Gå till innehåll

Vilken är din favoritbok alltime?


mrfiskman

Recommended Posts

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I Asimov, Stiftelse triologin med efterföljande böcker

R A Heinlein, kan fan inte ta ut någon speciell efter så här lång tid.

S King, Tallismanen

Tolkien, Sagan om ringen

A Haileys böcker var med några klassiker för en annan i unga år.

J Clavell, Shogun, Noble house, Tai Pan

 

De här var några ur olika stilar

 

Men för att lista EN av dom så väljer jag nog Sagan om ringen böckerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Dickson Carr´s (och pseud. Carter Dickson) pusseldeckare från 30-talet. Ibland är de något hårt konstruerade och de skulle ha blivt bättre om vissa inslag skulle lämnats bort. Men jag kan inte upphöra att fashineras över den uppfinningsrikedom med vilken han levererat en stor mängd till synes omöjliga brott.

"Som av en osynlig hand", "Det slutna rummet", "Svart sabbat", "Hon dog som en dam" är några böcker jag läst med stor behållning.

 

 

En annan favoritbok (serie av böcker) är J. M Auels stenåldersserie. "Grottbjörnens folk", "Hästarnas dal", "Mammutjägarna", "Stäppvandringen" och "Nionde grottan"

Hela bokserien är en fortlöpande historia om Ayla. Ett smärre under att jag orkat plöja igenom böcker av den tjockleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många jag gillar har nämts men slänger in ett par till.

 

Stäppvargen - Hesse

Illuminatus - R A Wilson

En dåres försvarstal och Inferno - Strindberg

Allt av Asimov

Duneserien av Hubert

Allt av William Gibson

 

Läser just nu Shantaram av Gregory David Roberts. Sjukt bra bok om en australiensare som rymmer från fängelset och kommer till Bombay och bor i slummen och lierar sig med maffian och så vidare. Tar en direkt till Indien och dess galna värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On the road med Kerouac e något för alla livsnjutare :mrgreen:

 

"på drift" heter den på sv.

Helt klart läsvärd bok som varit en bestseller i över 50år.

Kuriosa är att han skrev den på 10-15 dagar tok hög på cola.

 

Kanske inte riktigt så...

 

http://www.npr.org/programs/morning/features/patc/ontheroad/

 

Sept. 9, 2002 -- The story couldn't help but give birth to a legend. Jack Kerouac, fueled by inspiration, coffee and Benzedrine, sat down at his typewriter and in one burst of creative energy wrote the novel that would make him the voice of his generation. The book was On the Road, completed -- from start to finish -- in only three weeks. And he used just one long, scrolled piece of paper, improvising endlessly, just like a jazz musician caught up in the excitement of spontaneous creation.

 

At least, that's how the story goes. Reality was, of course, a little different. Like the highly trained jazz musicians he was emulating, Kerouac actually spent a good deal of time preparing for that creative eruption. But when On the Road came out and his popularity exploded, all the groundwork got lost as people latched onto the myth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag inte är speciellt beläst är det svårt att välja en favoritbok så jag drar upp några favoriter..

 

Liftarens guide till galaxen såklart..

 

Isaac Asimov, stiftelseböckerna.. Dessutom gillar jag böckerna där en jordbo löser mord tillsammans med en robot (Caves of steel, Naked sun och robots of dawn).

 

Tärningsspelaren var sjukt bra (tips från pf.nu som gjorde att jag läste den)

 

När det gäller fantasy rekommenderar jag "Krönikorna om Thomas Covenant den klentrogne" av Stephen Donaldsson. Väldigt annorlunda än andra böcker i fantasygenren, det är något så ovanligt som en psykologisk fantasyserie.. Den handlar om en leprasjuk som hamnar i en klassisk fantasyvärld där de tror att han är deras återfödda legendariska hjälte.. Covenant är en riktigt antihjälte, han börjar sin vistelse i landet med en våldtäkt och dessutom vägrar han erkänna att den världen ens existerar och att allting bara är en dröm.

 

Annars gillar jag Raymond E Feist, speciellt "servant of the empire"- böckerna och även Robert Jordan (RIP) är mycket bra även om de senare böckerna var ganska sega. Terry pratchets böcker om discworld är också sjukt roliga..

 

Av skräckförfattare har jag typ bara läst Stephen king och Koontz. King har skrivit några mycket bra böcker (och några riktigt kassa), min favorit är Maratonmarschen, sjukt bra bok.. även Running man förtjänar att nämnas. Jag gillade dock inte Talisman som så många andra verkar göra..

 

Koontz har skrivit några bra böcker, Sekten är min favorit. Skymningsögon (som förövrigt inspirerade "Järnspettsmannen" att hugga ner folk i tunnelbanan i tron att de var troll.) är även den bra. De andra böckerna jag läst är löjligt lika varandra.. Innehåller nästan alltid en romans mellan huvudpersonerna, ett barn, en (ofta jättesmart) hund och en jätteond elaking..

 

Inte min favoritbok, men har man en riktigt skadad hjärna kan nog De 120 dagarna i Sodom av Markis de Sade vara något! Sjukare bok har jag aldrig läst!

 

Har sett filmatiseringen, det räcker för mig. Jag var ungefär 13 år och några av de "äldre grabbarna" tog med den till ungdomsgården. I särklass det äckligaste jag sett. Lite roligt att den stod i dramahyllan, så vilken snorunge som helst kunde hyra den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg är det överlägset bästa jag någonsin läst. Rekommenderas starkt till alla som avskyr Big Brother/Idol/Hip Hop och annan liknande modern skit.

Håller med. Utöver mitt tidigare tips ("Dumskallarnas sammansvärjning", måste läsas) och Moberg tipsar jag om Sven-Edvin Saljes snapphandetrilogi. Om jag minns rätt heter böckerna "Man ur huse", "Kustridaren" och "Natten & brödet". Guld. Dessutom är Mario Puzos Gudfader-böcker bättre än filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Dickson Carr´s (och pseud. Carter Dickson) pusseldeckare från 30-talet. Ibland är de något hårt konstruerade och de skulle ha blivt bättre om vissa inslag skulle lämnats bort. Men jag kan inte upphöra att fashineras över den uppfinningsrikedom med vilken han levererat en stor mängd till synes omöjliga brott.

"Som av en osynlig hand", "Det slutna rummet", "Svart sabbat", "Hon dog som en dam" är några böcker jag läst med stor behållning.

 

 

En annan favoritbok (serie av böcker) är J. M Auels stenåldersserie. "Grottbjörnens folk", "Hästarnas dal", "Mammutjägarna", "Stäppvandringen" och "Nionde grottan"

Hela bokserien är en fortlöpande historia om Ayla. Ett smärre under att jag orkat plöja igenom böcker av den tjockleken.

 

Det va allt gökande i dom som fick dig att orka

 

American Psycho-Bret Easton Ellis

Revolvermannen-Stephen King (Inte slut ännu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jack - Ulf Lundell är en personlig favorit.

Har annars läst mkt bestsellers, speciellt Stephen King, verkar dock ha missat Talismanen. Får bli nästa King bok efter fjärde mörka tornet boken..

Om jag minns rätt så hör Mörka Tornet-serien och Talismanen ihop en del, och då lite mer organiskt än Kings senare rewrites där han knölar in Mörka Tornet-anknytningar i Salem's Lot och Pestens Tid.

 

Talismanen har också en semiuppföljare som heter Bleak House som är explicit placerat i MT-universat. Antagonisten är direkt inspirerad av Albert Fish.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt som fan att bara välja en men de flesta rapar ju upp flera så det gör tamejfan jag också. Tar de böcker jag läst om flest gånger. Det borde ju betyda att jag tycker de är jävligt bra... annars är jag ju puckad tror jag... som läser om dem menar jag...

 

Röde Orm (bägge delarna) av Frans G. Bengtsson; Grymt underhållande vikingasaga med ett språk som jag tycker är helt oöverträffat.

 

Gentlemen av Klas Östergren. Skön historia med något otippat slut.

 

LOB av Lars-Olof Bengtsson. Helt skruvad bok av en uppenbarligen helt skruvad göteborgare. Har nog aldrig garvat så mycket som när jag läste den första gången.

 

Tärningsspelaren så klart.

 

Godjö-Adag (LOB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...