Gå till innehåll

Nätpoker - en smutsig hobby?


MikeTime

Recommended Posts

Hejsan alla.

En liten reflektion över nätpoker, tyck och tänk vad ni vill.

 

Jag jobbar på ett medelstort, statligt företag. Är en mycket aktiv pokerspelare på hobbynivå, både inom den egna klubben och på nätet. På företaget är vi c:a 10 grabbar som är medlemmar i pokerklubben och sedan är det ett 10-tal ytterligare som är med någon gång ibland.

Vi brukar då och då arrangera någon liten nätturnering (via SvS eftersom de flesta har spelkort) och då går det ut ett allmänt mail om detta till alla på företaget. Detta har vi gjort i över ett års tid.

Sista gången jag skickade ut detta infomail om turneringen kom en av cheferna och bad mig att inte använda företagets mail till utskick om nätpoker. Givetvis kunde jag ju ha låtit detta bero, men envis som man är stod jag på mig och undrade varför de hade kommit fram till detta beslut. Svaret jag fick var att inte alla var intresserade av poker och att det var pengar inblandade och detta inte var lämpligt att göra massutskick om.

När jag då replikerade med att det går ut massutskick om krogkvällar, ålandskryssningar å liknande hade han svårt att förklara sig. Det hela slutade med att han bad mig istället att vara diskret när det gällde mailutskicken - m.a.o skulle de inte postas till cheferna inom företaget...

 

Nu undrar man ju - är nätpokern något som upplevs som smutsigt eller farligt i allmänhetens ögon? Är det bättre att uppmana folk att på sin fritid röja runt på krogen eller köpa billig taxfree-sprit på en nedgången Ålandsfärja? Personligen tror jag att alkohol har förstört mer för folk än vad pokerspel någonsin kommer att göra...

 

Nu vill jag höra vad ni har haft för upplevelser i samband med pokerspelandet. Är det många i er bekantskapskrets som har samma fördomar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl lite så att alla som inte har lirat onlinepoker tror att alla som lirar förlorar miljonbelopp på det alternativt är jätteproffs... :roll:

 

lite den reaktionen jag fått: -jasså lirar du poker på nätet? oj passa dig så du inte spelar bort alla pengar.

-det finns inköp under miljonen

-ja men man vet aldrig

-jo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spel och prat om pengar eller relaterade hobbies/arbeten har aldrig varit ok i Sverige. Jämför med "entreprenör" eller "affärsman" som nästan är svordommar i Sverige.

 

En entreprenör som kursar i USA får en klapp på ryggen ("ja men du har ju bara tre likvidationer i ryggen, ofta är det femte gången man lyckas") men i Sverige får du ett "Jaja, vad var det jag sa".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar man ju - är nätpokern något som upplevs som smutsigt eller farligt i allmänhetens ögon?

 

Svar:Ja! i 80-90% av befolkningen i allmänhet...

 

Är det bättre att uppmana folk att på sin fritid röja runt på krogen eller köpa billig taxfree-sprit på en nedgången Ålandsfärja?

 

Svar: ja! Det begriper sig ju alla på...

 

Personligen tror jag att alkohol har förstört mer för folk än vad pokerspel någonsin kommer att göra...

 

Naturligtvis. Av alla som nyttjar alkohol utvecklar 10% alkoholism enligt känd statistik. Av alla som prövar spel handlar det om mindre än en procent som blir spelmissbrukare

 

 

 

Jag kan för övrigt säga att när jag nämner att jag har spel som hobby(poker,blackjack och sportsbetting) så får jag per automatik försvara detta av folk som tycker jag är en sådan där person som spelar bort hus och hem...

 

När jag sedan nämner att jag inte förlorar utan i själva verket vunnit ett antal hundratusen så tittar de konstigt på mig som om jag var en idiot eller stor lögnare...eller bägge delarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen morsa tycker fortfarande att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb”, och jag spelar inte ens för mitt levebröd. Jag jobbar på en sajt och hon är helt övertygad om att det inte leder någonvart. Att jag har högre lön än henne och ett jobb jag verkligen trivs med spelar ingen roll. Hennes jobb är ju ändå ”viktigare” (sjuksköterska) och det är det som betyder något. Att jag sedan har bättre lön än henne innebär i hennes värld att min arbetsgivare är knäpp – inte hennes. Lol @ morsan.

 

Nej, en allmän respekt för spelvärlden låter nog vänta på sig ett bra tag i det här landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst bra svarat till chefen!!8-)

Ja, för dom som inte är insatta i pokern överhuvudtaget tror ja nätpoker låter som ett "smutsigt spel"

 

Media är inga änglar direkt och skriver massa skit dom också.

Dels detta med Sms-lånen att många unga tar lån för att spela upp dom på poker jag tror inte att hälften gör det, men det är vad jag tror.

 

Vad jag tycker själv om nätpokern, Nja inte är det ett smutsigt spel.

Nu vet jag inte om det finns några pokerklienter som riggar sina spel, inte dom stora bolagen iaf men man har hört ett och annat.

 

Jag tycker kortfattat nätpokern är stabil, säker och har man tur så vinner man + lite skicklighet.

Inget mer med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sedan nämner att jag inte förlorar utan i själva verket vunnit ett antal hundratusen så tittar de konstigt på mig som om jag var en idiot eller stor lögnare...eller bägge delarna...

 

Mmm, samma reaktioner brukar jag också få. Iofs handlar det i mitt fall inte om +100K utan snarare om +1-8K SEK / månad. Det verkar som gemene man inte inser att faktiskt går att plussa konstant på nätpoker. Det närmaste de kommit ett kortspel är väl BJ-borden på senaste fylleresan till Tallin...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst anses det av folk, framförallt äldre såsom föräldrar, att spel är lite halvgangsterfasoner i allmänhet.

 

Men vad jag själv har märkt känns det mer ok idag än för typ 3 år sedan, då min mor typ dagligen undrade om jag spelat bort allt den dagen eller om jag haft turen att få behålla en slant.

 

Nu kan ju detta själklart färgas av att min omgivning s.a.s. lärt sig fdörstå, men på ngt sätt känns det som alla så smått börjar acceptera spel som leverne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan notera att farsan är grymt emot nätpoker.

Han vill inte ens förklara varför.:roll:

 

Samma här hos mig, fast de är morsan som är emot de. Hon tror att man bara kan förlora pengar, inte vinna. Hon tror helt enkelt att de är ett lottospel så som att spela på Lotto osv. Man har försökt förklara hur det funkar men dom lyssnar inte iaf. Gammlingar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen morsa tycker fortfarande att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb”, och jag spelar inte ens för mitt levebröd. Jag jobbar på en sajt och hon är helt övertygad om att det inte leder någonvart. Att jag har högre lön än henne och ett jobb jag verkligen trivs med spelar ingen roll. Hennes jobb är ju ändå ”viktigare” (sjuksköterska) och det är det som betyder något. Att jag sedan har bättre lön än henne innebär i hennes värld att min arbetsgivare är knäpp – inte hennes. Lol @ morsan.

 

Nej, en allmän respekt för spelvärlden låter nog vänta på sig ett bra tag i det här landet.

 

 

Det är väl klart som tusen att hennes jobb är viktigare! Nätgrinders bidrag ju med ingenting till samhället, varken med skattepengar eller kunskap! Så visst är det okay hobby, men tro inte att det är ett "viktigt" jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gemene man är oftast skeptisk till nätpoker. Med all rätt. Jag skulle tro att för väldigt många så kommer karriären att sluta med magplask. Även för oss som skriver här. Att pokerspelare överlag förlorar, det är ju vinnarna här ett bevis på. En stor majoritet lär ju förlora pengar på skiten och jag skulle tro att tämligen många har ett missbruk. Heck, JAG missbrukar poker, trots att jag går ganska bra plus.

 

Det är alltid lätt att sitta i medvind och säga att det är "rätt". Värre är när det går dåligt. Vi har och har haft en sanslös pokerboom. För ett par år sedan gick det inte att köpa marker, nu har varje bensinmack pokerset. Man blir lätt fartblind och glömmer hur det varit. Nu är nog poker här för att stanna... men i vilken omfattning? Kanske har fisken minskat drastiskt om ett par år, när de nyfikna stillat sin hunger och de spelberoende alla tagit självmord. När då hajarna kannibaliserar varandra, tror ni då att alla fortsätter vinna?

 

Kort och gott: Poker är inget att satsa sin framtid på. Inte för annat än de bästa. Visst att många vinner just nu, men kommer det att fortsätta så? När börsen går upp så vinner också alla. Så en viss poäng har de som inte förstår sig på och tycker att det är farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart som tusen att hennes jobb är viktigare! Nätgrinders bidrag ju med ingenting till samhället, varken med skattepengar eller kunskap! Så visst är det okay hobby, men tro inte att det är ett "viktigt" jobb.

 

Visst jag håller med om att en sjuksköterska är viktigare för samhället men det är så fel att börja morailsera och värdera företag och yrken efter hur mycket de bidrar till samhället. Vem ska bestämma vilka yrken som är mest värda? Du?

 

Sopgubbe v.s Aktiemäklare

Läkare v.s Cafébiträde

Präst v.s Lärare

Författare v.s Ordningsvakt

Journalist v.s Taxiförare

Musiker v.s Idrottsman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart som tusen att hennes jobb är viktigare! Nätgrinders bidrag ju med ingenting till samhället, varken med skattepengar eller kunskap! Så visst är det okay hobby, men tro inte att det är ett "viktigt" jobb.

 

Hmmm, nu skrev ju Jennez att hans jobb INTE består i att grinda utan att han jobbar för en pokersite... Om det sedan är viktigare att vara sjuksköterska eller nätbolagsanställd kanske inte var det vi skulle diskutera i den här tråden utan hur omvärlden uppfattar vår hobby/yrke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst jag håller med om att en sjuksköterska är viktigare för samhället men det är så fel att börja morailsera och värdera företag och yrken efter hur mycket de bidrar till samhället. Vem ska bestämma vilka yrken som är mest värda? Du?

 

Sopgubbe v.s Aktiemäklare

Läkare v.s Cafébiträde

Präst v.s Lärare

Författare v.s Ordningsvakt

Journalist v.s Taxiförare

Musiker v.s Idrottsman

 

 

Enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart som tusen att hennes jobb är viktigare! Nätgrinders bidrag ju med ingenting till samhället, varken med skattepengar eller kunskap! Så visst är det okay hobby, men tro inte att det är ett "viktigt" jobb.

 

Jag har aldrig sagt något annat. Jag säger bara att det är naivt att tro att ens lön sätts utifrån hur viktigt ens jobb är. Lönen sätts efter vad marknaden vill betala för det du utför. Om man tycker att man borde få mer lön och de övriga (förhoppningsvis) positiva delarna av jobbet inte uppväger detta så får man helt enkelt byta jobb eller löneförhandla.

 

Edit: Såg förresten på tv att ngn professor radiofysik (eller motsvarande) tjänade 33k/mån. Det kan man ju fundera över. Om man öht kommer fram till något så borde det ju vara att han är underbetald och inte att andra är överbetalda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...