Gå till innehåll

NL100 TT i MP får motstånd


Recommended Posts

Hand #1323011454000036: Chelsea 11454

Seat 1: PainKiller6 (97,50 in chips)

Seat 2: sure you do (68,80 in chips)

Seat 3: KOZAK1709 (126,10 in chips)

Seat 4: Sternman (43,60 in chips)

Seat 6: Lisa87 (99,00 in chips)

Seat 7: gtsnba (31,55 in chips)

Seat 8: fullfourF (93,25 in chips)

Seat 9: 08wsopdestin (32,48 in chips)

Seat 10: wutwoo (25,80 in chips)

PainKiller6: posts small blind $0,50

sure you do: posts big blind $1

08wsopdestin: posts big blind $1

Dealt to Lisa87 [ Th Td ]

KOZAK1709: folds

Sternman: folds

Lisa87: raises to $3

gtsnba: calls

fullfourF: folds

08wsopdestin: folds

wutwoo: folds

PainKiller6: folds

sure you do: raises to $5

Lisa87: calls

gtsnba: calls

*** FLOP *** [ 4d, 4c, 9h ]

sure you do: bets $8,25

 

 

 

Vad tycker ni om preflop-spelet?

TT är inte världens starkaste hand och han gör inte speciellt högt raise.. jag tycker det känns som att han sitter på JJ men väljer att ta en flop för att se vad som händer..

 

Att 4beta pre känns lite överdrivet, eller?

 

Vad gör vi på floppen? Syn? Raise?

Om vi raisar så släpper han väl ändå inte ett lägre PP som inte träffat? Dem enda som släpper som han skulle kunna ha är väl AQ, AK, 22, 33? och 22/33 lär inte 3-betas pre?

 

Så.. Vad gör vi på flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite av en synmupp i de här lägena. Och utan att ha någon statistik, tycker jag att man möter högre PP varannan gång och två överkort varannan.

Som sagt, med hans konstiga RR pre är det svårt.

Alltså lägger du var fjärde gång, synar och ser vad han gör på turn varannan och RR till typ 21 var fjärde och hoppas att tajmingen är perfekt.

 

Och ja, fyrbeta TT på NL 100 känns överkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar också full ring på den här nivå, så jag känner mig kvalificerad att ha en åsikt (även om man väl som vanligt blir hånad för att den är fel).

 

Preflop: jag tycker raise till 4 är bättre. Det ger fi chansen att göra ett lite större misstag när dom synar dig preflop och ett till lite större misstag när dom synar dig efter att ha missat floppen med två överkort eller ett underpar.

 

Hans reraise till 5 är så ynklig att jag hade smällt upp till 15-20 och räknat med att ta hem potten direkt. Varför syna och ge honom kommandot och chansen att träffa på floppen? I brist på en read på fi skulle jag tro att han väl sitter med en hand typ 77, AJ eller KQ. Position är dom ju regel helt omedvetna om på den här nivån och har dom ett mellanpar, två kort med gubbar på eller ett hyfsat ess vill dom vara med och raisa. Raisen till 5 luktar fisk och är det mot förmodan en fälla, så får man väl notera det för framtida bruk och gratulera.

 

Har han dig slagen, kommer han att ställa efter din raise och du kan lugnt lägga din hand om inte du tycker att ett set-drag är spelbart. Om du synar preflop och sen synar på floppen för att utvärdera, så har du ju investerat samma pengar utan att sätta någon press på fi. Lägger du det fjärde betet preflop kanske han erinrar sig det där kapitlet i Phil Gordons bok där det står att "the fourth bet is always AA" och kastar åtminstone JJ eller QQ. Syn-syn ger ju noll fold equity.

 

Varsågoda och flejma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel okej att bara att ta syn och försöka att träffa bra preflop. Av erfarenhet så sitter FI ganska ofta med AA när han gör ett sådant mini-trebet så att höja flop känns inte bra i detta läge. Syna och omvärdera turn. Måste även säga att jag ser inte alls så illa på att folda rakt av på den flopen, men syna och slänga mot ett turnbet känns inte lika nitigt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju folda eller limp-folda preflop också :lol:

 

En del är så tajta så dom måste tilta för att våga betala blindsen.

 

Jag måste sätta mig med min pokertrackerdatabas och reda ut vad de där fjuttreraisarna oftast betyder. Kan man selecta händer baserat på raise-belopp, eller måste man skriva egen SQL för att få fram det? Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kände lite att han även kunde ha en riktigt bra hand och ville ha med sig fler spelare..

 

Såhär blev det iaf..

 

Lisa87: calls

gtsnba: folds

*** TURN *** [ 9c ]

sure you do: checks

 

Vad gör vi här? Kommer han check-raisa?

Kan vi checka bakom för att c/c vid bra river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kände lite att han även kunde ha en riktigt bra hand och ville ha med sig fler spelare..

 

Såhär blev det iaf..

 

Lisa87: calls

gtsnba: folds

*** TURN *** [ 9c ]

sure you do: checks

 

Vad gör vi här? Kommer han check-raisa?

Kan vi checka bakom för att c/c vid bra river?

 

Just så skulle jag normalt göra iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överpar brukar inte checkraisa i min NL100-bok. Så här leder vi i normalfallet.

Men hans pfr är ju inte normal så han kan ju ha en äcklig A9s som han nu får för sig att slowa.

Jag hade oftast betat halvpott och hoppats på att ta hem den där.

Checkraisar han eller synar och slår på ordentligt på river hade jag gett honom cred för ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..

Jag kände att det fanns en dle händer som hade mig slagen och jag valde att försöka hålla ner potten genom att checka bakom..

 

Lisa87: checks

*** RIVER *** [ 2c ]

sure you do: bets $16,50

Lisa87: calls

*** SHOW DOWN ***

sure you do: shows [ 6s, 6d ] (Two Pairs, Nines and Sixes )

Lisa87: shows [ Th, Td ] (Two Pairs, Tens and Nines )

Lisa87 wins $63 with Two Pairs, Tens and Nines

 

 

Färgen satt alltså, någonting jag inte la märke till när jag synade, menmen, det gick bra den här gången iaf :)

 

66... Skumt spelat med 66 imo..

Iofs satte han mig väl kanske på AJ-AK eller liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, synd att jag inte hann hem innan upplösningen. Ville bara kommentera preflopspelet en gång till. Om man liknar bettningen vid en konversation, så finns det två scenarios. Det passiva alternativet går så här:

 

Det är foldat till dig i mittenposition. Du säger: "raise. Min range är 22+,A9s+,KTs+,QTs+,J9s+,T8s+,97s+,86s+,75s+,65s,54s,ATo+,KQo". (Man kan stjäla med en massa händer).

 

Fi ser din något försynta raise och bestämmer sig för att reraisa. Han säger: "Jag tror jag har en bättre hand än du. Min range är 88+,AJs+,KTs+,QTs+,J9s+,T8s+,97s+,87s,76s,AQo+" (9.8% av alla händer. Man kan re-stela med en massa). Dessutom säger han "jag har gälar. Jag raisar mindre än en minraise ur position".

 

Nu kommer din replik. Du väljer den passiva linjen och säger (med Björne-röst) "hoppsan vilken läskig mindre-än-minraise-raise. Jag synar två dollar till. Räkna bort övre delen av min range. Jag ställer mig här och väntar på att träffa floppen eller att bli bortbluffad på floppen. Min range är faktiskt bara JJ-22,AQs-AJs,KQs,QTs+,J9s+,T8s+,98s,87s,AQo, men jag kan ju ha tur och floppa ett set eller nåt".

 

Om du istället väljer den aggressiva linjen blir din replik (med stora bocken Bruse-röst): "OK, jag höjer till 18 och jag har position på dig. Det kommer att smälla igen på floppen. Min range är KK+,AKs,AKo. Häng med om du törs". Det är faktiskt tillåtet att ljuga i poker.

 

Om han nu säger all in eller call, så vet du att du sannolikt ligger efter och kan spela handen därefter. Han måste överväga att kasta några händer som har dig slagen och en hel del som har ganska bra equity mot dig före floppen.

 

Med det här spelet visar du dessutom bordet att du är den som bestämmer om inte nån annan säger till med en röst som är ännu läskigare än din stora bocken Bruse-röst, och en sån röst har man bara med en jättehand eller jättekulor. Du visar också att du inte alltid har nötterna när du betar ordentligt. Nästa gång du har AA och reraisar, kanske han ställer in med JJ.

 

Nu kommer naturligtvis nån att skriva att man inte vill raisa bort en hand med bara två outs före floppen, men om det kommer överkort på floppen och han betar, var står du då med dina tior?

 

Så tycker i alla fall jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra resonemang Weedobooty.

Hur ofta rr du TT i detta läge pre? Varje gång? Varannan?

Vad är gälar?

En grej man kan lägga till i konversationen är att han med Björnerösten också säger. Jag ställer mig här och väntar på floppen och om det inte kommer överkort kommer jag att syna ner dig din lille muppraisare. Bluffa bort pengarna till mig bara din nolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...