Gå till innehåll

Forex sparkonto 4% Ränta


Rise2Power

Recommended Posts

Hur hög ränta kan man få om man förhandlar lite? Säg att man har ca 1,5 - 2 miljoner kronor som man inte behöver på 1 år... man besöker/ringer alla banker och förhandlar om räntan. Dessutom erbjuder man sig att flytta lönekonton, bankkort, sparkonton, fonder, huslån, ungarnas konton, aktiedepåer osv till dom. Går det att smiska upp räntan mera? Vad är rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra skrivit går det ju att få 4,5% ränta på Kaupthing och Marginalen, sedan om man är villig att binda räntan tror jag man kan lyckas få runt 6% av någon bank. Dessa räntor är ju alla rätt bra , slår ju iaf lågriskfonder. Själv har jag dock pengarna på forex,. hade tänkt flytta pengarna till marginalen men nu när de har höjt från 3,71% till 4,01% så stannar jag nog kvar, forex har ett bankkontor i JKPG vilket känns skönt.

 

Det viktiga du kollar på är: insättningsgaranti, fria uttag och inga dolda avgifter iaf om du inte ska ha pengarna låsta, då är ju inte fria uttag riktigt lika viktigt. Det är synd att Sveriges banker alltid varit så snåla med räntor, föräldrarna hade länge ett sparkonto i USA med 7% och en klasskamrat sparar i Jersey till 6,8%, då måste man dock vara registrerad där. Men om utlåningsräntorna fortsätter stiga så kommer givetvis sparräntorna det, så om man har bundet lån så kan man nog bli lycklig snart då jag tippar på att räntorna kommer ligga över 5% på en hel del konton inom 6månader.

 

Cyntax: bör ju självklart gå på någon bank men kan ju vara ganska komplicerat säkert, skulle tro att du i Sverige skulle kunna få 6-7% på en såpass stor summa om du har tur. Är dock ganska clueless när det gäller egna deals med banker dock så lita inte för mkt på mig, bara att vara aktiv och konakta lite banker och höra vad de har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är en isländsk bank som verkar seriösa,har funnits sen 1982. De gör reklam i storstadstidningarna och pengarna skyddas av både isländsk och svensk insättningsgaranti. Man kan inte göra betalningar och sådant men sparandet är helt avgiftsfritt och allt sköts via internet förutom kundservice som kan nås via telefon också.

 

Jag ansökte om ett konto idag och kan återkomma med rapport när jag fått igång det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att Kaupthing är seriösa.

 

Man behöver inte ha pengarna på bankkonto utam om man är villig och binda dem på längre perioder så kan man få bättre ränta. Via Skandiabanken kan man genom att binda pengarna till en specifierad tid i ett sparcertifikat får högre ränta under en förutbestämd tidperiod.

 

För att vara ett transaktionskonto så ger Skandiabanken mycket bra ränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är en isländsk bank som verkar seriösa,har funnits sen 1982. De gör reklam i storstadstidningarna och pengarna skyddas av både isländsk och svensk insättningsgaranti. Man kan inte göra betalningar och sådant men sparandet är helt avgiftsfritt och allt sköts via internet förutom kundservice som kan nås via telefon också.

 

Jag ansökte om ett konto idag och kan återkomma med rapport när jag fått igång det.

 

låter ju intressant minst sagt, väntar med spänning på din rapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är en isländsk bank som verkar seriösa,har funnits sen 1982. De gör reklam i storstadstidningarna och pengarna skyddas av både isländsk och svensk insättningsgaranti. Man kan inte göra betalningar och sådant men sparandet är helt avgiftsfritt och allt sköts via internet förutom kundservice som kan nås via telefon också.

 

Jag ansökte om ett konto idag och kan återkomma med rapport när jag fått igång det.

 

Jag som råkade skriva det här på ett konto som jag läser på när jag inte använder min dator. Damn, my cover is blown.

 

Vad är räntan på ett vanligt sparkonto hos Swedbank?

 

Ränta för närvarande:

Saldo på minst 50.000 kr 3,25 % från första kronan.

Saldo understigande 50.000 kr 2,75 %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Collector

Sparkrav:Inga

 

Uttag:Inga - Obegränsat

 

Ränta:4,50 - 5,00 %

 

Bindningstid:0 mån - 2 år"

 

och

 

"Parex Bank (AS Pareks Banka)

Sparkrav:Inga

 

Uttag:Inga - Obegränsat

 

Ränta:4,20 - 5,10 %

 

Bindningstid:0 mån - 5 år"

 

Dessa 2 ser ju mkt lovande ut med 5% (5,10%) i ränta :o Visst då måste man binda pengarna ett par år, men om man inte behöver dom just nu så är det perfekt.

Frågan är hur seriösa dom är ? Någon som känner till dom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaupthing är ruskigt seriös, går att kolla via finansinspektionen + informationen som finns tillgänglig via finansportalen.se. Så sålänge du ej sparar över 300k så är risken att du förlorar dina pengar i princip obefintlig, man kan ju inte ens säga att det är med 100% säkerhet du kommer få dina pengar om du har de på handelsbanken eller SWEDBANK, svenska staten kan ju gå i konkurs t ex ;). Men du behöver inte oroa dig över Kaupthing, handlar det om större belopp såsom en miljon får du kolla lite extra noga, collector har jag dock inte kollat upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att Sveriges banker alltid varit så snåla med räntor, föräldrarna hade länge ett sparkonto i USA med 7% och en klasskamrat sparar i Jersey till 6,8%, då måste man dock vara registrerad där. , bara att vara aktiv och konakta lite banker och höra vad de har att säga.

 

I Iran kan du få 20 % ränta. Borde finnas länder där du kan få 50 %. Det finns dock en hake och den är samma som i USA. Valutan.

 

 

Cyntax: bör ju självklart gå på någon bank men kan ju vara ganska komplicerat säkert, skulle tro att du i Sverige skulle kunna få 6-7% på en såpass stor summa om du har tur. Är dock ganska clueless när det gäller egna deals med banker dock så lita inte för mkt på mig, bara att vara aktiv och konakta lite banker och höra vad de har att säga.

 

Så då kan man låna till 5 % och låna ut till 7? 2 % på en miljard eller två är rätt bra.

 

Kör Kaupthing, skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Iran kan du få 20 % ränta. Borde finnas länder där du kan få 50 %. Det finns dock en hake och den är samma som i USA. Valutan.

 

 

 

 

Så då kan man låna till 5 % och låna ut till 7? 2 % på en miljard eller två är rätt bra.

 

Kör Kaupthing, skulle jag säga.

 

Tror du få läsa vad jag skrev igen.. :). Dessutom överdriver du en aning med de där räntorna.

 

Sa ej att du kan få 7% sparränta med en bank som lånar ut till 5% heller, men visst håller med nu i efterhand att 7% lär han aldrig kunna få som deal i Sverige, mööjligtvis 6%. Har bara läst en kurs i makroekonomi så som jag sa tidigare kan jag ha fel.

 

*Funnits många perioder då du kunnat låna av en bank för låt oss säga 4% och få låt säga 4,5% hos en annan bank, ja det är dumt och nej det är inte en effektiv marknad men såna scenarion uppstår. Din plan med de där 2 miljarderna är ju inte heller så relevant då finns lånetak och sparandetak vilket skulle göra detta väldigt komplicerat och svårt. Skulle man mot all förmodan få ihop ett lån på 2miljarder så skulle dessutom proffsförvaltare mest troligt prestera mycket större tillväxt åt dig :).

 

Håller dock med dig att Kaupthing är att rekommendera. Gillar du av någon anledning att ha ett bankkontor i närheten så kan du ju välja Forex om de har kontor i din stad. Låt säga att du 200 000 du vill spara.

 

Kaupthing: 200 000x1.045=209000

Forex: 200 000x1.0401=208020

Är dock innan skatten dragits.

 

Men om du du ska spara en riktigt stor summa eller under en längre tid så ser du att det är ungefär en tusenlapp du får betala(under det första året, blir ju mer sedan) för tryggheten att ha ett bankkontor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den statliga insättningsgarantin försvinner väl om man binder pengarna på ett visst antal år?

 

Bästa räntan i dagsläget är väl på 4.5% (marginalen mm..) lite komiskt då jag fått låna pengar (rörligt) till 0.45% över reporäntan dvs. i dagsläget 4.45%

 

tror inte man kan förhandla sig upp till 6-7%, de vore ju som att be en spelsite om 200% rb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...