Big Less Postad 5 December , 2007 Rapport Postad 5 December , 2007 Den som lollar sig över guld vet nog inte mycket om bra avkastning.Kolla här: http://www.guldcentralen.se/info.asp?text=4 Vill nog till att hitta något som har stått sig så bra genom tiderna. Stått emot vad? Värdeökning? Tittade lite på din graf. Om du köpte i november 92 och sålde i november 04, hade du inte tjänat en spänn. Det är först de senaste åren som det har tagit fart. Över tiden har det varit en spektakulärt usel investering. Hittade en annan graf: http://kitco.com/LFgif/au75-pres.gif Den som köpte guld på toppen 1979, har först nu fått tillbaka pengarna. Guldpriset rörde sig sidledes i 20 år! Wikipedia har mer info. http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_as_an_investment Där framgår att om du köpte guld 1910, har du fram till idag dubblat pengar (i reala termer). Hade du bara haft 3 % årlig realränta, hade du väl 10-dubblat pengarna eller så. På aktiemarknaden, med en snittavkastning på 7 %, hade en satsad tusenlapp varit värd runt 700 000 idag. Det går att hitta enstaka perioder med vettig avkastning, men det verkar gå runt 20-30 år mellan dem. Aktier, obligationer, fastigheter, räntepapper, ja, nästan allt torde ha gått bättre genom tiderna. Citera
Hjort Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Det går att hitta enstaka perioder med vettig avkastning, men det verkar gå runt 20-30 år mellan dem. Aktier, obligationer, fastigheter, räntepapper, ja, nästan allt torde ha gått bättre genom tiderna.Det är iofs rätt mycket enklare att hitta värdepapper, mm som går bust än guld. Kommer inte ihåg hur många börsnoterade företag som är okonkade sedan 1910, men jag skulle gissa på typ 1-10%. Citera
jonsapelle Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Det är iofs rätt mycket enklare att hitta värdepapper, mm som går bust än guld. Kommer inte ihåg hur många börsnoterade företag som är okonkade sedan 1910, men jag skulle gissa på typ 1-10%. hur många timmar per dag grindar du och hur mycket tjänar du i månaden? Citera
Hjort Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 hur många timmar per dag grindar du och hur mycket tjänar du i månaden?"Få" respektive "mycket". Citera
Big Less Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Det är iofs rätt mycket enklare att hitta värdepapper, mm som går bust än guld. Enskilda värdepapper kanske, men kolla BÖRSERNA. Dow Jones har gått från 59.60 till 12,869.65 på samma period och S&P 500 från 09.05 till 1,422.39 (iofs ej inflationsjusterat). Och vill du inte satsa på börsen, satsa på obligationer då. Även det har gått bättre än guld. Kommer inte ihåg hur många börsnoterade företag som är okonkade sedan 1910, men jag skulle gissa på typ 1-10%. Det tror jag inte på, men i så fall är det givetvis inräknat i ovanstående siffror. Citera
Hjort Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Det tror jag inte på, men i så fall är det givetvis inräknat i ovanstående siffror.Ja, absolut. Jag hintade bara på att samtliga investeringsobjekt du nämnde faktiskt är väldigt många gånger mer riskabla än guld. Är det en faktor så blir det plötsligt mycket rimligare med guld, vilket också är orsaken till att det är en rätt vanlig investering bland smarta börsmänniskor. Talar man om guld som en bra investering för att det kommer att stiga i värde är man naturligtvis ute och cyclar. Är bara att alla sorts börsinvesteringar låter så mycket bättre när man undviker att tala om den svinhöga variansen. Även om man köper indexfonder så kan det ju smälla till rejält då och då och risken för en rejäl djupdykning, sett till historien, är ju betydligt högre än för guld. Kan vara så att jag blandade ihop "konkade" med "existerar inte längre", vilket ju är rätt stor skillnad. Poängen är att när man tittar på turerna nedåt så är det inte alls lika vackert med börsinvestering som när man tittar på snittet. Citera
Sylwester Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Det häftiga med guldet är ju att man får en ursäkt för att bygga ett enormt jävla valv för förvaring. Citera
Recommended Posts