Machmalo Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Har precis öppnat ett konto hos Avanza där jag tänkte börja med att placera ca 100kSEK i fonder. Har aldrig sysslat med aktier eller fonder tidigare så jag undrar om det finns någon med tips på olika fonder att placera i, motivera gärna. Vill helst sprida riskerna genom att satsa i flera olika fonder. Har hört talas om kapitalförsäkring, är detta något att ha? I så fall varför, varför inte? Tacksam för seriösa tips.... Citera
vetgirig Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Det finns flera trådar om detta redan - läs dem. Citera
Akumila Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Kan inte så mycket om detta, men har själv en kapitalförsäkring hos Avanza. Då betalar man en skatt på 1% (kanske inte exakt 1%, minns inte riktigt) av det totala beloppet per år, istället för att betala 30% skatt på kapitalvinsten vid försäljning. Exempel: Du investerar i en fond som går upp 5% per år och säljer efter 10 år. Vanligt sätt: (1.05^10-1)*0.7+1 = 1.44 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.05*0.99)^10 = 1.47 Exempel 2: Du investerar i en fond som går upp 10% per år och säljer efter 5 år. Vanligt sätt: (1.10^5-1)*0.7+1 = 1.43 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.10*0.99)^5 = 1.53 Exempel 3: Du investerar i en fond som går upp 3% per år och säljer efter 20 år. Vanligt sätt: (1.03^20-1)*0.7+1 = 1.56 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.03*0.99)^20 = 1.48 Slutsats: Ska du spara länge i en lågriskfond bör du inte välja kapitalförsäkring. Någon expert får gärna rätta mig. Citera
Machmalo Postad 28 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Det finns flera trådar om detta redan - läs dem. Jag kunde bara hitta en aktietråd som var aktuell. Vill skapa en tråd om fonder om är aktuell i dagsläget. Citera
lok123 Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Skagen global, bra global fond har gått upp 789,95 på tio år så den är nog hyffsat långsiktig och stabil. Har 5 stjärnor hos morningstar. Avanza zero om du är av skolan att fondförvaltare lever på varians. Inga avgifter men heller ingen direkt aktiv förvaltning. Dom köper bara in dom 30 största företagen på stockholm börsen. Ett allmänt tips är att kolla vilken marknad du vill gå in på/tror på och kolla vilka som har 5 stjärnor hos morningstar (ett rankingsystem). Kolla även risknivån, ju längre du tänker dig att spara desto högre risk kan du ha. Nu väntar jag bara på att bli sågad av alla fondexperter på forumet Citera
frekje Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Jag ligger tungt i följande högriskfonder Carlsson Asian Small Cap HSBC BRIC Kaupthing Kina East Capital Turkiet Jag vill inte tipsa eller rådge om specika fonder, bara att du ska vara aktiv och inte "gifta" dig med fonden samt betänka valuta-effekten om fonden är noterad i USD. Citera
Machmalo Postad 29 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 29 Oktober , 2007 Tack för tipsen, ska kolla upp de nämnda fonderna närmare. Tänkte blanda högrisk och lågriskfonder. Ingen annan som har tips??? Citera
ZaphodB Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Postad 29 Oktober , 2007 Just f.n. är nog XACT Bear att rekommendera framför någon Sverigefond. Personligen är jag tämligen övertygad om att det finns en del kvar av de turbulenta sydliga vindar som blåst sedan i somras. Dvs att vi ska ner på lägre nivåer innan vi får någon uthållig uppgång. Det gäller även de amerikanska börserna. Det finns stora problem i den amerikanska ekonomin som egentligen spillt över förvånansvärt lite på börserna "over there". Kina och övriga Asien känns svårbedömt nu. Kanske kan det fortsätta upp ytterligare inför OS nästa år, men samtidigt tyder allt mer på att den globala konjunkturtoppen är passerad för den här gången, och det kommer i så fall även att få återverkningar på den kinesiska ekonomin. Lågkonjunktur i USA skulle slå hårt mot den kinesiska exportindustrin. Långsiktigt är nog Kina rätt, men på medellång sikt vete fasen. Annars finns det ju sektorer på börsen här hemma som känns ganska bra ändå. Läkemedel går ofta bra sent i konjunkturcykeln, där kan det nog finnas en del att hämta. Skog går riktigt tungt just nu, till stor del beroende på den svaga dollarn, där kommer nog att uppstå köplägen framöver. Verkstad ska man knappt ta i med tång just nu. Citera
Incognito Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Vad händer med ens pengar om Avanza går i kk? Angående kapitalförsäkring kontra vanliga fonder så är väl kapitalförsäkringar förmånligare ju större risk (dvs högre förväntad avkastning)man tar givet att man har pengarna innestående tillräckligt länge? Ponera att man har en placeringshorisont som sträcker sig 5-10 år+ och att man inte har alltför stor riskaversion är väl kapitalförsäkring bäst? Citera
Machmalo Postad 21 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2008 Jag hade tänk att investera en slant i XACT BEAR nu eftersom jag tror att börsen kommer att fortsätta falla de närmaset sex månaderna. Ni som är lite mer kunniga inom området, bör jag ta en kapitalförsäkring eller inte? Vad skulle ni ha gjort? Tror ni börsen kommer att återhämta sig lite imorgon efter dagens fall? Bör jag köpa XACT BEAR nu eller vänta tills imorgon eftermiddag? Tacksam för seriösa svar från kunniga... Tack på förhand / M Citera
bogus Postad 21 Januari , 2008 Rapport Postad 21 Januari , 2008 Kan inte så mycket om detta, men har själv en kapitalförsäkring hos Avanza. Då betalar man en skatt på 1% (kanske inte exakt 1%, minns inte riktigt) av det totala beloppet per år, istället för att betala 30% skatt på kapitalvinsten vid försäljning. Exempel: Du investerar i en fond som går upp 5% per år och säljer efter 10 år. Vanligt sätt: (1.05^10-1)*0.7+1 = 1.44 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.05*0.99)^10 = 1.47 Exempel 2: Du investerar i en fond som går upp 10% per år och säljer efter 5 år. Vanligt sätt: (1.10^5-1)*0.7+1 = 1.43 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.10*0.99)^5 = 1.53 Exempel 3: Du investerar i en fond som går upp 3% per år och säljer efter 20 år. Vanligt sätt: (1.03^20-1)*0.7+1 = 1.56 Kapitalförsäkring: Du har då en ROI på (1.03*0.99)^20 = 1.48 Slutsats: Ska du spara länge i en lågriskfond bör du inte välja kapitalförsäkring. Någon expert får gärna rätta mig. Vilket lyxproblem... Det är tydligen omöjligt att gå minus på fonder..... Citera
jacobmal Postad 21 Januari , 2008 Rapport Postad 21 Januari , 2008 Jag ligger tungt i följande högriskfonder Carlsson Asian Small Cap HSBC BRIC Kaupthing Kina East Capital Turkiet Jag vill inte tipsa eller rådge om specika fonder, bara att du ska vara aktiv och inte "gifta" dig med fonden samt betänka valuta-effekten om fonden är noterad i USD. 180 grader. en människa som aldrig handlat med aktier/fonder ska ta ett väldigt stabilt alternativ och absolut inte vara "aktiv" utan snarare väldigt långsiktig. Citera
ZaphodB Postad 21 Januari , 2008 Rapport Postad 21 Januari , 2008 Jag hade tänk att investera en slant i XACT BEAR nu eftersom jag tror att börsen kommer att fortsätta falla de närmaset sex månaderna. Ni som är lite mer kunniga inom området, bör jag ta en kapitalförsäkring eller inte? Vad skulle ni ha gjort? Tror ni börsen kommer att återhämta sig lite imorgon efter dagens fall? Bör jag köpa XACT BEAR nu eller vänta tills imorgon eftermiddag? Oj! När jag skrev posten här ovanför i slutet av oktober så var XACT Bear ett väldigt bra råd, med facit i hand. Men just nu är det nog det sista jag skulle köpa. Alla rörelser på börsen, både uppåt och neråt, går i vågor. Just nu är vi troligen precis på väg att avsluta den första rejäla körningen neråt. Mycket talar för att vi kommer att få en tillfällig botten ganska snart, och sedan en period med stigande kurser, som kan hålla i sig under några månader. När utdelningssäsongen är över i slutet av våren, så är det nog däremot dags för den långsiktiga nedgången att ta överhanden igen, och så blir det nog ett kompakt höstmörker på börsen sedan. Just nu tycker jag att det är väldigt svårt att ge några vettiga tips om vad man ska köpa. Mest tror jag på enskilda aktier, och att försöka ägna sig åt bottenfiske, men det är svårt. Lite som att fånga en fallande kniv. Skogen tror jag kan gå bra framöver, samma med AstraZeneca, möjligen kan en del aktier inom verkstad, bank och fastigheter ge en rejäl rekyl uppåt efter att de fått mycket stryk de senaste månaderna. Aktier med bra direktavkastning kan nog gå bra framöver, det finns en del bolag som kommer att ge fantastiska utdelningar i vår. Av de stora börserna runt om i världen så tror jag att Japan är en av de få som kommer att stå högre om ett år än vad den gör idag. Så det är väl ett alternativ om man inte vill vara speciellt aktiv, utan vill köpa något nu och stoppa in i garderoben och ta fram om något år. Citera
Recommended Posts