Gå till innehåll

Vad händer efter döden?


bossbaver

Recommended Posts

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ditt liv börjar om från början igen, tidsnog...

Och varför tror jag nu detta, teorin är grundad från en observation som vissa var inne på. Alla har vi vell upplevt

en såkallad "dejavu" upplevelse, att man sett eller gjort exakt

samma sak innan. Är ni med mig?

Vissa säger att det betyder att man är på rätt spår i livet, jag säger att man återupplever sitt liv igen. Livet är en "film" som har ett böjan och slut, och vi är ett kapitel i den filmen. Varje gång vi återföds kommer vi att få fler och fler dejavu upplevelser tills vi tillslut ser hela vårat liv i vårat huvud, och först då kan vi ändra våra val vi gjort i de tidigare liven. När vi vet konsekvenserna av allt vi gör, och en ny "film" med nya händelser och nya konsekvenser kommer att uppstå...

Living the dream!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt liv börjar om från början igen, tidsnog...

Och varför tror jag nu detta, teorin är grundad från en observation som vissa var inne på. Alla har vi vell upplevt

en såkallad "dejavu" upplevelse, att man sett eller gjort exakt

samma sak innan. Är ni med mig?

Vissa säger att det betyder att man är på rätt spår i livet, jag säger att man återupplever sitt liv igen. Livet är en "film" som har ett böjan och slut, och vi är ett kapitel i den filmen. Varje gång vi återföds kommer vi att få fler och fler dejavu upplevelser tills vi tillslut ser hela vårat liv i vårat huvud, och först då kan vi ändra våra val vi gjort i de tidigare liven. När vi vet konsekvenserna av allt vi gör, och en ny "film" med nya händelser och nya konsekvenser kommer att uppstå...

Living the dream!

 

isf tror jag mer på reinkarnation. när jag var liten och vi var på semester så körde vi förbi en kyrka, och jag hävdade med bestämdhet att "jag har varit i den kyrkan med pappa när pappa var liten". mina föräldrar försökte förklara att det gick ju inte, men jag var tydligen sjukt envis till den grad att de fick i princip gå med på det jag sa för att jag inte skulle balla ur helt. min kära mor är övertygad om att det hade att göra med ett minne från ett annat liv, själv har jag inget minne whatsoever av incidenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror vi hamnar i en annan "dimension" men att vi människor är olika dåliga på att se/förstå livet utanför oss själva. Jag tror att i framtiden så kommer supermänniskor som Cristopher Langan kunna förklara samband mellan olika dimensioner/andeväsen eller vad man nu vill kalla det genom matematik.

 

För oss vanliga dödliga så gör vi nog bäst i att lägga vår tankemöda där den gör nytta/det som vi har kapacitet att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror vi hamnar i en annan "dimension

 

räcker inte 13 dimensioner? väl där skulle ditt medvetande vara så annorlunda mot det som du har i vår 13 dimensionella världså att säga att det är du vore menlöst.

 

sedan förstår jag inte varför det skulle vara något positivt att hamna i en annan värld med andra regler. dels fungerar man inte och om man hade gjort det hade det nog varit mest förvirrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner mig hyffsat smart. och då befinner jag mig någonstans mellan top 1-15% av populationen mätt i IQ. Kan inte riktigt föreställa mig hur smart någon som det går 1/miljard på är. Hur hjärnan fungerar och hur känslor uppstår ex religiösa upplevelser dejavu eller nära döden är långt ifrån kartlagt.

 

I fallet med Langan. Det jag har läst av han verkar rimligt i mina ögon. Ju smartare någon är desto mer sannolikt att han har rätt IMO. vet inte hur man ska se på det att han är självlärd. Jag väljer att ta det på gott och ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar ändå vara hel del luckor kvar i NDE fältet

 

Tycker vidare att människor med väldigt hög IQ är fascinerande och lyssnar gärna på teorier som kommer från dem. Kolla bara vilka teorier som kommit från några av mänsklighetens skarpaste hjärnor så som Newton, Einstein, Hawking, Bohr m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stör du dig på just utrycket "supermänniska" eller tycker du IQ är en dålig skala för att mäta hur "smart" en människa är?

 

Har inga större problem med uttrycket "supermänniska", stör mig mer på att du anser Langan vara en sådan. Han är snarare ett bevis på hur en enskild egenskap som hög IQ är irrelevant i termer av stort tänkande.

 

Verkar ändå vara hel del luckor kvar i NDE fältet

 

Tycker vidare att människor med väldigt hög IQ är fascinerande och lyssnar gärna på teorier som kommer från dem. Kolla bara vilka teorier som kommit från några av mänsklighetens skarpaste hjärnor så som Newton, Einstein, Hawking, Bohr m.m.

 

Mhm, så dessa herrar har en väldigt hög IQ? (Du behöver inte svara, frågan är retorisk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått meningen med att återuppstå som en annan människa/djur om vi ändå inte har en aning om att vi har varit i en annan kropp innan.

Jag har väl ingen nytta av att ha varit t.ex Dalai Lama i ett tidigare liv om jag inte kommer ihåg det nu? Eller människan alltid det "första steget"?

 

Jag önskar ofta att jag trodde på nåt annat än en tråkig "vetenskaplig" världsbild. Min egen teori är att jag har svårt att gå ta till mig något annat än vad jag anser vara logik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

va? om vi bortser från att artiklarna är allmänt röriga och saknar källhänvisningar etc (främst deja vu) så finns det helt klart en hel del forskning kvar att göra på området och forskarkåren i dagsläget är knappast enad..

 

Jag saknar bland annat studier av eventuell korrelation mellan religion / NDE. Om religiösa människor får fler NDE eller deras NDE innehåller fler trospecifica scener så är det indicier på att NDE inte innebär ett liv efter döden.

Tvärtom om ickereligiösa får lika mycket NDE som religiösa och NDE är "neutrala" så ökar det sannolikheten för att NDE kan innebära ett liv efter döden.

religiöst svammel som himmel och helvete verkar inte heller existera i NDE.

 

Skulle också vilja se studier på djur och mer test av droger på människor, rent allmänt behöver inte vara i samband med NDE.

Det är LÅNGT kvar innan vi har kartlagt hjärnan. Mänskligt medvetande finns men kan inte förklaras än, UFON, spöken och liv efter döden finns kanske eller troligen beroende på vem du frågar. hur som haver så finns det ingen förklaring ännu - men eftersom det finns så behövs en förklaring och det är väl här CTMU kommer in men om någon har en bättre teori eller modell så lyssnar jag gärna.

 

"I believe that there is a level on which science and religious metaphor are mutually compatible"
"This connection of our minds to the Mind of God, which is like the connection of parts to a whole, is what we sometimes call the soul or spirit, and it is the most crucial and essential part of being human."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad säger man? Jag låter bli att ge mig in i er diskussion om spöken och NDEs, klistrar dock in ett rätt hälsosamt inlägg ang. CTMU från ett annat forum.

 

That’s Langan’s problem: his CTMU masterpiece consists largely of undefined jargon, not known to real experts and not explained by Langan himself.

 

That is the sure sign of a crackpot.

 

The other problem is that those of us who have some real expertise in some of the fields about which he pontificates find his musings to be nonsense.

 

I have a Ph.D. from Stanford in elementary particle theory: I know a great deal about quantum mechanics. I also am co-patentholder on several patents that apply information theory to various problems in computer and communication systems.

 

Quantum physics and information theory are two of the subjects Langan appeals to in his CTMU work. Part of the point is to make it sound as if you would recognize the profundity of his writing if only you understood all of the technical background as he does. Well, in those two fields, I do understand the technical background, and his use of those subjects is a sham: it only seems impressive to people who are as ignorant of those subjects as Langan is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

langan...

 

är ju fint att quoteminea för att hitta något som stödjer ens egen teori. är ju en klassiker bland religiösa annars att citera einstein. kunde du inte valt langans citat om att han tycker det viktigaste för mänskligheten är att införa eugenetik som väl är ett känsligt ämne numera, knappt någon som talar om övergreppen som skedde på stor skala i sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...