Gå till innehåll

Kommentera Othello och gdaily har en blogg ihop


gdaily

Recommended Posts

Game on, Brut, game on!

 

Det är precis det du gör som jag försöker med. Äta lite bättre (vilket i mitt fall som sagt inte är så svårt, jag brukar gå ned 3 kg bara genom att äta mindre godis ett par veckor, och nu kompletterar jag även med att välja bort de värsta kaloribombsluncherna) och även köra lite mer konditionsorienterad träning, vilket jag tyvärr slarvat med sedan jag slutade spela othello.

 

Sedan försöker jag sova lite mer också. Normalt för mig är 5-6 timmar per natt och nu försöker jag peta upp det till åtminstånde 7, 7.5h per natt. Det gör också att jag inte går och småäter pga att jag är trött.

 

Vi hoppas på det bästa. Jag håller er uppdaterade så får ni skälla på mig om jag slarvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 412
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Othello

Se det lite som med variansen i poker. Vissa veckor kanske du inte går ner eller tom går upp något hg. Men grindar du vidare över hela året så lyckas du. Vissa veckor när du är extra motiverad går du ner 2 kg. Eller om du har den stora turen att få en gastroenterit som Gdaily:-)

För mig är det lättare att gå ner i vikt än att ex sluta med nikotin eller alkohol. Det gäller ju inte alla(kommer i kontakt med det dagligen i mitt arbete).

Moroten för min del som gör det lätt för mig är transformationen från äckelgubbe till en hygglig raggfaktor. Det att man lever mycket längre och med mindre morbiditet är konstigt nog ingen stor faktor för mig (ännu!). Det är ju det motivet man sitter och kör till patienterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att det blir en fråga doktorn så är det väl meningen att jag ska kommentera.

Hjärnhinneinflammation-meningit. kan vara virus eller bakterie. Ibland borrelia (snällare variant normalt sett). Är det en riktig bakterie meningit så är det ytterst allvarligt och det låter det inte som.

Annars är det virus. Ex Herpes eller tarmvirus ofta ev TBE(egentligen encefalit) om inte vaccinerad.

Jag brukar inte utreda dessa med LP(ryggmärgsprov) eller lägga in dem om de inte har status ex kramper, påverkan i medvetande neurologi(ex pareser) eller åtminstånde mycket kraftiga symptom. Nackstelhet, nackryggvärk. Ljusskygghet. Man kan ev behandla med antiviralt läkemedel. Men oftast räcker voltaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte utreda dessa med LP(ryggmärgsprov) eller lägga in dem om de inte har status ex kramper, påverkan i medvetande neurologi(ex pareser) eller åtminstånde mycket kraftiga symptom. Nackstelhet, nackryggvärk. Ljusskygghet. Man kan ev behandla med antiviralt läkemedel. Men oftast räcker voltaren.

Aha, du är läkare. Det visste jag inte, man lär sig något nytt varje dag. :)

 

Det var i alla fall symptomen i fetstil som båda läkarna (Nacka närakut och SöS) reagerade på då Sandra reagerade som en ljusskygg vampyr när de lyste henne i ögonen med en ficklampa.

 

Nu har dock provsvaren kommit, och det hela ser relativt bra ut. De är dock fortfarande lite osäkra på exakt vad som är fel (samt att hon får blixthuvudvärk när hon ställer sig upp), så de behåller henne åtminstånde tills imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej, blev lite missledd där, tyckte att jag läste "humor precis alla kategorier"

Ja, var, förutom i England, skulle någon få ihop en så oteknisk reklam... du vet landet där man lägger vattenrören på utsidan av husen så det är enklare att byta när de fryser, och så vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, var, förutom i England, skulle någon få ihop en så oteknisk reklam... du vet landet där man lägger vattenrören på utsidan av husen så det är enklare att byta när de fryser, och så vidare?

 

Ett och så vidare är att de inte har en vattenblandare utan ett handfat för kallt vatten och ett för varmt. I vissa moderna hus kan man få ETT handfat med ett kallvatten- och ett varmvattenrör. Don't get me started på europeiska bajshyllor, varför finns de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju för fan inte skriva sånt. Blir ju så jävla sne så jag höll på att tilta bort hela ledningen i min sit-n-go. Är det något jag går igång på så är det ologiskheter. Stå på dig och kör över idioterna.

 

 

Nu skall jag berätta om hur byråkrati och inkompetens skapar absurda situationer. Jag kommer t o m tillhandahålla en bild! Häng med här, för jag tror det här kan vara värt det.

 

Ämnet kanske framstår som en smula torrt, val av vilken skola ens barn skall gå i när de börjar förskolan, men det kan vara lärorikt att se hur mycket dumhet det finns här i världen.

 

Nästan alla kommuner använder något de kallar för närhetsprincip när de prioriterar vilka som får gå på vilken skola. Den som bor närmast skolan får första lediga platsen på skolan. Saker som syskon på skolan och liknande kan också spela in, men det är typ det som gäller.

 

Jag bor i Nacka Kommun. Där har någon idiot fått för sig att "relativ närhetsprincip" skall gälla. Resultatet kan beskådas nedan.

 

 

 

Vad fasen är det då vi ser på bilden? Antag att "Populära skolan" har en enda plats ledig, i övrigt är den helt full. Antag också att Lisa i bilden nedan bor på själva skolgården. I själva verket kan Lisa bo i själva skolan, det kommer inte spela någon roll så länge Sverker också söker till skolan.

 

För Sverker har sökt till "Populära skolan" och "Andrahandsvalet", precis som Lisa gjort.

 

Här kommer det fantastiska. Sverker har längre till skolan "Andrahandsvalet" än vad Lisa har, så Sverker kommer få plats på "Populära skolan" istället för Lisa. För Lisa bor för nära sitt andrahandsval. Hon har kortare resväg till sitt andrahandsval än vad Sverker har! Det spelar ingen roll att Sverker har närmre till "Godtycklig skola" än både sitt förstahandsval (populära skolan) och sitt andrahandsval. Nej, för Sverker (ok, Sverkers föräldrar) ville inte gå där.

 

Hänger ni med på orgien i byråkrati? Troligen inte, eftersom det är så jäkla dumt.

 

Det här blir ännu galnare i mitt fall eftersom min dotter (som dock inte heter Lisa) har gått i det daghem som tillhör Populära skolan, fått gå på förberedande verksamhet i den skolan och haft besök av rektorn för den skolan som pratat om hennes förestående skolstart. Samtidigt har åsnorna som sköter om det här inte haft någon koll på demografin i området utan verkar snarast förvånade över att 1000 familjer materialiserats ur tomma intet i ett nybyggt område. Uppenbarligen med hjälp av häxkraft eftersom ingen förstått att de funnits. Rektionen när "Populära skolan" fick in ansökningar för 60 extra barn var minst sagt förvånad.

 

Summeringen är att vi har en gråtande dotter hemma som inte förstår varför hon skall tvingas gå i en skola hon aldrig sett och där hennes kompisar inte kommer gå. För att hon bor för nära den skolan hon inte sökte till i första hand.

 

Fy fan vilka sinnesslöa idioter det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med lite support också, fick även PM som hejjade på mig. Som Psykologas skriver så är de extrema paragrafryttare på kommunen, så det ser inte så ljust ut. Jag har pratat med två rektorer och den ansvarige på kommunen för...vad det nu heter (skolvalet?) och kommer fortsätta nästa vecka.

 

Jag är heller inte direkt ensam i min ilska över det här då det är en rad med arga föräldrar som bor i närheten av oss som har samma problem. Tyvärr är inte hoppet stort om att kunna lösa den uppkomna situationen, men gudarna skall veta att jag gör mitt yttersta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...