Gå till innehåll

När är jag pokerproffs...?


MarX80

Recommended Posts

Ärligt talat, hur stor % i sitt spel ska man vinna för att anse sig väldigt duktig i poker ( proffs, om man så vill )

OK, då börjar vi om igen. Nu med avslutande badbeats och tysta/snälla barn i bakgrunden.

 

Alltså, för att kalla sig "proffs" så bör man ju först och främst livnära sig på det som man är proffs på + eventuella kringintäkter (reklam, sponsring). Hur stor denna summa bör vara är väl individuellt och det finns heller ingen "licens" för att få kalla sig "proffs", så det är väl du och omgivningen som sätter normerna. Det ska dessutom vara din enda inkomst, så du bör således vara självförsörsörjande.

 

Hur många % på varje satsad SEK/USD/EUR du vinner har egetligen inte med saken att göra. Som ett mått på hur duktig man är på något så tycker jag dock procentuell intäkt på insatsen är ett rimligt mått. Dock kan man ju ha en väldigt hög vinstprocent på låga nivåer medan andra spelar högt och drar in mycket mer men med en lägre vinstprocent. Vem är då bättre, killen som drar in 15BB/100 på NL25 eller han som snittar $60k/månad men som "bara" har en vinstprocent på 2BB/100?

 

Det blir lite som att jämföra vem som är bäst, han som är överlägset bäst i kvarteret där de andra är sopor eller han som kanske är bland de 10 bästa i Sverige och bara spelar mot de 50 bästa i landet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

när du vinner ett stor turering live eller på internet

(som sunday million)

 

när du lever på poker

plusar på cash/sng/multi....

när man vinner 30000 kr eller mer varje månad.

(under ett helt år)

går på plus nästan hela tiden.

jag när man har en bankrulle på 1 miljon

(kan man någon börja kalla sig pokerproffs)

och man vinner sat... online till alla live tureringar.

och är ofta på final bordet (live tur......)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går på plus nästan hela tiden.

 

 

Dåligt exempel. Hur bra du än är så kan du ändå ha kalla perioder på både veckor och månader då du inte plussar ett öre. Ta Brian Townsend som exempel, många anser han vara den absolut bäste onlinespelaren för tillfället men även han har alldeles nyss haft en väldigt kall period då han backade ca 21 miljoner sek.

Så att plussa nästan alltid kan vara svårt även för dem allra bästa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är många pokerkändisar.

men jag tror det är 1000 st pro på live poker-tureringar

 

-----------------------------------------------

 

när man kan be boss dra åt skogen och sluta jobbet.

och äta ute 3 gånger varje dag (1000+ kr)

sparka ut fru/flickvän.

ha råd att köpa en hora varje dag 3000-30000 kr

 

då är man pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med sponsor/reklam pengar behöver man inte vara /kalla sig pro

när man inte behöver sponsor/reklam pengar.

vinner alla sat.. online till 10000$ tureringar live.

eller kan köpa in sig på 10000$...........

och bara andvända 1 procent av bankrullen.

du kan nog börja kalla sig pro.

hur mycket ska man gå plus varje dag ?

vecka ? månad ? år ?

(när är man pro ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara pokerpro är något man känner inom sig att man är. Killen som multitablar NL 50 med bra rb och har en fin starthandstabell till hands, klart han är pro! Funkar också ruggigt bra som musöppnare på landsorten. Vad gör du? (iofs vet alla allt om alla redan) Så det blir mer, jag har hört att du är pokerproffs? Tjejen tänker, det här är större än när jag sög Baren- Ingos raggarballe. Vill ha, vill ha, NU! Några bjud- Kopparbergs cider senare får man ligga för första gången och all mobbing från låg-, mellan-, högstadiet + naturprogrammet är glömd.

 

OP:s fråga är lite som, "hur vet jag om jag är cool?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker ordet "pokerproffs" troligen är det mest pinsamma ord att använda i en mening som handlar om sig själv?

 

Tycker "finsnickare" är klar etta. "Pokerproffs" är bara 2a, så jag antar att det bara är du som tycker det är mest pinsamt:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker ordet "pokerproffs" troligen är det mest pinsamma ord att använda i en mening som handlar om sig själv?

 

Vet vad du menar. Ibland presenterar mina polare mig som "pokerproffset" och jag tycker det är ganska jobbigt. Försöker att undvika att berätta för folk vad jag lever på, men om jag väl säger så är jag "pokerspelare" inte "pokerproffs".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul ämne. Finns många i det här landet som lever på att spela poker. Dock förstår jag inte riktigt varför man någonsin skulle vilja titulera sig "pokerproffs". Det är väl bland de sunkigaste yrken man kan tänka sig.

 

När jag förklarar min livssituation försöker jag vara snabb med att förklara att det är något jag gör för tillfället.

 

Pokerproffs är väl en titel man sätter på sig själv. Ungefär som konsult... :-)

Frågan är väl snarare varför man någonsin skulle vilja titulera sig som något sådant.

 

"Aha du jobbar som hjärtkirurg, intressant"

"Själv spelar jag kort, men jag är ganska rik"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså kan man inte snacka om pokerproffs, då de inte är en sport.:roll:

 

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/195/49851.html

1) sport. profes*sionell idrottsman, yrkesidrottsman. IdrBl. 1924, nr 73, s. 7.

(N. N.) för 10000 pund om han blir proff. SvD(D) 1947, nr 259. s. 11.

3–1 till Sverige slutade den lektion i fotboll som de engelska proffsen fick av svenska landslaget. VeckoJ 1949, nr 21, s. 15.

 

2) (mera tillf.) i utvidgad anv., om yrkesmässig utövare av annan värksamhet.

Bli proffs i upp*läsning. DN(A) 1931, nr 123, s. 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Jag jobbar som sjuksköterska. Det är alltså min proffession. Jag är proffs på det jobb jag gör eftersom pengarna jag tjänar är min inkomst. Jag är alltså proffessionell sjuksköterska. Även om min lön är piss så är jag proffs på det...Usch, nu blev jag riktigt nere...:oops:

 

Det är fortf bättre än att vara duktig på kort :-)

 

Ärligt talat, vilken värdelös egenskap, "jag är bra på att spela kort".... Nu blev JAG nere. O jag är inte ens bra på att spela kort.... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...