Gå till innehåll

NLT - Trm, AKs, felaktigt agerande efter flopp!

mbman

Recommended Posts

Tänkte här visa en turneringshand som jag fick i en freeroll idag. Jag är ganska säker på att jag gjorde ett stort misstag i den då jag inte försökte mig på en bluff. Here we go:

Alla har cirka 1000 var i stack.

BB = 30

Jag sitter i mittenposition. Få A :spade: K :spade: .

Spelare till vänster callar, en lägger sig, jag höjer 150. Tre spelare synar.

Floppen kommer 2 :heart: 9 :heart: 2 :diamond:

Inte mycket hjälp där inte. Två före mig checkar, jag försöker bluffa och bettar 180. En spelare efter mig callar, de andra lägger sig. Inte bra det här...

Turn: 5 :club:

Här börjar mitt misstag. Jag checkar. Spelaren som är kvar bettar då 60. Ett väldigt litet bet. I efterhand misstänker jag att han har färdrag, men då jag spelade handen tänkte jag inte så långt. Då betet är så litet synar jag ändå och hoppas på tur på Rivern.

River: 9 :diamond:

Jag checkar, den andra killen bettar 680. Jag foldar.

Nu i efterhand misstänker jag som sagt att han hade två hjärter på hand. Han borde väl inte synat mitt första stora bet med det, men det var ju tidigt i turneringen och så. Kanske är det därför han bettar så lågt på turnen då han inte sätter sin färg, för att han vill att jag ska lägga mig redan där om jag inte har något, men samtidigt vill se Rivern billigt?

Hade jag haft lite mer guts och tänkt så här under handen hade jag nog bettat hårt på turnen, vilket säkert fått honom att lägga färdraget. Nu när jag lät honom betta ut hade säkert en höjning av hans bet även det fått honom att lägga sig. Om han följt med till Rivern hade säkert ett hårt bet där även fått honom att lägga sig då han inte satte färgen. Istället får han nu chansen att bluffa och bettar därför (enligt vad jag tror) stenhårt för att jag, som uppenbarligen inte har någonting, ska våga calla. Kanske hade mitt par i tvåor med Ace-kicker vunnit denna hand?

Vad tror ni om min analys? Jag ångrar att jag inte kunde göra den "i spelets hetta" :-)

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha spelat AKs särskilt hårt så här i början av en turnering, särskilt inte om det är troligt att jag blir synad av flera stycken trots en substantiell höjning. Jag skulle tro att 3bb hade fått ungefär lika stor effekt som 5bb preflopp, så jag hade nog bara höjt så lite eller limpat om jag inte trodde att en höjning skulle hjälpa alls.

Floppen är ju en nästan en totalmiss mot tre motståndare, det är väldigt troligt att någon har färgdrag, pockets, en nia eller till och med en tvåa. Jag skulle tro att du har väldigt svårt att få ut någon av de händerna med ~1/3 pottbet. När två checkat så är man väl nästan tvungen att ta ett skott, men det är en tråkig situation. Jag skulle dock starkt överväga att checka, om någon har par här så släpper de knappast.

Turn efter en syn och med ~650 i stacken och 700+ i potten så sitter du ju i en riktig knipa, du har ju ganska exakt 0% chans att få loss en bättre hand här så jag tycker att checken är helt ok. På river så har du väl helt enkelt en bedömningsfråga, men jag skulle tolka det som att du är slagen betydligt mer än 50% av gångerna.

Fast jag hade nog limpat preflopp (och vid raise så får jag se om jag foldar, synar eller slår om) och checkfoldat på floppen. Jag ser ingen direkt bra anledning till att försöka skapa en monsterpott här med AKs ur position. Visserligen så bjuder tomtespelet i en freeroll på många bra situationer att dubbla upp, men det här är helt enkelt inte en av dem som jag ser det.

Länk till kommentar

Om han har 2 hjärter så kommer han nog inte lägga sig för ditt bet på 180 chips när potten ligger på 600+(bb+sb?)

Sen är jag inte alls lika säker på att han har 2 hjärter. Tycker hans bet på turnen låter som "snälla höjj mig inte, jag har par i 9or men vek kicker". Sen när sista nian kommer blir han alldeles vild å kör all-in å hoppas på att du ska calla.

Men som sagt, ska du bluffa tycker jag att du ska köra ett mycket större bet då du får ut mycket mer information av det. :roll:

Länk till kommentar

Floppen kommer 2 :heart: 9 :heart: 2 :diamond:

Inte mycket hjälp där inte. Två före mig checkar, jag försöker bluffa och bettar 180. En spelare efter mig callar, de andra lägger sig. Inte bra det här...

Turn: 5 :club:

Här börjar mitt misstag. Jag checkar. Spelaren som är kvar bettar då 60. Ett väldigt litet bet. I efterhand misstänker jag att han har färdrag, men då jag spelade handen tänkte jag inte så långt. Då betet är så litet synar jag ändå och hoppas på tur på Rivern.

River: 9 :diamond:

Jag checkar, den andra killen bettar 680. Jag foldar.

Nu i efterhand misstänker jag som sagt att han hade två hjärter på hand. Han borde väl inte synat mitt första stora bet med det, men det var ju tidigt i turneringen och så. Kanske är det därför han bettar så lågt på turnen då han inte sätter sin färg, för att han vill att jag ska lägga mig redan där om jag inte har något, men samtidigt vill se Rivern billigt?

Det var väl inte freeman du lirade mot?

I så fall satt du förmodligen mot en kåk ;)

//Hickmott

Länk till kommentar