sockerlag, juicer, läsk etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt stora problem är att jag inte har något att blanda med hemma..

Tycker du inte om tex whisky så behöver du inte ha en massa olika singel malts hemma om du bara ska ha det i någon drink, då räcker det med någon vanlig lite billigare sort.

 

Men om du vill exprimentera lite med lite olika cocktails så bör du statsa mer på olika likörer, istället för att tex köpa massa smak satta vodkor men det bästa är att köpa allt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är givetvis upp till din egen personliga smak och plånbok, men jag tror mig ha ett par säkra tips...

 

Satsa på kvalitet när det gäller rom, vodka och gin. Jag rekommenderar Havana Club, Absolut och Bombay Sapphire. Lägg gärna till en flaska smaksatt vodka, t ex Absolut Pears.

 

Vad gäller likörerna är Cointreau/Triple Sec oumbärlig. Creme de cacao för de utsökta drinkarna efter maten och fyll sedan på med de fruktlikörer du tycker bäst om.

 

Ha alltid apelsin och ananasjuice till hands, liksom pressad lime och citron på flaska. Sockerlagen gör du själv.

 

Och för Guds skull! Noilly Prat till Dry Martini!

 

Drinkböcker finns det ganska gott om, tyvärr av varierande kvalitet, så bläddra gärna igenom den/de du är intresserad av innan köp.

 

Sen börjar det likna något. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...