Gavve Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Håller på att casha ut lite pengar, ska köpa en lägenhet, och jag undrar vilken nivå ni brukar hålla era utcashingar på? Pengarna jag tar ut kommer från sidor inom EU, så de bör ju vara riskfritt rent skattemässigt. Så, kan jag lika gärna casha ut 70k usd på en gång, eller ska man ta de lite stegvis? Jag brukar hålla mig runt 10k usd/dag, men va fan, borde inte spela så stor roll om man tar ut 50k en dag, istället för 10k fem dagar i rad... Någon som har några erfarenheter om detta? Citera
w00d Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Håller på att casha ut lite pengar, ska köpa en lägenhet, och jag undrar vilken nivå ni brukar hålla era utcashingar på? Pengarna jag tar ut kommer från sidor inom EU, så de bör ju vara riskfritt rent skattemässigt. Så, kan jag lika gärna casha ut 70k usd på en gång, eller ska man ta de lite stegvis? Jag brukar hålla mig runt 10k usd/dag, men va fan, borde inte spela så stor roll om man tar ut 50k en dag, istället för 10k fem dagar i rad... Någon som har några erfarenheter om detta? Jag har ingen erfarenhet av detta själv, men vad jag har hört så finns det en magisk gräns vid 150 000 SEK. Tar man ut mer än detta så granskar skatteverket vad det är man sysslar med eller nåt sånt. Och det kan ju kännas lite onödigt, även om man spelar på skattefria sidor så vet man ju aldrig vad dom kommer fram till. Så att ta ut strax under 150k flera gånger hade jag gjort iaf. Källa: Mikka (Mikaela) mfl. Jag vill gärna ha feedback på det här. Är ju inte helt säker själv utan har bara hört det. Citera
Gavve Postad 19 November , 2007 Författare Rapport Postad 19 November , 2007 Jag har ingen erfarenhet av detta själv, men vad jag har hört så finns det en magisk gräns vid 150 000 SEK. Tar man ut mer än detta så granskar skatteverket vad det är man sysslar med eller nåt sånt. Och det kan ju kännas lite onödigt, även om man spelar på skattefria sidor så vet man ju aldrig vad dom kommer fram till.Så att ta ut strax under 150k flera gånger hade jag gjort iaf. Källa: Mikka (Mikaela) mfl. Jag vill gärna ha feedback på det här. Är ju inte helt säker själv utan har bara hört det. Ok Jag har hört lite beroende på vilken bank man har, SEB ska höra av sig till Skattemyndigheten vid 250k, har jag för mig att dom sa till mig iaf. Handelsbanken vid 150k... O andra sidan så verkar de som att man kan tolka reglerna som att om man spelar, o lever på de, så kan man få skatta ändå... I form av "inkomst av tjänst" eller vad de kallades. Nåja... Men hm ok, mera åsikter tack =) Citera
Donner Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Mjo, är väl summor över 150k som bankerna är skyldiga att rapportera till RSV. Men bankerna är även skyldiga att rapportera när de misstänker nåt skumt. 5 st insättningar från utlandet på 149k under en vecka kan ju onekligen verka lite mysko. Om bankerna sen verkligen rapporterar har jag ingen aning om. Citera
Gavve Postad 19 November , 2007 Författare Rapport Postad 19 November , 2007 Mjo, är väl summor över 150k som bankerna är skyldiga att rapportera till RSV. Men bankerna är även skyldiga att rapportera när de misstänker nåt skumt. 5 st insättningar från utlandet på 149k under en vecka kan ju onekligen verka lite mysko. Om bankerna sen verkligen rapporterar har jag ingen aning om. Mm så sant så... Fast de ska ju vara legalt, eller? Så härligt med alla dessa luddiga regler, verkligen Citera
Donner Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Mm så sant så...Fast de ska ju vara legalt, eller? Så härligt med alla dessa luddiga regler, verkligen Spelar ju faktiskt ingen roll om du tar hem en miljon rakt av eller delar upp den på 100 mindre poster, du är lik förbannat skyldig att skatta för pengarna om de kommer från icke-EU. Enda skillnaden blir att du inte automatiskt blir rapporterad till RSV. Citera
Saint_Bjorn Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Mjo, är väl summor över 150k som bankerna är skyldiga att rapportera till RSV. Men bankerna är även skyldiga att rapportera när de misstänker nåt skumt. 5 st insättningar från utlandet på 149k under en vecka kan ju onekligen verka lite mysko. Om bankerna sen verkligen rapporterar har jag ingen aning om. Steg 1 borde väl isf vara att kolla upp avsändaren. Neteller, "xxxpoker.com" etc talar ju sitt tydliga språk vad det handlar om. Citera
jeneqvist Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Tar ut 10k per dag? Det går bra nu.... Om du ändå spelar på skattefria siter är det väl hyffsat onödigt att plocka ut via neteller due to deras växlingsavgift på typ 1.9%. Citera
Gavve Postad 19 November , 2007 Författare Rapport Postad 19 November , 2007 Tar ut 10k per dag? Det går bra nu.... Om du ändå spelar på skattefria siter är det väl hyffsat onödigt att plocka ut via neteller due to deras växlingsavgift på typ 1.9%. Jag är affiliate på sidan, och tar inte ut via banköverföringar pga att de kostar pengar för dom... Jag tjänar mera på att ta deras jävla växlingsavgift på NT än att börja bråka om den med siten, pga bra deals som jag får där så. Tyvär är gudarna inte så god mot mig än att jag får ut 10k om dagen i snitt =) Nån dag kanske Bara i utcashingstider jag tar ut 10k/dag inågra dagar. Citera
LuckyStar5.1 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Mjo, är väl summor över 150k som bankerna är skyldiga att rapportera till RSV. Men bankerna är även skyldiga att rapportera när de misstänker nåt skumt. 5 st insättningar från utlandet på 149k under en vecka kan ju onekligen verka lite mysko. Om bankerna sen verkligen rapporterar har jag ingen aning om. Har svarat på detta i en annan tråd, orkar inte leta upp ! Banken (SWEDBANK om det spelar boll) rapporterar inte förrens vid typ 270k skr. sen går det att plocka ut strax under detta belopp flertalet gånger, dom har ingen skyldighet att raportera detta. Är enbart varje transaktion FRÅN utland till ditt konto som räknades. Sen antar jag att banken rapporterar till SKV över en viss summa då man måste betala förmögenhetsskatt men var denna gräns är vet jag inte och den behöver jag inte oroa mej för heller Jag frågade när jag var nere på banken och "min" bankman kollade upp fakta ! Är inte säker på 270k, men var över 200k skr, har skrivit det i någon annan tråd om någon vill veta säkert. Citera
Donner Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Har svarat på detta i en annan tråd, orkar inte leta upp ! Banken (SWEDBANK om det spelar boll) rapporterar inte förrens vid typ 270k skr. sen går det att plocka ut strax under detta belopp flertalet gånger, dom har ingen skyldighet att raportera detta. Är enbart varje transaktion FRÅN utland till ditt konto som räknades. Sen antar jag att banken rapporterar till SKV över en viss summa då man måste betala förmögenhetsskatt men var denna gräns är vet jag inte och den behöver jag inte oroa mej för heller Jag frågade när jag var nere på banken och "min" bankman kollade upp fakta ! Är inte säker på 270k, men var över 200k skr, har skrivit det i någon annan tråd om någon vill veta säkert. Var ganska säker på att bankerna är skyldiga att rapportera stora summor, om de kommer in regelbundet, till finanspolisen eller nåt då det kan röra sig om pengatvätt. Aja, jag kanske har fel, orkar verkligen inte leta upp "bevis".. Citera
jensax Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Har svarat på detta i en annan tråd, orkar inte leta upp ! Banken (SWEDBANK om det spelar boll) rapporterar inte förrens vid typ 270k skr. sen går det att plocka ut strax under detta belopp flertalet gånger, dom har ingen skyldighet att raportera detta. Är enbart varje transaktion FRÅN utland till ditt konto som räknades. Sen antar jag att banken rapporterar till SKV över en viss summa då man måste betala förmögenhetsskatt men var denna gräns är vet jag inte och den behöver jag inte oroa mej för heller Jag frågade när jag var nere på banken och "min" bankman kollade upp fakta ! Är inte säker på 270k, men var över 200k skr, har skrivit det i någon annan tråd om någon vill veta säkert. Nej alla svenska banker rapporterar vid insättningar över 150,000 kr. Varför skulle Swedbank bryta mot lagen? Citera
jw1700 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Helr riktigt, gränsen går vid 150.000 kronor och det gäller alla banker. Din bankman har med all säkerhet fel. Davve; dock gör du ditt största fel som inte tar ut pengarna direkt från den skattefria sajterna till ditt bankkonto. Om du har ett uttag från till exempel Unibet direkt till ditt konto finns det inga oklarheter i vart pengarna kommer från - en EU-baserad sajt. Förmodligen nöjer sig Skatteverket med att få se dina kopior på insättningarna från din bank som visar att pengarna kommer därifrån. Om du istället - som i det här fallet - tar ut pengarna via Neteller har du inget bevis för att pengarna kommer från en EU-baserad sajt, vilket innebär att du har bevisbördan på att dina vinster faktiskt kommer från EU. Hur bevisar du det? Du ställer alltså till det ordentligt för dig genom att "mörka" uttaget genom Neteller. Citera
medullaoblongata Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Helr riktigt, gränsen går vid 150.000 kronor och det gäller alla banker. Din bankman har med all säkerhet fel. Davve; dock gör du ditt största fel som inte tar ut pengarna direkt från den skattefria sajterna till ditt bankkonto. Om du har ett uttag från till exempel Unibet direkt till ditt konto finns det inga oklarheter i vart pengarna kommer från - en EU-baserad sajt. Förmodligen nöjer sig Skatteverket med att få se dina kopior på insättningarna från din bank som visar att pengarna kommer därifrån. Om du istället - som i det här fallet - tar ut pengarna via Neteller har du inget bevis för att pengarna kommer från en EU-baserad sajt, vilket innebär att du har bevisbördan på att dina vinster faktiskt kommer från EU. Hur bevisar du det? Du ställer alltså till det ordentligt för dig genom att "mörka" uttaget genom Neteller. Spelar 0 roll var pengarna kommer ifrån. Blir man granskad så får man ändock bevisa att man vunnit pengarna i en EU-site. Att pengarna kommer in till ditt bankkonto direkt från en EU-site säger nada till skatteverket. Citera
LuckyStar5.1 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Nej alla svenska banker rapporterar vid insättningar över 150,000 kr. Varför skulle Swedbank bryta mot lagen? Är mer än 150k nu! Citera
jensax Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Är mer än 150k nu! Ok, slutade på min bank för ca 1 månad sen, så då måste förändringen skett efter det. Har du nån information man kan läsa? Kan ju ha nått med den nya EU lagen att göra som kom till den 1/11. Nog för att den bara ska innebära ökat skydd för kunder vid värdepappershanden å fondhandel, så jag är ju tveksam. Citera
LuckyStar5.1 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Ok, slutade på min bank för ca 1 månad sen, så då måste förändringen skett efter det. Har du nån information man kan läsa? Kan ju ha nått med den nya EU lagen att göra som kom till den 1/11. Nog för att den bara ska innebära ökat skydd för kunder vid värdepappershanden å fondhandel, så jag är ju tveksam. Geejjen va den att jag var nere på banken i annat ärende och frågade min bankman om detta. Hon sa 270k (tror der va 270k, att det var en bit över 200 vet jag), men hon ringde till en som va duktig på transaktioner och han sa att tidigare gränsen var 150 men att det va 270k nu. Så det var 2 st som sa samma sak varav en som skulle veta. Detta va i för 5-6 månader sedan. Sen är det skillnad att ta imot pengar och skicka pengar till utland... dom är petigare när det gäller att skicka. Låter orimligt att båda skulle ha fel !?!? EDIT: om nu någon ska göra större uttag skulle jag nog råda han att ta kontakt med bank själv eftersom det är många bud nu ! Jag skulle nog både ringa till min lokala bank och växel för att va säker... Citera
jw1700 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Spelar 0 roll var pengarna kommer ifrån. Blir man granskad så får man ändock bevisa att man vunnit pengarna i en EU-site. Att pengarna kommer in till ditt bankkonto direkt från en EU-site säger nada till skatteverket. Och följdfrågan blir... källa? Har nämligen varit med om granskning och det du skriver stämmer inte. Citera
jw1700 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Geejjen va den att jag var nere på banken i annat ärende och frågade min bankman om detta.Hon sa 270k (tror der va 270k, att det var en bit över 200 vet jag), men hon ringde till en som va duktig på transaktioner och han sa att tidigare gränsen var 150 men att det va 270k nu. Så det var 2 st som sa samma sak varav en som skulle veta. Detta va i för 5-6 månader sedan. Sen är det skillnad att ta imot pengar och skicka pengar till utland... dom är petigare när det gäller att skicka. Låter orimligt att båda skulle ha fel !?!? EDIT: om nu någon ska göra större uttag skulle jag nog råda han att ta kontakt med bank själv eftersom det är många bud nu ! Jag skulle nog både ringa till min lokala bank och växel för att va säker... Senaste utbetalningen jag gjorde stod det klart och tydligt på att "Belopp över 150.000 skall rapporteras till Skatteverket". Sen om banken gör det ej eller ej vet varken du eller jag, men gränsen är 150K Citera
y0 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Jag använder Swedbank och brukar göra uttag på under 150k. När jag gjorde ett uttag på precis över var jag tvungen att signa delen längst ner på utlandsbetalningen och lämna in på banken. Det var inte via Neteller men skattefri sida. Citera
LuckyStar5.1 Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Senaste utbetalningen jag gjorde stod det klart och tydligt på att "Belopp över 150.000 skall rapporteras till Skatteverket". Sen om banken gör det ej eller ej vet varken du eller jag, men gränsen är 150K Jag använder Swedbank och brukar göra uttag på under 150k. När jag gjorde ett uttag på precis över var jag tvungen att signa delen längst ner på utlandsbetalningen och lämna in på banken. Det var inte via Neteller men skattefri sida. Då ger jag mej ! ...verkar märkligt av min bank att säga något annat bara Citera
Gavve Postad 20 November , 2007 Författare Rapport Postad 20 November , 2007 Helr riktigt, gränsen går vid 150.000 kronor och det gäller alla banker. Din bankman har med all säkerhet fel. Davve; dock gör du ditt största fel som inte tar ut pengarna direkt från den skattefria sajterna till ditt bankkonto. Om du har ett uttag från till exempel Unibet direkt till ditt konto finns det inga oklarheter i vart pengarna kommer från - en EU-baserad sajt. Förmodligen nöjer sig Skatteverket med att få se dina kopior på insättningarna från din bank som visar att pengarna kommer därifrån. Om du istället - som i det här fallet - tar ut pengarna via Neteller har du inget bevis för att pengarna kommer från en EU-baserad sajt, vilket innebär att du har bevisbördan på att dina vinster faktiskt kommer från EU. Hur bevisar du det? Du ställer alltså till det ordentligt för dig genom att "mörka" uttaget genom Neteller. Tja, visar en utskrift från mitt Neteller konto där de syns vilket företag som skickat pengarna? Står det xxxPoker och dom har huvudkontor i London och är stationerade i London, så är väl problemet inget problem. Men ok, jag håller mig under 150k då, har alltid kört under 100k förut. Citera
jensax Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Då ger jag mej !...verkar märkligt av min bank att säga något annat bara Tycker inte man ska ha så stort förtroende för sin bank som många verkar ha. Många har dålig koll på saker, och säger ett svar, utan att kolla upp det, bara för att inte verka okunniga eller spara tid. Verkar ju dock inte så i ditt fall, men allmänt. Ja, jag har jobbat på bank och gjort likadant, eller iaf sagt med största sannolikhet är på ett visst sätt utan den rätta kuskapen Citera
El Helado Patata Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Overklig bragtråd . Själv hade jag nöjt mig att ta ut mindre uttag typ hela tiden istället för att ta ut all sin vinst på en vecka/månad. Citera
tarmac Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Lite halvt offtopic, men ändå kanske aktuellt för tråden.. Om man lirar på en EU-sajt o tar ut tillräckligt under 1 års tid för att egentligen förmögenhetsskatta, vad säger Skatteverket då? Vet nämligen att SvS hade en instruktionsvideo för hur klienten fungerade, och i en senare del av densamma så sades det att "Man inte behöver betela skatt för det man vinner på SvS poker, sålänge man kommer under förögenhetsklassning" .. Frågan är ju då vart denna gräns går? Menar att, om man är som vissa av er i denna tråd, tar ut kanske 150K / vecka .. blir ju några mille per år... vad händeR? Och, nån som har nån länk till historien om hur SRV skattade sönder.. Vem var det? TLK? Citera
Recommended Posts