Gå till innehåll

Dubbelkonton?


jaroiten

Recommended Posts

  • 1 month later...
Är det tilllåtet att ha två konton?

 

Om inte så bör ni stänga danielfroberg och FullTiltGrinder.

 

Det bör ni iofs ändå göra iom att snubben verkar lite skum och bland annat har blåst dapine87 på $500.

 

Dubbelkonton tror jag absolut är förbjudet!

Men det står inget om det i reglerna har skickat ett e-post till dem så att dom kan nämna det i reglerna om det nu inte är så att det är lagligt att ha dubbelkonto8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla konton på en forum bör vara ok och hör definitivt inte till ovanligheterna.

 

En del kanske vill skriva mera seriöst med ena nicket och sedan resten på det andra.

Vågar man inte stå för vad man skriver/skrivet så kanske man inte har så mkt att tillföra? Bad modsen ändra mitt nick när jag fick barn, vilket de godkände med förbehållet att mitt tidigare nick finns med. Skriver mest skit och det står jag för :-D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man inte stå för vad man skriver/skrivet så kanske man inte har så mkt att tillföra? Bad modsen ändra mitt nick när jag fick barn, vilket de godkände med förbehållet att mitt tidigare nick finns med. Skriver mest skit och det står jag för :-D

 

Den där "Tidigare känd som..." behöver man bara ha två veckor i signaturen om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar faktiskt inte problemet om man inte använder kontona till att trolla, spamma eller prata med sig själv.

 

Om någon t ex tycker sig ha anledning att använda ett mer anonymt konto för att diskutera känsliga frågor borde det vara okej.

 

Edit: I och för sig förekommer det väl vissa tävlingar här som det vore fusk att delta i med flera konton. Det kan ju vara en anledning att förbjuda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar faktiskt inte problemet om man inte använder kontona till att trolla, spamma eller prata med sig själv.

 

Om någon t ex tycker sig ha anledning att använda ett mer anonymt konto för att diskutera känsliga frågor borde det vara okej.

 

Jag är av uppfattningen att man ska bete sig likadant online som man skulle göra IRL. Dessutom är det ju tämligen oärligt mot alla andra medlemmar som sköter sig i detta avseendet, no? Sjukt löjligt om någon "hög-postare" skulle skapa ett konto enkom för att diskutera något som skulle gå stick i stäv med hur han/hon uttryckte sig i vanliga fall.

 

Den där "Tidigare känd som..." behöver man bara ha två veckor i signaturen om jag inte minns fel.
Ahja, har inget att skämmas för ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av uppfattningen att man ska bete sig likadant online som man skulle göra IRL. Dessutom är det ju tämligen oärligt mot alla andra medlemmar som sköter sig i detta avseendet, no?

Är det det? Jag talar inte om allt med alla i verkliga livet, och en fördel med onlinevärlden är ju att man när man känner för det kan få vara anonym även om det man skriver ändå är publikt. Varför skulle det bli oärligt när man frigör sig från en viss signatur? Det är väl möjligt att det snarare blir ärligare om folk ibland kan få slippa bry sig så mycket om hur de uppfattas. Särskilt om ens riktiga identitet är känd, men även om man byggt en onlineidentitet som man känner sig låst av.

 

Sjukt löjligt om någon "hög-postare" skulle skapa ett konto enkom för att diskutera något som skulle gå stick i stäv med hur han/hon uttryckte sig i vanliga fall.

Kanske löjligt. Men man skulle åtminstone få en diskussion som inte uppstått om denne inte kunnat uttrycka sig anonymt. Och det är väl i så fall en vinst för forumet, så länge det andra kontot inte används till trams eller att luras.

 

Visst, om ett forum var mer privat och socialt för mig och nån jag verkligen kände sedan under förklädnad diskuterade saker med mig kanske jag skulle känna mig bedragen när det kom fram. Särskilt om vi pratat i PM. Men jag har inte ett sånt förhållande med någon här och jag har svårt att se dubbla konton som ett problem i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla konton på en forum bör vara ok och hör definitivt inte till ovanligheterna.

 

En del kanske vill skriva mera seriöst med ena nicket och sedan resten på det andra.

 

Har själv ett gammalt oanvänt konto pga att jag inte var nöjd med nicket.

 

Det är inte "lagligt" på något seriöst forum eller community.

Och vågar man som skrivet av någon medlem innan inte stå för vad man skriver så ska man fan inte vara medlem heller.

Ibland skämmer man ut sig men det är inte mer med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med IRL? Diskussioner och småprat inom ett kompisgäng? Det är i så fall en jättedålig liknelse.

 

Anonymiteten är ju långt ifrån den största skillnaden. Betydligt viktigare är ju vilka man vänder sig till, att det man säger kan läsas av vem som helst med intresse i frågan i flera år framöver, att den som är ointresserad av vad man säger enkelt kan strunta i ett långt och tråkigt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med IRL? Diskussioner och småprat inom ett kompisgäng? Det är i så fall en jättedålig liknelse.

 

Anonymiteten är ju långt ifrån den största skillnaden. Betydligt viktigare är ju vilka man vänder sig till, att det man säger kan läsas av vem som helst med intresse i frågan i flera år framöver, att den som är ointresserad av vad man säger enkelt kan strunta i ett långt och tråkigt inlägg.

Förstår verkligen inte vad som är svårt att förstå i mitt lilla resonemang. Det hela är verkligen rätt enkelt. Jag menar att det är fel att skapa dubbla konton för att kunna ha ett "slaskkonto" genom vilket man kan uttrycka åsikter som kanske går stick i stäv med ens orginalkontos framtoning. (och med IRL menar jag såklart att det inte är möjligt såtillvida du inte lärt dig shapeshifta ;-) )

 

Återigen, vågar du inte stå för dina åsikter kanske du bara ska hålla käft (och med "du" så menar jag inte dig specifikt Fnii! Grrp!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår verkligen inte vad som är svårt att förstå i mitt lilla resonemang. Det hela är verkligen rätt enkelt. Jag menar att det är fel att skapa dubbla konton för att kunna ha ett "slaskkonto" genom vilket man kan uttrycka åsikter som kanske går stick i stäv med ens orginalkontos framtoning.

Jag förstår ditt resonemang men inte ditt val av liknelse. Det är väl rimligare att jämföra med en anslagstavla eller insändarsida än med umgänge face to face?

 

Återigen, vågar du inte stå för dina åsikter kanske du bara ska hålla käft (och med "du" så menar jag inte dig specifikt Fnii! Grrp!).

Eftersom det här är mitt enda konto här tackar jag för tydligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt resonemang men inte ditt val av liknelse. Det är väl rimligare att jämföra med en anslagstavla eller insändarsida än med umgänge face to face?

 

Det är inte liknelsen i sig som är viktig. Det jag är ute efter är att jag förväntar mig att man ska uppföra sig som om man faktiskt umgicks i IRL. I förlängningen betyder det alltså att man ska stå för vad man säger, uppträda på ett hyggligt moget vis, visa ett visst mått av respekt för sin omgivning och på ett litet lagom sätt verka för att upprätthålla en gemütlich atmosfär.

 

Är det tillåtet med dubbla konton så kan du ge dig tusan på att det tar ett par månader och sedan lägger moderatorerna ner för de skulle inte göra annat än att sitta och radera poster och banna folk (vilket de iofs gör rätt friskt idag med).

 

Btw, varför är mgps bannad? Fyllesnackat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i så fall är det ju inte heller de dubbla kontona som är problemet, utan tramset.

 

Om man ändå kan frysa andra konton som är knutna till det som missköter sig finns det väl ingen anledning att tro att möjligheten till dubbla konton skulle innebära en katastrofal nivåsänkning. Framförallt inte eftersom det såvitt jag ser inte är förbjudet i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig men det har väl framgått. Jag vet inte hur det är med dig men jag vill veta vem jag pratar med. Rättelse. Jag vill åtminstone vara förvissad om att personen jag talar med är en unik profil på forumet och inte ett konto skapat för att kunna bibehålla någon helylleimage på sitt ordinära konto.

 

Exempel. Ta Jennez. Killen som aldrig sticker ut hakan och gör allt för att vara alla till lags. Han är en sån där som hjälper gamla damer att korsa gatan osv. Tänk om det skulle komma fram att han även låg bakom kontot eury!? Skulle det inte lämna en något fadd smak i munnen på dig...

 

Ahja, till syvende och sist anser jag att det kokar ner till moral. Ge mig en riktigt bra anledning till att ha två konton. Svårighetsgrad: att skapa ett konto för att ge uttryck för en obekväm åsikt räknas ej.

 

*edit* Vad kommer det sig att ingen mod har brytt sig om att besvara OP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav några anledningar i min förra post i den här tråden.

Det är ju för att skydda ett betydelselöst rykte som respekterad postare.

 

Skapar man dubbelnick för att driva med en särskild person så går man naturligtvis över gränsen.

 

Själv är jag rätt nyfiken på vilka nicknames som döljer sig bakom posterna i spelberoendeavdelningen tex.

Är det månne samma lirare som pawnar andra i andra forumdelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel. Ta Jennez. Killen som aldrig sticker ut hakan och gör allt för att vara alla till lags. Han är en sån där som hjälper gamla damer att korsa gatan osv. Tänk om det skulle komma fram att han även låg bakom kontot eury!? Skulle det inte lämna en något fadd smak i munnen på dig...

Nej. Jag tar inte invånarna på ett internetforum så allvarligt. Jag känner inte de personerna eller någon annan här personligen. Eury är dock en användare jag uppskattar och som för mig ger forumet mervärde. Om dubbla konton vore enda anledningen att han vågade skriva skulle jag alltså vara tacksam för att det tilläts.

 

Jag hänger på privatare forum också med människor jag träffar varje vecka. Där kanske det skulle kännas annorlunda. Eller inte, eftersom det egentligen inte vore värre än anonyma lappar på en anslagstavla. Värre vore det om personen började konspirera via PM.

 

Ahja, till syvende och sist anser jag att det kokar ner till moral. Ge mig en riktigt bra anledning till att ha två konton. Svårighetsgrad: att skapa ett konto för att ge uttryck för en obekväm åsikt räknas ej.

Jag kanske vill frigöra mig från folks uppfattning om mig för att inte påverka hur en frågeställning uppfattas.

 

Jag kanske vill diskutera könsvårtor samtidigt som jag inte vill tala om för hela världen att jag lider av detta.

 

Jag kanske har andra hemligheter eller problem som jag vill diskutera

 

Jag kanske har målat in mig i ett hörn genom att spela tuff och allvetande och vill ställa en enkel fråga utan att bli hånad.

 

Jag kanske har blivit en forumprofil utan att egentligen vilja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel. Ta Jennez. Killen som aldrig sticker ut hakan och gör allt för att vara alla till lags. Han är en sån där som hjälper gamla damer att korsa gatan osv. Tänk om det skulle komma fram att han även låg bakom kontot eury!? Skulle det inte lämna en något fadd smak i munnen på dig...

 

Det var ju ett jävla tjatande om mig i exempel hit och dit nuförtiden. Jag står för allt jag skriver både här och IRL (inte för att du påstår ngt annat då TF). Jag tror att rätt många här inne vet vem jag är så jag kan liksom inte gömma mig bakom mitt nick. Har otaliga gånger mött personer som direkt sagt ”Ahhh, Jennez!” när jag presenterat mig med mitt riktiga namn. Därefter brukar de iofs också säga ”Vad tjock du är!” eller ”Varför har du tagit mina pengar?” men det hör kanske inte hit.

En intressant iakttagelse är att folk i allmänhet efter att de identifierat mig inte vill stå för sina egna nick här inne. Kanske är de rädda för att ta en diskussion eller så står de helt enkelt inte för det de skriver här.

 

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Ökar ju min postcount om inte annat. Blev knäpp på din liknelse där TF. Jag förstår att du är ironisk men jag har inte riktigt klurat ut hur ännu.

 

Jag har trampat en jäkla massa människor på tårna här inne, inte bara flitiga postare utan säkert också en hel del lurkare. Jag är alltså medveten om detta. Jag måste stå för det eftersom folk vet vad jag heter och jag har dessutom inte världens vanligaste efternamn. Poängen är hur som helst att jag hade stått för det även om jag hette Anders Eriksson (no offense om ngn som verkligen heter så läser detta) och kom från en torparstuga i Närke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Ökar ju min postcount om inte annat. Blev knäpp på din liknelse där TF. Jag förstår att du är ironisk men jag har inte riktigt klurat ut hur ännu.
Exemplifierade bara med två kända profiler som jag vart hyggligt säker på inte skulle ta illa upp. Men eftersom ni bägge skriver väldigt rättframt och på ett I take crap from no man så vart jag ju tvungen att ge någon tvärtomegenskaper. Tokigt det blev va? ;-)

 

Jag kanske vill frigöra mig från folks uppfattning om mig för att inte påverka hur en frågeställning uppfattas.

 

Jag kanske vill diskutera könsvårtor samtidigt som jag inte vill tala om för hela världen att jag lider av detta.

 

Jag kanske har andra hemligheter eller problem som jag vill diskutera

 

Jag kanske har målat in mig i ett hörn genom att spela tuff och allvetande och vill ställa en enkel fråga utan att bli hånad.

 

Jag kanske har blivit en forumprofil utan att egentligen vilja det.

Jag är ledsen men jag köper faktiskt inte att en profil, om man nu så vill, inte skulle kunna posta något av det ovanstående. Besides, det här är ett pokerforum. Hur många ämnen, förutom spelberoende då, kan det finnas som skulle få någon att känna sig tvungen att skriva anonymt?

 

På Pappaforum har vi skapat en grupp där man kan skriva, oinloggad, men där har ämnena en annan karaktär också.

 

No hard feelings jennez, right? Skulle f.ö inte blinka två sekunder över att avslöja mitt nick för dig om vi träffades. Kör du på E6an, förbi Varberg, nångång så är du välkommen in på en kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...