Gå till innehåll

Entropia Universe - Dataspel/mmorpg med riktiga pengar

Recommended Posts

Postad

Tänkte bara tipsa om ett coolt spel som möjligtvis kan intressera pokerspelare mer än genomsnittspersonen.

http://www.entropiauniverse.com/

Jag ska försöka sammanfatta mycket kort vad det är för typ av spel.

* Mmorpg - Du gör en avatar och spelar i en gigantisk värld tillsammans med andra människor. De flesta har hört talas om World of warcraft, EU går väl under samma genre även om det är milsvid skillnad mellan spelen. EU utspelar sig i nån slags avlägsen framtid där människan kolloniserar planeten calypso.

* Verkliga pengar - Det är detta som skiljer EU från andra spel. Valutan i spelet är PED, 1 PED = 0.1USD. T.ex. kan du alltså hitta en bössa i spelet, sälja den för 15.000 ped och bli ca 10.000 kr rikare. Spelet i sig självt är gratis att ladda ner och spela.

* Yrken - De huvudsakliga sysselsättningarna i EU är:

Jakt - Du jagar olika monster/djur/mutanter för att förhoppningsvis loota något dyrbart samtidigt som du skillar upp och din avatar blir bättre och effektivare på det du gör. Det sistnämnda gäller för alla yrken och skills kan om man vill säljas för dyra pengar till andra spelare som vill ta en genväg till uberness. :-D

Mining - Du letar olja, järn och andra mineraler som sedan säljs till andra spelare.

Crafting - Du gör armor, vapen, kläder, möbler, etc som kan säljas till andra spelare.

Sammanfattning

Entropia Universe är ett väldigt "vuxet" spel som kan fungera som rekreation samtidigt som chansen finns att tjäna en hacka.

Jag har alltid funnit det vara ett väldigt bra komplement till pokern och något man kan sitta med de gånger man är så trött att man inte borde pokra eller helt enkelt inte är sugen, men inte har nåt annat att göra.

Jag tror dessutom man som pokerspelare har rätt tänk för att lyckas bra i spelet. Det finns många paraleller att dra mellan EU och poker. Det finns otroligt många "fiskar" som spelar väldigt oekonomiskt, öser in pengar i spelet och klagar på otur. Känns det igen? :D

Spelet har några år på nacken men uppdateras konstant. Nu till sommaren ska också en uppdatering göras av hela grafikmotorn och förhoppningsvis blir det då ett stort tillskott av spelare.

Lycka till!

/Stein

Postad

Har inte spelat själv men har tittat på när en vän spelade och jag var inte ett dugg imponerad. Känns som att hela spelet går ut på att springa runt i någon stad, köpa billiga saker och sälja dom dyrare så du får råd med nya vapen/rustningar (alternativt betala massa dollars för dom).

När det gäller att få värdefulla "loots" är det turen som avgör, så var redo på att döda en jävla massa likadana fiender. Dessutom är striderna sjukt tråkiga, bara markera monstret och trycka på autofire och hoppas att han droppar något som du kan sälja för $5. Dessutom kostar allting pengar, tom din ammo.

När det gäller mining kastar du ut en grej på marken och hoppas att du hittar någonting värdefullt.

Dessutom tyckte jag inte det verkade speciellt vuxet, mest massa jobbiga spammers överallt..