Gå till innehåll

Det perfekta ekonomiska brottet


favve

Recommended Posts

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Haha, skön tråd (minus muppsvensson)... Eftersom det är 20 mille vi måste åt inom 6 månader så är det enda jag kan tänka på med 50k i kapital är att köpa ett par ak5or, övertala en polare och råna ett par banker eller värdetransporter som nån annan tidigare nämnt...

 

luftkonton o allt på rött känns... sådär...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att typ bara nån procent av värdetransportrån klaras upp, beroende på att det nästan alltid handlar om insiderjobb.

 

Dessutom får ju stackars förarna inte ha vapen med sig, så det är relativt lätt o råna skiten.

 

Nackdelarna är väl att hela "affärsområdet" är kraftigt monopoliserat av organiserade kriminella gäng och jag tror inte att de är vidare glada att få konkurrens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att typ bara nån procent av värdetransportrån klaras upp, beroende på att det nästan alltid handlar om insiderjobb.

 

Nej så låg är den inte, snarare 30-50% som klaras upp. Däremot är det bara nån liten procent av pengarna som återfinns. Är det rent insiderjobb så borde det vara lättare att klara upp. Om uppklarningsprocenten bara hade varit nån procent hade vi fått se värdetransportrån varje dag då det finns stora pengar att hämta.

 

Dessutom får ju stackars förarna inte ha vapen med sig, så det är relativt lätt o råna skiten.

 

Ska dom bara vara glada för, hade värdetransportörer varit beväpnade hade blivit skjutna i ganska hög utsträckning. Ingen värdetransportör som fått sätta livet till vid ett rån i Sverige.

 

Nackdelarna är väl att hela "affärsområdet" är kraftigt monopoliserat av organiserade kriminella gäng och jag tror inte att de är vidare glada att få konkurrens.

 

Är väl bara att reka själv annars. Som i Tusenbröder 8-) (Även om det rörde mest bankrån i den serien)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som de flesta skribenterna i den här tråden är okunniga om mycket utanför pokervärlden, som vanligt..

 

Hur lyder rubriken? Det perfekta EKONOMISKA brottet. Varken knarkhandel i Sydamerika eller värdetransportrån tillhör kategorin ekonomisk brottslighet!

 

Har du läst första posten i tråden? Det är det dom svarar på, inte rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst första posten i tråden? Det är det dom svarar på, inte rubriken.

 

Naturligtvis har jag läst första posten. Men det är fel att bortse från OP:s rubrik. Rubriken anger det perfekta EKONOMISKA brottet, och inget annat.

 

Att OP sedan inte upprepar termen "ekonomiska brottet" i texten betyder inte att man kan tolka det så som många här har gjort; att det handlar om vilket brott som helst, bara det ger pengar.

 

Som sagt, rån och knarkbrott räknas inte till ekonomisk brottslighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyder rubriken? Det perfekta EKONOMISKA brottet. Varken knarkhandel i Sydamerika eller värdetransportrån tillhör kategorin ekonomisk brottslighet!

Rekordbedragare ställs inför rätta

"Ett av de största bankbedrägerier i svensk historia. Så beskrivs svindleriet mot SEB där tre män åtalats för att ha lurat till sig drygt 200 miljoner kronor. Svindeln avslöjades tack vare ett anonymt tips. ... osv..."

 

Nu blev iofs. bluffen avslöjad. Men i artikeln står att "SEB har i dag fordringar på drygt 200 miljoner kronor mot männen."... som SEB/Polisen aldrig kommer att hitta. Troligen är det fler inblandade än dessa tre herrer.

 

Att få någon dömd för ekonomisk brottslighet är svårt. Problemet är att rätten inte är insatt i termer, regler, karuseller osv. och att en rättegång i ekonomisk brottslighet brukar ta flera månader. Nämndemännen/domaren lessnar och lyssnar inte så noga. Oftast har ekonomisk brottslighet ett nära samband med skatterätten, men skatterätten tillhör förvaltningsdomstolarna (Länsrätt, Kammarrätt och Regeringsrätt.)

 

Vad är ekononomisk brottslighet?

 

Ekobrotten kan lämpligen delas in i följande huvudgrupper:

 

Brottslighet i samband med gränsöverskridande handel

* Momsbedrägerier, t.ex. 'karusellhandel' med mobiltelefoner och datakomponenter (en större elektronikbutik i Uppsala var insyltat i en sån grej för inte så länge sedan)

* Smuggling av alkohol och cigaretter (punktskatter)

* Smuggling i den kommersiella handeln

* Öststatshandel med dubbla fakturor

 

Finansiella brott och hot mot den svenska skattebasen

* Traditionellt skatte- och avgiftsfusk

* Skatteparadis och skattefusk relaterat till utländska finansmarknader

* Penningtvätt

* Svart arbete

 

Missbruk av associationsformer

* Oseriösa skalbolagsaffärer

* Bolagsplundringar av företag på obestånd

* Oseriösa lagerbolagsbildare

* Oseriöst utnyttjande av handels- och kommanditbolagsformer

* Insiderbrott

* Kapning av aktiebolag

 

Branschrelaterad brottslighet

t.ex. inom:

* Byggbranschen

* Städbranschen

* Taxi

* Restaurangbranschen

* Frisörer

* Tillfällig handel

 

Obeståndsrelaterade brott

* Konkursrelaterade brott

* Likvidationsrelaterade brott

* Bedrägerier mot banker och finansinstitut

* Bedrägerier riktade mot övriga typer av företag

* Försäkringsbedrägerier

* Investeringsbedrägerier

* Bedrägerier mot enskilda personer

* Kortbedrägerier

 

Övriga brott

* Bokföringsbrott

* IT-relaterad brottslighet

* Företagsrelaterat bidragsfusk

* Ekonomiska brott som begås av kriminella gäng

 

-Vilka lagrum handlar det om när ekonomiska brott begås?

Det är ett begränsat antal straffrättsliga regleringar som är vanligt förekommande i samband med de ekonomiska brotten:

* Skattebrottslagen

* Brottsbalken kap 9. Om bedrägeri och annan oredlighet.

* Brottsbalken kap 10. Om försingring och annan trolöshet.

* Brottsbalken kap 11. Om brott mot borgenärer m.m.

* Aktiebolagslagen

* Lagen om straff för varusmuggling.

* Miljöskyddslagstiftningen.

* Arbetsskyddslagstiftningen.

* Lagen om insiderhandel.

* Lagen om handel med finansiella instrument.

* Lagen om tryggande av pensionsutfästelser m.m.

 

Det ska påpekas att själva de brottsliga tillvägagångssätten många gånger kan variera mycket beträffande en och samma straffrättsliga paragraf.

 

Männen som lurade SEB behövde i realiteten inte speciellt stort startkapital. Att det gick så lätt för dem var att de hade en mullvad på insidan.

 

-Om jag personligen skulle göra något, vad skulle det vara då?

Någon typ av investeringsbedrägeri. Dra igång en bettingsajt med höga odds och bonusar för att få tusentals gamblers att föra över sin bankrulle till mig. Eller kanske starta en virtuell investmentbank med fejkade fonder som bara går upp och upp ... folk satsar pengar och får även ut sina vinster, sen återkommer dom med mer pengar och har även rekryterat sina vänner och bekanta... sen rullar karusellen på.

 

Obol och Trustor är bra exempel på ekononomisk brottslighet. (Men dom blev ju avslöjade!?)

-Ja, men ta lördom av det då. Gör inte samma misstag. :)

 

Och om ni nu tänker göra något ... fråga mig, jag vill inte missa chansen att vara med på ett hörn! :mrgreen: (joke)

 

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på det dildoBedrägeriet de tar upp i Lock stock and two smoking barrels. Minns inte planen exakt så rätta mig gärna om jag har fel.

 

Man annonserar i tidningen om att man säljer dildos, och inte vilka dildos som helst utan de senaste på marknaden rövkittlandevibratorsug ja allt jäkla möjligt, top of the line.

 

Dildona säljs för kanske 30 dollz stycket och förbetalning gäller så klart.

 

Nu till scammet: När beställningarna kommer in skickar man ett brev till svars med texten: vi är tyvärr ledsna men rövkittlaren är slut ni får självklart tillbaka pengarna mot uppvissandet av denna lapp hos er bank.

 

Självfallet är det ytterst få som lämnar in lappen då de inte vill visa kassören att de tycker om att kittla röv på fritiden.

 

Kanske inte funkar idag med tanke på Internet dock kom denna rulle ut 98 då internet inte slagit igenom riktigt.

 

Svårt för att tro att de blir några 20 millar men jag vill gärna tro att detta skulle fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...