gurravasa Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Håller inte med. Tycker def att många inlägg e bra och visst finns det resonemang bakom. Anledningen till att jag inte resonerar som dig är att: 1: Vilken anledning har vi att tro att Jorwin har oss slagen?? Och speciellt efter riv action check-check-bet som du beskriver? 2: Position är ett av det starkaste vapnen som finns. Nutoenekas hand kan vara allt från stegdrag, färgdrag och TPTK. De ALLRA flesta händer är han marginellt efter (pottmässigt) och gör han nu det bästa av ALLA moves att trycka bort både SB och mig ur potten så har han stor chans att ta hem potten UI. Som jag sa innan; tom UTAN showdown. //D Mitt beska inlägg gav lite resultat eftersom alla inlägg med resonemang i den här handen i stort sett kom efter mitt inlägg! Jag är bara intresserad av att få igång diskussionen vilket verkar ha lyckats i den här tråden iaf! Jag tror inte att Jorwin har oss slagen på turn, han kan ha oss slagen med ett tvåpar eller triss men kanske troligare ett starkt drag. Det går dock inte att fastställa vilka riverkort som hjälper honom vilket gör att vi måste räkna med honom på river. I din punkt två håller jag inte med alls. Det finns ingen anledning för honom att tro att han ska kunna köpa potten. Att 3-betta med ett drag på turn i en så här stor pott med så tung action är inget bra move med drag eftersom chansen att få vik är liten och han har ingen anledning att tro att ingen av hans två motståndare har en hand här efter så tung action. Hans 3-bet är utan tvekan för värde. Om du har en read att han är en dålig spelare som bygger stora potter med drag när de inte har equity att göra det så är det såklart möjligt, men dessa utgör bara några procent av spelarna på denna nivå. Dessutom får han inte chans att höja på river om han skulle träffa sitt drag vilket gör en 3-bet med drag ännu sämre. IMHO gör han ett mycket dåligt "move" om han höjer med någon av de händer som du beskriver, dvs bygga en stor pott med en medioker hand som behöver förbättras. Att du tycker att det skulle vara det "bästa av alla moves" i hans situation med en sådan hand som du beskriver gör att jag undrar hur det står till med dina pokerkunskaper... Citera
Saint_Bjorn Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 david, föreslår att du postar hh:n på 2+2 så kanske du får några vettiga kommentarer. Jag läste positionerna fel; vi sitter först, inte i mitten. Försvårar riverspelet, men påverkar inte mitt beslut att syna turn. Linjen att folda river UI är huvudlös imo. Fold finns, men det har mindre att göra med om vi träffar eller inte. Det finns inte tillräckliga bevis att vi är slagna på turn och potten är jäkligt stor. Jag förstår inte varför man ska krångla till det i stora potter med en massa döda pengar, där sådana här beslut ofta är marginella. Beslutsvåndan gäller oftast inte call eller fold, utan call eller raise. Jag förlorar hellre 1-2BB extra i en stor pott än förlorar en stor vinst där jag tagit ett marginellt foldbeslut. IMHO gör han ett mycket dåligt "move" om han höjer med någon av de händer som du beskriver, dvs bygga en stor pott med en medioker hand som behöver förbättras. Generellt håller jag väl med. Men mot dig hade det uppenbarligen varit ett väldigt bra move. Citera
gurravasa Postad 14 September , 2007 Rapport Postad 14 September , 2007 Jag förstår inte varför man ska krångla till det i stora potter med en massa döda pengar, där sådana här beslut ofta är marginella. Beslutsvåndan gäller oftast inte call eller fold, utan call eller raise. Jag förlorar hellre 1-2BB extra i en stor pott än förlorar en stor vinst där jag tagit ett marginellt foldbeslut. SH-limit Hold-em är en form av poker som handlar om att göra många små marginella beslut. Håller med om att foldbeslutet blir mer marginellt ju större potten är, men jämför vi pottstorleken och chansen att vinna så spelar inte pottstorleken i sig någon roll. Hade potten varit 100BB på river så hade vi bara behövt någon promille av en chans för att göra en syn EV+. Här behöver vi 5% vilket jag inte tror att vi har. Tror du att du vinner 5% så ska du absolut syna, men inte bara för att potten är stor utan för att du anser att det är ett EV+ beslut. Citera
david Postad 17 September , 2007 Författare Rapport Postad 17 September , 2007 Att du tycker att det skulle vara det "bästa av alla moves" i hans situation med en sådan hand som du beskriver gör att jag undrar hur det står till med dina pokerkunskaper... Jag hänger ju här på forumet av en anledning. Det vill säga jag vill lära mig mer pokerkunskaper, så din "undran" var egentligen ganska självklar - dvs dum. Men ok, jag köper en del av vad du skriver, dock inte i detta fallet. Det här var ju "det bästa av alla moves" eftersom om han hade mött DIG (och så som du tycker alla borde spelat) så hade han ju vunnit potten. //D Citera
Flesh2Flesh Postad 17 September , 2007 Rapport Postad 17 September , 2007 Hur gick det tillslut? Citera
david Postad 17 September , 2007 Författare Rapport Postad 17 September , 2007 Tack för alla åsikter. Inte jätteintressant, men blev väldigt förvånad över showdown, men man ska aldrig sluta förvånas. HOLD'EM LIMIT ($5/$10) - 2007/08/29 - 05:58:46 (ET) Table 'Gilgamesh' 6-max Seat #3 is the button Seat 1: thelandlordz ($693 in chips) Seat 2: j3r03n ($278.50 in chips) Seat 3: nutoneaka ($157 in chips) Seat 4: turbo6969 ($552.50 in chips) Seat 5: Hero ($500 in chips) Seat 6: jorwin ($317.50 in chips) turbo6969: posts small blind $2 Hero: posts big blind $5 *** HOLE CARDS *** Dealt to Hero jorwin: raises $5 to $10 thelandlordz: calls $10 j3r03n: folds nutoneaka: calls $10 turbo6969: calls $8 Hero: raises $5 to $15 jorwin: calls $5 thelandlordz: calls $5 nutoneaka: calls $5 turbo6969: calls $5 *** FLOP *** turbo6969: bets $5 Hero: raises $5 to $10 jorwin: calls $10 thelandlordz: folds nutoneaka: calls $10 turbo6969: calls $5 *** TURN *** turbo6969: bets $10 Hero: raises $10 to $20 jorwin: calls $20 nutoneaka: raises $10 to $30 turbo6969: folds Hero: calls $10 jorwin: calls $10 *** RIVER *** Hero: checks jorwin: checks nutoneaka: checks *** SHOW DOWN *** Hero: shows (a pair of Kings) jorwin: mucks hand nutoneaka: mucks hand Hero collected $212 from pot *** SUMMARY *** Total pot $215 | Rake $3 Board Seat 1: thelandlordz folded on the Flop Seat 2: j3r03n folded before Flop (didn't bet) Seat 3: nutoneaka (button) mucked Seat 4: turbo6969 (small blind) folded on the Turn Seat 5: Hero (big blind) showed and won ($212) with a pair of Kings Seat 6: jorwin mucked Citera
Recommended Posts