Gå till innehåll

Tips på bra ställen i Thailand/Malaysia?

Recommended Posts

Postad

Jag ska åka till Australien i början på februari för att plugga ett år i Perth. På vägen dit tänkte jag stanna till i Asien, eftersom jag har två polare som reser runt där just då. Då jag vet att det är många PF:are som hängt runt i Thailand och länder där omkring tänkte jag kolla om det är nån som har något bra tips på var jag borde möta upp mina polare?

Jag har reserverat en biljett där jag flyger via Kuala Lumpur. Det ultimata hade varit att flyga via Bangkok men det var svårt att hitta lämpliga biljetter under den tiden jag ville åka. Jag stannar i Asien i typ tio dar innan jag drar vidare ner till Australien. Det jag söker efter är i princip nåt schysst ställe i Thailand/Malaysia där det är bra sol och bad samt helt ok party. Eftersom vi stannar på samma ställe i tio dar vore det även bra om det fanns en del grejer att hitta på där. Mina polare är ute och reser i ett halvår så de har i princip sagt att de kan möta upp mig lite varstans. Planen är att flyga från Kuala Lumpur (eller Bangkok om jag hittar en annan biljett) till ett ställe där dom möter upp mig.

Nån som har några bra förslag?

Postad

Mitt favoritställe i Thailand är Phi Phi-öarna.

Mest ungdomar som bor där, familjerna brukar mest dra dit på dagsturer från Phuket. Bra fest och solbad.

Hände en ganska rolig sak där som jag inte tror hade hänt på många andra ställen i Thailand. Söp bort min klocka en kväll, och dagen efter när jag går till klubben får jag tillbaka den av en thai som hittat den :) Känns som att inställningen på ön är jävligt laid back och människor är ärliga.

Postad

Malaysia är schysst! Härligt klimat, fina stränder, grymma priser, (det mesta är billigt, mat, sprit, kläder, elektronik osv.), trevligt folk mm.

Det varierar dock ganska mycket i standard mellan de olika provinserna och städerna i landet. I t.ex. Kuala Lumpur är det rent, snyggt och i regel hög standard på det mesta men i mindre städer ute på "landsbygden" kan det ofta vara rätt sjaskigt.

Om du är sugen på sol och bad kan jag rekommendera Perhentian Islands. Det är två öar utanför Malaysias östkust som man enkelt tar sig till från Kuala Besoth (stavning?). Det är riktiga paradisöar! :-)

Man bor i bungalows eller enklare hotell direkt på stranden, ofta bara 20-50 meter från vattnet, hur skönt som helst! I övrigt finns det en del restauranger på ön, nån bar, flera dykshopper och liknande. Allt ligger på stränderna så det finns inte ens bilvägar! :-)

På hotellet vi bodde på gick det även att få Internetuppkoppling, men den var bara tillgänglig mellan 18:00 och 06:00 tror jag. I övrigt sög uppkopplingen rätt hårt, man blev dissconnectad stup i kvarten. Sådär lagom kul när man sitter med nötterna i en 300 bb pott :-D

När vi var där i Mars var det ganska lite folk till en början men sen blev det mer och mer, tror nog skandinavierna var i majoritet på ön (förrutom inhemska befolkningen då). Kan också nämna att stämningen var sådär härligt laid back på Perhentian, inte en massa inkastare och sånt som försökte lura in dig på deras syltor hela tiden, man fick helt enkelt vara i fred!

Finns säkert mkt mer att säga men jag kommer inte på nånting just nu. Kan iaf helt klart rekommendera Malaysia och Perhentian Islands!

Hotellet vi bodde på: http://www.senjabay.com/

• 2 months later...
Postad

Sitter och små letar på nätet om Malaysia. Då jag vill ha lite mindre turister så verkar östkusten ett bra val. Men måste ha stabil lina på hotellet, samt fina stränder.

Internet och gym på hotellet är att önska, nån som har tips?