Gå till innehåll

Strategispel - PC


nucleus

Recommended Posts

När pokern går kräftgång mitt under kräftsäsongen måste jag använda kvällens timmar till nåt annat...

 

Spel jag lirat:

Settlers

Sim City

Caesar

Warcraft

Starcraft

Command & Conquer

Heroes of Might & Magic

+ ett par till men inget nyare än 5 år

 

Klassiker som det verkar:

Age of Empire

Civilization

 

Vill ha lite hjälp av er! Om man nu ska lira nåt av de två nämnda, vilket ska man välja och varför? VAd skiljer dessa åt? Vilket i serien ska man börja med? Har nån kanske nåt tips på ett helt annat lir?

 

Jag tänkte lira på laptopen 1,83 GHz 1Gb ram, dugligt grafikkort... så det är ju bra om det inte suger alltför mycket kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Total War: Rome resp Medieval är riktigt bra. Rome är nyare än Medieval och är väl något bättre. Senast i Total War-serien är Medieval II men den tyckte jag var sämre, vilket dels beror på att min pc inte klarade realtidsslagen utan lagg (grafiken är riktigt maffig) men jag tyckte framför allt att spelupplägget var tråkigare än förstnämnda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i hyllningskören till Rome: Total War, mycket bra spel.

 

Själv är jag helt fast i Age of Empires III, med expansionspacket War Chiefs just nu. Ett otroligt bra spel. Jag lirade AOE II väldigt mycket när det kom också. Hur som helst, AOE 3 går inte av för hackor det heller. Snyggt, välgjort och svårighetsgraderna är för en gång skull ”rätt” inställda, dvs att det inte är alldeles för stor skillnad när man går upp i nivå.

 

Ska du satsa på ett spel är Age of Empires mitt hetaste tips som jag lirar på min laptop för övrigt. Visst kan stridsmomenten lagga lite då och då men det är verkligen inget som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att det inte är alls samma känsla i de nya spelen i Civ- och AoE-serien? C&C-serien också förresten. Det är för mycket fokus på grafik och för lite på spelkänsla.

 

Om du väljer Civ, ta tredje spelet i serien med expansion. Jag gillar 2an minst lika mycket, men det är lite väl stor skillnad grafikmässigt mot dagens spel.

 

Om du väljer AoE, ta andra spelet i serien med expansion. Samma anledning där till att inte ta första.

 

Båda serierna är riktigt bra, så jag kan inte välja någon av dom.

 

HF

 

Edit: Såg vilken dator du hade nu. De nyaste spelen i serierna kommer nog att fungera, men du kommer nog få ha ganska dåliga grafikinställningar för att det ska flyta på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AoE III och AoM (age of mythology) är två riktigt roliga spel, tror din laptop klarar av båda två ganska okej.. Sen så är ju Company of Heroes också ett otroligt roligt spel, men ganska höga krav på datorn.

 

håller med willy_wonka lite också, själv tycker jag spelkänslan i AoM (samma grafik som AoE II) är bättre än i AoE 3, men 3:an är såklart väldigt spelbart =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får lägga till några favoriter för närvarande.. (utöver de som redan nämnts)

 

- Europa Universalis I, II, III (Efter Civ-serien det bästa spelet/n någonsin)

- Dominions III - the ascension wars (fantasystrategi, ful gradik, men 50 nationer, hundratals raser 600 spells, massvis med magiska föremål m.m. massivt och bra)

- Ancient Empires lux (bästa RISK-klonen som finns)

- Rise of Nations (Mkt bättre än AOE-serien)

- Warhammer 40K-dark crusade

 

För närvarande letar jag efter..

 

- ett bra napoleonspel på strategisk nivå (a la empires in arms)

- sammma sak för första och andra världskriget samt amerikanska inbördeskriget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta spelet kan du offra några timmar av ditt liv på:

http://oxeyegames.com/harvest/

 

börja skaffa lite mer mineraler och energi, när tefaten kommer skaffa lite försvar också. mkt simpel och tidsdödande spel

 

Sjukt tiltande glömde du påpeka. Går det ens o klara spelhelvetet? Tycker det bara väller fram fler o fler ufon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta spelet kan du offra några timmar av ditt liv på:

http://oxeyegames.com/harvest/

 

börja skaffa lite mer mineraler och energi, när tefaten kommer skaffa lite försvar också. mkt simpel och tidsdödande spel

 

Jättefint sidospel, även fast jag inte vågar spela vidare när dom läskiga figurerna kommer. Jag såg att en på oxeye forumet hade klarat till runt level 400.

 

Annars är väl Civ4 rättså fint. Den härliga musiken och Leonard Nemoy som läser tankvärda citat är väldigt mysigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina tips ni har! Lär väl ta ett tag om man ska beta av ett par av dom så får se hur många man hinner med.

 

Lirade allafall Age of Empire II en omgång igår. Det var helt ok men störde mig rätt mycket på att trupperna skenar iväg av sig själva. Man har radat upp ett par divisioner för att utföra ett koordinerat anfall så kommer det nån liten villager och drar med sig 20 champions genom ett hav av försvarstorn fast man sagt åt dom att stå på ett visst ställe. Eller när stenslungorna tar död både på sig själva och andra genom okontrollerat avfyrande....

 

Kanske finns nån bot för det, vad vet jag. Sen har jag oerhörda problem med just dessa försvarstorn, finns väl säkert nåt bra vapen i arsenalen för att ta kål på dom men det hittade jag inte igår allafall. Som sagt bara lirat en omgång....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sedan jag lirat men har för mig det fanns bra tutorial kampanj hur hantera trupper osv, tex att grupera trupper med HotKeys är bra att kunna

(patchar och TC expansionen kan fixa nåra buggar)

 

Mot torn/murar/byggnader är det ju siege weapons som gäller

 

No rushing? I'm smushing(Saracens Monk Rush) :D

http://www.salamyhkaiset.org/aoe2/the_smush

 

Där finns hel del

http://aok.heavengames.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har köpt Civilization 4 och jag fattar ärligt talat ingenting.. Har förstått att man ska utveckla sitt samhälle, men hurdå? Och vad ska man göra med dom där gubbarna, förstår inte ens hur man ska förflytta dom, och varför vill man förflytta dom?

 

Så sjukt kasst att man inte får en tutorial i början av spelet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt Civilization 4 och jag fattar ärligt talat ingenting.. Har förstått att man ska utveckla sitt samhälle, men hurdå? Och vad ska man göra med dom där gubbarna, förstår inte ens hur man ska förflytta dom, och varför vill man förflytta dom?

 

Så sjukt kasst att man inte får en tutorial i början av spelet..

 

Du kan ju välja tutorial i huvudmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...