Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är kär i bowie, njae inte på riktigt men jag älskar honom iaf för det mesta han gör, Älskar hans sätt att skriva låtar med många bottnar. Älskar allt från hans superkända life on mars,ashes to ashes till kanske lite mer okända the width of a circle och bombers.

Älskar också den lite lätt lekfyllda tjolahopp låten up the hill backwards.

Älskar i stort sett allt han gjort.

Bästa skivan " the man who sold the world" är inte bara bowis bästa utan en av århundradets bästa..

Så alla ni som älskar bowie kan skriva i denna tråd och ni som inte gillar honom kan brinna i helvetet (hihi)

Postad

The man who sold the world är en så sanslöst bra låt framför allt.

Bowie är absolut på kortlistan över bästa textförfattare, dock kan jag inte enas med mig själv om ett bra svar på frågan.

Du är så klart ganska rätt ute.

OT: Låter inte Damien Rice och Tracy Chapman rätt lika på rösten?

Postad
The man who sold the world är en så sanslöst bra låt framför allt.

Bowie är absolut på kortlistan över bästa textförfattare, dock kan jag inte enas med mig själv om ett bra svar på frågan.

Du är så klart ganska rätt ute.

OT: Låter inte Damien Rice och Tracy Chapman rätt lika på rösten?

De påminner om varann ibland, men det är mest små sekvenser eller att man kan ana en likhet i bakgrunden, jag skulle inte ärligt kunna säga att jag första gången när jag lyssnade på rice tänkte: vaffan har jag satt på chapman.. (hoho)

Postad

Lustigt, jag lyssnar en hel del på Bowie, och har bara de senaste veckorna plöjt igenom en massa skivor. Men jag har aldrig för en sekund reflekterat över karln som en vidare vass textförfattare.

Jag antar att jag får lyssna lite bättre.

Postad
Lite småsjukt att länka till Mott the Hoople med en annan låt än Roll Away the Stone, Bowiekoppling eller ej :)

Ren och skär okunskap från min sida eury. :-) Jag ber om ursäkt och tackar ödmjukt för länken till denna fantastiska låt som helt undgått min radar!

Postad
Lustigt, jag lyssnar en hel del på Bowie, och har bara de senaste veckorna plöjt igenom en massa skivor. Men jag har aldrig för en sekund reflekterat över karln som en vidare vass textförfattare.

Jag antar att jag får lyssna lite bättre.

Åhå jag som alltid tyckt att han är bättre låtskrivare än sångare, även fast det ena såklart inte utesluter det andra.

Postad

Nu handlade den här tråden kanske om lovebombing men Bowie är liksom Dylan, Springsteen, Rolling Stones och Neil Young några "storheter" ur musikhistorien som jag nog aldrig kommer kunna lära mig att uppskatta fullt ut... och då lyssnar jag nästan på allt. Jag skulle dock gärna vilja göra det då det handlar om unika personligheter som influerat många andra. När jag försökt så känns det dock bara fel men jag kanske helt enkelt har börjat i fel ände.

Det är nog helgerån att säga här men appropå The Man Who Sold The World så tycker jag att Nirvanas version är bättre. Det är lite kul att kidsen idag ibland tror att David Bowie är någon gubbe som gjort en cover på Nirvana och inte tvärtom. Han har väl å andra sidan egentligen inte varit speciellt aktuell de senaste 20-25 åren.

Postad

Som ett resultat av denna tråd sitter jag och lyssnar på Tracy Chapmans version av The times they are a-changing och njuter i hela kroppen. :-)

Som svar på frågan får jag nog säga att Dylan är den bästa

Postad

Hoho gissa bowielåt.

We passed upon the stair, we spoke of was and when

Although I wasnt there, he said I was his friend

Which came as some surprise I spoke into his eyes

I thought you died alone, a long long time ago

Oh no, not me

I never lost control

Youre face to face

With the man who sold the world

I laughed and shook his hand, and made my way back home

I searched for form and land, for years and years I roamed

I gazed a gazely stare at all the millions here

We must have died along, a long long time ago

Who knows? not me

We never lost control

Youre face to face

Who knows? not me

We never lost control

Youre face to face

Postad
Bowie är inte världens bästa textförfattare, möjligtvis världens bästa engelskspråkiga textförfattare.

Mjo jag får väl erkänna att jag inte gjort nåt storartat försök att verkligen lyssna igenom allt från bästa armenska- bästa östafrikanska låtskrivare.

Det är inget facit att bowie skulle vara bäst, jag börjar bara ana att det är så för mig av de jag hittils hört.

Postad
Ja självklart ska han det strax ovanför tomas ledin som skriver med sånt djup.

Fast nu var det förståss bowie tråden handlade om...

Är ganska roligt att du startar en diskussion om texförfattande för att sedan jämföra Lundell med Ledin. Stor koll lixom

Lol som fan på dig

Postad
Mjo jag får väl erkänna att jag inte gjort nåt storartat försök att verkligen lyssna igenom allt från bästa armenska- bästa östafrikanska låtskrivare.

Det är inget facit att bowie skulle vara bäst, jag börjar bara ana att det är så för mig av de jag hittils hört.

Gdaily har rätt, du har fel.

Lol igen på dig

Postad
Är ganska roligt att du startar en diskussion om texförfattande för att sedan jämföra Lundell med Ledin. Stor koll lixom

Lol som fan på dig

"Spring spring spring spring släpp hästarna fria" är en svensk klassiker av ledin, behöver jag säga mer.

Postad
"Spring spring spring spring släpp hästarna fria" är en svensk klassiker av ledin, behöver jag säga mer.

Öh, ja ?

Jag har inte påstått att Ledin kan skriva musik. Det jag sa var att Lundell borde finnas med på listan över stora textförfattare.

Och nej, du behöver nog inte säga mer.