Gå till innehåll

Spelet på bubblan - Hur ser Ni på saken?


Axident

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha Er syn på saken när det gäller spel på bubblan i SnG (10M). Följande händelse utspelade sig och vi var 4 kvar (3 platser betalda). 1500 startmarker (dvs tot 15000 marker i spel).

 

Jag hade ca 5600 marker och var en knapp CL där tvåan hade 5000, trean 3400 och fyran ca 1000. Blinds var på 100/200.

 

Jag sitter på UTG med AhKh och väljer att höja till 4BB för att markera att jag sitter på bra kort och är intresserad av att få shortstacken att gå all-in. Tvaån sitter efter mig och synar. Naturligtvis går shortstacken all-in (han sitter på SB). Han hade bara två val : Fold eller All-in. Det var ganska väntat då han har utstrålat allt med desperata överbet/all-ins mm för att hänga sig kvar en längre tid. BB lägger sig.

 

Jag höjer igen för att markera för tvåan att han inte skall ge sig in i spelet om han inte sitter på AA, KK eller annan MYCKET bra hand. Han synar dock.

 

Floppen kommer J62 regnbåge och jag checkar. Tvåan med.

Turn kommer Q och nu ligger två hjärter på bordet (och jag sitter med AhKh på hand). Det gör att jag betar ut ca halva sidopotten. Tvåan synar.

River kommer 3 (ej hjärter). Han betar minimum och jag synar.

 

Han visar upp 78 off och jag vinner visserligen sidopotten med AK högt, men den förut shortstackade spelaren på SB visar upp 99 och vinner huvudpotten och har således tripplat upp.

 

Jag tycker i det här läget att tvåan spelat fel. Det måste ju ändå vara som så att man skall så fort som möjligt se till att slå ut någon spelare så att man kommer ITM. Då finns det ju ingen anledning för de två spelarna som har mest marker att spela ut varandra,eller? Han borde ju lagt sig med NÄSTAN vad som helst efter min initialhöjning. Detta för att inte riskera det som nu hände att den shortstackade får träff och kan TRIPPLA upp? Det vinner ju inte vi andra på.

 

Eller har jag alldeles fel?

 

Jag kan köpa att han synade min första höjning som kan ses som en standardhöjning med avsikt att stjäla blinds, men när jag återhöjde borde han ha insett att så var inte fallet och lagt sig.

 

Hur ser Ni på saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Sluta höj 4bb, det är ett skitspel här

 

2. Du höjer till 800, får syn och sedan ett ställ för 1000. Ändå får du höja igen? Och trots att du av någon outgrundlig anledning tillåts höja så stoppar du inte in?

 

3. Hur har ni kvar att beta på river?

 

4. Det finns anledning för storstackarna att bråka om dom tror att dom tjänar på det. Ibland gör man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Sluta höj 4bb, det är ett skitspel här

 

2. Du höjer till 800, får syn och sedan ett ställ för 1000. Ändå får du höja igen? Och trots att du av någon outgrundlig anledning tillåts höja så stoppar du inte in?

 

3. Hur har ni kvar att beta på river?

 

4. Det finns anledning för storstackarna att bråka om dom tror att dom tjänar på det. Ibland gör man det.

 

1. ok. Må så vara att det är skitspel - men det har hittills fungerat.

2. OK. Borde ställt in - det kan jag köpa. Det här var ett återfall till gammalt dåligt spel jag försöker arbeta bort.

3. Räkna: 4BB = 4x200 = 800, SB höjer till 1000 = Syn från mig kostar ytterligare 200. 5600 - 1000 = 4600. Återhöjning med 2000. 4600 - 2000 = 2600 har jag kvar att syna med en minimumbet på 200.

4. Visst - om det vore så att man sitter med AA, KK, QQ, JJ eller möjligtvis 78 suited. Då kanske man kan tjäna en slant om man träffar. Men inte kan väl 78 off motivera en syn - även om preflop-höjningen var dålig (enl punk 1 ovan)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tvivlar på att du har bra koll på om det har funkat bättre än om du spelat säg....2.5bb

 

2. Men vilken klient tillåter dig höja igen? Homegame?

 

3. Du menar gissa och räkna. Men okej. Så ni stoppar in 800+200+2000 preflop, korrekt? Alltså har chiptvåan kvar 2000 marker på flop, korrekt? Sidopotten är då på 4000 och du sätter honom all-in på turn. Han synar, på river checkare du och han betar 200 han inte har?

 

4. Nej din motståndare spelade också dåligt pre. Vad vill du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tvivlar på att du har bra koll på om det har funkat bättre än om du spelat säg....2.5bb

 

2. Men vilken klient tillåter dig höja igen? Homegame?

 

3. Du menar gissa och räkna. Men okej. Så ni stoppar in 800+200+2000 preflop, korrekt? Alltså har chiptvåan kvar 2000 marker på flop, korrekt? Sidopotten är då på 4000 och du sätter honom all-in på turn. Han synar, på river checkare du och han betar 200 han inte har?

 

4. Nej din motståndare spelade också dåligt pre. Vad vill du?

 

1. Tidigare i spelet så har jag kunnat med 4BB stjäla ganska många blinds och även kunna maskera bra träffar då jag alltid spelat så och på så sätt vinna bra potter. 2,5BB hade inte funkat den här kvällen - det hade blivit många fler syn och då hade jag krävts ha mycket bra händer fler gånger. 4BB visade sig vara en nivå som de andra inte vågade syna (normalt sett) utan att ha bra starthänder. På det här sättet så kunde jag mycket lättare placera folk på händer.

2. Ja. Homegame. Fast nog får man väl återhöja om en persons all-in överstiger syn-beloppet? Eller får man inte det?

3. Hmm... Det var inte halvpott tydligen! :) Måste minnas fel helt enkelt - sorry! Han hade iallafall någonting kvar - för han satte sina sista slantar på river.

4. Själva idén med inlägget var att kolla hur spel skall spelas på bubblan; Skall två som ligger i ledning söka fight sins emellan eller skall man sikta in sig på shortstacken och vika undan så fort den andra visar tendens att vilja ta honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Okej, jag litar inte på ditt omdöme.

 

2. Nej.

 

3. Varför betade du inte allt då om du tvunget skulle beta?

 

4. I grund och botten ska man hacka på alla mindre stackar, men helst den av de mindre stackarna som har mest. Shortstacken har ju minst att förlora, man gör hellre livet svårt för den som ligger näst sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3. Varför betade du inte allt då om du tvunget skulle beta?

 

4. I grund och botten ska man hacka på alla mindre stackar, men helst den av de mindre stackarna som har mest. Shortstacken har ju minst att förlora, man gör hellre livet svårt för den som ligger näst sist.

 

3. Vet inte - lapsus. Koncentrationsmiss, kanske.

 

4. Tack! Det var det jag ville ha klargjort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J

Eller har jag alldeles fel?

 

Ja det har du. Dina fel är många:

 

1. För stor höjning pre. 3BB är tillräckligt.

2. Din miniraise då shortie ställer in är katastrofal - all-in eller bara syn. Dvs antingen skyddar du kortstacken då denna har chans att överleva så bubblan överlever eller så synar du bara så att storstackanrna kan checka ner och hoppas någon av er slår ut kortstacken.

3. Din semi-bluff med luft på turn är urusel - checka och ta gratiskorten och hoppas du träffar i stället!

4. Du gnäller på chip-tvåan trots att denna handlade rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför återhöjer du pre flop? Hjälps åt o slå ut shortien istället och börja kriga satan när ni väl är ITM vetja 8-)

 

Jag tycker du spelar dåligt, om du nu iofs bara vill möta shortie, och gärna spelar om din stack på bubblan i onödan så är ju all in enda alternativet.

 

Ok - jag tar till mig kritiken och skall bättra mitt spel! :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att man checkar ner handen för att öka chanserna att eliminera shortstacken. Om man inte är säker på att man har den vinnande handen förstås. Men enda anledningenatt betta vidare i en hand som denna måste ju vara att vinna mer marker från den som inte är all in. Att göra det för att han ska lägga sig är ju bara dumt. Skapar ju bara en sidopot. Ganska irriterande när någon bettar vidare och sedan vinner shortstacken eftersom den girige bettade bort den vinnande handen...Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att man checkar ner handen för att öka chanserna att eliminera shortstacken. Om man inte är säker på att man har den vinnande handen förstås. Men enda anledningenatt betta vidare i en hand som denna måste ju vara att vinna mer marker från den som inte är all in. Att göra det för att han ska lägga sig är ju bara dumt. Skapar ju bara en sidopot. Ganska irriterande när någon bettar vidare och sedan vinner shortstacken eftersom den girige bettade bort den vinnande handen...Har jag fel?

 

Många spelare överskattar värdet i att checka ner en hand när en tredje spelare är all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har du. Dina fel är många:

 

1. För stor höjning pre. 3BB är tillräckligt.

2. Din miniraise då shortie ställer in är katastrofal - all-in eller bara syn. Dvs antingen skyddar du kortstacken då denna har chans att överleva så bubblan överlever eller så synar du bara så att storstackanrna kan checka ner och hoppas någon av er slår ut kortstacken.

3. Din semi-bluff med luft på turn är urusel - checka och ta gratiskorten och hoppas du träffar i stället!

4. Du gnäller på chip-tvåan trots att denna handlade rätt.

 

1. Normalt sett brukar jag röra mig i trakten om 3BB, men den här kvällen verkade det som om min hjärna hade fastnat på multiplar om 4...! :)

2. Japp - jag har förstått det nu och lovar att bättra mig i fortsättningen...

3. Ok.

4. Är det ok att syna preflop med 78o?? Mot en raise på 4BB? oavsett? Han hade ju lugnt kunna lägga sig och låta alla andra fightas. Vinner shortisen så kommer tvåan att vara cl i nästa hand och om shortisen slås ut så är han ITM. I två scenarios så står han som vinnare, medans han nu åkte ur på bubblan OCH shortisen tripplar upp (istf endast dubblar upp). Så jag kan inte riktigt vara överrens om att det är ok att spela så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför återhöjer du pre flop? Hjälps åt o slå ut shortien istället och börja kriga satan när ni väl är ITM vetja 8-)

 

Jag tycker du spelar dåligt, om du nu iofs bara vill möta shortie, och gärna spelar om din stack på bubblan i onödan så är ju all in enda alternativet.

 

Oj, är det ingen som sagt mot detta. Jag tycker att det är väldigt felaktiga påståenden iaf.

 

Först och främst, det enda du kan göra efter shortien har ställt är att själv ställa. Det finns inget värde alls att syna och försöka slå ut shortien bara för att spräcka bubblan när du är chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, är det ingen som sagt mot detta. Jag tycker att det är väldigt felaktiga påståenden iaf.

 

Först och främst, det enda du kan göra efter shortien har ställt är att själv ställa. Det finns inget värde alls att syna och försöka slå ut shortien bara för att spräcka bubblan när du är chipleader.

 

 

han synar ju i princip bara dni höjning (+200) så det är ju typ same same som att syna.

 

hero bettar 800 och shortie ställer för 200 till...

 

är det inte mer värde att vara typ 75% garanterad ITM än typ 50/50? eller tänker jag helt galet här? oavsett om du är marginell chipleader... du är det ju inte längre om du torskar mot shortie och måste fortsätta kriga på bubblan ett tag till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. För stor höjning pre. 3BB är tillräckligt. Eller kanske 2.5BB?

2. Din miniraise då shortie ställer in är katastrofal - all-in eller bara syn. Dvs antingen skyddar du kortstacken då denna har chans att överleva så bubblan överlever eller så synar du bara så att storstackanrna kan checka ner och hoppas någon av er slår ut kortstacken.

3. Din semi-bluff med luft på turn är urusel - checka och ta gratiskorten och hoppas du träffar i stället!

4. Du gnäller på chip-tvåan trots att denna handlade rätt. Vad eury säger nedan...

 

Han stoppar in 60% av stacken pre med 87o på bubblan, som klar chiptvåa. Mot chipleadern.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han synar ju i princip bara dni höjning (+200) så det är ju typ same same som att syna.

 

hero bettar 800 och shortie ställer för 200 till...

 

är det inte mer värde att vara typ 75% garanterad ITM än typ 50/50? eller tänker jag helt galet här? oavsett om du är marginell chipleader... du är det ju inte längre om du torskar mot shortie och måste fortsätta kriga på bubblan ett tag till...

 

Reglerna vid homegamet var ju lite felaktiga och vi fick höja igen, det var förutsättningar som vi spelade efter.

 

AKs är garanterat bättre än 50/50 här. Sedan har vi döda marker i potten. Du ger chiptvåan en chans att nästan dubbla upp sin stack för endast 200 marker. Ja, du tänker fel om din målsättning är att maximera EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna vid homegamet var ju lite felaktiga och vi fick höja igen, det var förutsättningar som vi spelade efter.

 

AKs är garanterat bättre än 50/50 här. Sedan har vi döda marker i potten. Du ger chiptvåan en chans att nästan dubbla upp sin stack för endast 200 marker. Ja, du tänker fel om din målsättning är att maximera EV.

 

Mmm ok, men checka ner till showdown eller ställ är slutstsen iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...