Gå till innehåll

Hjälp mig att skriva en beskrivning av Balthazar


kauppinen

Recommended Posts

Beskrivning? Som i "Vi har döpt vår son till Balthazar men vet inte vad namnet egentligen betyder" eller i vilket avseende? ;-)

 

Grattis till ett gutsy namn iaf. Fick igår reda på att sambon är gravid, igen, och blir det en kille så döper vi honom till Josh.

 

Ja, den Josh. Från Macahans :mrgreen:

 

- I want to come along unlce Zeb!

- No josh, u stay home and take care of the women.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tyckte bara om namnet och det jag fått fram är " Baal protect the king"

 

Baal kan ju betyda en gud eller en person med högre ställning i samhället, eller som i bibeln där Batlhazar var en av dom tre vise männen (namnen nämns iofs inte) ett namn på en falsk gud.

 

Har problem att få till en bra enkel beskrivning på allt detta......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tyckte bara om namnet och det jag fått fram är " Baal protect the king"

 

Baal kan ju betyda en gud eller en person med högre ställning i samhället, eller som i bibeln där Batlhazar var en av dom tre vise männen (namnen nämns iofs inte) ett namn på en falsk gud.

 

Har problem att få till en bra enkel beskrivning på allt detta......

Återigen, i vilket syfte? Något som ska läsas upp vid dop eller?

 

Enormt fin bäbis du har. Man blir lite avundsjuk. Mina har blivit så stora.
Tackar, är rätt nöjd själv. Gör en ny vettja om de gamla börjar se tråkiga ut ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dop ???

Nä, vi är inte troende så inte fan ska vi tvinga på vår son en religion vi inte tror på.

 

Syftet är att vi ska ge bort en bok om hans första månader i julklapp till släkt och vänner och i den ska det finnas en liten beskrivning om namnet bara.

Ah, ok. Underlättar alltid och veta i vilken kontext liksom ;-)

 

Hursom, det låter ju som om du är på rätt väg. Att gå in på att namnet, historiskt och kanske kulturellt sett har haft olika betydelser är ju ett tema man kan spinna vidare på. Och glöm då inte ball-ball-ball-ballthazar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade bara att det skulle betyda "God save the king", fast på grekiska. Det går inte riktigt ihop med mina kunskaper i (ny)grekiska, men det är säkert rätt.

 

'

Med risk för att gå OT har jag alltid undrat vad jänkarnas motsvarigheter till y-namn är.

 

Troligen...y-namn! 16 av de 20 "vita namn med lågutbildade föräldrar" kan klassas som y-namn. Samma anledning, troligen - att lågutbildade tenderar att döpa barn till slang-namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att gå OT har jag alltid undrat vad jänkarnas motsvarigheter till y-namn är.

 

 

Jag har alltid undrat vad den underbare skådisen Kevin Costner kommer säga när han om +10 år får reda på att han har inspirerat föräldrarna till Sveriges fängelsekunder i val av namn för deras söta pojkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och följande innebörder fick jag fram:

 

Origin: Persian

Meaning: Splendid Prince

 

Origin: Greek

Meaning: God save the king

 

Balthazar (also spelled Balthasar or Balthassar), is a traditional name for one of the anonymous Three Wise Men in the Gospel of Matthew. It is widely agreed that he was of African descent or a man of dark color. The others below are named for him. It is also an alternate form of the Babylonian king Belshazzar, mentioned in the Book of Daniel. (Eng. Wikipedia)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...