Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Varför tror alla jag tar det för jag skrev så?

Aldrig testat, största anledningen är att jag har extremt lätt att bli beroende av typ precis allt och hört att det ska vara ett helvete att sluta med. Bara hört att det ska ta bort en massa känslor och göra allt lättare vilket troligen vore bra för pokern.

Jag har stoppat i mig en del i mina ungdomsdagar, tror nog en valium faktiskt skulle kunna hålla tilten på avstånd men då ska det absolut bara vara en.

• Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad
Själv är jag en obotlig optimist som tror att det finns ett mellanting mellan att sluta helt eller fortsätta och bli ruinerad med massa skulder....

Eftersom poker är ett skicklighetsspel så kan man ju påverka vissa faktorer:

1)Bli bättre rent tekniskt

2)Bli en mer tålmodig människa (genom meditation eller något annat)

3)Lära sig hantera bankrulle bättre....

Psykologer och andra som jobbar med spelmissbrukare har bara ett enda budskap: SLUTA

Oavsett om man är spelmissbrukare genom poker eller andra spel där bara slumpen spelar roll såsom lotto, jack vegas etc...

Jag tycker att man måste skilja på dessa saker, en inställning som jag alltid får på pälsen för. Men jag står för den inställningen

Jag har också länge inbillat mig att det går att öva upp sin spelkontroll och i att undertrycka impulser men efter 4 års spel får jag nog inse att det inte gäller mig ;-). Åtminstone inte när jag är trött och/eller deppig. Jag vet inte hur många gånger jag har intalat mig själv att spela lugnare och att inte ta onödiga risker men efter flera timmars spel är det för jäkla lätt att bli uttråkad eller "desperat" över att stacken fortsätter minska för att man aldrig träffar. Då börjar jag bluffa hårt för att åtminstone vinna något på det sättet. Att må bra när man spelar poker är verkligen A och O (enligt mina erfarenheter).

Postad
Innan lackade jag alltid ur. Nu blir jag lite småsur ibland men för det mesta går det över på högst fem minuter.

Man drar och blir dragen inse eller lägg ner ;)

En HU runda jag spelade idag

Plats 1: sgtbetin (8000.00)

Plats 2: Hero (8000.00)

sgtbetin lägg LM 80.00

Hero lägg SM 160.00

** Giv **

sgtbetin [N/A, N/A]

Hero [Knh, Knk]

*** Bet Runda 1 ***

sgtbetin Höj till 320.00

Hero Höj till 960.00

sgtbetin Höj till 1600.00

Hero All-in 8000.00

sgtbetin All-in 8000.00

*** Flop(Board): *** : [5h, 9h, 2h]

*** Turn(Board): *** : [5h, 9h, 2h, Ds]

*** River(Board): *** : [5h, 9h, 2h, Ds, Ks]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 16000.00

sgtbetin [Knr, 10s] Stege med högsta kort kung Vinst: 16000.00

Hero [Knh, Knk] Par i knektar Vinst: 0.00

Vad ska man göra bara gråta och gå vidare :)

8000:- all in preflop med par i knektar mot någon som återhöjt till 1600?! :shock:. Du kör t o m hårdare och mer urflippat än mig :)

Postad
Jag vill inte vara otrevlig, eller spela besserwisser, men det säger ju liksom sig självt att man inte kan bli fysiskt beroende av något som inte är ett fysikaliskt ämne... Eller hur?

Fakta:

Om jag intensivt tränar t ex löpning så skapar kroppen smärtstillande dråger.

Man märker det när man springer kilometer efter kilometer i ett drömlliknande tillstånd utan att knappt känna av att man springer.

Fråga:

Vad spelar det för roll beroendemässigt om jag sprutar i mig samma mängd droger eller springer?

Postad
Fakta:

Om jag intensivt tränar t ex löpning så skapar kroppen smärtstillande dråger.

Man märker det när man springer kilometer efter kilometer i ett drömlliknande tillstånd utan att knappt känna av att man springer.

Fråga:

Vad spelar det för roll beroendemässigt om jag sprutar i mig samma mängd droger eller springer?

Infektionsrisk. Kriminellt. Dyrare. Tråkigt umgände. Mormor blir ledsen. Risk för överdos.Om du inte har helt rena grejer (heroin, morfin) kan det dessutom vara skadligt för kroppen.

Men att vad man kallar det spelar stor roll. Att kalla det fysiskt beroende utan att du att du har en fysisk substans som du är beroende av är korkat.

Alkohol t ex är både fysiskt och psykiskt beroendeframkallande precis som benzo.

Det ändrar dina celler och dina celler behöver tillföras substansen för att fungera. Fysiskt beroende.

Det blockerar vissa delar av din hjärna och är ångestdämpande. Psykiskt beroende.

Postad

Men att vad man kallar det spelar stor roll. Att kalla det fysiskt beroende utan att du att du har en fysisk substans som du är beroende av är korkat.

Vad tror du dråger är egentligen? Man försöker härma den FYSISKA substans som kroppen producerar!

Postad
Infektionsrisk. Kriminellt. Dyrare. Tråkigt umgände. Mormor blir ledsen. Risk för överdos.Om du inte har helt rena grejer (heroin, morfin) kan det dessutom vara skadligt för kroppen.

Alkohol t ex är både fysiskt och psykiskt beroendeframkallande precis som benzo.

Det ändrar dina celler och dina celler behöver tillföras substansen för att fungera. Fysiskt beroende.

Det blockerar vissa delar av din hjärna och är ångestdämpande. Psykiskt beroende.

Tack för klargörandet (betydligt enklare förklarat än mina haranger!)! Jag är tyvärr ytterst tveksam till om det hjälper då vissa personer i tråden (läs:Odrike) inte vill ta åt sig av informationen :roll::-D

Postad
Vad tror du dråger är egentligen? Man försöker härma den FYSISKA substans som kroppen producerar!

Du har ju uppenbarligen ingen aning om någonting. Alla droger är INTE fysiskt beroende. De flesta hallucinogena droger är exempelvis inte fysiskt beroendeframkallande.

Droger kan mycket väl försöka "härma" fysiska substanser, men det är långifrån signifikativt för droger. Hur "försöker" exempelvis hallucinogener härma något naturligt ämne i hjärnan?

Postad
Jag är ingen expert eller fackman, och jag kan inte kemin om detta men de fysiska ämnen som skulle orsaka ett beroende för vissa spelmissbrukare skapas av kroppen själv.

T ex brist på serotonin i hjärnan. Det är på sätt och viss fråga om fysik eftersom det är ett "kemiskt" ämne som många psykmediciner ska råda bot på. Ifall poker kan minska serotonin-halten så är det iallafall inget någon av oss dödliga kan bevisa eller motbevisa ;-)

Postad

Jag vet inte. Men droger vet jag en hel del om. Tydligen inte du.

Vad du syftar på, utfall av signalsubstanserna serotonin och dopamin som sköter belöningssystemet har inget att göra med fysiskt beronde av substanser. Lägg ner.

Postad
Du har ju uppenbarligen ingen aning om någonting. Alla droger är INTE fysiskt beroende. De flesta hallucinogena droger är exempelvis inte fysiskt beroendeframkallande.

Droger kan mycket väl försöka "härma" fysiska substanser, men det är långifrån signifikativt för droger. Hur "försöker" exempelvis hallucinogener härma något naturligt ämne i hjärnan?

Känns lite konstigt att behöva undervisa, men..

hjärnan har olika så kallade receptorer som reagerar på olika FYSISKA ämnen som skapas av kroppen. På så sätt kan olika delar av kroppen kommunicera olika behov till hjärnan. Beroende på vilken receptor du triggar får du olika känslor. Beroende på hur mycket och igen vilken recptor du stimulerar kan du eventuellt långsamt i någon mening "ändra" hjärnan och få fram beroende.

För mig är det ointressant vad man kallar det, bara man pratar om samma sak. (Tycker dock det verkar löjligt med olika namn för samma sak.)

Tillför man substanser utifrån är det givetvis lättare att dosera fel, men att utesluta möjligheten till "överdos" utan extern tillförsel är att blunda för verkligheten.

Postad
Ditt problem är inte att du är impulsiv utan att du har världens sämsta br managment.

Du vägrar tydligen förstå att man inte kan spela med halva rullen på ett bord trots att många här på forumet har gett dig många råd och tips angående det här.

Alla kan göra impulsiva spel och slaska bort några inköp men så länge man har en något sånär stabil br kommer man alltid igen.

Jag kanske inte är rätt person att predika moneymanagment men jag gjorde ett försök.

Som jag lika många gånger förrut har skrivit så finner jag inget som helst nöje i att spela på väldigt låg nivå (poker ska vara kul) och när jag ändå gör det så blir spelet lidande i och med att jag spelar slaskigare och mer aggressivt än jag borde. Jag får knappast ihop en BR som heter duga genom att spela på nivåer som försämrar mitt spel. Mitt dåliga moneymanagement är i sig inte den största orsaken till att det går fel utan snarare bristen på tålamod.

Postad
Imo handlar det i ganska hög utsträckning om hur balanserat liv man har utanför pokern. Sociala kontakter, fysiskt och psykiskt välmående osv.

Katjing! Rätt svar.. det är precis vad det handlar om.

Postad

Sluta lira, sök dig till andra marknader där utgifterna går att kontrollera och där bet/reward tiden är längre. Kanske sportsbetting/aktieaffärer, vad vet jag.

Jag köper inte för fem öre att saker inte går att träna bort, varken tålamod, begär mm mm. Har man viljan att lösa sin situation så går det. Uppenbarligen har du inte denna av okända anledningar och då gör du bäst i att ge upp pokern tills dessa att du har den.

Att man blir "fast" är i min värld ett medvetet val som möjligen ens undermedvetna pushar. Men vill man bli kvitt det så blir man. Jag har spelat, supit, rökt mm i mina dagar och gör en del av det fortfarande i perioder. Men det finns inte en av dessa saker jag inte skulle kunna ge upp imorgon och sluta med för resten av livet.

Problemet är oftast att anledningen till att sluta är så vag att man inte hittar skäl att sluta.

Postad
Katjing! Rätt svar.. det är precis vad det handlar om.

Nej, det är vad du vill det ska handla om. Jag föreslår att du går upp i nivå och spelar Omaha. jag kan tipsa om speltider senare.

Postad
Sluta lira, sök dig till andra marknader där utgifterna går att kontrollera och där bet/reward tiden är längre. Kanske sportsbetting/aktieaffärer, vad vet jag.

Jag köper inte för fem öre att saker inte går att träna bort, varken tålamod, begär mm mm. Har man viljan att lösa sin situation så går det. Uppenbarligen har du inte denna av okända anledningar och då gör du bäst i att ge upp pokern tills dessa att du har den.

Att man blir "fast" är i min värld ett medvetet val som möjligen ens undermedvetna pushar. Men vill man bli kvitt det så blir man. Jag har spelat, supit, rökt mm i mina dagar och gör en del av det fortfarande i perioder. Men det finns inte en av dessa saker jag inte skulle kunna ge upp imorgon och sluta med för resten av livet.

Problemet är oftast att anledningen till att sluta är så vag att man inte hittar skäl att sluta.

Jag skulle kunna bli tränad i tålamod och impulskontroll om någon satt jämte mig och viskade i mitt öra att ta det lugnt i riskabla lägen. Men så länge jag inte har det är det som för en alkoholist som försöker sluta med en Lord Calvert (god whisky) stående på bordet. Alltså inte så lätt som du får det till att låta. Skillnaden mellan oss två är att du uppenbarligen inte har någon beroendeproblematik och därför är det mycket lättare för dig att sluta. Det har för övrigt inte bara med personligheten att göra utan med yttre sociala omständigheter. Alltså hur man mår ihuvudtaget. Jag mår sällan bra p g a saker som hänt och det drabbar mitt spel i ganska hög grad genom att det nedsätter förmågor som är viktiga i poker.

Postad

hjärnan har olika så kallade receptorer som reagerar på olika FYSISKA ämnen som skapas av kroppen. På så sätt kan olika delar av kroppen kommunicera olika behov till hjärnan. Beroende på vilken receptor du triggar får du olika känslor. Beroende på hur mycket och igen vilken recptor du stimulerar kan du eventuellt långsamt i någon mening "ändra" hjärnan och få fram beroende.

För mig är det ointressant vad man kallar det, bara man pratar om samma sak. (Tycker dock det verkar löjligt med olika namn för samma sak.)

Tillför man substanser utifrån är det givetvis lättare att dosera fel, men att utesluta möjligheten till "överdos" utan extern tillförsel är att blunda för verkligheten.

Vilket av följande var det du inte förstod:

Vad du syftar på, utfall av signalsubstanserna serotonin och dopamin som sköter belöningssystemet har inget att göra med fysiskt beronde av substanser. Lägg ner.

Postad

Om man pratar fysiskt beroende kontra psykiskt beroende så talar man inte som samma sak. Lika lite som man pratar om samma sak när man diskuterar bilar kontra mopeder.

Snälla, innan du kommer skriver ytterligare inlägg läs och försök förstå: http://en.wikipedia.org/wiki/Addiction

Du kan ju om inte annat försöka ta till dig följande mening: "However, the cause and characteristics of each of the two types of addiction is quite different, as is the type of treatment preferred."

Postad
Som jag lika många gånger förrut har skrivit så finner jag inget som helst nöje i att spela på väldigt låg nivå (poker ska vara kul) och när jag ändå gör det så blir spelet lidande i och med att jag spelar slaskigare och mer aggressivt än jag borde. Jag får knappast ihop en BR som heter duga genom att spela på nivåer som försämrar mitt spel. Mitt dåliga moneymanagement är i sig inte den största orsaken till att det går fel utan snarare bristen på tålamod.

VA!?

Du kommer självklart förlora hela rullen när du sitter med allting på ett bord vare sig du spelar tålmodigt eller inte.

Postad

Givetvis tar sig psykiskt beroende på något plan ett fysiskt uttryck i hjärnan. Att anmärka på detta och därmed likställa det med substanser man intar är bara löjligt.

Postad
Jag skulle kunna bli tränad i tålamod och impulskontroll om någon satt jämte mig och viskade i mitt öra att ta det lugnt i riskabla lägen. Men så länge jag inte har det är det som för en alkoholist som försöker sluta med en Lord Calvert (god whisky) stående på bordet. Alltså inte så lätt som du får det till att låta. Skillnaden mellan oss två är att du uppenbarligen inte har någon beroendeproblematik och därför är det mycket lättare för dig att sluta. Det har för övrigt inte bara med personligheten att göra utan med yttre sociala omständigheter. Alltså hur man mår ihuvudtaget. Jag mår sällan bra p g a saker som hänt och det drabbar mitt spel i ganska hög grad genom att det nedsätter förmågor som är viktiga i poker.

urgh .... jag får kväljningar. Lord Calvert är långtifrån en god whiskey, knappt drickbar imo.

Softish, du gamblar och du gamblar för högt. Du mår inte bra av det. Du vill må bra av det och därför gör du det. Men, poker är ett skitspel att försöka må bra på. Det är helt enkelt aldeles för psykiskt påfrestande för att det skall fungera.

Poker lockar till sig fiskar från många områden bl.a. för att det ser ut som att man kan vinna mycket pengar snabbt och att det ger sköna kickar. Alla som spelar seriöst vet dock att det är är en sanning med modifikation. Förlusterna är oundvikliga och de kan både bli stora, komma snabbt och ofta. Den vinnande strategin i poker brukar kallas "grind" - en långsiktig strategi av mestadels tråkigt nötande av relativt sin egen bankrulle låga limits för att på längre sikt visa en vinst. Kickarna kan man få även när man grindar, men de kommer mera sällan och de bör aldrig vara den ensamt drivande kraften bakom vinnande poker.

Lägg av med poker. Det mår du bäst av. På sikt kan du kanske lära dig ett nytt förhållande till detta ädla spel om pengar men inse att din nivå är NL50- och inte NL400+ och att du inte skall kliva upp i nivå förrän du visat för dig själv att du kan nöta dig till en vinst på lång sikt utan att gambla for rollz. det ger dig det själförtroendet som behövs att klättra i nivå och så småningom kanske nå midstakes.

Lycka till.

Och du, lägg av med Lord Calvert för faan. Köp riktig whiskey ist, det mår du bättre av. Jag rekommenderar Talisker, Laphroaigh, Bowmore eller eftersom jag gillar de mer rökiga sorterna.

Postad

.

Har ju fortfarande inget med fysiskt beroende att göra. Förstår du inte den grundläggande skillnaden så skall du inte hålla på att undervisa. Såklart att allt är fysiskt i någon mening precis som allt är partiklar/energi i någon mening. Men för att lättare kunna diskutera olika fenomen så kommer man överens om att kalla vissa skeenden vissa saker för att kunna särskilja dem och kategorisera dem. Ett exempel, psykiskt och fysiskt beroende. Sen, fast du har förenklat nåt oerhört ovanför så har du direkt fel.

Om det är ointressant vad man kallar det varför håller du på och tjafsar då. Och om du tycker det är löjligt, då tycker du väl inte det är ointressant. Då har du ju en åsikt? Fel, fel igen.

-Larmcentralen vem är det jag talar med?

- En ambulans hit snabbt. Kenta blev utdragen av en enoutare och laddade om och lyckades dubbla direkt mot samma kille. Hans andningsreflex är nu helt utslagen. Jag tror han ODat.