Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sh NLH på svenska spels lägre nivåer. Ingen read på min mostpelare.

$500 NL Texas Hold'em - Tuesday, Sep 4, 17:42:19 ET 2007

Table Diana 45 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 5

Seat 1: utg( $798.64 )

Seat 2: hero ( $995 )

Seat 3: button ( $1041.8 )

Seat 4: SB ( $381.35 )

Seat 5: BB ( $1125.45 )

SB posts small blind [$2.5].

BB posts big blind [$5].

** Dealing down cards **

Dealt to hero [ 8s 7s ]

utg raises [$25].

hero calls [$25].

button folds.

SB folds.

BB folds.

UTG höjer och jag väljer att syna i cutoff

** Dealing Flop ** [ Ts, Qs, 4d ] Pott 57.5

utg bets [$40].

hero raises [$120].

utg calls [$80].

Trevlig flopp för min del. Utg gör en cont.bet och jag höjer med flurredraget (borde nog ha höjt lite hårdare. Vad tycker ni?). utg väljer att syna.

** Dealing Turn ** [ 5s ] pott 297.5

utg checks.

hero bets [$250].

utg is all-In [$653.64]

hero ?

Träffar flurren på turn och utg checkar. Jag betar strax under pott och han höjer mig all in. Vad göra?

Postad

Jaha du. Nu lirar jag inte SH på den nivån än, bara FR. Men Fi kan iofs ha tvåpar eller set men det är klart att färgen känns rätt stark där.

Eller så tror h*n att du inte har den eftersom du reraisade på flopp. Vilket jag oxå hade gjort där.

Jag hade nog blundat och synat och sedan reloadat. ;-)

Postad

Eftersom det verkar råda konsensus i denna tråd postar jag nu resultatet. Jag synade i alla fall, river kom ytterligare en tia och UTG visade upp par i knektar (med spader knekt). En trevlig pott för min del:-D

Postad

Jag måste nog tillstå att jag (oftast) hade foldat den pre.

87s är inte något monster ens i SH spel. (fullring foldar jag den alla dar i den pos)

Du behöver ju ca 20x i implicita odds för att den ska vara lönsam. Dvs du måste i snitt kunna klå dina motståndare på ca 500 för att den ska vara lönsam. Dessutom vet du inte säkert att ingen höjer efteråt.

Efter flopen är ju spelet bra.

Postad
Jag måste nog tillstå att jag (oftast) hade foldat den pre.

87s är inte något monster ens i SH spel. (fullring foldar jag den alla dar i den pos)

Du behöver ju ca 20x i implicita odds för att den ska vara lönsam. Dvs du måste i snitt kunna klå dina motståndare på ca 500 för att den ska vara lönsam. Dessutom vet du inte säkert att ingen höjer efteråt.

Efter flopen är ju spelet bra.

På svenska spel är maxinköpet 200bb vilket gör att händer som suited connectors (och par för den delen) blir mer spelbara. I detta fall hade ju inte min motspelare fullt inköp men ändå typ 150bb. Brukar förövrigt använda mig av den tumregel dun nämnde (5%) när jag synar med denna typ av händer (han höjde ca 3% av sin stack).

Det som gjorde att jag funderade en stund innan jag synade pre var dock min position. På knappen synar jag (mot random spelare) med de stackdjupen alla dagar i veckan.

Postad

Du har rätt i att stackdjupet räcker men du måste också ta hänsyn till om motståndaren är villig att betala av hela stacken.

Oftast är han det inte. Om han sitter med AK AQ så kommer han sällan syna din raise där och du får faktiskt inte ut det du vill få ut.

Om han ändå synar och färgen sitter är det ju långt ifrån säkert han synar turn eller river.

Jag säger inte att det är fel att syna med 87s (jag gör det ibland oxå) men det är ett något löst spel (så länge man är medveten om det så är det ju OK).

Eller som Sklansky skriver i sin bok "No limit poker, theory and practice"

Man byter misstag med motspelarna, byter små misstag mot stora misstag.

Detta lyckades du ju med i detta fall.

Postad
Du har rätt i att stackdjupet räcker men du måste också ta hänsyn till om motståndaren är villig att betala av hela stacken.

Just den aspekten är väldigt svår att bedöma på lägre nivåer (där man mer sällan spelar mot samma motståndare två gånger). Av den anledningen brukar jag rätta mig efter olika tumregler.

Jag säger inte att det är fel att syna med 87s (jag gör det ibland oxå) men det är ett något löst spel (så länge man är medveten om det så är det ju OK).

Tycker att händer som suited connectors och lägre par är bra händer att mixa upp spelet med.

edit - Förövrigt ett ganska tänkvärt citat av Sklansky (som definitivt gäller för microbord). Jag gör gärna ett litet misstag preflop då många motspelare på den nivån gör gigantiska misstag postflop.