Gå till innehåll

"Radiotjänst" är ett pain in the ass!


FreePlopp

Recommended Posts

Jag flyttade till en lägenhet för 1 år sedan, (som jag fortfarande bor i), och har aldrig fått hem något brev om TV-licens eller Radiotjänst. Har levt på som vanligt, och inte tänkt så mycket på det heller.

 

MEN nu, under loppet av 2 veckor, så har en TV-licensgubbe knackat på min dörr

4 ggr. Jag har inte öppnat en enda gång. Sist han var här så stod jag vid dörren och kollade ut genom insynshålet när det plingade för fullt. Jag studerade honom, tyst som en mus, där han stod med sitt anteckningsblock och flåtiga hår. Han synade dock min bluff om att inte vara hemma. Jag hade glömt att låsa dörren! :shock: Precis innan gubben tar tag i dörrhandtaget så vrider jag om låset. Han blir mycket förvånad, men efter en sekunds betänktetid tar han tag i mitt brevnedkast och öppnar upp det så att han kan se "Välkommen"-mattan. Jag kan svära på att han såg mina fötter när jag gjorde en vändning in mot vardagsrummet och sprang och gömde mig under täcket. Efter 5 minuter tassade jag tillbaka till dörren för att se om han var kvar. Det var han inte...

 

Idag fick jag dock ett mycket jobbigt brev;

 

"Avgiftskontroll

 

Radiotjänst Kiruna AB:s kontrollant har vid tv-avgiftskontroll sett att ditt hushåll har en tv-mottagare.

 

Hushåll som har tv-mottagare ska meddela detta enligt lag. Bla bla bla...

Om du inte hör av dig inom 15 dagar gör Radiotjänst en anmälan till polisen (paragraf22) eller skickar dig en faktura.

 

Bla bla bla...

 

Vänliga hälsningar,

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kundtjänst"

 

!TILT!

 

Visst, det är väl inte så svårt att logga in på radiotjanst.se och anmäla tv-innehav. MEN, jag ska flytta från denna lägenheten den 1 januari till en polare som redan har anmält tv-innehav. Det känns lite meningslöst att anmäla ett innehav för enbart en månad. Eller kommer jag få betala för så länge jag har bott här? De har väl inga bevis på att jag kopplade in Tv:n den 1a januari -07 ? Jag trodde att jag kunde bemästra dem innan jag skulle flytta, men det finns nog inga genvägar till den eviga lyckan... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Jag skall sälja min bil den 1a januari och därför tycker jag det är onödigt att jag betalar trafikförsäkring för resten av året..." Låter det vettigt i dina öron? Tänkte väl det.

 

Se nu till att betala det som du redan är skyldig.

 

Hyffsat osmart

--

 

Kör iväg TVn till polarn och släpp in tvgubben nästa gång. Om han inte kommer så ring dom o fråga vad dom menar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag skall sälja min bil den 1a januari och därför tycker jag det är onödigt att jag betalar trafikförsäkring för resten av året..." Låter det vettigt i dina öron? Tänkte väl det.

 

Se nu till att betala det som du redan är skyldig.

 

Hehe. Roligt val av första inlägg.

 

Hur fan kunde han se din TV? Och tänkte han verkligen öppna dörren? Det låter mycket brottsligt att bara tränga sig på. Syna bluffen, säg att du inte har någon TV. De kan inte veta och du har verkligen ingen skyldighet att släppa in någon kontrollant. Försöker de tränga sig in kan du polisanmäla dem.

 

Och ja, jag vet att man ska följa lagen och så och det här är ingen uppmaning att inte göra det (även om man nog får misshandla det svenska språket för att inte läsa detta som en uppmaning) men personligen är jag inget stort fan till TV-licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyffsat osmart

--

 

Kör iväg TVn till polarn och släpp in tvgubben nästa gång. Om han inte kommer så ring dom o fråga vad dom menar

 

LOL, kan man inte bara gömma den i sängen under täcket eller nåt?

 

Rolig tråd förvisso, men betala för fan för tiden du haft tv! 495 kr kvartalet är väl inga monstersummor liksom wtf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade till en lägenhet för 1 år sedan, (som jag fortfarande bor i), och har aldrig fått hem något brev om TV-licens eller Radiotjänst. Har levt på som vanligt, och inte tänkt så mycket på det heller.

 

MEN nu, under loppet av 2 veckor, så har en TV-licensgubbe knackat på min dörr

4 ggr. Jag har inte öppnat en enda gång. Sist han var här så stod jag vid dörren och kollade ut genom insynshålet när det plingade för fullt. Jag studerade honom, tyst som en mus, där han stod med sitt anteckningsblock och flåtiga hår. Han synade dock min bluff om att inte vara hemma. Jag hade glömt att låsa dörren! :shock: Precis innan gubben tar tag i dörrhandtaget så vrider jag om låset. Han blir mycket förvånad, men efter en sekunds betänktetid tar han tag i mitt brevnedkast och öppnar upp det så att han kan se "Välkommen"-mattan. Jag kan svära på att han såg mina fötter när jag gjorde en vändning in mot vardagsrummet och sprang och gömde mig under täcket. Efter 5 minuter tassade jag tillbaka till dörren för att se om han var kvar. Det var han inte...

 

Idag fick jag dock ett mycket jobbigt brev;

 

"Avgiftskontroll

 

Radiotjänst Kiruna AB:s kontrollant har vid tv-avgiftskontroll sett att ditt hushåll har en tv-mottagare.

 

Hushåll som har tv-mottagare ska meddela detta enligt lag. Bla bla bla...

Om du inte hör av dig inom 15 dagar gör Radiotjänst en anmälan till polisen (paragraf22) eller skickar dig en faktura.

 

Bla bla bla...

 

Vänliga hälsningar,

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kundtjänst"

 

!TILT!

 

Visst, det är väl inte så svårt att logga in på radiotjanst.se och anmäla tv-innehav. MEN, jag ska flytta från denna lägenheten den 1 januari till en polare som redan har anmält tv-innehav. Det känns lite meningslöst att anmäla ett innehav för enbart en månad. Eller kommer jag få betala för så länge jag har bott här? De har väl inga bevis på att jag kopplade in Tv:n den 1a januari -07 ? Jag trodde att jag kunde bemästra dem innan jag skulle flytta, men det finns nog inga genvägar till den eviga lyckan... :cry:

 

Och sen för att svara lite mer seriöst på dina frågor. Du kan ringa upp Radiotjänst och säga upp din licens till när du vill. Och självklart så betalar du bara från det att du anmält TV-innehav eller att du har blivit upptäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyffsat osmart

--

 

Kör iväg TVn till polarn och släpp in tvgubben nästa gång. Om han inte kommer så ring dom o fråga vad dom menar

 

Kolla in genom ditt brevinkasst om det går att se att du har en TV-mottagare. Går det inte, ring och fråga RT vad dom håller på med då ingen kontrollant har varit i din lägenhet.

 

Man måste älska människor som kämpar så helhjärtat med att försöka lura Radiotjänst. Nästan som om yngre män i Sverige ser det som sin plikt, en kamp mot ondskan... det är deras Jihad.

 

Betala tv-licensen och var inte en idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Jag kan svära på att han såg mina fötter när jag gjorde en vändning in mot vardagsrummet och sprang och gömde mig under täcket. Efter 5 minuter tassade jag tillbaka till dörren för att se om han var kvar, de va han...

 

haha, nänä betala inte. ring o fråga va de e dem flummar om och säg att du inte har någon teve, be om lite konkreta bevis...

 

jag hade nog lagt en coinflip på om jag skulle betala eller ta kampen mot radiotjänsten.. men de hade varit kul o se någon utnyttja systemet lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta strid med dom och hävda att du inte har nån TV, dom har ju inga bevis för att du har en. TV-pejlarna jobbar ju på provision, inte helt omöjligt att han har kryssat i att du har erkänt tv innehav. Är dessvärre inget ovanligt.

 

Finns en stor tråd om rånartjänst på flashbacksforum, konsultera den.

 

Idiotiskt att man är tvungen att betala tv licens bara för att man har TV. Jag skiter fullständigt (nästan iallafall) i SVTs kanaler, är ju inte därför jag har TV.

 

DrRoland är som vanligt fel ute. Visst TV-försäljare ska skvallra för rånartjänst om man köpt en ny TV, men det är det få som gör. Dom vill väl inte stöta sig med sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF!?

 

Är jag del av 2% på detta forum som betalar denna avgift?

 

Nog för att jag likt de flesta andra i Sverige tycker det är en sjuk avgift betalar jag och ser glad ut efter som man "ska det".

 

När jag och min tjej bodde i en liten hyresrätt under våra tonår tyckte jag också det var lite spännande att inte öppna för radiotjänst-nissarna och titta på de genom fönstret osv, nu är jag 23 år och anmälde tv-licens på eget bevåg.

 

Är det en för stor kostnad eller vad är problemet med er som slingrar er från detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste älska människor som kämpar så helhjärtat med att försöka lura Radiotjänst. Nästan som om yngre män i Sverige ser det som sin plikt, en kamp mot ondskan... det är deras Jihad.

 

Betala tv-licensen och var inte en idiot.

 

Tror licensskolkandet är vidare utbrett än enbart bland unga svenska män. Dessutom är det ju högst tveksamt att kontrollanten faktiskt har några bevis (mao sett) att OP har innehar en TV-mottagare. Därför har jag inga problem att ge ett tips om hur man ska undvika att behöva betala denna avgift då det verkar som om kontrollanten försöker få ut mer provision genom att chansa på att OP inte orkar bråka.

 

Folk som försöker öka sin provision med alla tänkbara medel är av ondo! (nästan...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP: Du börjar betala kvartalsvis i förskott från den dag du anmäler TV-innehav. Avanmäler du TV-innehav vid flytt och det är nåt kvar av kvartalet, så får du en utbetalningsavi med posten, dvs pengar tillbaka.

 

(EDIT: Så var det iaf för mig 2002. Tror inte det har förändrats.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP: Du börjar betala kvartalsvis i förskott från den dag du anmäler TV-innehav. Avanmäler du TV-innehav vid flytt och det är nåt kvar av kvartalet, så får du en utbetalningsavi med posten, dvs pengar tillbaka.

 

(EDIT: Så var det iaf för mig 2002. Tror inte det har förändrats.)

 

Jo, fast lägre belopp än 100 kr betalas inte ut, vilket ungefär motsvarar 20 dagars icke-användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF!?

 

Är jag del av 2% på detta forum som betalar denna avgift?

 

Nog för att jag likt de flesta andra i Sverige tycker det är en sjuk avgift betalar jag och ser glad ut efter som man "ska det".

 

När jag och min tjej bodde i en liten hyresrätt under våra tonår tyckte jag också det var lite spännande att inte öppna för radiotjänst-nissarna och titta på de genom fönstret osv, nu är jag 23 år och anmälde tv-licens på eget bevåg.

 

Är det en för stor kostnad eller vad är problemet med er som slingrar er från detta?

 

Näe, jag betalar.

 

Tycker det är bra med public service, ska finnas oberoende journalistik imo.

MEN tycker man kan ta skattepengar för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta och ack så roliga svar! :-D

 

Det sjuka med det här är att jag köpte en TV av en polare 2(!) dagar innan gubben kom. Jag köpte den alltså inte i affär, utan direkt av en polare. Kan de se om man kopplar in en TV eller vad är det frågan om ? :shock:

 

Det som hör till saken just nu är att jag är lite shortstack. Eller extremt shortstack. Efter nyår är allt lugnt igen. (Har lånat ut min rulle, m.m. m.m.) Så just nu är fan 500 spänn mycket. Helt sick, jag vet. Aja...

 

Jag kom dock på en sak nu. :-(

Jag bor på bottenvåningen, och Tvn är vänd mot fönstret som är mot pakeringsplatsen. Så folk har god insyn om vad jag kollar på för program. Har förbipasserande dessutom en exakt likadan fjärrkontroll som mig så tror jag fan de skulle kunna byta kanal med.

 

Han måste helt enkelt ha sett Tvn i vardagsrummet.

MEN, är det bevis nog?

Kan jag ringa och säga att jag inte har någon Tv p.g.a. att jag "inte kollar på Tv". Ska jag sedan gömma den, utifall någon kontrollant springer förbi igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...