Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det blir allt vanligare att bensinen blandas ut med etanol pga miljöskäl (antar jag). Min bilmotor verkar dock inte gilla etanolen lika mycket. Så därav frågan:

- Vilka bensinmackar har lägst andel etanol i sin bensin? Har kört med JET några år och den duger alltså inte.

Postad

Skulle gissa på att de flesta kedjor har ungefär samma linje, dvs ca 5% etanol i 95-oktanig bensin (som tydligen är en standardiserad halt). Men vissa sidor är dåliga på att informera, hittade ex. inte alls hur Norsk Hydro gör.

Vill du vara på den säkra sidan får du nog tanka 98 oktan, där har iaf JET ingen etanolinblandning alls. Så länge de nu fortsätter ha 98-pumpar, de ska tydligen bytas ut mot E85 på fler ställen...

Postad

Det ska det väl göra, i och med att 96/98-oktanig bensin inte längre har några tillsatser som är skadliga för motorer anpassade för blyfri bensin. Men jag är bara en lekman på området... om ingen annan som vet säkert skriver här så fråga din lokala bilmek.

Postad

Att köra med 98 eller Shells V-max (99) om du normalt brukar tanka 95 gör du riskfritt, motorn tar inte skada av detta byte. Du kan däremot finna små förändringar. Motorn kan gå bättre och snålare, speciellt om det är en prestandabil, men man får väga det mot att högoktanig soppa är dyrare.

Mina personliga erfarenheter är att till lite motorstarkare bilar, 150hk och uppåt, burkar den ekonomiska vinningen bli marginell med 98. Den går snålare men på dyrare soppa med den fördel att motorn går bättre. Chippade bilar är alltid mappade (inställda) för högoktanig soppa.

Postad
Att köra med 98 eller Shells V-max (99) om du normalt brukar tanka 95 gör du riskfritt, motorn tar inte skada av detta byte. Du kan däremot finna små förändringar. Motorn kan gå bättre och snålare, speciellt om det är en prestandabil, men man får väga det mot att högoktanig soppa är dyrare.

Mina personliga erfarenheter är att till lite motorstarkare bilar, 150hk och uppåt, burkar den ekonomiska vinningen bli marginell med 98. Den går snålare men på dyrare soppa med den fördel att motorn går bättre. Chippade bilar är alltid mappade (inställda) för högoktanig soppa.

Ok! Tack för infon! Så fort tanken är tom ska jag tanka 98-oktanig bensin.