Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

SnG - 5-manna på SvS.

Leder gött, uppfattad (vilket stämmer) som lösaggro, de övriga spelade konservativt men började också tröttna på mina höjningar.

Vad jag funderar på är om jag i överhuvud taget skulle spelat som jag gjorde?

Plats 1: Voldemort (4065.00)

Plats 3: MaGoT (110.00)

Plats 4: Odd21 (825.00)

Voldemort lägg LM 75.00

MaGoT lägg SM 150.00

** Giv **

Voldemort [5s, 3h]

MaGoT [N/A, N/A]

Odd21 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Odd21 Höj till 300.00

Voldemort Syna 300.00

*** Flop(Board): *** : [4s, 6h, 3s]

*** Bet Runda 2 ***

Voldemort Satsa 750.00

Odd21 All-in 525.00

*** Turn(Board): *** : [4s, 6h, 3s, 2r]

*** River(Board): *** : [4s, 6h, 3s, 2r, Dk]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1760.00

Voldemort [5s, 3h] Stege med högsta kort sexa Vinst: 1760.00

MaGoT [10k, 7h] Högsta kort dam Vinst: 0.00

Odd21 [Kk, Ek] Högsta kort ess Vinst: 0.00

//Fisken Jonas

P.S.

Som sagt, jag är inget mattegeni och har dessutom kört huvudet i väggen senaste året så jag spyr över alla marker. Men har nu påbörjat mig tillbaka till någon form av bättre pokerspel igen. Läste dagens tråd i handanalysen och det var ingen vacker syn. Ena trollet efter det andra, vad fasen har hänt på PF.nu? Så snälla, det räcker om några matteproffs uttrycker sin oro över mitt mentala handikapp. Tack på förhand.

Postad

Både fold och syn är rätt i detta läget. Antingen så låter du han ta hand om shortstacken själv eller så väljer du att gå med på hans höjning då de kostar dig knappt tio procent av din stack. Att gambla här tycker jag inte är fel eftersom du har en sån stor stack som du har.

Lite nyfiken om han har korrekt matematiska odds för att syna dock. Kan inte någon med lite mattehjärna förklara om han har rätt matematiska odds för att syna om vi förutsätter att höjaren har en hyfsat stark hand (TT-AA + AK + AQ). Jag försökte själv men upptäckte istället att de är dags att friska upp matteminnet. :S

Postad

Odd21 är ju konstig som inte ställer, särskilt som han sen synar oträffad. I alla fall beror det helt och hållet på hur ofta du lyckas stop&goa honom, vilket är enda anledningen jag kommer på att syna pre. Hans meshöjning luktar monster, vilket talar mot tillsammans med att 53o oftast ligger rätt pyrt till om han gillar floppen och synar.

Notera att han är jättedålig om han lägger nånting pre som han höjer med. Push pre med en så usel hand är alltså dåligt. S&G är antagligen vinnande mot många motståndare, men tydligen inte här.

Fold är trots allt inte så pjåkigt. Du kan fortsätta abusa om kortisen dubblar upp. Förlorar han är du HU och din motståndare har bara vunnit en dryg BB på handen.

Postad
Både fold och syn är rätt i detta läget. Antingen så låter du han ta hand om shortstacken själv eller så väljer du att gå med på hans höjning då de kostar dig knappt tio procent av din stack. Att gambla här tycker jag inte är fel eftersom du har en sån stor stack som du har.

Lite nyfiken om han har korrekt matematiska odds för att syna dock. Kan inte någon med lite mattehjärna förklara om han har rätt matematiska odds för att syna om vi förutsätter att höjaren har en hyfsat stark hand (TT-AA + AK + AQ). Jag försökte själv men upptäckte istället att de är dags att friska upp matteminnet. :S

Jag tänker som du men har inget matteminne att friska upp:-)

Så för att förtydliga mig undrar jag om någon matteminnet intakt kan räkna på det hela, snälla?

Edit: Kan tillägga att jag resonerade som att det var lika med att storstackarna synade lillens allin för att checka hela vägen. Så för mig var det billigt att förhoppningsvis slå ut lillen samt att med riktigt bonnröta kunna slå ut bägge. Och för en gångs skull funkade det, synd bara det inte var i EPT ;-)

/Fisken Jonas

Postad
S&G med en tredje spelare AI känns ju kallt

Absolut inte! Du vill bluffa bort fi. Sedan om stop and go är bästa sättet beror på. Syna med 53 i avsikt att checka ner är fel i det här läget.

Postad
Absolut inte! Du vill bluffa bort fi. Sedan om stop and go är bästa sättet beror på. Syna med 53 i avsikt att checka ner är fel i det här läget.

Varför?

Tack för att du fick mig att förstå att S&G inte avsåg sit n goes utan stop and go (vilket jag inte bekantat mig med ännu, för surfa lite). Måste ändå tillägga att det är ingen som hittils försökt sig på en konkret analys understöd av matematiken. Det är synd och skam att jag inte hade min nuvarande kunskap om poker när jag reggade mig 2005 på PF, för då var det väldigt lite bjäfs.

//Fisken Jonas

Postad
Odd21 är ju konstig som inte ställer, särskilt som han sen synar oträffad. I alla fall beror det helt och hållet på hur ofta du lyckas stop&goa honom, vilket är enda anledningen jag kommer på att syna pre. Hans meshöjning luktar monster, vilket talar mot tillsammans med att 53o oftast ligger rätt pyrt till om han gillar floppen och synar.

Notera att han är jättedålig om han lägger nånting pre som han höjer med. Push pre med en så usel hand är alltså dåligt. S&G är antagligen vinnande mot många motståndare, men tydligen inte här.

Odd har iofs inte odds för syn mot ett par på floppen, men det är väl inte så jävla troligt att man släpper AK här mot en lösaggro som kan sitta med vilket skit som helst?

Postad
Odd har iofs inte odds för syn mot ett par på floppen, men det är väl inte så jävla troligt att man släpper AK här mot en lösaggro som kan sitta med vilket skit som helst?

Njae, antagligen inte. Han synade ju också. Men vill man nu bluffa bort honom är det antagligen troligare att det lyckas på floppen. Antagligen är det en dålig idé med en hand som har så liten chans att bli bäst på turn och river.

Och, ja, att en spelare är all-in spelar ju viss roll även om han är superkort. Med en så usel hand har man inte mycket PE mot varken randomhanden till vänster eller betydligt-above-randomhanden till höger. Huvudpotten kan man ju inte bluffa till sig, men sidopotten är på 380 och kanske värd att stjäla.

Jag tycker fortfarande det är en fold, men beroende på vilka händer fi fjutthöjer med här (med vetskapen att man är tokaggro) och hur löst man tror att han spelar efter floppen kan man ju fundera på att stop and goa honom. Visst, det är inte troligt att knappen betar ut på något annat än riktigt bra flop/turn/river, men jag kan inte få det till en värdesyn även om knappen skulle lova att knacka ner handen. Den enda rimliga anledningen att syna pre är alltså att bluffa senare. Och den enda anledningen att pusha pre är om man tror att knappen öppnar med lite vadsom och raskt lägger det. Vilket jag inte tror.

Postad

Ja Fi kan ju sitta med bara ett stegdrag och då leder man.

Men det är ännu viktigare att om man slänger sin hand så kommer man bara ha kvar ca 3BB vilket gör att man i praktiken måste ställa med alla händer nästa hand och och nästan alla händer nästa hand efter denna. Så man har då ca 25% chans att vinna dessa två händerna. Man har även ca 25% chans att vinna denna handen....

Så även om man vet om att moståndaren har ett par så är det inte fel att syna.

Postad

Matten vette tusan, men i regel när Fi minihöjer här så bör han ha en jättestark hand som står sig bra oavsett flop. Fi är dock en liten fisk som tror att AK är jättestark i detta läge, men det kan inte vi veta.

Jag hade nog foldat och försökt avgöra matchen i HU genom att bomba ut honom med min stack, om det sedan är matematiskt rätt eller inte kan jag tyvärr inte svara på.