Gå till innehåll

Posta en offentlig handling online


mukkitre

Recommended Posts

Låt oss säga att jag har tillgång till ett domstols beslut som jag skulle vilja posta online. Detta är väl en ofentlig handling. Men hur blir det med alla persondetaljer som står i handlingen. Sätter inte PUL käppar i hjulet där? Måsta jag först stryka över namnen och sådant?

 

Hoppas ni förstog vad jag menar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag har tillgång till ett domstols beslut som jag skulle vilja posta online. Detta är väl en ofentlig handling. Men hur blir det med alla persondetaljer som står i handlingen. Sätter inte PUL käppar i hjulet där? Måsta jag först stryka över namnen och sådant?

 

Hoppas ni förstog vad jag menar

 

Det beror helt på. Huvudregeln är (tror jag. Vågar inte lova) att även namn är offentliga om inte domstolen har beslutat om annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på. Huvudregeln är (tror jag. Vågar inte lova) att även namn är offentliga om inte domstolen har beslutat om annat.

 

Stryk över namn och publicera. Det är ju inte svårt att själv hämta ut domen om man har extremt intresse av att veta namnet.

 

Kan vara bra att lägga på icke-svensk server också, exempelvis imageshack.us

 

Orkar inte stryka över handlingen det är pdf dokument. Kan jag bara inte ge dokumentet först till en moderator som kan ta en titt på den. Det är verkligen jätte intressant i poker sammanhang. Men jag är dock rädd att nämda personer i dommen läser på forumet och jag vill inte heller hänga ut dom. Mjo där svarar jag ju själv på min fråga. SUCK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går föll domen mot en yngling som tömt andra spelares konton på pokersajter.

 

 

Ynglingen, som ännu ej fyllt 18, dömdes till ungdomsvård och samhällstjänst samt skadestånd på över en halv miljon.

 

Obekräftade rykten till poker.se säger att ynglingen förekommer i fler utredningar kring pokerrelaterade bedrägerier både mot pokersajter och pokerspelare.

 

Vill du läsa domen så kontakta Stockholms Tingsrätt på telefon 08-561 652 10 och be dem att faxa dom i mål nr B18988-06 till dig.

 

Är det den det handlar om?

http://www.poker.se/nyhet-1723-pokerscammare-domd-i-tingsratt.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily verkar ha helt rätt. Om du tittar lite på datainspektionens hemsida så framgår det att du måste ha personernas tillstånd att lägga ut deras namn på internet om det inte kan anses vara av harmlös art. Det lär det ju inte vara om de figurerar i en dom.

 

Det andra undantaget är om det är för ett journalistiskt ändamål. "Den som publicerar personuppgifter uteslutande för journalistiska ändamål behöver bara uppfylla säkerhetsreglerna i PuL. Undantaget från PuL:s övriga regler är vidsträckt, det omfattar all publicering med ändamål att informera, utöva kritik och väcka debatt om frågor av betydelse för allmänheten. Däremot gäller undantaget inte uppgifter av rent privat karaktär."

 

 

http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/internet.pdf

 

 

http://www.datainspektionen.se/internet/fragor/index.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom domen och tycker om man ska lägga ut den så ska man definitivt stryka alla personuppgifter. Ser ingenting juridiskt intressant i den knutet till poker utan den största delen av domen handlar om påföljdsbestämning och eventuell skadeståndsjämkning. Jag tycker att är man intresserad av det så kan man begära domen från tingsrätten och få den ocensurerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom domen och tycker om man ska lägga ut den så ska man definitivt stryka alla personuppgifter. Ser ingenting juridiskt intressant i den knutet till poker utan den största delen av domen handlar om påföljdsbestämning och eventuell skadeståndsjämkning. Jag tycker att är man intresserad av det så kan man begära domen från tingsrätten och få den ocensurerad.

 

Ok då får folk begära domen själv. Tack för att du tog dig tid och hjälpa mig reda ut detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...