Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Enligt inlägg i det här forumet så är det oklart om Full Tilt är en skattefri sajt eller inte, eftersom företaget håller till på Aruba, som inte är medlem i EU men som är ett av dess "overseas countries and territories". Jag försökte få det bekräftat att de verkligen hör hemma i Aruba genom att läsa på deras egen webbsida, och på andra sidor som jag hittade med google. Trots mina ansträngningar så lyckades jag inte, så jag bestämde mig för att fråga deras support. Jag bad dem berätta vilket eller vilka företag som ligger bakom sajten, och i vilka länder de har sin verksamhet. Svaret jag fick var rätt intressant. De sade att de inte kan svara på det, och motiverade det med att det är en känslig fråga. :shock:

De gav mig mejladressen till deras advokat och sade att jag kan skicka frågan till honom, så jag gjorde det, men han valde att inte svara alls, trots att jag skickade en påminnelse.

Man undrar ju vad skatteverket skulle tycka. Är sajten skattefri eller inte när det inte går att få det bekräftat vilket land den hör hemma i?

Så här verkar det i alla fall vara, men utan en bekräftelse från en säker källa så kan jag inte se det här som mer än ett rykte: Sajten ägs av ett företag som heter "Kolyma", som är registrerat i Aruba. Servrarna står i Kahnawake i Kanada. Mjukvaran utvecklas av ett företag som heter "Tiltware". Det sistnämnda företaget grundades av Chris Ferguson och några till, och har Howard Lederer som VD. De har nyligen flyttat från USA till Irland. Det är inte allmänt känt vem som äger Kolyma. Varken Kolyma eller Tiltware har webbsidor. Kolyma har inte ens ett telefonnummer registrerat i en telefonkatalog.

Jag tänker spekulera om vad det här beror på, men tänk på att det här bara är en spekulation. Jag tror att Ferguson m.fl. ville starta en pokersajt, men inte kunde göra det på något enkelt sätt p.g.a. amerikansk lagstiftning. (Även före UIGEA så var det olagligt att starta en spelsajt i USA). För att komma runt det här så startades två företag, Kolyma och Tiltware. Kolyma registrerades i Aruba. De faktureras av KGC för licensen och för att få ha servrarna i Kahnawake. Kolymas huvuduppgift är att slussa över pengar (den rake vi betalar) till Tiltware, som registrerades i USA. Detta sker genom att Tiltware fakturerar Kolyma för mjukvarutvecklingen. Ingenting hindrar dem från att skriva vilka belopp de vill på fakturorna, så de kan föra över hela vinsten om de vill.

Med andra ord så tror jag att Full Tilt "egentligen" är en amerikansk sajt, och att hela bolagsstrukturen är till för att göra det lagligt.

Det som är relevant för Skatteverket är dock inte var ägarna bor, utan antingen var företaget är registrerat eller var det har sin verksamhet. (Jag har inte klart för mig vilket).

I det här fallet så verkar det ju helt klart så att företaget (som på pappret äger sajten) är registrerat på Aruba, men det är oklart om de ens har några anställda. Så Skatteverket kanske skulle tycka att verksamheten äger rum i Irland (som är medlemmar i EU), eftersom Tiltware nu har flyttat dit.

Postad

För det första, inget av företagen du nämner är ju amerikanskt så oavsett hur de trollar så är det inte för att få in pengar till USA. För det andra, det är rätt elementärt för internationella företag att plocka ut vinsten ur det företag som betalar minst skatt för det. Jag har däremot ingen aning vilket som är billigast mellan Aruba och Irland, men gissningsvis är det Aruba. För det tredje, hur företag trollar för att komma undan så billigt som möjligt spelar ingen roll för dig som spelare. Ditt avtal är med företaget på Aruba.

Sist, och det här är den springande punkten, skatteverket kommer givetvis hävda att företaget är utanför EU eftersom det då skulle ge dem intäkter. Huruvida en domstol håller med dem är en annan fråga.