Gå till innehåll

Ingen highstakes 5 card-draw?


Starfitter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

stars har ett par regulars på limit 15/30-30/60. BBQbowser o grabbarna. På potlimit-sidan är det en hel drös spelare från Kiev.

 

Grejen med 5CD är att det är svårt att hitta stor edge. Ganska lätt spel att lira hyffsat optimalt. Lite som SNG i NLT. Man kan nästan jobba efter en mall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man påstår att limit 5Cd är ett ytterst enkelt spel eller att det är lätt att spela optimalt har man garanterat inte försökt att räkna ut hur en sådan strategi ser ut. Uppenbarligen är det ett mindre komplext spel än tex holdem, men att kalla det enkelt är väl ändå att ta i.

 

Jag hade ett tag ett litet 5CD-pokerbot projekt (inte i syfte att lägga ut en bot på nätet utan mer som programmeringsövning). Jag lärde mig dock ganska snart att spelet är mer komplext än vad det ser ut. Det går i viss mån att separera prebyte-spelet med post-byte (enligt samma principer som solaris teamet lär ha gjort fär holdem, http://www.cs.ualberta.ca/~darse/Papers/IJCAI03.pdf), men det blir iaf jefla massa räknande för alla fall som dyker upp postbyte. Även om man tex cappar vid 2 bets eller försöker liknande "tricks". Jag tröttnade till slut på det, när det dessutom framkommer att exploativa strategier har ett mycket större värde (inte helt oväntat förstås) än vad en pseudo optimal har. Vilket innebär att man måste ge sig in i "opponent modelling" för att det ska vara meningsfullt.

 

Jag håller eller inte med om att det är sååå stor skillnad mellan PL och FL. Det blir onekligen en annan karaktär på spelet, med färre byten. Men att det skulle vara en jätteskillnad i svårightesgrad håller jag inte med om.

 

Slutligen till frågan om man kan ha en edge i spelet. Visst kan man det, av den enkla andledningen att många spelar det så uselt. Jag kollade i skrivande stund upp de 2 bord 10/20 spel som går på ongame (inte high stake men det finns inte mycket högre på nätet). Det är inte allt för svårt att konstatera att iaf ett par spelare vid varje bord har hyffsat stora till gigantiska luckor i spelet, en duktig spelare kan säkert göra iaf 1,5BB/100 inkl. rakeback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde inte Norman Zadeh en lösning av draw på 50-talet, eller något sånt?

 

Skulle tro att anledningen att draw inte förekommer i någon meningsfull utsträckning highstakes (till skillnad från lowball) är att det är förhållandevis enkelt att täppa till läckor och inte alls ett actionspel om folk spelar någorlunda rätt.

 

Att det är ett mycket odragigt tvågatorsspel är nog inte heller så lyckat, eftersom potterna blir så små då, oavsett bettingform. Inte direkt något gamblers tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Svar till Starfitter:

När det kommer till CG spelar jag nästan bara PL5CD. Snittar ca. 720 kr/h så det är en relativt stor del av min totala inkomst. Sitter ofta på diverse siter och väntar. Trots detta har jag svårt att få "game".

 

Teorier:

Jag upplever att det _i överlag_ är lättare att vinna pengar av bra spelare(vinnande spelare) än av halvdåliga. Detta kan jag förklara genom psykologiska faktorer.

Jag har väldigt sällan minussessioner, detta visar enligt mig att turfaktorn är lägre än i spel som Omaha och HE.

 

Diskussioner tas gärna över PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...