Gå till innehåll

En "kompis" till mig brukar ibland fundera över vad som skulle hända....


mrfiskman

Recommended Posts

Om det låg en brödsmula på bordet som vägde exakt lika mycket som jordklotet. Smulan kunde ligga på bordet utan att nånting hände men om man puttade ner den mot golvet så hade den alltså en enorm vikt.

 

Vad skulle hända om jag rullade ner den i handen? Hade jag dött? Stukat handen? klarat att lyfta upp den eftersom att jag är så sjukt stark?

 

Och vad hade hänt om smulan ramlat direkt på mitt golv?

 

Kan inte du berätta det för oss?

 

Sen efter du berättat det - Kan inte du förklara vad som skulle hända om jag hade en kniv som var lika varm som solen och hade en egg som var så pass vass, att när den nuddade precis vad som helst så skar den rakt igenom det oavsett material - och så fort att man inte ens hann notera att den börjat att skära. Man kan likna den vid en motorsåg jord av solens värme och utformad som en japansk kockkniv.

 

Om den här varma och otroligt vassa kniven ligger på mitt skrivbord Benke från IKEA, då händer ingenting. Till frågan: Om jag nu puttar ner kniven (inget skulle hända med objektet jag puttade ner kniven med) på golvet, vad skulle då hända med golvet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

ontopic:

 

Det som gör att något blir ett svart hål är om radien blir så pass liten att objektet kollapsar under sin egen gravitation, och allt, inklusive ljus, dras mot centrum.

 

Det är också ganska enkelt att räkna på och jag vet inte om en brödsmula är tillräckligt liten men det borde den vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ontopic:

 

Det som gör att något blir ett svart hål är om radien blir så pass liten att objektet kollapsar under sin egen gravitation, och allt, inklusive ljus, dras mot centrum.

 

Det är också ganska enkelt att räkna på och jag vet inte om en brödsmula är tillräckligt liten men det borde den vara.

 

Jo, om det rör sig om Jordens massa är storleken ungefär som en stenkula för att det ska räcka. Men som sagt det är ganska intressant att hela denna massa kommer att pressas samman i den centrala singulariteten som har en oändligt liten volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta...vad. Det finns väl inga möjligheter att göra några andra antaganden om ett svart hål än dess radie, massa samt något mer. Jag menar...det går väl inte att säga någonting om hur massan är fördelad?

 

Enligt de ledande teorierna är inte massan fördelad till något annat ställe än den centrala singulariteten. När man pratar storlekar på svarta hål beror det på att den centrala punkten påverkar bla ljus på ett större område. Kommer någonting innanför denna tänkta radie så kommer det aldrig ut igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de ledande teorierna är inte massan fördelad till något annat ställe än den centrala singulariteten. När man pratar storlekar på svarta hål beror det på att den centrala punkten påverkar bla ljus på ett större område. Kommer någonting innanför denna tänkta radie så kommer det aldrig ut igen.

 

vad sker med protoner och övriga elementarpartiklar i sådana lägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedias artikel om svarta hål är intressant:

According to general relativity, a black hole's mass is entirely compressed into a region with zero volume, which means its density and gravitational pull are infinite, and so is the curvature of space-time that it causes. [...] But there is an important uncertainty about this description: quantum mechanics is as well-supported by mathematics and experimental evidence as general relativity, and it does not allow objects to have zero size—so quantum mechanics says the center of a black hole is not a singularity but just a very large mass compressed into the smallest possible volume. At present we have no well-established theory that combines quantum mechanics and general relativity; and the most promising candidate, string theory, also does not allow objects to have zero size.

Så fysikerna har fortfarande nåt att fundera över tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du berätta det för oss?

 

Sen efter du berättat det - Kan inte du förklara vad som skulle hända om jag hade en kniv som var lika varm som solen och hade en egg som var så pass vass, att när den nuddade precis vad som helst så skar den rakt igenom det oavsett material - och så fort att man inte ens hann notera att den börjat att skära. Man kan likna den vid en motorsåg jord av solens värme och utformad som en japansk kockkniv.

 

Om den här varma och otroligt vassa kniven ligger på mitt skrivbord Benke från IKEA, då händer ingenting. Till frågan: Om jag nu puttar ner kniven (inget skulle hända med objektet jag puttade ner kniven med) på golvet, vad skulle då hända med golvet??

 

Du får väl fan skapa en egen tråd till dina funderingar, detta är min tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brödsmulan komemr INTE bli ett svart hål. den har alldeles för lite massa för det

 

Så du menar att massan av jordklotet i en brödsmulas volym ej är tillräcklig?

 

Jag tänker inte argumentera mot dig men hur kommer du fram till det?

 

Frågan baseras på tidigare diskussion, jag vet fan ingenting om svarta hål..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vid ca 2 solmassor (man vet väl inte exakt) så kommer ett objekt med den massan att kollapsa till ett svart hål. Massan måste vara tillräckligt stor för att dom gravitationella krafterna skall övervinna dom krafter som vill förhindra en kollaps (som uppstår som en konsekvens av Pauliprincipen).

 

Sen finns det ju iofs möjligheter för svarta hål att uppstå på annat sätt än gravitationell kollaps. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att massan av jordklotet i en brödsmulas volym ej är tillräcklig?

 

Jag tänker inte argumentera mot dig men hur kommer du fram till det?

 

Frågan baseras på tidigare diskussion, jag vet fan ingenting om svarta hål..

 

Om någon lyckas trycka ihop jordens massa till storleken av en brödsmula blir det ett svart hål. För jorden är den magiska gränsen en radie på 9 mm (Schwarzschildradien).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det låg en brödsmula på bordet som vägde exakt lika mycket som jordklotet. Smulan kunde ligga på bordet utan att nånting hände men om man puttade ner den mot golvet så hade den alltså en enorm vikt.

 

Vad skulle hända om jag rullade ner den i handen? Hade jag dött? Stukat handen? klarat att lyfta upp den eftersom att jag är så sjukt stark?

 

Och vad hade hänt om smulan ramlat direkt på mitt golv?

 

Svarta hål hit och dit. Vad hade hänt om brödsmulan inte hade en något lägre vikt, t.ex. 10 eller 100 ton, rent utav 1000 ton, vad had hänt om den rullat iväg då? Kan den "fara" genom vår planet till dess centrum när den är så liten?

 

Jag föreställer mig ungefär en Don Rosa serie med knattarna och resten av gänget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...