Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Mike är ju grym skådis, känns så jävla äkta badass. Ser fram emot varje måndag när man får se ett nytt avsnitt av denna eminenta serie. Är fläckarna på hans huvud sminkade eller äkta? Nåt jag tänker på varje gång man får en glimt av hans flint.

Bonusfråga: 100k sek idag, vad skulle du lägga dessa pengar i idag om dom ska blir 1M sek inom 5 år?

mvh

Varför nöja sig med att göra 900% på 5 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taleb är klar med bokjäveln. sanderson också. underbar vinter <3

Friends, a chapter on medicine, for comments. Very controversial of course.

Also, THANK YOU ALL, the book goes to production today. I am done! over the past 5 years, 1150 complete days ALONE in my library thinking about (anti)fragility and nonlinearity.

http://www.fooledbyrandomness.com/medicine.pdf

Tänkta fråga om hjälp i denna tråd, planerar att köpa en stationär som ett komplement till min laptop men vill inte slänga ut för mycket på den och jag vet inte riktigt var gränsen går för vilken prestanda som är rimlig. Nån vänlig själ som kan reka nåt om man vill att följande ska flyta bra när man kör detta nedan samtidigt. Jag vill inte ha nån skärm och det ska finnas lite extra juice när detta är igång.

8-10 bord på 4-5 olika klienter med pokeroffice på alla

spotify

vlc

3-4 chromefönster

bittorrent

youtube

3 st outlookklienter

ska du bygga själv? isåfall:

http://www.sweclockers.com/artikel/15567-sweclockers-sommardator-2012/13#pagehead

annars:

http://www.inet.se/produkt/1517084/inet-vox-i5-elite-ssd

Bonusfråga: 100k sek idag, vad skulle du lägga dessa pengar i idag om dom ska blir 1M sek inom 5 år?

först kör du avanza zero i 5år. sedan sista dagen kör du roulette för 1M/30^m där m är minsta möjliga heltal du har råd med tills du antingen har 1M eller är gul.

Länk till kommentar

taleb är klar med bokjäveln. sanderson också. underbar vinter <3

http://www.fooledbyrandomness.com/medicine.pdf

ska du bygga själv? isåfall:

http://www.sweclockers.com/artikel/15567-sweclockers-sommardator-2012/13#pagehead

annars:

http://www.inet.se/produkt/1517084/inet-vox-i5-elite-ssd

.

Tack svar svar token, kan tyvärr inte bygga själv så det vågar jag inte, och båda alternativen är i dyrare laget tycker jag, vad är det första du skulle tumma på för att göra maskinen billigare? Spelar 4kärnigt(i5) vs 2 kärnigt(i3)nån roll när man gör de grejerna jag ska göra?

Dessutom, det där med SSD, är det något för nån som endast är semikunnig om datorer. Är det lätt att spåra alla väsentliga systemfiler som ska finnas på ssd´n? Är ju trist att betala extra för nåt sånt och inte få ut max kapacitet på det?

Länk till kommentar

Here are sore verified and potential examples of iatrogenics (in terms of larger downside

outside of very ill patients, whether such downside has been verified or not)

78

: Vioxx, the antiinflammatory medicine with delayed heart problems as side effects. Antidepressants (used

beyond the necessary cases). Bariatric surgery (in place of starvation of overweight diabetic

patients). Cortisone. Disinfectants, cleaning products potentially giving rise to autoimmune

diseases. Hormone replacement therapy. Hysterectomies. Cesarean births beyond the strictly

necessary. Ear tubes in babies as an immediate response to ear infection. Lobotomies. Iron supplementation. Whitening of rice and wheat—it was considered progress. The sunscreen

creams suspected to cause harm. Hygiene (beyond a certain point, hygiene may makes you

fragile by denying hormesis—our own antifragility). We ingest probiotics because we don't eat

enough “dirt” anymore. Lysol and other disinfectants killing so many “germs” that kids’

developing immune systems are robbed of necessary workout. Dental hygiene: I wonder if

brushing our teeth with toothpaste full of chemical substances is not mostly to generate profits

for the toothpaste industry—the brush is natural, the toothpaste might just be to counter the

abnormal products we consume, such as starches, sugars and high fructose corn syrup. Speaking

of which, high fructose corn syrup was the result of neomania, financed by a Nixon

administration in love with technology and victim of some urge to subsidize corn farmers.

Insulin injections for Type II diabetics, based on the assumption that the harm from diabetes

comes from blood sugar, not insulin resistance (or something else associated with it). Soy milk.

Cow milk for people of Mediterranean and Asian descent. Heroin, the most dangerously

addictive substance one can imagine, was developed as a morphine substitute for cough

suppressants that did not have morphine’s addictive side effects. Psychiatry, particularly child

psychiatry—but I guess I don’t need to convince anyone about its dangers. I stop here.

+++

But it took thirty years of confusing the biology of million of people for us to start asking

such questions. Somehow those recommending these drinks are under the impression, driven by 390

the laws of physics (naïve translation from thermodynamics), that the concept that we gain

weight from calories is sufficient for further analysis. This would be certainly true in

thermodynamics, as in a simple machine responding to energy without feedback, say, a car that

burns fuel. But the reasoning does not hold in an informational dimension in which food is not

just a source of energy; it conveys information about the environment (like stressors). The

ingestion of food combined with one’s activity bring about hormonal cascades (or something

similar that conveys information), causing cravings (hence consumption of other foods) or

changes in the way your body burns the energy, whether it needs to conserve fat and burn

muscle, or vice versa. Complex systems have feedback loops, so what you “burn” depends on

what you consume, and how you consume it

:mrgreen:

I was in a gym in Barcelona next to the senior partner of a consulting firm, a profession

grounded in building narratives and naïve rationalization. Like many people who have lost

weight, the fellow was eager to talk about it—it is easier to talk about weight loss theories than

to stick to them. The fellow told me that he did not believe in such diets as the low-carbohydrate

Atkins or Dukan diet, until he was told of the mechanism of “insulin,” which convinced him to

embark on the regimen. He then lost thirty pounds—he had to wait for a theory before taking any

action. That was in spite of the empirical evidence showing people losing one hundred pounds by

avoiding carbohydrates, without changing their total food intake—just the composition! Now,

being the exact opposite of the consultant, I believe that “insulin” as a cause is a fragile theory

but that the phenomenology, the empirical effect, is real.

jag känner mig träffad :)

The doctor and medical

essayist James Le Fanu showed how our understanding of the biological processes was coupled

with a decline of pharmaceutical discoveries, as if rationalistic theories were blinding and

somehow a handicap.

fascinating

Länk till kommentar

Ok, hade tänkt runt den summan med, men har du nån ide kring RAM, processor eller annan teknisk data, har 2,40 ghz och 4gig ram på min bärbara men ska man sikta på 6 eller 8 på de stationära? Och är 4ghz tillräckligt?

Sen undrar jag om det alltid bara är skärmen som avgör upplösningsgraden eller kan en stationär vara "begränsad" i vilken upplösning man kan få, kanske beroende på grafikkort?

Klockfrekvensen för processorn är i princip ointressant (du kommer inte få för låg klockfrekvens). Andra saker avgör vilka processorer som är bäst. Har du valmöjlighet för en modell så gå tvärt om aldrig för högsta frekvensen (såvida de inte är konstruerade olika i övrigt) för priset sticker - det gör inte prestandan. Vad gäller ram skulle jag gärna ha 8 gig. Har inga problem alls med mina 4 men jag tror inte det är speciellt dyrt.

Jag vet faktiskt inte om vad det finns för begränsningar i upplösning nu för tiden. Är du ute efter "vanliga" upplösningar kommer du inte få något problem dock.

Grafikkortet ska vara billigt, finns alltid riktigt bra runt tusenlappen, billigare om du inte tänkt spela alls. Lägg inte 2k+ på ett grafikkort om du inte redan nu vet att du vill sitta och maxa nya spel. Blir du nördig senare är det bättre att plocka upp ett nytt då.

Länk till kommentar

Tack svar svar token, kan tyvärr inte bygga själv så det vågar jag inte, och båda alternativen är i dyrare laget tycker jag, vad är det första du skulle tumma på för att göra maskinen billigare? Spelar 4kärnigt(i5) vs 2 kärnigt(i3)nån roll när man gör de grejerna jag ska göra?

Dessutom, det där med SSD, är det något för nån som endast är semikunnig om datorer. Är det lätt att spåra alla väsentliga systemfiler som ska finnas på ssd´n? Är ju trist att betala extra för nåt sånt och inte få ut max kapacitet på det?

SSD vill du ha.

jag förstår att du inte gillar mitt svar, men det som du kommer att köpa tillslut kommer inte vara rationellt. du kommer spara 2000kr, som kostar dig 500kr extra i arbete, 500kr mindre i inkomst under grinden pga sämre cpu och ger dig 1000kr sämre andrahandsvärde när du lessnar på datorn så du sparar inget på att tvingas stå ut med en mekanisk disk och 2kärnig dator. sedan att du och trillske inte håller med mig är en sak, men jag tänker inte vara oärlig och tipsa om något annat.

folk hånar appleanvändare som köper dyra datorer, men TCO är lägre för dem för många av dem. några få undantag givetvis, mac pro för folk som tänker köra windows idag t ex. men för de flesta är en iMac 27" klart mycket billigare att äga i 2år än en PC och 27" skärm, dessutom är upplevelsen subjektivt bättre. samma gäller stationära idag, ofta är det rationellt att gå från säg 4000kr till 5000kr eller från 6000kr till 8000kr. samma gäller för övrigt cyklar, min cykel för 8000kr har varit en sjukt bra köp, min väninna som köpte sin för 2000kr har förutom att fått en mycket sämre upplevelser lagt mer pengar på den än jag har gjort på min. det gäller att leta sweetspot och idag är det inte med billigaste möjliga utan med högst prestanda/krona vilket idag ligger strax över billigaste möjliga.

men ska du ändå köpa för 6000kr, köp då typ denna:

Komplett Gamer - Limited Edition

Artikelnummer:752232

Stötsäker kartong

QPAD FH Komplett L.E.

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

Cooler Master GX Lite 600W PSU

AMD FX-4100 4-Core Processor

ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB

Western Digital® Desktop Green 1TB

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Garanti 3 års inskicksgaranti

Tillgänglighet:

6377.28 6377.28

Total:

6.377,28

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10614

Länk till kommentar

SSD vill du ha.

jag förstår att du inte gillar mitt svar, men det som du kommer att köpa tillslut kommer inte vara rationellt. du kommer spara 2000kr, som kostar dig 500kr extra i arbete, 500kr mindre i inkomst under grinden pga sämre cpu och ger dig 1000kr sämre andrahandsvärde när du lessnar på datorn så du sparar inget på att tvingas stå ut med en mekanisk disk och 2kärnig dator. sedan att du och trillske inte håller med mig är en sak, men jag tänker inte vara oärlig och tipsa om något annat.

lol

Länk till kommentar

Känns som rätt tråd för denna frågan.

Har sovit sjukt dåligt senaste 2-3 veckorna, har haft jättesvårt att sova och när jag väl somnar så sover jag bara djupt i ca 3-4h sedan så vaknar jag upp stupd i kvarten i flera timmar. Senast inatt så somnade jag vid 07.00 tillslut, sov till klockan 11.00 och sedan dess har jag legat sådär "halv vaken" och vaknat och vridit på mig ända fram tills 16.30.

Har alltid sovit rätt dåligt och haft svårt att sova men nu börjar det bli extremt, har senaste 2-3 veckorna gått runt jätte trött och haft riktigt ont i huvudet pga att jag inte får den sömnen jag behöver.

Har tidigare i mitt liv vart hockeyspelare på elit nivå från 7 års ålder till 18 års ålder. Tränat extremt hårt från 10-11 års ålder till 18 som jag är nu. La av med Hockeyn i våras och har sedan dess hållt igång med mycket gym men har senaste månaden slappat mer än någonsin och det har enbart blivit nått enstaka träningspass.

Kanske låter som en idiot nu men det jag undrar är om detta kan ha något sammanband? Om inte, kan någon komma med tips om hur jag kan börja sova normalt igen?

Är inte intresserad av att börja knapra piller/Använda droger för att kunna sova om det inte skulle bli mycket värre.

Tack =)

Länk till kommentar

träning påverkar sömnen ja. givetvis ska du röra på dig.

hur äter du i övrigt? hur många timmar direkt solljus får du om dagen? testa lev mer primal och se om du sover bättre?

inte haft några problem med att somna sedan jag började följa primal blueprint. dock har jag en ful ovana att vakna när det blir ljust. går detta att träna bort utan att vara ett trött kolli under övergångsperioden?

Länk till kommentar

träning påverkar sömnen ja. givetvis ska du röra på dig.

hur äter du i övrigt? hur många timmar direkt solljus får du om dagen? testa lev mer primal och se om du sover bättre?

inte haft några problem med att somna sedan jag började följa primal blueprint. dock har jag en ful ovana att vakna när det blir ljust. går detta att träna bort utan att vara ett trött kolli under övergångsperioden?

sovmask borde väl funka ...

Länk till kommentar

SSD vill du ha.

folk hånar appleanvändare som köper dyra datorer, men TCO är lägre för dem för många av dem. några få undantag givetvis, mac pro för folk som tänker köra windows idag t ex. men för de flesta är en iMac 27" klart mycket billigare att äga i 2år än en PC och 27" skärm, dessutom är upplevelsen subjektivt bättre. samma gäller stationära idag, ofta är det rationellt att gå från säg 4000kr till 5000kr eller från 6000kr till 8000kr. samma gäller för övrigt cyklar, min cykel för 8000kr har varit en sjukt bra köp, min väninna som köpte sin för 2000kr har förutom att fått en mycket sämre upplevelser lagt mer pengar på den än jag har gjort på min. det gäller att leta sweetspot och idag är det inte med billigaste möjliga utan med högst prestanda/krona vilket idag ligger strax över billigaste möjliga.

men ska du ändå köpa för 6000kr, köp då typ denna:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10614

Min stationära - inklusive två 24tum - kostade <8k för tre år sedan. Fungerar prima idag. 0:- lagt sedan dess. 0 minuters downtime. Ingen service (här inkluderar jag typ defrag). Jag funderar och funderar men, nej, ingen flaskhals vid användande. Möjligtvis då uppstart, men det är ju ändå under minuten.

Plus att den ger subjektivt bra upplevelse. :-)

Jag vet inte om varför du tror att lägre klockfrekvens på CPU skulle generera -500kr på pokerkontot. Antar här att du syftar på sammanslagna förlorade hundradelar speltid vid uppstart av klienten/nytt bord med en högstekares timlön. Om vi bara fokuserar på den tekniska aspekten ensamt så saknar klockfrekvensen i regel praktisk betydelse inom ganska tilltagna intervall, eftersom den inom ett sådant intervall relativt annat inte är speciellt avgörande för CPUns praktiska prestation. Då ser vi bara till CPU i sig; den samsas ju även med andra flaskhalsar.

Samma sak med de -500kr som genereras av, oklart, "arbete".

SSD-disken går eventuellt smidigare att debattera för då hårddisken är en typisk flaskhals.

Detta låg däremot i sweklockers-varienten:

Grafikkort AMD Radeon HD 7870 2134:-

Detta är en av de komponenter vi verkligen ska köra i botten vad gäller prestanda (och därmed pris).

Intressant kuriosa med grafikkort är dessutom att de till och med tappar i stabilitet och komfort när du fläskar på priset (vi vill ha litet, billigt och onödigt lågt klockat).

Länk till kommentar

Min stationära - inklusive två 24tum - kostade <8k för tre år sedan. Fungerar prima idag. 0:- lagt sedan dess. 0 minuters downtime.

och min Mac Pro kostade 28000kr för 4år sedan och det är det bästa köpet jag har gjort och jag har tjänat in mellanskillnaden många gånger tack vare den extra prestandan. som pokerproffs som grindar och plussar ok är det ev- att snåla på kontorsmaterial. se alla andra företag hur enorma belopp de slöar på kontorsmaterial, de skrattar åt oss som diskuterar om vi vars främsta arbetsredskap är datorn diskuterar att spara 1000kr på den. själva köper de in likvärdiga saker för dubbla priset bara för att mellanskillnaden är försumbar och de har andra kriterier. och de som verkligen arbetar med datorn och inte bara skriver i word lägger många gånger mer pengar.

vi andra lever i en värld med dåliga klienter som äter minne och laggar, hjälpprogram som slöar, windows som krånglar, windows som får för sig att frysa tills hårddisken är uppe i varv igen, spotify som får för sig att uppdatera sig, internet explorer som ploppar upp och tar år och dar på sig att starta etc. och varje gång det händer tappar vi fokus och tar någon dollar värda sämre beslut timman efter eller grindar någon minut mindre den dagen. i längden blir det mycket pengar. och kunna minea och grinda utan att oroa sig sig underlättar för tableselection etc. det finns en anledning att jag är plus mer än dig på poker och det är främst för att jag har jagat småvärde överallt, och bra grinddator är ett typisk sådant exempel som höjer ens winrate med 0.1bb/100. se isildur etc som snålat på backuplina, eller durrrrr som grindar på laptop utan mus, de ger upp enorma värden på det och det är synligt. för oss andra är det också värden, inte lika synliga men de finns där och i längden blir de mycket.

Ingen service (här inkluderar jag typ defrag). Jag funderar och funderar men, nej, ingen flaskhals vid användande. Möjligtvis då uppstart, men det är ju ändå under minuten.

jag tvivlar på att du får igång windows, HM2 med 10M händer, 4siter och 3 hjälpmedelsprogram på 1min, det får inte ens jag med min SSD och 8xeon-kärnor.

Plus att den ger subjektivt bra upplevelse. :-)

mm, verkligen, din stationära är lika tyst, vacker och tar lika liten plats som en iMac 27". 1m^2 kostar 30-50kkr, kan man få datorn att ta lite mindre plats är det värt sjukt mycket.

Jag vet inte om varför du tror att lägre klockfrekvens på CPU skulle generera -500kr på pokerkontot.

för att du inte ser värdet du ger upp när något stör dig. en iqpoäng mindre pga minitilt gör resultat i längden, speciellt när marginalerna är små. och tid är pengar, speciellt om man plussar på poker.

Antar här att du syftar på sammanslagna förlorade hundradelar speltid vid uppstart av klienten/nytt bord med en högstekares timlön. Om vi bara fokuserar på den tekniska aspekten ensamt så saknar klockfrekvensen i regel praktisk betydelse inom ganska tilltagna intervall, eftersom den inom ett sådant intervall relativt annat inte är speciellt avgörande för CPUns praktiska prestation. Då ser vi bara till CPU i sig; den samsas ju även med andra flaskhalsar.

detta stämmer helt enkelt inte. klienterna idag äter cpu.

Samma sak med de -500kr som genereras av, oklart, "arbete".

det är ett medelvärde över oförutsedda problem. du må ha turat eller förträngt alla problem, men många andra får dem. jag har slösat många timmar med att jaga värdelös support för skumma buggar i nätverkskort på mina "billiga" datorer etc. det har kostat mig mer än jag hade fått betala i mellanskillnad om jag hade köpt en dyrare dator.

SSD-disken går eventuellt smidigare att debattera för då hårddisken är en typisk flaskhals.

SSD är den viktigaste uppgraderingen man kan göra. har man inte kört SSD och sedan gått tillbaka till HDD vet man inte vad man pratar om. skillnaden är enorm, speciellt på budgetdatorer.

Detta låg däremot i sweklockers-varienten:

mm, de är lite nötter där. datorn är anpassad för gamers. men de väljer delar med få problem iaf, det är det viktiga. köp något billigare grafikkort, men resten av råden är bra.

Detta är en av de komponenter vi verkligen ska köra i botten vad gäller prestanda (och därmed pris).

nej, inte köpa sämsta möjliga, det är bara onödigt. man köper ett ok, prisvärt istället. det lönar sig i längden även om man inte grindar.

Länk till kommentar

och min Mac Pro kostade 28000kr för 4år sedan och det är det bästa köpet jag har gjort och jag har tjänat in mellanskillnaden många gånger tack vare den extra prestandan. som pokerproffs som grindar och plussar ok är det ev- att snåla på kontorsmaterial. se alla andra företag hur enorma belopp de slöar på kontorsmaterial, de skrattar åt oss som diskuterar om vi vars främsta arbetsredskap är datorn diskuterar att spara 1000kr på den.
Skrattar företagen åt oss? Jag skrattar åt många företag, annars skulle jag inte fortsätta i den här världen. För det första letar man i regel stabila avtal för kontorsmaterial eftersom det för många företag är viktigt men ändå inte ligger som en speciellt röd kostnadspost. Man jagar då stabilitet både var gäller logistik och material istället för att jaga pengar som knappt syns i R&B. Det är ju inga konstigheter. Vi gör ju alla liknande för en massa saker i hemmet.

För det andra är vår stationära dator inte det generella företagets kontorsmaterial, det är deras CNS-maskin. Och nej, de köper inte första bästa CNS som är "tillräckligt dyr". De undersöker vad de egentligen behöver, och sedan tar de in offerter för att se hur billigt de kan uppfylla behovet. Behöver de inte en axel till kommer de inte lägga på en nolla i priset.

vi andra lever i en värld med dåliga klienter som äter minne och laggar, hjälpprogram som slöar, windows som krånglar, windows som får för sig att frysa tills hårddisken är uppe i varv igen, spotify som får för sig att uppdatera sig, internet explorer som ploppar upp och tar år och dar på sig att starta etc.
Aldrig upplevt det. Reservation för att jag kanske är född med kontinuerlig tur, snarare än att jag förstår vad jag köper.
det finns en anledning att jag är plus mer än dig på poker [....]
Sagor.

Det är antagligen störigt att höra, men anledningen är att du ville det, inte minituös optimering. Förmodligen brydde du dig mer om pengar eller liknande. Eller resande eller frihet eller whatever. Sak samma. Jämför det faktum att du slutade plugga och spelade poker några år, med att jag pluggade istället för att spela poker.

Gissar som sagt att det sticker i ögonen på många om man säger att man "kunde blivit rik om man ville" men jag har ju inte direkt undvikit obekväma sanningar förut, så varför plötsligt börja. För att mildra kan jag ju påpeka att jag redan då det begav sig för 3-4 år sedan förklarade det som att jag tror de flesta skulle valt annorlunda men att jag är som jag är, och eventuellt rätt udda. Jag sätter ju liksom inget moraliskt värde i det eller liknande. Jag hade haft pengar men varit oerhört lågt i karriärs-hierarkin och hade haft svårt att utvecklas de kommande 30 åren. Jag hade inte trivts med det, tror jag, och därför blev det en annan väg.

jag tvivlar på att du får igång windows, HM2 med 10M händer, 4siter och 3 hjälpmedelsprogram på 1min, det får inte ens jag med min SSD och 8xeon-kärnor.
Syftade bara på windows, och skälet att jag skrev <1 min är att jag inte vet mer än så eftersom det inte är relevant; det är tydligt och planerat, inte plötsligt. Jag ägnar tiden åt att sätta på kaffe. Har jag tur hinner jag sitta och fundera några sekunder också.
mm, verkligen, din stationära är lika tyst, vacker och tar lika liten plats som en iMac 27". 1m^2 kostar 30-50kkr, kan man få datorn att ta lite mindre plats är det värt sjukt mycket.
Detta är bara ren galenskap. Att först uppskatta kostnad per kvm (snälla tänk inte spontant att den biten är trivial för då kallar jag dig ekonom) och sedan basera kostnad på hur mycket yta som upptas är... Det är vansinne. Det blir fel för företag, men de måste försöka generera tydliga siffror ändå. För privatpersoner (eller ensamma aktörer).... Jag kan utveckla detta om du vill men jag vill inte skriva en massa i onödan.
för att du inte ser värdet du ger upp när något stör dig. en iqpoäng mindre pga minitilt gör resultat i längden, speciellt när marginalerna är små. och tid är pengar, speciellt om man plussar på poker.
Du verkar fortfarande inte förstå att min dator är underbar för mig. Den stör mig inte.

Det finns däremot en anledning att jag inte äger någon Mac-produkt. Jag har haft råd med i-trädet sedan det började inavla-av sig, men aldrig köpt en enda av produkterna. Jag ogillar iOS. Det stör mig. För att tala samma språk: iOS stjäl mina iq-poäng.

detta stämmer helt enkelt inte. klienterna idag äter cpu.
Du menar antagligen inte att de äter klockfrekvens? Eller? Att det är viktigt med bra CPU skulle nog ingen debatera mot.

Tillverkarna har klassiskt använt en rätt underhållande strategi. När de lanserar en ny modell klockar de på den tyngsta varianten och tar 1-2k extra för att lyfta klockfrekvensen säg 200mzh, utan att förändra arkitekturen i övrigt. Det är lurigt, men inte jättelurigt. De vet dock att suckers köper den ändå; det blir en variant av scimming.

det är ett medelvärde över oförutsedda problem. du må ha turat eller förträngt alla problem, men många andra får dem. jag har slösat många timmar med att jaga värdelös support för skumma buggar i nätverkskort på mina "billiga" datorer etc. det har kostat mig mer än jag hade fått betala i mellanskillnad om jag hade köpt en dyrare dator.
Eller så är jag medveten om att det inte är en slump att du nämnde nätverkskort. De är otyg och ska absolut inte inhandlas på måfå. Tiden för twistade tpkablar som alltid levererade försvann med min barndom.

SSD är den viktigaste uppgraderingen man kan göra. har man inte kört SSD och sedan gått tillbaka till HDD vet man inte vad man pratar om. skillnaden är enorm, speciellt på budgetdatorer.

Håller som sagt med om att SSD helt klart ska utvärderas som alternativ även för en budget-dator. Skillnaden mot CPU är i princip att du inte sköper en SSD-light om du köper HDD, utan en helt annan grej, så steget är direkt enormt.

nej, inte köpa sämsta möjliga, det är bara onödigt. man köper ett ok, prisvärt istället. det lönar sig i längden även om man inte grindar.
Du missföstår. Precis som för CPU vill du inte hamna högt i hierarkin för en viss modell, du vill däremot ha en bra modell. Det är ännu mer aktuellt för grafikkort, inte bara för priset utan för att de dessutom ofta pressar korten tills de blir både omtåliga och otympliga.

Inte riktat till suckers på samma sätt som CPU, snarare till gamers som är impotenta upp till 60FPS och börjar få en sån där slak jätteballe runt 90FPS i favoritspelet.

För icke-gamern, dock, innebär det bara mer värme: större krav på fläktar, mer ömtåligt trots kylningen, och drar mer energi. Massa överaskningar på en gång och allt detta för bra några tusenlappar extra.

Vi vill ju alltså att vår klockfrekvens ska ligga långt under vad konstruktionen har potential att klara av. Det innebär direkt att vi också hamnar längst ner i pris (vi tappar även lite minneshantering och liknande här och där men det saknar helt betydelse eftersom vi inte spelar tunga spel eller redigerar film).

Länk till kommentar

Aldrig upplevt det. Reservation för att jag kanske är född med kontinuerlig tur, snarare än att jag förstår vad jag köper.

men du kan väl inte missat att alla andra klagar över det?

Det är antagligen störigt att höra, men anledningen är att du ville det, inte minituös optimering.

jaja, givetvis. detta gav mig ytterligare 5bb/100, men detta förändrar inte min poäng. förutom vad alla andra gjorde så om det var något som gav mig edge var det att jag faktiskt letade edge överallt. jag har sett så många forumiter grinda i väldigt dåliga miljöer, timea ut pga lathet och lättja, bli disconnectade, få bluescreeen etc som kostat dem enorma belopp. det kostade mig enorma belopp också, men att inte snåla som jag inte gjorde mot mitten av min karriär sparade mig mycket pengar.

Syftade bara på windows, och skälet att jag skrev <1 min är att jag inte vet mer än så eftersom det inte är relevant; det är tydligt och planerat, inte plötsligt. Jag ägnar tiden åt att sätta på kaffe. Har jag tur hinner jag sitta och fundera några sekunder också.

precis det är detta som kostar pengar. man tvingas anpassa sig, vilket tar fokus.

Detta är bara ren galenskap. Att först uppskatta kostnad per kvm (snälla tänk inte spontant att den biten är trivial för då kallar jag dig ekonom) och sedan basera kostnad på hur mycket yta som upptas är... Det är vansinne.

det är en del av kostnaden.

Du verkar fortfarande inte förstå att min dator är underbar för mig. Den stör mig inte.

tro mig jag förstår. men något som är underbart för dig behöver inte vara underbart för alla andra.

Det finns däremot en anledning att jag inte äger någon Mac-produkt. Jag har haft råd med i-trädet sedan det började inavla-av sig, men aldrig köpt en enda av produkterna. Jag ogillar iOS. Det stör mig.

du ogillar något du aldrig har ägt. men du vet väl att apple har de överlägset nöjdaste kunderna? så när du tipsar andra tar du detta i hänsyn och ignorerar din egen bias?

Du menar antagligen inte att de äter klockfrekvens?

wtf? jag menar att de tar cpu-tid och att en bättre cpu gör samma sak snabbare. klockfrekvens är ett väldigt dåligt mått, det är lite som att ange RPM på bilen. fast förvisso bland datorer korrelerar det bättre med prestanda än för bilar.

Att det är viktigt med bra CPU skulle nog ingen debatera mot.

Tillverkarna har klassiskt använt en rätt underhållande strategi. När de lanserar en ny modell klockar de på den tyngsta varianten och tar 1-2k extra för att lyfta klockfrekvensen säg 200mzh, utan att förändra arkitekturen i övrigt. Det är lurigt, men inte jättelurigt. De vet dock att suckers köper den ändå; det blir en variant av scimming.

de väljer ut de av processorerna som är bäst och klockar dem högre. det är rätt stor skillnad på processorer direkt efter tillverkning, de sorterar ut de bästa och tar extra för dem. ingen processor blir perfekt, vissa klarar högre frekvenser än andra.

skimning?

vissa är beredda att betala mer. de har en prisstrategi att de i början av processorns livscykel tar extra för den, sedan faller priserna. sjukt bra på att ta tekniken framåt och öka folks livskvalite är de också.

Du missföstår. Precis som för CPU vill du inte hamna högt i hierarkin för en viss modell, du vill däremot ha en bra modell. Det är ännu mer aktuellt för grafikkort, inte bara för priset utan för att de dessutom ofta pressar korten tills de blir både omtåliga och otympliga.

du vill ändå ha en hyfsat ny generation, 0.5-1gen efter och sikta in sig på en strömsnål, välkyld variant. men att köpa 2-3gen efter för att spara pengar om pokerproffs är bara -ev.

För icke-gamern, dock, innebär det bara mer värme: större krav på fläktar, mer ömtåligt trots kylningen, och drar mer energi. Massa överaskningar på en gång och allt detta för bra några tusenlappar extra.

behöver inte stämma, nyare generationer har mindre transistorer. och sedan händer det faktiskt att man tvingas göra annat än spela poker på pokerdatorn, iaf om man tycker 2000kr svider att betala så lär inte media-dator vara överdrivet påkostad så när man ska köra handbrake på breaking bad-complete-torrenten så man klarar mellanlandningen med sin iPad 5 så skadar det ju inte heller med en bra GPU.

helt enkelt, en bra cpu är livskvalite.

äntligen en relle av hunger games

Länk till kommentar