Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Antar du har provat på någon detox-kur någon gång, tankar?

 

inga jätteavancerade typ ayahuasca ceremony etc. vart på spa ett antal gånger och prövat ett antal behandlingar som kallats någon variant på detox. mest mumbojumbo imo. hela massage-tänket känns väldigt via positiva.

 

har i princip slutat ta massager, detox etc förutom när jag gör det socialt eller för att jag vill slappna av lite. värdet av det jag ser är att man blir berörd, men tycker ofta det mest gör ont och tror inte det är hälsosamt.

 

imo spara pengarna och lägg samma tid på att fokusera på att röra dig bra. dans t ex, movnat eller gå i skogen på egen hand men fokusera på att gå bra.

 

 

en väldigt viktig lärdom som jag fick på instruktörskursen. ska man inte träna bra ska man inte träna. för att träna genom att göra en teknik dåligt är att träna på att bli dålig på tekniken vilket är en form av antiträning.

 

gör man t ex hopp och börjar bli trött och har problem att landa rätt är det bättre man pausar än att man kör vidare ändå. löptränar man och börjar tappa sin hållning är det bättre att stanna och börja om än att bara köra vidare och träna in en ovana. (ni vet vilken träningsform detta är en stark kritik emot)

 

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

The male reproductive tract has been identified as a target tissue for vitamin D, and previous data suggest an association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] with testosterone levels in men. We therefore aimed to evaluate whether vitamin D supplementation influences testosterone levels in men. Healthy overweight men undergoing a weight reduction program who participated in a randomized controlled trial were analyzed for testosterone levels. The entire study included 200 nondiabetic subjects, of whom 165 participants (54 men) completed the trial. Participants received either 83 μg (3,332 IU) vitamin D daily for 1 year (n = 31) or placebo (n =2 3). Initial 25(OH)D concentrations were in the deficiency range (< 50 nmol/l) and testosterone values were at the lower end of the reference range (9.09-55.28 nmol/l for males aged 20-49 years) in both groups. Mean circulating 25(OH)D concentrations increased significantly by 53.5 nmol/l in the vitamin D group, but remained almost constant in the placebo group. Compared to baseline values, a significant increase in total testosterone levels (from 10.7 ± 3.9 nmol/l to 13.4 ± 4.7 nmol/l; p < 0.001), bioactive testosterone (from 5.21 ± 1.87 nmol/l to 6.25 ± 2.01 nmol/l; p = 0.001), and free testosterone levels (from 0.222 ± 0.080 nmol/l to 0.267 ± 0.087 nmol/l; p = 0.001) were observed in the vitamin D supplemented group. By contrast, there was no significant change in any testosterone measure in the placebo group. Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone levels. Further randomized controlled trials are warranted to confirm this hypothesis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

en väldigt viktig lärdom som jag fick på instruktörskursen. ska man inte träna bra ska man inte träna. för att träna genom att göra en teknik dåligt är att träna på att bli dålig på tekniken vilket är en form ...

 

Låter inte helt anti-fragile, att saker alltid skall göras på ett o samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte helt anti-fragile, att saker alltid skall göras på ett o samma sätt.

 

kan lova dig att gör du hopp från sten till sten så kommer du variera din träning bra mycket mer än valfri annan teknikteknikträning de flesta andra gör. men man ska ändå göra dem rätt. börjar man slarva och falla framåt, landa stötigt eller har dålig timing på armarna är bättre att stanna upp och samla sin fokus än att bara nöta på och hoppas de blir bättre.

 

här kan vi se en som tränat teknik väldigt bra:

 

tycker du han gör hoppen på ett och samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen när blev paleo extremdiet? men jo, jag gör en complete checkup varje eller vartannat år. mina blodvärden är grymt bra förutom mitt höga HDL och totalkolesterol som läkaren vill jag ska sänka.

 

Ja, min anmärkning var inte ett angrepp på din specifika diet eller så, utan mer ett uppriktigt råd som du kan ta beslut på. Läser man Nassim Taleb är rimligen en tolkning att man inte ska gå till läkaren i onödan eftersom läkare allt som oftast gör mer skada än nytta. Det är självklart bättre att du kollar läget någon gång per år och tar ställning till eventuella avvikelser. Om du är insatt i din diet vet du vilka avvikelser du kan acceptera / förvänta dig och vilka du kanske bör se upp lite med.

 

Taleb förklarar varför läkarbesök, förebyggande behandling av nästan-friska människor, PSA-screening och mammografi är fel:

 

administering mammograms to women over 40 on an annual basis does not lead to an increase in life expectancy, because a doctor, seeing a tumor, cannot avoid doing something harmful, like surgery followed by radiation, chemotherapy, or both — that is more harmful than the tumor

 

nu vet jag inte vad du menar med mycket. 5000E är ju 15min i solen. inget jag orar mig för. börjat minska på dosen lite nu på våren, äter typ 6dagar i veckan.

 

Det är ingen som vet var gränsera för långvarig "överdosering" vitamin D går.

 

Jag tror inte att 125ug per dag på något sätt skulle vara livsfarligt. Tvärtom ligger du förmodligen en faktor 4-5 under vad som kan vara skadligt.

 

Däremot skulle jag som sagt vara noga med magnesium-halterna eftersom vitamin D behöver magnesium för att aktiveras vilket betyder att en överkonsumtion eventuellt tömmer depåerna. Vidare inlagras kalcium, och det kan vara smart att fundera över kalcium:magnesium förhållandet i dieten.

 

Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan att syntesera i hud och att inta d3 oralt. Med din jämförelse skulle doser på 500ug (20 000 IE) vara helt okej, det är ju bara 60 minuter i solen. En skillnad är att kroppen inte kan syntesera dessa mängder i huden. Det finns i litteraturen exempel på folk som ätit 20-50k IE per dag och fått svåra komplikationer, något man inte får av 60 minuter i solen. Att 125ug motsvarar 15 min i solen bygger på mätningar av 25(OH)D-värden i blodet efter lite solsyntes respektive oralt. Det har inget med långvarig effekt att göra.

 

Apropå sol blir man enligt Taleb förövrigt immun mot radioaktivitet och självklart blandar han ihop ihop detta med solens "strålning" (det skiljer liksom 4 tiopotenser i energinivå och penetrationslängden för vågpaketen går inte att jämföra på något sätt).

 

In the 1940s and 1950s many children and teenagers received radiation for acne, thymus gland enlargement, tonsillitis, to remove birthmarks and treat ringworm of the scalp. In addition to the goiters and other late complications, approximately 7 percent of patients who received this radiation developed thyroid cancer two to four decades later.

 

 

But let’s not write off radiation, when it comes from Mother Nature. We are necessarily antifragile to some dose of radiation—at naturally found levels. It may be that small doses prevent injuries and cancers coming from larger ones, as the body develops some kind of immunity to it.

 

Radon har vi haft i berggrunden mycket länge. Och hittills har ingen livsform lyckats bli immun mot varken alfa eller betasönderfall. Inte heller gammastrålning.

 

Så för att sammanfatta:

 

  • Det fanns inga sjukhus på 1700-talet
  • Det fanns nästan inga läkare som kunde springa runt och ta livet av folk
  • Det är inte penicillin utan vaccin som är nyckeln till minskad dödlighet
  • penicillin är inte antifragilt, vaccin är föredra ur antifragilitetssynpunkt
  • Vaccinationsprogram är en bra sak.
  • Man kan inte bli "immun" mot radioaktivitet.
  • PSA-test och screening är förmodligen bra. Det viktiga är att man ger patienten information och möjlighet att göra ett individuellt informerat val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, min anmärkning var inte ett angrepp på din specifika diet eller så, utan mer ett uppriktigt råd som du kan ta beslut på. Läser man Nassim Taleb är rimligen en tolkning att man inte ska gå till läkaren i onödan eftersom läkare allt som oftast gör mer skada än nytta. Det är självklart bättre att du kollar läget någon gång per år och tar ställning till eventuella avvikelser.

 

men det känns lite lustigt att jag som inte är utbildad läkare anser mig veta bättre. antingen har jag jättefel eller så är det en av de största skandalerna i modern historia som har pågått öppet inför miljontals insatta. pratar om mättat fett, HDL/LDL, HCLF-kostråd etc nu givetvis. om det stämmer vad motståndarsidan säger så har ju läkare lurat på sina diabetespatienter skit som gjort att de tvingats amputera ben, blivit blinda och annat. bra mycket värre än Talidomid-skandeln.

 

 

Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan att syntesera i hud och att inta d3 oralt. Med din jämförelse skulle doser på 500ug (20 000 IE) vara helt okej, det är ju bara 60 minuter i solen. En skillnad är att kroppen inte kan syntesera dessa mängder i huden. Det finns i litteraturen exempel på folk som ätit 20-50k IE per dag och fått svåra komplikationer, något man inte får av 60 minuter i solen.

aningen högre intervall tror jag

 

Published cases of toxicity involving hypercalcemia in which the vitamin D dose and the 25-hydroxy-vitamin D levels are known all involve an intake of ≥40,000 IU (1000 μg) per day.[90]

 

 

Apropå sol blir man enligt Taleb förövrigt immun mot radioaktivitet
We are necessarily antifragile to some dose of radiation—at naturally found levels. It may be that small doses prevent injuries and cancers coming from larger ones, as the body develops some kind of immunity to it.

 

om vi tar en forumit som äter paleo och vistas i sverige sommartid och är ute i direkt solljus naken 1h om dagen och i skuggan 8h om dagen. hur ofta tror du personen får malingt melanom jämfört med en annan forumit som äter enligt SLV, smörjer in sig med faktor 30 och bara solar 1h i veckan?

 

[*]Det fanns inga sjukhus på 1700-talet

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Hospitals_established_in_the_18th_century

http://www.pascalbonenfant.com/18c/medicine/

The first half of the 18th century saw the foundation of many hospitals in London and the rest of England.

 

[*]Det fanns nästan inga läkare som kunde springa runt och ta livet av folk
Bloodletting (or blood-letting) is the withdrawal of often small quantities of blood from a patient to cure or prevent illness and disease. Bloodletting was based on an ancient system of medicine in which blood and other bodily fluid were regarded as "humors" that had to remain in proper balance to maintain health. It was the most common medical practice performed by physicians from antiquity until the late 19th century, a span of almost 2,000 years.[1]

 

[*]penicillin är inte antifragilt, vaccin är föredra ur antifragilitetssynpunkt

om sjukdomen är värre än vaccinet. se vaccinet som halva sverige tog mot fågelinfluensan. via positiva har alltid massa risker, i detta fallet var uppsidan inte så stor för unga&friska då viruset knappt var farligt. dessutom visade vaccinet vara riktigt jävla illa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pandemrix#Side_effects

http://svininfluensan.com/content/biverningar-av-vaccinet-kom-smygande-livet-efter-influensavaccinet

 

hela poängen med det Taleb säger är att via positiva har en mycket högre bevisbörda än via negativa och when in doubt via negativa.

 

[*]Vaccinationsprogram är en bra sak.

delar av det ja. men delar av det är dåligt.

 

[*]Man kan inte bli "immun" mot radioaktivitet.

vid normala doser kan man eventuellt få egenskaper som påminner om immunitet. cancer får man hela tiden, men äter man ketogent+lowIGF-1 verkar mycket tyda på att tumörer har väldigt svårt att växa vilket iaf jag anser vara immunitet.

http://cancerres.aacrjournals.org/content/71/13/4484.long

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110614115037.htm

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1662484,00.html

"One big problem we have," says Schmidt, sitting uncomfortably on a small, wooden chair in the crammed tea kitchen of Kämmerer's lab, "is that we are only allowed to enroll patients who have completely run out of all other therapeutic options." That means that most people in the study are faring very badly to begin with. All have exhausted traditional treatments, such as surgery, radiation and chemo, and even some alternative ones like hyperthermia and autohemotherapy. Patients in the study have pancreatic tumors and aggressive brain tumors called glioblastomas, among other cancers; participants are recruited primarily because their tumors show high glucose metabolism in PET scans.

 

Four of the patients were so ill, they died within the first week of the study. Others, says Schmidt, dropped out because they found it hard to stick to the no-sweets diet: "We didn't expect this to be such a big problem, but a considerable number of patients left the study because they were unable or unwilling to renounce soft drinks, chocolate and so on."

 

The good news is that for five patients who were able to endure three months of carb-free eating, the results were positive: the patients stayed alive, their physical condition stabilized or improved and their tumors slowed or stopped growing, or shrunk.

 

 

[*]PSA-test och screening är förmodligen bra. Det viktiga är att man ger patienten information och möjlighet att göra ett individuellt informerat val.

jag är inte lika övertygad. visst det är en bra sak, men jag anser ju att bieffekterna av att man ger makt till staten kan ha väldigt negativa konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, nu fattar jag inte riktigt. Är solskyddsfaktor negativt nu helt plötsligt?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Potential_health_risks_of_sunscreen

http://www.marksdailyapple.com/apollo-would-be-appalled/#axzz2SG6yqHwv

http://paleohacks.com/questions/116399/throw-away-the-sunscreen

http://www.drbriffa.com/2012/04/30/the-dark-side-of-sunscreens/

 

etc. det är en kontrovers kring det hela, ingen vet.

 

jag använder inte solkräm längre om jag inte riskerar att bränna mig. t ex ska jag rida 8h på savannen smörjer jag min nacke och mina överarmar. när jag var 2veckor i thailand över påsk använde jag inte solkräm. i sverige använder jag nästan aldrig solkräm.

 

jag kan ha fel obv. men tills jag vet mer kör jag på via negativa.

 

 

aktuellt om diskussionen innan:

http://www.dios.bz/wp-content/uploads/SMP_2013-05-02.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en insticksfråga till token i all debatt; hur äter man ketogent och lågt igf-1? hur ser en sån mathållning ut?

 

http://eatingacademy.com/nutrition/what-i-actually-eat

 

 

ska bli kul att höra hans hela tedmed när den släpps.

 

jahopp.

Nu blev jag lite rådvill, minst sagt. Får väl gå runt i solen och enbart exponera icke tatuerade kroppsdelar då antar jag. Kan bli jobbigt. Mina barn får kalla mig leatherface sen då om jag ska ta till mig d-vitamin genom ansiktet..

 

http://www.marksdailyapple.com/8-natural-ways-to-prevent-a-sunburn-and-sunscreens-not-one-of-them/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

orkar inte vada genom svada utan jag tänkte mer generellt hur din (lr den kosten) ser ut då jag inte riktigt får ihop det i mitt hövve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orkar inte vada genom svada utan jag tänkte mer generellt hur din (lr den kosten) ser ut då jag inte riktigt får ihop det i mitt hövve.

 

jag äter inte ketogent. såhär ser det ut ungefär:

What-do-I-eat-1024x710.jpg

 

jag äter paleo+feta mjölkprodukter med fusk åt vanligt håll med några inslag av fasta och rå mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående om att D-vitamin kan vara skadligt ända ner till 20 000 IE / dag (och 1132 sidor annan data), läs sammanställningarna av undersökningarna under extensive use (du bör komma åt det gratis genom chalmers bibliotek eller medicinberget om de vill ha betalt):

 

Dietry Reference Intakes for Calcium and Vitamin D

 

 

Alltså, jag påpekar att det inte finns några sjukhus att tala om i Sverige och du skickar en länk där man säger att det finns 5 sjukhus i hela England?

 

Det fanns vid 1700-talets början 4 provinsialläkare i hela sverige, tio år senare hade de utökats till 7. Det är omöjligt att dessa 7 provinsialläkare skulle haft tid att ta livet av sina patienter i någon högre utsträckning. Även om vi antar att de alla lyckades ta livet av en patient i veckan skulle siffrorna inte påverka dödligheten överhuvudtaget, och inte alls uppväga de positiva effekterna av böldsprättning och fältskärers amputationer av ruttnande krossade lemmar.

 

Läkartätheten i England var inte mycket högre. Orsaken till att jag envisas med att prata om Sverige är att det nästan är det enda land i världen där vi kan studera standardiserade dödsorsaker och därför kan kontrollera absurda påståenden om just antalet läkare, behandlingar / dödsorsaker.

 

Runt 1850 hade situationen förbättrats något. Karlstads sjukstuga var en av de större i landet med 104 vårdplatser, men hade en enda lasarettsläkare och ett upptagningsområde med 232 000 invånare. Hälften av vårdplatserna upptogs av syfilispatienter.

 

Vi snackar alltså om en läkartäthet på under 1/200 000. Medelsvensson hade alltså inte tillgång till läkare innan dess.

 

 

 

vid normala doser kan man eventuellt få egenskaper som påminner om immunitet.

 

Vi pratar om radium och radon, inte solljus.

 

In the 1940s and 1950s many children and teenagers received radiation for acne, thymus gland enlargement, tonsillitis, to remove birthmarks and treat ringworm of the scalp.

 

Det är alltså radium och radon man använde i ovanstående exempel.

 

Radioaktiv strålning kan man inte bli immun mot. Det beror på att energinivåerna ligger på över 10 000 eV och att vågpaketes exponentiella svans penetrerar och slår sönder cellkärnan.

 

Radon, som är vanligt förekommande (in mother nature för att citera Taleb) är farligt. Det finns ingen levande organism med cellkärnor som klarar att växa direkt på radon. Ett av sätten att identifiera radon i berggrunden förr i tiden var att studera omgivande växtlighet.

 

Om du påstår att man kan bli immun mot radium, radon eller andra strålningskällor får du förklara hur och ge en källa (och inte bara citera Taleb som säger att radiumbehandling i små doser kan vara bra eftersom det stärker oss).

 

jag är inte lika övertygad. visst det är en bra sak, men jag anser ju att bieffekterna av att man ger makt till staten kan ha väldigt negativa konsekvenser.

 

Tanken med att på frivillig basis erbjuda alla män över 55 ett PSA-test är inte att missbruka statlig makt. Jag ser det mer som att varje man får möjlighet att ta till sig information och fatta ett beslut.

 

Jag inser att man i en liberal värld självklart inte ska låta staten ge information utan att det ska vara upp till varje individ att själv läsa på allt om- och begära PSA-test, själv bekosta det och själv stå för alla eventuella kostnader om han/hon vill ha vidare behandling. Det här är ett humanistiskt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nu 39 år gammal, eller ung beroende på hur du ser på saken. Du tycker att du har levt ett trevligt och berikande liv, men såhär kring medelålderns intrång känner du att du saknar något. Du vill ha en familj, skapa nytt liv.

 

Du bestämmer dig för att hitta ett lämpligt fruntimmer innan det är för sent.

 

Eftersom du inte är helt bortom den nya generationen vet du att det är megamatchplus.com som gäller nu för tiden, det är där det händer. Med ett flin av iver registrerar du ett konto. Du kan knappt bärga dig. Bara ett par sidor in i registreringsprocessen inser du att du måste ladda upp ett kort, inte mer än 2 år gammalt. Du stänger iRevolution - hör hur den knakar ljudligt, Apple är inte vad de var - och går och lägger ett stort pussel istället.

 

Du ser förjävlig ut efterssom du vägrade använda solskydd i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pffff, så gamla människor har inte internet..

Har länge funderat på vad 40/50-åriga svenssons gör om dagarna egentligen. I pacific beach surfar de, i venice beach åker de skateboard.

 

Jag tror visst att svensson har internet, jag tror det är precis det de gör. De sitter och trollar på flashback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag påpekar att det inte finns några sjukhus att tala om i Sverige och du skickar en länk där man säger att det finns 5 sjukhus i hela England?

 

För det första är "läkare" väldigt ovanliga fram till 1800-talet. I början av 1700-talet fanns endast nio provinsialläkare i hela Sverige. Att de i parti och minut skulle springa runt och ta livet av sina patienter bör alltså ha varit ett jämförelsevis litet problem. Deras eventuella hitrate genom åderlåtning och annat bör mer än väl uppvägas av annan medicin, t.ex. fältskärer och böldsprättare.

jag såg sverige mer som ett exempel, inte som att diskussionen handlade om det. men vi börjar bryta mot regel 3 nu så vi kapar denna diskussionen.

 

Radioaktiv strålning kan man inte bli immun mot. Det beror på att energinivåerna ligger på över 10 000 eV och att vågpaketes exponentiella svans penetrerar och slår sönder cellkärnan.

notera min definition av immun. antar du köpte den efter som du inte invände emot den. isåfall ser jag inte den röda tråden. men vi kapar denna diskussionen också efter som vi är eniga utan mest ordbajsar om vem som skrev vad.

 

Tanken med att på frivillig basis erbjuda alla män över 55 ett PSA-test är inte att missbruka statlig makt. Jag ser det mer som att varje man får möjlighet att ta till sig information och fatta ett beslut.

du vet mycket väl jag menar.

 

 

Jag inser att man i en liberal värld självklart inte ska låta staten ge information utan att det ska vara upp till varje individ att själv läsa på allt om- och begära PSA-test, själv bekosta det och själv stå för alla eventuella kostnader om han/hon vill ha vidare behandling. Det här är ett humanistiskt problem.

problemet är inte att de screenar för prostatacancer. det är att om de får göra det kommer de få för sig att de får göra massa annat och så sitter vi där som moderna founding fathers och funderar på var USA gick fel. iaf det är ett möjligt scenario som man får ta hänsyn till i frågan om det är bra eller dåligt. men vi är eniga så orka bråka.

 

kommer ha väldigt full upp framöver i 4veckor nu så ber snällt att folk slutar argumentera mot mig när vi är eniga i frågor och bara håller sig till sakfrågor där vi faktiskt är oeniga.

 

jag vet att jag tramsat mig lite mot slaktis och huggt på frågor som vi varit eniga om också mest för att ta cheapshot. ska försöka bättre mig framöver. mvh recovering troll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på vad 40/50-åriga svenssons gör om dagarna egentligen. I pacific beach surfar de, i venice beach åker de skateboard.

 

Jag tror visst att svensson har internet, jag tror det är precis det de gör. De sitter och trollar på flashback.

 

nä, dom skiljer sig och raggar järnet på diverse datingsajter. Det värsta är att det slutar inte där. 60-åringarna är ännu värre. Det är så mycket skrynkligt okynnessex som pågår därute så jag lovar, du vi inte veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...